ab
door abusarah Jan 30, 2012 om 19:57
Geldzaken & recht

Fraude via mijn Paypal account

Beste Kassaleden,

Ik kan niet meer helder nadenken, daarom wend ik mij tot jullie.

Ik heb sinds jaen een paypal account. Op 20 januari 2012 gebeurde er iets heel vreemds op mijn mailbox, later zal blijken waarom. Ik kreeg een cyberaanval op mijn mailadres dat gekoppeld is aan mijn paypal account. Ik ontving honderden mailtjes per minuut op mijn account, totdat mijn mailaccount het begeven had. Mijn mailaccount dat gekoppeld was aan mijn Paypal account lag plat!

Op 26 januari wilde ik inloggen op mijn paypal account. Ik kreeg meteen de melding dat er misbruik geprobeerd is te maken van mijn paypal account. Ik moest mijn wachtwoord aanpassen. Allereerst moest ik mijn beveiligsvragen beantwoorden. Deze wist ik niet meer. Ik dus op donderdag 26 jan mailen naar Paypal, 24hr later geen reactie. Op vrijdagavond 27 jan wist ik de antwoorden op mijn beveiligingsvragen weer wel. Ik dus inloggen en toen kreeg ik de schrik van mijn leven!!

Ik stond ongeveer 7.400 in de ROOD! Eerlijk, ik ben niet eerder zo geschrokken geweest in mijn leven. Wat is er gebeurd! Mijn hartslag sloeg zo snel en hard dat ik zowat niet meer kon praten.

Op de bewuste 20 jan dat die Cyberaanval is geweest, is er ingelogd op mijn paypal account, vervolgens een BETAALVERZOEK verzonden naar een paypal account van een persoon in Canada. Ook bij deze persoon is door de fraudeurs ingelogd waarna mijn factuur/betalingsverzoek door hen is geaccepteerd. Ik kreeg hierdoor, zonder mijn weten bijna 7.400 euro op mijn paypal account. Dit bedrag is vervolgen direct op 20 januari uitbetaald op een Nederlandse SNS-bankrekening.

Paypal kreeg op dezelgde dag signalen van haar systemen waarna de persoon in Canada hierop werd geattendeerd. De persoon in Canadan heeft de betaling aan mij als ongeatoriseerd verklaard. Met als gevolg dat een bedrag van 7.900 euro bij mij is geblokkeerd. Afgelopen zondag is dit bedrag vanaf mijn paypal account terugbetaald aan de persoon in Canada. Hierdoor stond ik 7.400 euro in de min.

Afgelopen vrijdag de 27ste zag ik dus dat ik in de rood stond. Ik heb meteen alle transacties die op 20 januari hebben plaatsgevonden betwist en dit gemeld aan Paypal. Pas vandaag (Maandag) kon ik ze bellen. Zodra het kon, om 8hr ochtend, heb ik ze meteen gebeld en de situatie ook telefonisch uitgelegd. Ik zou vandaag een reactie krijgen, is niet gebeurd.

Ik begrijp nu ook de cyberaanval op mijn email-account. Door deze aanval kon ik namelijk de mailtjes van Paypal niet meer zien en lezen. Deze verdwenen in de massa spammail die ik per minuut kreeg.

Ik loop nu echt flink te stressen en weet niet wat mij te wachten staat. Ik ben werkelijk in een nachtmerrie beland!!
Ik zit nu vol spanning en stress te wachten op wat Paypal gaat zeggen.

Daarom wil ik beroep doen op jullie kennis voorzover jullie dit kunnen, Hebben jullie advies voor mij. Ik kan momenteel ook niet meer helder nadenken en ik lijd er geestelijk heel erg onder. Ik hoop dat jullie nutig advies voor mij hebben. Zonder dat ik geld op mijn account heb, sta ik in de rood. De wereld op z'n kop.

Safae

16327 17 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jan 30, 2012 om 20:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Om te beginnen veel sterkte hiermee, het is gelijk een belangrijke waarschuwing voor de ander Paypal gebruikers, want deze vorm ken ik nog niet.

Ik zou om te beginnen aangifte doen bij de politie en Paypal daarvan op de hoogte stellen. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die ook inschakelen en anders ergens anders juridisch advies inwinnen.

gallito
door gallito - Jan 31, 2012 om 00:06
480 Antwoorden / 66 Vragen

[quote=abusarah schreef op maandag 30 jan 2012, 19:57]
Op de bewuste 20 jan dat die Cyberaanval is geweest, is er ingelogd op mijn paypal account, vervolgens een BETAALVERZOEK verzonden naar een paypal account van een persoon in Canada. Ook bij deze persoon is door de fraudeurs ingelogd waarna mijn factuur/betalingsverzoek door hen is geaccepteerd. Ik kreeg hierdoor, zonder mijn weten bijna 7.400 euro op mijn paypal account. Dit bedrag is vervolgen direct op 20 januari uitbetaald op een Nederlandse SNS-bankrekening.

