Jerphaas65
door Jerphaas65 Sep 2, 2020 om 17:56
Geldzaken & recht
Gedeelde dakgoot met een lek aan buurmans kant

Beste Lezers,
We zijn het hoekhuis van een blok van 6 waarbij ons huis een stukje (75cm) naar voren staat.
Er is door dat we naar voren staan ook een verschil in dak; ons dak is iets hoger en steekt over het dak van onze buren heen.
Precies in de hoek waar zijn hemelwater en ons hemelwater bij elkaar komen, is een flinke rot en lekkage ontstaan.
Als je voor onze twee huizen staat, is de lekkage en houtrot, volledig bij de buren.
De eerste offerte heb ik opgevraagd en schrok me rot: 2750,- euro.
in de foto is de ene lijn onze linkermuur en de andere waar het einde van ons dak loopt.
Ik wil zeker geen burenruzie, maar wil wel weten of ik 1. mee moet betalen 2. alles moet betalen of 3.niets moet betalen.
Alvast dank!
Jer

14709 19 Rapporteer

getty
door getty - Sep 2, 2020 om 17:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat u moet weet ik niet, maar gedeeld lijkt mij het meest eerlijk.

sw
door swat1500 - Sep 2, 2020 om 18:06
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een gezamenlijke dakgoot zult u beiden de kosten moeten delen tenzij er wellicht in de koopakte iets anders is afgesproken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 2, 2020 om 18:08
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jerp,

Ik raad u aan om te overleggen met uw buren.

Het is niet sportief om alleen uw buren dit onderhoud te laten betalen.

Ik raad u ook aan om nog wat extra offertes aan te vragen bij specialisten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 2, 2020 om 18:09
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Als het lek bij de buren is zijn m.i de buren aansprakelijk voor de reparatie en de kosten. Als u geen herrie met de buren wenst is de meest eenvoudige oplossing om daar een gesprek over te hebben en kosten te verdelen. (Dus meebetalen eventueel) Als gezegd, op basis van uw info betreft het echter schade aan de woning van uw buren. Mogelijk zijn die daar voor verzekerd. Hoe dan ook kunt u ook nader advies vragen in deze bij https://www.eigenhuis.nl/contact/#/ en/of www.juridischloket.nlIk verwacht evenwel dat u daar eenzelfde antwoord zult krijgen.

Als u schad heeft door de lekkage kunt u uiteraard ook uw verzekeraar inshakelen en mogelijk is dat een nog beter idee.

(Edit) Bij nader inzien, zie deze info: https://huis-en-tuin.infonu.nl/diversen/22774-lekkage-in-uw-woning-door-de-buren-en-dan.html indien u zelf ook schade heeft en zo niet om dat te voorkomen. Ik leid uit uw vraag de foto af dat er geen sprake is van een gezamenlijke resp. gedeelde dakgoot is. Uw woning is iets hoger ter plaatse en de afwatering van uw dak gaat naar uw goot, dat van de buren naar hun goot.

Topantwoord

Martinnr1
door Martinnr1 - Sep 2, 2020 om 18:16
1 Antwoorden / Vragen

Die man die zegt €2750 die kan zeggen waar het vandaan komt?
Hoe dat kan?
Hoe, Wat, Waar, Waarom.
Meestal dakgoot verstopt, daardoor rot , lekkage, scheuren door vocht enz.
Toch regelmatig dakgoot leeg halen, onderhouden. Dakgoot is normaal van iedereen die er gebruik van maakt. Gevolg schade van slecht onderhoud lijkt mij samen delen met het blok?
Rechtswinkel en advocaat geven gratis advies. Succes

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2020 om 18:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De kosten zijn natuurlijk voor samen. Een verzekering betaalt geen herstel van een rotte dakgoot.

Vraag eens wat meer offertes.

tenormin
door tenormin - Sep 2, 2020 om 19:24
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Zoals ik, en anderen het zien, u wilt, logisch, geen ruzie met de buren dus als ik u was zou ik alles in der minne schikken en het "gewoon" samsam doen. Uiteindelijk komt uw huis/dak er in de toekomst ook niet onderuit om te verotten door dit euvel.

me
door mein33 - Sep 2, 2020 om 20:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

"Precies in de hoek waar zijn hemelwater en ons hemelwater bij elkaar komen, is een flinke rot en lekkage onstaan"

@jerphaas65,

Het deel waar de lekkage zit is, volgens uw eigen omschrijving, een gezameljkke goot en zo laat het zich makkelijk aangeven dat de rekening van de reparatie gezamelijk dient te worden betaald.
Even in overleg met de buren.

gerbera
door gerbera - Sep 2, 2020 om 22:41
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik naar de foto kijk zit de afvoer op uw goot aangesloten. Ik vraag mij dan ook af hoe het hemelwater van uw buren in uw goot kan komen terwijl die wat hoge zit. Tenzij de buren een eigen afvoer hebben en u bedoeld dat het eind van de goot van de buren lekkage veroorzaakt. In dat geval is herstel voor rekening van de buren.

sira
door sira Sep 4, 2020 om 13:00
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Dat de goot hoger lijkt te zitten, is volgens mij optisch bedrog, omdat de woning ca. een meter naar voren staat.

gerbera
door gerbera Sep 5, 2020 om 16:05
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Klopt stond een beetje onduidelijk dat het dak van de TS hoger is, blijkt dus de nokrand te zijn die hoger is.

