colinoh
door colinoh Jan 23, 2024 om 22:17
Geldzaken & recht

Fout bij betaling van laptop

Op 24 december heb ik een laptop gekocht bij Lenovo. Deze sturen ze echter maar niet op omdat er iets mis is gegaan bij de betaling. Het geld is wel van mijn rekening verdwenen.

Nadat mijn laptop een paar dagen na de door Lenovo aangegeven levertijd nog niet verstuurd was ben ik ze gebeld. De persoon aan de telefoon wist mij te vertellen dat er iets mis is gegaan bij de betaling. Ik heb Lenovo toen via de chat op hun website van een bewijs van betaling voorzien (screenshot van de betaling op de site van mijn bank met daarop zichtbaar de transactie-id etc.). Deze is doorgestuurd naar een andere afdeling van Lenovo maar die hebben tot noch toe niets gedaan.

Ik heb meermaals gebeld en gemaild maar krijg steeds maar weer nul op het rekest. Mijn bank (ABN-AMRO) zegt niets voor mij te kunnen betekenen en met de payment service provider (Worldpay B.V.) krijg ik geen contact.

Wat zijn hier mijn rechten en wat zou een goede vervolgstap zijn?

Bij voorbaat dank,

Colin

3353 5 Rapporteer
1paul
door 1paul - Jan 24, 2024 om 08:25
3188 Antwoorden / 0 Vragen

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 24, 2024 om 09:59
16887 Antwoorden / 202 Vragen

De eerste gedachte die bij mij opkwam is: niet bellen maar via een brief ingebreke stellen. Na op de sites van Lenovo te hebben gekeken zie ik Zie ik ook een fysiek adres  De entree 250 Unit A, 1101 EE Amsterdam . Nu men u steeds '0'op het request geeft is het dan inderdaad zaak om 'in de pen te klimmen en zie dan bijv : Voorbeeldbrief ingebrekestelling | Het Juridisch Loket  en zie ook dit m.b.t. nader te verkrijgen advies.

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

  Doe in ieder veval ook een melding bij
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie:
https://www.consuwijzer.nl

en evt. ook :

- Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/. Hoewel het risico bestaat dat Lenovo bijv. Brits recht hanteert of recht van een andere staat buiten de EU.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 24, 2024 om 10:11
7225 Antwoorden / 3 Vragen
mo
door mof - Jan 24, 2024 om 11:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

"Er is iets misgegaan met de betaling" is wat vaag. U kunt om te beginnen doorvragen wat er is misgegaan met de betaling. Uiteindelijk moet het geld zijn aangekomen bij Lenovo voordat zij verplicht worden iets aan u op te sturen. Bewijs dat het van uw rekening is afgeschreven is formeel niet voldoende. Is het bij Lenovo Nederland besteld dan en op een Nederlandse bankrekening overgemaakt dan is de kans redelijk dat het wordt teruggestort als het niet aankomt. Uw eigen bank maakt het over naar de bank van de tegenpartij. Dus u moet Lenovo onder druk zetten dat zij onderzoek doen bij hun bank. Is het in het buitenland besteld, dan kan er van alles internationaal misgegaan zijn en loopt u grotere kans uw geld kwijt te zijn.

sw
door swat1500 - Jan 25, 2024 om 18:12
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat u gecontroleerd heeft dat u niet op een nep Lenovo site iets besteld heeft en dat het rekeningnummer inderdaad op naam van Lenovo site.
Ik zie namelijk regelmatig advertenties met de meest fantastische kortingen maar die niets te maken met de site van een officiële leverancier.
Dan kunt bellen en mailen met Lenovo wat u wilt maar gaat u echt niets krijgen.

rj
door rjw Jan 25, 2024 om 22:03
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Zou kunnen, maar TS schrijft ook dat hij heeft gesproken met iemand van Lenovo die erkende dat er iets fout was met de betaling. De kans dat je kunt bellen met mensen van een nepsite is niet zo heel groot.