mirri
door mirri Feb 13, 2007 om 09:51
Geldzaken & recht

Gedwongen tot toestemmen in automatische incasso

Sommige te betalen rekeningen houd ik liever in eigen hand door ze zelf over te maken in plaats van een automatische incasso af te geven. Nu kreeg ik onlangs van de peuterspeelzaal het bericht dat als ik het niet automatisch laat incasseren, zij € 2,00 per maand extra in rekening zullen brengen.

Mag dit zomaar? Een tijd geleden dreigde de Nuon daar ook al mee, al vroegen zij toen € 1,00 per keer meer, maar omdat er o.a. in Kassa zoveel aandacht aan werd besteed is dit waarschijnlijk niet doorgegaan. Ik heb er althans nooit meer iets over gehoord.

Maar goed, nu gaat het dus al om € 2,00 per keer! En waarom snap ik niet zo goed want ik maak het keurig via de computer over dus zij hebben het direct op hun rekening. Als het om de kosten van een acceptgiro gaat dan kunnen ze me toch ook eenmalig een betalingsoverzicht sturen en dat ik er dan zelf zorg voor draag? Zoiets? Ik snap ook wel dat ze dat niet uit zichzelf zullen voorstellen maar ik heb hier al telefonisch contact over gehad met de desbetreffende organisatie en zij konden dus zo mijn betaalgedrag zien. Maar nee, de houding was heel star.

Maar mijn belangrijkste vraag is dus eigenlijk: mogen bedrijven en instanties je verplichten tot het afgeven van een automatische incasso omdat ze anders het bedrag gaan verhogen? Welk recht heb ik?

1580 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 13, 2007 om 09:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ja dit mag, er zijn dan extra administratieve kosten aan verbonden voor acceptgiro ed en dat berekenen ze door.

En als ze voor iedereen een afwijkende betalingsregeling zouden moeten treffen wordt het er allemaal ook niet overzichtelijker/ goedkoper op.

Groetjes,

ve
door verwijderd - Feb 13, 2007 om 10:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedrijven in NL zijn verplicht om twee betalingswijzen mogelijk te maken. Vaak is dat automatische incasso en dan of  1. accept-giro of 2. de mogelijkheid om contant te betalen. Maar contant betalen is niet altijd mogelijk, dus blijft alleen automatische incasso over. Bij b.v. het aangaan van een contract met de mobiele telefoon, in ieder geval bij Vodafone, teken je bij het aangaan van het contract automatisch voor automatische incasso. Misscihen is dat bij u ook het geval.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2007 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

NEEN dat mag niet indien u de acceptgiro niet gebruikt en de betaling zelf doet bijv via internetbankieren. Ik heb ruim een half jaar geleden daarover een klacht ingediend bij zowel Nuon als bij het Ministerie van Economische Zaken? DTE (kopie naar Nuon) en vervolgens werd de € 21,00 niet in rekening gebracht.

U kunt een klacht aan DTE richten via

www.consuwijzer.nl die de klacht dan zullen doorgeven. let wel, het kan wel als u de accpetgiro ook gebruikt voor de betaling.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2007 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Gerrit. Bij de DTE een klacht indienen over een ac.giro van een peuterspeelzaal??

ve
door verwijderd - Feb 13, 2007 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jonjo@ een zeer terechte opmerking. Ik dwaalde af naar NUON. Werd ook even afgeleid.

Ik corrigeer dus terstond: Zend de peuterspeelzaal een brief en stel daarin dat u geen enkel belang heeft bij het feit dat zij een acceptgiro zenden. geef aan dat u die niet gebruikt omdat u per telebank betaalt en dat de peuterspeelzaal niets extra kost. Stel dat de acceptgiro uitsluitend op initiatief van de peuterspeelzaal zelf wordt verzonden.

En hier mis ook ik dus een deleteknop.