Kun je bij de SNS Bank het overgeschreven bedrag eveneens niet ongeautoriseerd laten verklaren met verzoek tot terugstorting, net zoals de getroffene in Canada liet doen met jouw rekening??

ti
door timfelix - Jan 31, 2012 om 00:14
270 Antwoorden / 13 Vragen

Laat je paypal account blokkeren en zorg op je normale bankrekening dat paypal bij jou niets kan afschrijven dmv het blokkeren van de paypal banknummers. Ga ook langs de SNS of bel ze en leg de situatie uit. Dan ook nog even langs de politie, daar een aangifte invullen. Misschien kunnen ze bij de politie zelfs nog wel het IP adres tracken en de persoon achterhalen.

Veel succes in ieder geval!

snsbank webcare
door snsbank webcare - Jan 31, 2012 om 15:53
54 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Abusarah,

Wat een vervelende situatie. We willen graag contact met je opnemen om te kijken of we je verder kunnen helpen. Als je je contactgegevens "onder vermelding van Kassa Vara" mailt naar webcare@sns.nl, nemen we contact met je op.

Met vriendelijke groet,

Tineke

ab
door abusarah - Feb 3, 2012 om 21:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,

Allereerst bedankt voor het meedenken en reactie! SNSBANK bedankt voor de geschoten hulp. Kwam zeer aangenaam aan.

God-zij-dank heeft Paypal ingezien dat het ongeautoriseerde transacties zijn geweest. Ik heb voor mezelf besloten, na deze klap, paypal op te heffen. Ik probeer vanaf heden zo minimaal te hebben van deze cyber betaalmogelijkheden.

grt,
Safae

gallito
door gallito - Feb 3, 2012 om 22:58
480 Antwoorden / 66 Vragen

Gelukkig, wat een opluchting voor je. Een felicitatie waard.

snsbank webcare
door snsbank webcare - Feb 6, 2012 om 10:17
54 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Abusa,

Graag gedaan, fijn dat het imiddels is opgelost. Prettige dag verder!

Met vriendelijke groet,

Mariella
SNS Bank Webcare

zi
door zigster123 - Apr 19, 2012 om 18:37
54 Antwoorden / 5 Vragen

Ik wilde eergisteren mijn rapidshare account verlengen, ik betaal dat ook altijd met Paypal. Ik kreeg ik ook de beveiligingsvragen, ik ben gelijk aan het mailen gegaan naar PayPal, maar nog niks gehoord.
Ik ga de vragen niet beantwoorden omdat ik altijd zonder problemen heb kunnen inloggen en nu NA het inloggen de vragen kreeg. Heel vreemd.
Probleem is alleen dat Rapidshare weinig andere betaalmethodes heeft, ik heb geen creditcard en die neem ik ook niet.

zi
door zigster123 - Apr 21, 2012 om 16:21
54 Antwoorden / 5 Vragen

Vandaag deze reactie gehad van PayPal:
Uw PayPal-rekening is inderdaad beperkt en ik verzoek u om in te loggen op uw PayPal-rekening en naar ons klachten centrum te gaan en de stappen te volgen die worden gevraagd om de beperking te kunnen verwijderen.

Mocht u verdere hulp nodig hebben, laat het dan alstublieft weten.

Ik heb terug gemaild dat ik het heel vreemd vind dat ik na het inloggen (ik zit dus al in mijn account) nog een keer veiligheidsvragen moet beantwoorden om verder te kunnen. Ik ga dat dus ook niet doen. Probleem is nu wel dat ik mijn Rapidshare niet kan betalen.

ti
door timfelix - Apr 21, 2012 om 16:35
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=zigster123 schreef op zaterdag 21 apr 2012, 16:21]Vandaag deze reactie gehad van PayPal:
Uw PayPal-rekening is inderdaad beperkt en ik verzoek u om in te loggen op uw PayPal-rekening en naar ons klachten centrum te gaan en de stappen te volgen die worden gevraagd om de beperking te kunnen verwijderen.

Mocht u verdere hulp nodig hebben, laat het dan alstublieft weten.

Ik heb terug gemaild dat ik het heel vreemd vind dat ik na het inloggen (ik zit dus al in mijn account) nog een keer veiligheidsvragen moet beantwoorden om verder te kunnen. Ik ga dat dus ook niet doen. Probleem is nu wel dat ik mijn Rapidshare niet kan betalen.

In plaats van dat je nou blij bent dat Paypal zijn best doet om jouw rekening te beschermen door die veiligheidsvragen in te bouwen. Als er verder geen enkele controle was, dan zou het ook niet goed zijn, of wel? Vul nou gewoon lekker die vragen in, je zit in je account, paypal zelf heeft het bevestigd, wat is het probleem nou nog?

