Dre1971
door Dre1971 Oct 14, 2023 om 12:24
Geldzaken & recht

Fraude met bankrekening tijdens relatie

Goedendag.

Ik ben er 3 jaar geleden achtergekomen dat mijn toenmalige vriendin onder valse tenaamstellingen geld oversluisde naar haar eigen rekening .
Dit was geen en/of rekening maar zij had wel de inlog gegevens van mij daar ik internationaal op de vrachtwagen reed en de hele week van huis af was .
Bijvoorbeeld op mijn digitale afschrift stond Hypotheek verstrekker maar het ging naar haar bankrekening en ook naar die van haar kinderen .
Dit gaat om ongeveer 15000,00€
Ik zag dus dat zogenaamd de hypotheek was betaald en heb nooit de rekeningnummers gecontroleerd ( ja heel dom ik weet het )
Dit is over een periode van 6 jaar gebeurd .
Ik ben hier toen achter gekomen en heb haar hiermee geconfronteerd.
Toen wij de relatie verbraken hebben wij hier afspraken over gemaakt omtrend te terug betaling .
Nou komt zij haar afspraken niet na .
Wat kan ik doen ?

4626 14 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Oct 14, 2023 om 12:38
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien kunt u een betaalregeling  voorstellen door een bedrag per maand vast te stellen als terugbetaling ineens moeilijk valt voor haar.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1926846

Topantwoord

sira
door sira - Oct 14, 2023 om 12:42
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Als zij niet akkoord gaat met een betaalregeling (advies Sjjoppy) zeg haar dan dat u aangifte van fraude en diefstal gaat doen.
Enige probleem, u hebt geen enkel bewijs en u heeft zelf aan haar de pincode gegeven.

mahadma
door mahadma - Oct 14, 2023 om 12:43
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Uw rekening is ten onrechte gebruikt, maar kennelijk door niet controleren is er gefraudeerd. Ik vrees dat hier niets (meer) aan te doen is.

Dre1971
door Dre1971 - Oct 14, 2023 om 12:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

We hadden een betalingsregeling en die komt ze niet na !
En ja heb wel bewijs !
Heb de afschriften waar iedere keer andere tenaamstellingen stonden bij haar rekeningnummer
Maar heeft aangifte doen zin ??

sira
door sira Oct 14, 2023 om 13:27
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Met bluf kom je soms verder dan je denkt.

Dreig ook maar met de deurwaarder of incassobureau. Deurwaarder zal misschien wat terughoudender zijn wat betreft het uit handen geven van uw pincode, maar incassobureaus zijn altijd wel te porren. Wettelijk kan een deurwaarder wel meer. Soms is een brief van deurwaarder of incassobureau al voldoende.

tenormin
door tenormin - Oct 14, 2023 om 13:05
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Aangifte doen heeft wel zin, u heeft voldoende bewijs zo u schrijft, alleen zal het struikelblok wel zijn dat zij de inlogcode had. Niet geschoten is altijd mis.

Dre1971
door Dre1971 Oct 14, 2023 om 13:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

dank je

rj
door rjw Oct 14, 2023 om 15:21
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Met een beetje pech kan de bank nog moeilijk gaan doen. Je hebt immers de gebruiksvoorwaarden geschonden door de relevante informatie aan derden te verstrekken.

ti
door tilpend - Oct 14, 2023 om 14:40
132 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft dat u voldoende bewijs heeft maar heeft u ook zwart-op-wit staan dat zij erkend dat het geld door haar ten onrechte is overgemaakt naar haar rekeningen? Of anders bewijs van een betalingsregeling die zij niet nakomt.

Als uw bewijs enkel is dat er geld is overgemaakt naar haar rekeningen met steeds andere tenaamstellingen dan zal het heel moeilijk worden om te bewijzen dat er gefraudeerd is. Wie zegt niet dat u zelf het geld heeft overgemaakt naar haar en zelf de tenaamstellingen zo heeft ingevoerd zodat u later haar van fraude kon beschuldigen? Nee, ik zeg niet dat u dat gedaan heeft maar de betalingen zijn verricht met uw inloggegevens en die mag u nooit of te nimmer aan een ander geven. Tenzij u ander bewijs heeft dan de overboekingen en de tenaamstellingen, denk ik dat u weinig kans van slagen heeft bij een rechter.

Dre1971
door Dre1971 Oct 14, 2023 om 15:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Goedendag

Ja ik heb meerdere schuldbekentenissen en ook een door haar ondertekende betalingsregeling.

Het is een constante stroom van leugens
afspraak niet nakomen maar wel op curacao zitten nu !!

ti
door tilpend Oct 14, 2023 om 17:20
132 Antwoorden / 0 Vragen

Ah, goed te horen dat u dat bewijs heeft, ik wens u veel succes hiermee.

sw
door swat1500 - Oct 14, 2023 om 16:34
3791 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft kennelijk de terug betaling.belofte op papier staan. Dat is een overeenkomst die door de betrokken partijen nageleefd moet worden. U kunt dus een incassobureau of (beter) een deurwaarder inschakelen om het geld te innen.