Stel daar dan bij dat zij kennelijk een bedrag ad € 2,00 in rekening brengen voor een dienst die niet wordt verleend of kosten die niet worden gemaakt. In die context is de handelwijze onrechtmatig.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2007 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Gerrit. Hallo Gerrit, mijn reactie was meer als geintje bedoeld, ik begrijp echt wel dat je probeerde de goede informatie te geven. Vr. gr. jonjo.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2007 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerrit, de zaken lopen niet zoveel uit elkaar, want het gaat er om mag een bedrijf kosten voor de acceptgiro betaling vragen. Ik dacht dat de kosten gingen over het versturen van acceptgiro`s maar daar wil ik van af wezen. Als jij dit gewonnen hebt moet dat voor alle branches gelden. Internet bankieren of sturen naar de bank blijft dan gelijk. Bij internetbankieren wordt er geen acceptgiro naar het bedrijf gestuurt dat is waar. Een domme vergelijking kontant betalen bij de kassa van de super gaat een euro kosten en pinbetalingen noppes. Zou er graag meer over willen weten want zo gaan bedrijven hun adiministratiekosten op het bordje van de klant leggen.

M.v.g. Ronny

ve
door verwijderd - Feb 13, 2007 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Regeling afnemers en monitoring Elektriciteitswet
1998 en Gaswet".

artikel 5, lid 2
uit deze wet om de extra betalingskosten te recht-
vaardigen. Hieronder volgt de tekst van artikel 5:

1.Leveranciers en netbeheerders bieden
kleinverbruikers een ruime keuze uit
betalingswijzen.
2 Een verschil in tarieven en voorwaarden
tussen de betalingswijzen, bedoeld
in het eerste lid, houdt verband met het
verschil in kosten die die betalingswijzen
voor de leverancier of de netbeheerder
met zich brengen.

2.Het tweede lid bepaalt dat de differentiatie
in tarieven en voorwaarden tussen
aangeboden betalingswijzen overeen
moet komen met de kosten verbonden
aan die betalingswijzen. Een toeslag op
het tarief bij gebruik van een bepaalde
betalingswijze mag dus niet meer bedragen
dan de kosten die voor de leverancier
en netbeheerder zelf verbonden zijn
aan die betalingswijze (bijvoorbeeld
bankkosten).

Zal nog wel andere wet zijn die extra kosten vragen voor andere sectoren rechtvaardigd.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2007 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Of je nu een acceptgiro per post instuurt of betaalt via internetbankieren maakt voor de kosten niet uit. De bank van de begunstigde brengt altijd dezelfde kosten in rekening, die van een acceptgiro.

Het is derhalve onzinnig om te roepen dat je een acceptgiro per internetbankieren betaalt en er daarom geen acceptgirokosten zouden ontstaan. Overigens is overboeken via een normale overschrijving voor de begunstigde nog duurder!

ve
door verwijderd - Feb 13, 2007 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();

Zie het tarievenoverzicht van bijvoorbeeld de Postbank:

U betaalt per transactie / Bijschrijvingen

Incassogiro   0,08

Periodieke overschrijving      0,14

Acceptgiro 0,25

Losse overschrijving      0,27

ve
door verwijderd - Feb 14, 2007 om 03:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

helaas is het niet zo dat de kosten voor de debiteur en de bank gelijk zijn bij internetbankieren of acceptgiro. Voor het verwerken van een acceptgiro worden extra kosten in rekening gebracht, mede i.v.m. de nodige handmatige bewerkingen zoals uit openmaken van de enveloppe en het uitpakken - in machine doen etc. Dat is nu eenmaal bewerkelijker dan internetbetalingen. Dat is ook de reden dat veel bedrijven/instanties over willen gaan naar automatische incasso en dan "voorbij gaan"aan de i-netbetaalmogelijkheid.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2007 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk bedankt voor al jullie reacties. Ze zijn best uiteenlopend maar over het algemeen komen jullie op één ding overeen; Een instantie mag gemaakte kosten voor het incasseren doorberekenen aan de klant maar het maakt wel degelijk uit hoe de klant betaald. Als de acceptgiro gebruikt wordt zijn de kosten hoger dan als het via internetbankieren gebeurd.