Overigens vind ik ook dat uw "vraag" niet echt thuishoort in dit topic.

zi
door zigster123 - Apr 21, 2012 om 17:05
54 Antwoorden / 5 Vragen

Wie zegt mij dat de reactie idd van PayPal komt? Je krijgt tegenwoordig ook mail van de "bank" dat ze in verband met veiligheid je wachtwoord/pincode nodig hebben. Dat doe je toch ook niet? Ik zit IN mijn account, ik heb niet de behoefte om door middel van die antwoorden iemand anders toegang te geven tot mijn account (en dus mijn geld). En hoe zo geen enkele controle? Ik ben ingelogd met mijn gebruikersnaam en ww, waarom zou ik dan ook nog vragen moeten beantwoorden? Volgens mij hoort mijn vraag juist in dit topic.

vi
door vixen1 - Apr 21, 2012 om 17:21
3 Antwoorden / 0 Vragen

zigster123 zegt :Wie zegt mij dat de reactie idd van PayPal komt? Je krijgt tegenwoordig ook mail van de "bank" paypal heeft hiervoor iconix , je ziet meteen of het bericht van hun afkomstig is

jo
door jorisw - Apr 21, 2012 om 17:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vixen1 schreef op zaterdag 21 apr 2012, 17:21]zigster123 zegt :Wie zegt mij dat de reactie idd van PayPal komt? Je krijgt tegenwoordig ook mail van de "bank" paypal heeft hiervoor iconix , je ziet meteen of het bericht van hun afkomstig is

Je kunt het ook zien in de domainnamen die in de links in de emails worden gebruikt. Bij phishing mails staat daar meestal iets in als Paypal.oplichters.eu, terwijl links naar paypal zelf altijd ".paypal.com" bevatten.

zi
door zigster123 - Apr 21, 2012 om 17:30
54 Antwoorden / 5 Vragen

iconix kan ik nergens vinden in de mail. Ik zie wel dat het van Paypal.nl afkomt dus niet paypal.com. Toch blijft het vreemd, betreffende vragen zijn er voor als ik mijn wachtwoord niet meer weet, niet om na het inloggen (ik weet dus mijn wachtwoord wel) nog te beantwoorden. Misschien ben ik een angsthaas, maar ik stop met PayPal, het is mijn verantwoordelijkheid als er ineens een kapitaal via PayPal verdwijnt, dan vind iedereen opeens dat ik dom bezig ben geweest.

ti
door timfelix - Apr 21, 2012 om 18:31
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=zigster123 schreef op zaterdag 21 apr 2012, 17:05]Wie zegt mij dat de reactie idd van PayPal komt? Je krijgt tegenwoordig ook mail van de "bank" dat ze in verband met veiligheid je wachtwoord/pincode nodig hebben. Dat doe je toch ook niet? Ik zit IN mijn account, ik heb niet de behoefte om door middel van die antwoorden iemand anders toegang te geven tot mijn account (en dus mijn geld). En hoe zo geen enkele controle? Ik ben ingelogd met mijn gebruikersnaam en ww, waarom zou ik dan ook nog vragen moeten beantwoorden? Volgens mij hoort mijn vraag juist in dit topic.

Jij hebt toch naar Paypal geschreven/gebeld en daar reactie op gekregen, of niet dan? Dan komt het toch van Paypal? Die vragen zijn als controle, die wordt random uitgevoerd, ook ik heb het wel eens gehad. Het is een extra vorm van veiligheid. Je zegt het zelf, je zit al in je account, dus is het aan te nemen dat het veilig is. Als je ook nog Paypal zelf gemaild hebt, snap ik niet wat nou het probleem is.

vi
door vixen1 - Apr 21, 2012 om 23:03
3 Antwoorden / 0 Vragen

zigster123 zegt : iconix kan ik nergens vinden in de mail. Kijk als je inlogt op paypal op de pagina veiligheid daar staat:
Iconix Truemark icoontjes reduceren her risico van e-mail fraude door het bevestigen van de afzender. Het werkt als volgt:
1.Download de Iconix software op uw computer.

2.Als u een e-mail ontvangt, identificeert Iconix E-mail ID de authenticiteit van het bericht.

3.De afzender wordt gecontroleerd tegen een lijst van geregistreerde Iconix bedrijven.

4.Als een e-mail succesvol door het controle proces is gelopen, wordt er bij het bericht een Iconix Truemark icoon in uw inbox weergegeven zodat u de afzender onmiddellijk kunt herkennen en weet dat deze gecontroleerd en authentiek is.
dit program. staat daar

zi
door zigster123 - Apr 22, 2012 om 08:14
54 Antwoorden / 5 Vragen

Dan houdt het dus allemaal op tussen mij en PayPal.
1. ik log niet meer in zolang ik die veiligheidsvragen krijg.
2. Software downloaden? Ik bepaal wat ik download, niet een of ander bedrijf wat toch al niet zo goed bekend staat (zie andere topics)
Ik heb nu een afspraak met m'n broer dat ik in voorkomende gevallen zijn creditcard gegevens mag gebruiken.