ro
door roy93 Jul 1, 2012 om 23:42
Geldzaken & recht

Fout van mijn baas met loonheffingskorting

Hallo,

Ik heb vraagtekens bij de uitkering van de belastingdienst omdat ik vermoed dat mijn baas iets fout heeft gedaan. Deze fout ging deze week pas opvallen toen ik van de belasting een formulier kreeg om mijn gegevens in te vullen zodat de belasting een bedrag kon overmaken wat veel hoger was dan verwacht.

Het is een bijbaantje waarbij ik geen 6000 euro ga verdienen en dus gerust loonheffingskorting kan toepassen op mijn loon. Ik krijg dus iets meer loon overgemaakt op mijn rekening dan iemand die het geld terug kan vragen bij de belastingsdienst. Echter heeft mijn baas de fout gemaakt om op mijn jaaropgaaf bij het punt loonheffingskorting 'nee' in te vullen waardoor hij teveel belasting betaald aan de belasting en ik te veel terug krijg. Eigenlijk krijg ik het dubbelop, maar zo is het niet omdat de belastingdienst het bedrag wat mijn baas aan mij overgemaakt heeft ziet als mijn netto loon. Het gaat om een bedrag van ongeveer 950 euro wat ik nog terug zou krijgen.

Nu is de vraag wat ik het beste kan doen? Volgens een kennis die bij de belastingdienst werkt kon de belastingdienst het geld niet meer terug vragen omdat het een fout is van mijn baas. Echter als mijn baas er achter komt dat hij teveel betaald heeft en ik teveel ontvangen heb wil hij het geld natuurlijk terug.

Ik heb het geld nog niet ontvangen, maar als ik niks doe dan staat het waarschijnlijk komende dagen op mijn rekening. 950 euro is wel fijn maar als ik het terug moet betalen of als ik er ruzie met mijn baas door krijg is het toch niet helemaal oké. Kan de belastingdienst het terug vragen? Hoe lang is die periode? kan mijn baas het geld terug eisen? Komt mijn baas er achter als ik niks zeg? De belastingdienst wordt van dit probleem niet slechter, zij dienen alleen als doorgeef luik tussen mijn baas en mij.

Mvg,
ROTSJ

14169 10 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jul 2, 2012 om 00:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik zou als ik in u schoeneb stond eens met de belastingdienst contact opnemen wat er werkelijk moet worden ingehouden en daar met u werk gever over gaan praten.

pino123
door pino123 - Jul 2, 2012 om 07:55
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zou eerst even met mijn baas in overleg gaan, aangezien zoals jij het aangeeft de consequenties voor hem zijn!

ma
door marianne1948 - Jul 2, 2012 om 08:37
13 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Roy93.

Ik weet niet wat je het beste kunt gaan doen, ik weet wel....

Eerlijkheid duurt het langst.

En ik weet....

Dat de waarheid vroeg of laat altijd boven water komt.

Dus aan Uw de keuze.

naitsoezn
door naitsoezn - Jul 2, 2012 om 08:58
842 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet of ik het helemaal begrijp, maar volgens mij kan een dergelijke fout van de werkgever er nooit voor zorgen dat de belastingdienst dubbel uitbetaalt. De belastingdienst heeft immers ook een eigen administratie, en daar zal wel uit blijken of jij wel of geen recht hebt op de teruggaaf.

Ik denk eerlijk gezegd ook, dat de belastingdienst het geld bij jou komt halen als blijkt dat jij inderdaad al loonheffingskorting hebt ontvangen. Dus mijn advies: neem gewoon even contact op met de belastingdienst. Da's de kortste klap en zorgt dat je niet over een of twee jaar voor een nare verrassing komt te staan.

jantje7
door jantje7 - Jul 2, 2012 om 08:59
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Bij de aanvang van dit bijbaantje hebt u een loonbelastingverklaring moeten invullen.
Mogelijk dat er op dat moment al elders loonheffingskorting voor u werd toegepast.
Deze korting kan maar op één plaats en is deze werkgever verplicht om geen loonheffingskorting toe te passen.

Als dit je enige baantje is moet je dus alsnog een loonbelastingverklaring invullen.