diumenge
door diumenge - Sep 2, 2020 om 23:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het huis staat te koop voor €635k, dus de buren zullen vast wel mee willen betalen.

justmeagain
door justmeagain Sep 2, 2020 om 23:57
623 Antwoorden / 8 Vragen

Knap gevonden aan de hand van dit plaatje. :-)

diumenge
door diumenge Sep 3, 2020 om 08:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Niet zo lastig als de naam van de makelaar in de foto staat ;-).

pino123
door pino123 Sep 3, 2020 om 13:24
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Onlogische conclusie, misschien wordt het huis verkocht omdat de buren in de schuldsanering zitten...

justmeagain
door justmeagain - Sep 2, 2020 om 23:56
623 Antwoorden / 8 Vragen

Een woning is tegenwoordig met een paar weken verkocht. De buren zullen geen cent meer investeren in deze woning.
De kopers zullen bij een bouwkundig onderzoek dit wel boven water krijgen en het wellicht laten verhelpen.
Rot en lekkage zijn er niet ineens, misschien dat u nu de Buren gaan verkopen wakker bent geworden.

1paul
door 1paul - Sep 3, 2020 om 08:29
3161 Antwoorden / 0 Vragen

de zijkant is nog van u zelf, zit daar de lekkage, IN de HOEK dus, dan is het een gezamenlijk probleem, zit de lekkage echt alleen bij de buren en is het hout verrot ook echt enkel bij de buren is het voor de buren, zit het echter tegen uw huis aan dan is het uw probleem, is dus helemaal afhankelijk waar de lekkage precies zit....

daar zal dus onderzoek naar gedaan moeten worden, lekt het bijvoorbeeld bij de buren en is daarom het houtwerk tegen uw huis aan verrot zijn de kosten voor de buren, zit de lekkage echter tegen uw huis aan aan de zijkant dan zijn alle kosten weer voor u....

offerte zou ik er nog een aantal van opvragen trouwens en eventueel zelf doen is ook nog een optie, er zijn zat middellen tegenwoordig waarmee je de goot kunt repareren, kijk wel of de goot eventueel helemaal aan vervanging toe is voor u dit laat repareren om deze eventueel helemaal te vervangen....

Jerphaas65
door Jerphaas65 - Sep 3, 2020 om 08:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen enorm bedankt voor de antwoorden en de moeite om ons te ondersteunen!

mi
door miennaamishaaz - Sep 3, 2020 om 15:39
725 Antwoorden / 1 Vragen

Gezien de buren hun huis gaan verkopen zal de kans klein zijn op een Buren ruzie.

Ik zie ook dat ze Zonnepanelen hebben.
Dit is alleen een speculatie maar:

Het kan zijn dat  na het instaleren van zonnepanelen met het terugplaatsen de dakpannen en de Loodlappen niet goed terug zijn geplaatst.
Hierdoor kan de schade zijn gekomen.

ploosveld
door ploosveld - Sep 4, 2020 om 13:39
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beter een goede buur dan een verre vriend. Lijkt mij eerlijk om gezamelijk tot een juiste beslissing te komen.

hi
door hipppo - Sep 4, 2020 om 13:48
303 Antwoorden / 2 Vragen

Alvorens te zien wie er moet betalen zal toch eerst nauwkeurig vastgesteld moeten worden waardoor de lekkage veroorzaakt wordt. Zo te zien is er een gezamelijke hemelwaterafvoer. Heeft het hoekhuis op de andere hoek ook een hwa.?  Lijkt me, gelet op de afmetingen van het dak, geen overbodige luxe. Als de gezamelijke afvoer verstopt zit en er is geen extra hwa  is het denkbaar dat het water zijn weg zoekt via het naar achteren gelegen huis omdat daar wel eens het laagste punt van de goot zou kunnen zitten. Als bovendien de goot aan de achterzijde niet hoog genoeg is opgezet, dus minder hoog is dan de dakrand, wat nogal eens het geval is, zal het water aan de achterkant naar binnen komen. Oplossing: een overloopje laten aanbrengen dat lager zit dan de achterzijde van de goot. Die offerte is inderdaad aan de hoge kant, dus vraag er nog een paar aan, maar laat vooraf eerst een goede diagnose stellen. Zou je, afhankelijk van je leeftijd en/of durf ook zelf kunnen proberen. Laat de buren eerst vanuit de dakkapel nagaan of er veel prut in die goot ligt. Regel ergens een lange ladder en maak die goot schoon. Kijk dan of het zink nog heel is en of de achterkant van de goot hoger is dan de voorkant. Dat gedaan hebbend kan je al diverse dingen uitsluiten als oorzaak, of juist als zodanig onderkennen.
Succes.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Sep 4, 2020 om 13:58
104 Antwoorden / Vragen

Ik zou eerst eens vragen wat de goede man allemaal gaat doen voor die 2750 euro. Misschien wordt de dakgoot over meerdere meters vervangen en dus ook eventueel een stuk dat op uw dak ligt.

ja
door jan24 - Sep 4, 2020 om 15:54
109 Antwoorden / 4 Vragen

Als het rotten en lekkage volledig bij uw buren is, dan begrijp ik niet goed waarom u een offerte aanvraagt.
Of ik zie door de veelheid aan reacties iets over het hoofd. Dan excuses op voorhand.

mo
door mof - Sep 23, 2020 om 12:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de dakgoot gedeeld wordt, dan beide. Als de rot duidelijk op uw deel zit dan u.