Th
door Thed Dec 18, 2020 om 13:56
Geldzaken & recht

Gedupeerden toeslagenaffaire werden opgelicht

De toeslagenaffaire gaat over de rol van de overheid als kille incasseur die burgers de nek omdraait. Dat heeft tot heel veel ellende geleid en terecht dat dit nu aan de kaak gesteld is. Waar ik in het nieuws (bijna) niets over hoor is de rol van criminele gastouderbureaus die als sneeuw voor de zon verdwenen lijken te zijn. Het zijn toch deze bureaus die de slachtoffers opgelicht hebben? Zij hebben geen jaaropgave verstrekt aan hun klanten en zitten mogelijk ergens in de zon als lachende derde de centen op te maken. Zonder die jaaropgave is er sprake van onrechtmatig verkregen gelden. De wijze waarop die terugvordering plaatsvond is schandalig en dat moet beter. Daar gaat de politiek nu over. Het volgende punt is: Waarom horen wij niets over een speciaal onderzoeksteam dat achter deze oplichters aangaat? Als de ware schuldigen gevonden en veroordeeld worden geeft dat de slachtoffers de rehabilitatie waar ze recht op hebben en maakt dat tegelijkertijd dat wij als rechtsstaat niet falen. Laat de echte boeven bloeden en verlos daarmee de slachtoffers van elke blaam.

Is het vreemd om er zo over te denken?

1663 5 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 18, 2020 om 14:05
7342 Antwoorden / 3 Vragen

Of het vreemd is om er zo over te denken kan ik niet beoordelen, maar als u medemopperaars wilt bereiken kunt u dat beter niet via deze rubriek doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 18, 2020 om 14:21
16948 Antwoorden / 202 Vragen

Inderdaad, dit is een forum waarin wij als vrijwilligers proberen adviezen te gevenm.b.t. consumentenproblemen en is mogelijk het zenden van een brief met uw opmerkingen aan één of meer dagbladen meer op zijn plaats.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 18, 2020 om 14:11
16948 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, (of beter gezegd ja) het is ook m.i. niet vreemd om er zo over te denken.  Ik kan uw mening over de handelwijze van bedoelde bureaus goed volgen maar het is dan wel aan de politiek en/of de gedupeerden  om strafrechtelijke vervolging te initiëren.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 18, 2020 om 18:25
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als de regering alle bewezen fraudeurs keihard aan gaat pakken is iedereen voor....

maar als je vermoedelijke al  gaat pakken zonder bewijs ga je de fout in....
Een dergelijke discussie is meer voor Tros Radar of Fake Boek...

rj
door rjw Dec 18, 2020 om 22:35
3360 Antwoorden / 5 Vragen

"Als de regering alle bewezen fraudeurs keihard aan gaat pakken is iedereen voor...."

Daar is het hele verhaal ook door gekomen. Na de "Bulgaren"-affaire heeft de tweede kamer aangedrongen op keihard aanpakken van misbruik van regelingen. En een eigenschap van keihard aanpakken is dat er ook wel eens spaanders vallen. Als je zo'n beleid wil is er weinig ruimte voor nuance met alle gevolgen van dien. En vervolgens wassen de kamerleden hun handen in onschuld en worden bewindslieden beschuldigd. Die strikt genomen alleen maar beleid uitvoeren wat door het parlement is gewenst.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 18, 2020 om 23:02
1863 Antwoorden / 32 Vragen

@RJW,

Deze kwestie is, mijn inziens, wat genuanceerder dan wat u schetst.

Tot nu toe wordt er steeds "naar elkaar gewezen".

Maar er is toch maar 1 persoon de "baas"?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 19, 2020 om 12:02
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij  fraude keihard aanpakken, daar is niemand tegen.....

Maar bij vermoeden van... dus nog niet bewezen,    zelf zou ik uitkering even stoppen maar terug halen nog even laten wachten tot
onderzoek is afgerond.

Geen   geld meer krijgen is vaak al ramp,  zeker in kinderopvang met  90% subsidie maar geld terug  is vragen om
een  overbelasting bij de plaatselijke Schuldhulpverleners!

Maar niet hier  dit is consumenten forum en  Radar of Fake Boek zijn hiervoor betere plek.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 18, 2020 om 21:22
1863 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Thed,

Kunt u iets meer uitleggen over uw kwestie?

U heeft het over een jaaropgave, die de ouders niet hebben gekregen van de gastouderbureaus.

Was dit de grote reden van deze kinderopvangtoeslag-affaire?

gerbera
door gerbera Dec 18, 2020 om 21:32
7455 Antwoorden / 14 Vragen

Een jaaropgave is iets anders dan een jaarverslag, en dat horen de ouders te krijgen. En er is dacht ik al héél  véél uitgelegd over deze kwestie met name het verslag van de onderzoekscommissie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 18, 2020 om 23:05
1863 Antwoorden / 32 Vragen

@Gerbera,

Ik vind dit een moeilijke kwestie.

Het lijkt soms op een "doofpot".

Kunt u kort vertellen wat er precies fout is gegaan?

diumenge
door diumenge Dec 18, 2020 om 23:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2020 om 00:26
1863 Antwoorden / 32 Vragen

@Diumenge,

Bedankt voor deze link;Het is een dik rapport....