Nu is het voor mij dus de afweging of ik inderdaad de strijd middels bezwaarschriften jegens de speelzaal aan wil gaan om mijn gelijk te krijgen, of dat ik ze via de makkelijkste weg laat winnen en gewoon een automatische incasso afgeef.

Ik moet er nog even over nadenken. Alhoewel dat niet te lang kan omdat deze regeling per 1 maart a.s. van kracht gaat. Op zich wil ik me er niet zo snel bij neerleggen omdat ik het al jaren op deze manier betaal bij ze en de toon van de medewerkster mij totaal niet aanstond. Aan de andere kant: pff, laat maar, over ongeveer een jaar heb ik toch niets meer met die hele speelzaal te maken.

Dus, zal ik een punt bij ze gaan maken of niet? Ha ha!

ve
door verwijderd - Feb 14, 2007 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan zal je dat laatste jaartje per AI moeten betalen...so what?

Als zij iets verkeerd incasseren, kan je het altijd laten storneren bij de bank.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2007 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Diverse instanties en bedrijven blijven doorgaan geld te vragen ivm betaling met acceptgiro.

Ook als je anders kan en of wilt.

Al jaren bij Essent aansluiting internet, die je alleen krijgt door hun machtiging te geven voor betaling. Wil je dit niet, dan houden ze mogelijkheid zg electronische incasso, zodat zij je geld al innen voor je het weet. De bedoeling erbij is dat ook je energie dan zo betaald word. Af of bijschrijvingen krijg je dan later via je mail te zien.

Eventuele volgens hun openstaande posten worden zo meteen verrekend. En zie daarna maar geld retour te krijgen.

Op moment dat zij mailen dat binnen 2 dagen verrekening van iets volgt, is het al van je tegoed af gehaald.

Ook bv Anderzorg heb ik vanaf eerste dag gemaild dat ik al lange tijd internet-bankier. Toch zenden ze in reclamevorm post om bv kosten van diversen te drukken.

Ben er maar mee opgehouden om hun te melden dat ze onnodig maandelijks 2 nota's - mij en vrouw- per post sturen, omdat het per email melden nota en dan i-net betaling ook nog steeds kan.

Wij willen het wel beter en goedkoper, maar de logge bedrijfsvoeringen staan blijkbaar geen verandering toe.

En gaat er iets mis, ligt het toch altijd aan de consument.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2007 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tgv2,

Je schrijft: Acceptgiro 0,25

Ik heb pakweg een week geleden de acceptgirokosten telefonisch opgevraagd bij de Postbank. Daar kreeg ik te horen dat de huidige kosten voor een acceptgiro 0,49 eurocent bedragen. Van waar dit verschil? Wat zijn jouw bronnen?

Collegiale groet, Read2.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2007 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

compubeer@ en dus ook Essent mag dat niet.

Vraagsteller: Ik weet wel een simpele oplossing aangezien het nog maar een jaar duurt. U heeft bezwaar gemaakt. Als u er zin in heeft, gewoon betalen wat ze vragen, geef aan "onder protest"en betaal de laatste keer na aftrek van "het te veel betaalde". Gaat men dan nog moeilijk doen, dan kunt u altijd stellen dat u niet behoeft te betalen voor een betalingsmogelijkheid die u niet benutte.

Succes.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2007 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@read

zie deze link:

http://www.postbank.nl/vgn/images/portal/cit_762/25/59/6148418067582_1106.pdf

ve
door verwijderd - Feb 14, 2007 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

mirri,

mijn kinderdagverblijf heeft (om de kosten te drukken) gevraagd aan de ouders of zij voortaan akkoord gaan met facturering via E-mail.

Dit mede omdat acceptgiro's er over niet al te lange tijd toch uitgaan en er nu al bijna geen voorbedrukte formulieren meer te bestellen zijn met acceptgiro mogelijkheid.

Stel dit eens voor, het is namelijk niet alleen het versturen van de acceptgiro waarvoor de peuterspeelzaal geld meot betalen, maar de gebruikte formulieren worden al maar duurder en duurder.

Linda