Jantje

vr1944
door vr1944 - Jul 2, 2012 om 10:41
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ik neem aan dat het gaat om een voorlopige teruggave.De kans is groot dat de fout door de belastingdienst gecorrrigeerd wordt.

getty
door getty - Jul 2, 2012 om 18:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Laat het eerst eens uitrekenen door een deskundige voor u zich rijk rekent. De kans is groot op een rekening voor u, achteraf. Wees dus voorzichtig hiermee! Zit er in uw gemeente een bureau sociaal raadslieden dan kunt u het mogelijk bij hen eens laten uitrekenen.

ab
door abcde - Jul 2, 2012 om 19:55
146 Antwoorden / 11 Vragen

Begin volgend jaar kunt u aangifte doen over dit jaar. Het teveel betaalde aan belasting krijgt u dan vanzelf terug.

ab
door abcde - Jul 2, 2012 om 20:20
146 Antwoorden / 11 Vragen

Kleine aanvulling: deze aangifte (als u verder niets bijzonders heeft) is heel eenvoudig zelf te doen: installeer het programma van de belastingdienst, start het, klik op 'automatisch ophalen', controleer het even en druk daarna op verzenden. Nog geen 5 minuutjes werk!

ro
door roy93 - Jul 3, 2012 om 00:50
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de reacties!

=valerius-2 schreef op maandag 2 jul 2012, 00:30: Ik zou als ik in u schoeneb stond eens met de belastingdienst contact opnemen wat er werkelijk moet worden ingehouden en daar met u werk gever over gaan praten.

Het is duidelijk wat moet worden ingehouden, het is ook duidelijk dat het teveel is, echter is de vraag nu; moet ik het zelf aangeven? Zou U aangeven dat u 950 euro teveel gaat ontvangen of zal U het even op de spaarrekening weg zetten?
=naitsoezn schreef op maandag 2 jul 2012, 08:58: Ik weet niet of ik het helemaal begrijp, maar volgens mij kan een dergelijke fout van de werkgever er nooit voor zorgen dat de belastingdienst dubbel uitbetaalt. De belastingdienst heeft immers ook een eigen administratie, en daar zal wel uit blijken of jij wel of geen recht hebt op de teruggaaf.

Ik denk eerlijk gezegd ook, dat de belastingdienst het geld bij jou komt halen als blijkt dat jij inderdaad al loonheffingskorting hebt ontvangen. Dus mijn advies: neem gewoon even contact op met de belastingdienst. Da's de kortste klap en zorgt dat je niet over een of twee jaar voor een nare verrassing komt te staan.
Mijn baas heeft mij meer betaald omdat ik loonheffingskorting heb. Maar tegelijkertijd heeft hij ook belasting afgedragen omdat er (waarschijnlijk) iets in de administratie mis is gegaan.

Dus ik heb van mijn werkgever mijn normale loon ontvangen + het belastingbedrag. Echter is mijn baas vergeten aan te geven dat hij de belasting gelijk aan mij betaald (door de loonheffingskorting) waardoor de belastingdienst het bedrag wat ik van mijn baas ontvangen heb ziet als mijn netto loon, waar de belastingdienst nu dus mij een bedrag wil terug betalen.
=jantje7 schreef op maandag 2 jul 2012, 08:59: Bij de aanvang van dit bijbaantje hebt u een loonbelastingverklaring moeten invullen.
Mogelijk dat er op dat moment al elders loonheffingskorting voor u werd toegepast.
Deze korting kan maar op één plaats en is deze werkgever verplicht om geen loonheffingskorting toe te passen.

Als dit je enige baantje is moet je dus alsnog een loonbelastingverklaring invullen.

Jantje
Dit is mijn eerste bijbaantje en dus niet van toepassing, bedankt voor het meedenken!
=vr1944 schreef op maandag 2 jul 2012, 10:41: Ik neem aan dat het gaat om een voorlopige teruggave.De kans is groot dat de fout door de belastingdienst gecorrrigeerd wordt.

Ik kreeg alleen een formulier in huis waar de belastingdienst vroeg om mijn gegevens zodat ze het geld over konden maken. Ik neem ook aan dat het een voorlopige is, bij een definitieve hoef ik mij geen zorgen te maken. De belastingdienst heeft niks fout gedaan, het is mijn baas die iets fout heeft ingevuld waardoor ik teveel geld krijg. De belastingdienst krijg geld van mijn baas en geeft het gelijk door aan mij. Dus mocht mijn baas niks ontdekken in zijn administratie dan is de definitieve teruggave het zelfde.

Ik denk dat ik het advies van Pino en Marianne toch maar opvolg en even contact opneem met de belastingdienst, het is toch niet mijn geld. Hoe jammer het ook is van dit mooie bedrag.

Mvg,
Roy