Bent u het ook met mij eens, dat er maar 1 persoon eindverantwoordelijk is?

De hoogste baas van het land....

diumenge
door diumenge Dec 19, 2020 om 00:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb het zelf niet doorgelezen, maar nee daar ben ik het niet mee eens. Bestuurlijk gezien is Rutte misschien eindverantwoordelijk, de verantwoordelijkheid bepalen lijk mij erg complex.

gerbera
door gerbera Dec 19, 2020 om 10:54
7455 Antwoorden / 14 Vragen

Er is niets in de doofpot gestopt juist door de onderzoekscommissie is er een beerput open getrokken. Veel van die ellende is mede veroorzaakt door de "neus" ,weet u wel die ook de de mensen in Groningen aan het lijntje heeft gehouden, welke al sinds 2017 van de ellende afwist maar er niets mee gedaan heeft.

Donuts
door Donuts - Dec 19, 2020 om 11:05
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Redactie, waarom zit er nog geen slotje op dit topic?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 19, 2020 om 12:03
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Helemaal mee eens,  Radar  of Fake Boek hebben we daarvoor.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2020 om 12:29
1863 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Sprietje,

Kunt u ons uitleggen waarom u deze kwestie niet interessant vindt?

Is deze kwestie niet net zo erg of nog erger dan de "spoofing affaire"  bij de banken?

Dankzij aandacht bij Kassa is de ING accoord gegaan met compensatie voor de gedupeerden.

sjjoppy
door sjjoppy Dec 19, 2020 om 12:35
7342 Antwoorden / 3 Vragen

Heb het gelijk na mijn reactie gerapporteerd.

Donuts
door Donuts Dec 19, 2020 om 12:59
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@sjoppy: dan reageert de redactie toch heel wat sneller als tijger1, diumenge of ik hier een off-topic reactie plaats...

sjjoppy
door sjjoppy Dec 19, 2020 om 13:36
7342 Antwoorden / 3 Vragen

@sprietje, dat is mij ook opgevallen...

diumenge
door diumenge Dec 19, 2020 om 13:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@sprietje, inderdaad ja, staat zeker een alert op onze accounts ;-)

gerbera
door gerbera Dec 19, 2020 om 14:46
7455 Antwoorden / 14 Vragen

Kunt u ons uitleggen waarom u deze kwestie niet interessant vindt?

geachte @geboren amsterdammer,
U bent wel erg nieuwsgierig maar ik vraag mij ste3eds vaker af waarom moet er vaak aan u uitgelegd worden om welke reden een TS zijn vraag stelt en een forumlid een reactie plaatst. Overigens hoeft het niet aan ons, maar aan u worden uitgelegd want de meeste op dit forum snappen het onderwerp wel.

Donuts
door Donuts Dec 19, 2020 om 15:06
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@diumenge: ik vermoed met het volume van een NL-Alert.:-))

tijger1
door tijger1 Dec 19, 2020 om 15:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb ook een streepje voor, of tegen, het ligt er maar aan hoe je het bekijkt.

Donuts
door Donuts Dec 19, 2020 om 15:31
1203 Antwoorden / 2 Vragen

En maar stug blijven volhouden dat niet op de gebruiker gemodereerd wordt. Als bij één van ons een off-topic reactie verwijderd wordt (off-topic volgens de redactie dan) zie ik in hetzelfde topic nog andere off-topics reacties staan en die blijven gewoon staan. Ja, ja...

gerbera
door gerbera Dec 19, 2020 om 15:52
7455 Antwoorden / 14 Vragen

@sprietje, dat is mij ook opgevallen, in de volksmond noemen ze dit selectief lezen. Helaas is GAMMA gesloten dus wordt het moeilijk een slotje voor dit topic aan te schaffen ☺☺☺

Donuts
door Donuts Dec 19, 2020 om 16:44
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@gerbera Goed te lezen dat het u ook opgevallen is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 19, 2020 om 17:06
2246 Antwoorden / Vragen

Ik hanteer als principe dat als ik mij aan te veel mensen en onderwerpen ga ergeren ik blijkbaar aan mijn taks zit. Naast leuke onderwerpen is zo'n forum ook een vorm van puur vitriool. Neem dit onderwerp vol van gif en verwijten, een lekker simpele kijk op de wereld en een splitsing in "ons onschuldige mensen die nergens wat aan kunnen doen" en "die andere mensen die verantwoordelijk zijn voor alles dat er misgaat". Puur gif als je je erin gaat verdiepen en het binnen laat komen dus gewoon niet reageren en ook niet omdat je zelf niet wil reageren om een slotje gaan vragen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2020 om 20:29
1863 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte HenkdeZevende,

Zo'n wijs antwoord had ik niet van u verwacht.....

De krant, die ik lees (De Telegraaf) besteedt niet zo veel aandacht aan deze kwestie.

Ik vind dit topic erg interessant omdat ik er verder weinig over lees.

Het dikke rapport van de link van Diumenge is niet makkelijk om te lezen.

tenormin
door tenormin Dec 20, 2020 om 16:36
16927 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk dat de moderatie verstandiger is dan de meeste mensen die een nieuw slot nodig hebben als de sleutel pleite is, kopen in het weekend: betaal je de hoofdprijs. Morgen maar eens kijken of jullie wensen worden verhoord.