Daarnaast kunt u alsnog aangifte doen bij de politie. U heeft de bankafschriften waaruit blijkt dat het geld naar rekeningen is gegaan die bij haar en haar kinderen in gebruik waren.
U moet bij uw aangifte wel duidelijk vertellen waarom en met welk doel zij over uw inlog gegevens mocht beschikken.
De vraag dan wel of de politie capaciteit kan vrij maakt om de zaak daadwerkelijk te gaan onderzoeken mede omdat u kennelijk jaren hebt gewacht met het doen van aangifte en u de aangifte kennelijk alleen doet omdat zij haar afspraken niet na komt. De politie is geen incassobureau voor de gewone burger.
U kunt, als de zaak wordt onderzocht, ook via het strafproces een schadevergoeding eisen.

ro
door ronny530 - Oct 15, 2023 om 09:26
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Ik heb niet het idee dat u sterk staat omdat u uw persoonlijke inloggegevens aan toen nog uw vriendin heeft verstrekt en maakt dat u die betalingen heeft gedaan.
U heeft in die zes jaren nooit vragen gesteld en blijkbaar ook nooit een bericht van de hypotheekverstrekker ontvangen dat u met de betalingen achter liep want als de hypotheek een tijd lang niet betaald werd had u toen al een serieus probleem gehad.
Misschien zou u nog een civiele procedure kunnen beginnen maar dan zou u de gemaakte afspraken door beiden ondertekend op schrift moeten hebben waarbij de bankafschrifen niet als zijnde bewijs aangevoerd kunnen worden omdat de betalingen niet aan haar gelinkt kunnen worden want die zijn op uw naam gedaan en konden dus ook door u zelf gedaan zijn.

ti
door tilpend Oct 15, 2023 om 09:42
132 Antwoorden / 0 Vragen

TS heeft in een eerdere reactie aangegeven meerdere schuldbekentenissen te hebben en ook een door haar ondertekende betalingsregeling.

ro
door ronny530 Oct 15, 2023 om 10:53
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Hoe hoog is de waarde van een ondertekende schuldbekentenis in een civiele zaak want ze kan stellen die schuldbekentenis onder druk getekend te hebben en dan dient vraagsteller te bewijzen dat het niet zo is.
Daarbij is het ook zo dat vraagsteller de inlogggegevens vrijwillig heeft verstrekt, niet gecontroleerd heeft en ook als zijnde bewijs in kan brengen omdat vraagsteller die bedragen zelf overgeschreven zou kunnen hebben.

ti
door tilpend Oct 15, 2023 om 17:25
132 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst schrijft u dat TS de gemaakte afspraken op papier moeten hebben voor een civiele procedure en vervolgens als blijkt dat die er zijn, zegt u dat die weinig waard zijn. Wat is het nou?

Zij zal moeten bewijzen dat ze de MEERDERE schuldbekentenissen onder druk heeft getekend en het feit dat ze in eerste instantie betalingen heeft verricht in het kader van de schriftelijk vastgelegde betalingsregeling zal ook niet in haar voordeel spreken.

@q
door @qwerty@ - Oct 15, 2023 om 17:37
69 Antwoorden / 1 Vragen

Dure les, geef nooit je pincode aan een vriendin.

agapon1951
door agapon1951 - Oct 16, 2023 om 12:06
173 Antwoorden / Vragen

Aangifte doen heeft geen zin daar het een civiele zaak is en geen strafrechtelijke. Daarnaast zullen er ook schriftelijke bewijzen moeten zijn omtrent de terugbetalingen, een overeenkomst dus. De vraag is ook of hier sprake is van een verjaringstermijn - in dat geval wordt het ahcter het net vissen. Bij het verbreken van een relatie gaat dit via een advokaat - notaris - rechtbank. Hierbij wordt ook de verdenking van de iboedel - schulden etc op schrift gezet - hoe is dit omschreven en zijn deze afspraken in praktijk nageleefd?? Via een advokaat is hierop antwoordt te verkrijgen - mogelijk ook een R en B verzekering indien U die heeft. Het is te complex om hier een antwoordt te vragen.

ze
door zeemannetje - Oct 16, 2023 om 12:23
120 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja, gezien de voorgeschiedenis, dat zij al 6 jaar lang je besodemieterd heeft denk ik niet dat ze zich ooit aan wat voor afspraak zal houden. Dat geld ben je kwijt. Doe sowieso aangifte, dat is de enige genoegdoening die je nog zult krijgen.

pino123
door pino123 - Oct 16, 2023 om 12:23
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Staan de afspraken op papier?

mo
door mof - Oct 16, 2023 om 12:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

NAar de rechter. Dit is een consumenten forum, geen relatieforum.

1paul
door 1paul - Oct 16, 2023 om 16:56
3161 Antwoorden / 0 Vragen

doe aangifte van diefstal, tegelijk, u GAF haar de gegevens en daarmee gaf u haar toestemming, ongewild weliswaar maar toch, dit was echter geen toestemming om zomaar geld over te maken!!

ook van belang is of u een samenlevingskontrakt had of andere afspraken op papier.

eis wel dit geld terug, de ex zal dan aan moeten tonen dat zij, "in het belang van u beidden handelde"!!

tegelijk moet u aantonen dat dit niet zo was en zo te lezen kunt u dit ....