eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 Feb 26, 2009 om 09:32
Geldzaken & recht

Geen aagiftebrief, wel recht op teruggave

Ik krijg elk jaar een aanzienlijk bedrag (rond de 4000 euro) terug van de belastingdienst omdat ik alleenstaand ouder ben.

Aangezien was aangegeven dat het nóg gemakkelijker zou gaan worden, de aangifte, zat ik te wachten op de aangiftebrief, maar deze kwam maar niet.

Nu blijkt dat ik geen aangiftebrief krijg omdat ik al meerdere jaren geen IB/PRVV hoef bij te betalen.

Wie weet waarom de overheid mij deze 4000 euro, die ik heel goed kan gebruiken, door mijn neus probeert te boren??

En kan ik nu wel zelf het belastingprogramma gebruiken om alsnog om teruggave te verzoeken; ook al krijg ik geen aangiftebrief? In de brief die ik op (telefonisch) verzoek heb gekregen, staat alleen maar dat ik geen aangifte hoef te doen, en niets over teruggave….

1664 17 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Feb 26, 2009 om 09:41
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Onder aan die brief staat bij mij.

Ook als u denkt in aanmerking te komen voor teruggaaf van belasting over 2008 ,kunt u teh aangifteprogramma gebruiken .

U kunt ook een T-ofTj biljet bestellen via de belastng telefoon.

hans

birdies
door birdies - Feb 26, 2009 om 09:47
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Wie weet waarom de overheid mij deze 4000 euro, die ik heel goed kan gebruiken, door mijn neus probeert te boren??......

Ze proberen niks door je neus te boren! Om in aanmerking te komen voor de heffingskortingen v. alleenstaande ouders (neem aan dat je het daar over hebt), hoef je geen aangifte in te vullen!

Die kun je maandelijks laten uitbetalen door een aanvraag hiervoor in te dienen:
http://www.belastingdienst.nl/particulier/alsugaatscheiden/alsugaatscheiden-06.html#P55_5934

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 26, 2009 om 09:47
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag eigenwijsje,

Dat klopt. Je HOEFT als je geld terug zou krijgen, geen aangifte te doen.
Mooi voor de schatkist, slecht voor jou.

Maar je MAG altijd aangifte doen via een T(eruggave)-aangifte doen en je bent gek als je dat niet doet, bij teruggave.

Laat je eventueel helpen doot een ouderen-, gehandicaten- of vakbond. Zij helpen u gratis als lid bent.

Nòg beter is een verzoek te doen om belastingvermindering. Als je dat goed onderbouwd, dan wordt minder belasting ingehouden. Als dat direct goed gedaan wordt, hoef je geen T-aangifte meer te doen. Doe je het goed, dan zul je inclusief rente bij moeten betalen.

Hardware ERror MAN.

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Feb 26, 2009 om 11:02
152 Antwoorden / 5 Vragen

Johan;

Ik heb geen volledge brief gekregen, aleen een heel slecht leesbare kopie via mail...

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Feb 26, 2009 om 11:03
152 Antwoorden / 5 Vragen

Birdies,

Ik wil juist géén teruggave vooraf, maar het bedrag 1 keer per jaar ontvangen.

Blijkbaar krijg je dat niet automatisch en voorlopige maandelijkse teruggave wel.

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Feb 26, 2009 om 11:07
152 Antwoorden / 5 Vragen

Herman,

Zie mijn antwoord bij birdies; ik wil geen maandelijkse belastingvermindering.

Daarnaast ben ik niet aangesloten bij één van de door jou geboemde organisaties omdat ik (noodgedwongen) fulltime werk en nog lang geen 65 ben.

En vragen aan mijn vakbond? Nee, laat maar, daar heb ik helaas niet al te veel vertrouwen in.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 26, 2009 om 11:47
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ eigenwijsje:

Ja, als je geen zelfdiscipline hebt om te sparen, zelfs niet automatisch, dan is sparen via een T-aangifte toch de beste optie, denk ik.

H.

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Feb 26, 2009 om 11:56
152 Antwoorden / 5 Vragen

Herman,

Wie zegt dat ik geen dicipline heb om zelf te sparen? Ik doe dat met 200 euro in de maand (waarom leg ik eigenlijk verantwoording af???) Ik wil het geld dat ik terugkrijg van de belasting, wegzetten voor mijn kinderen. Zij zijn 8 en 11 en moeten t.z.t. naar de middelbare school en eventueel doorstuderen.

Dus dat geld eens per jaar ontvangen komt mooi uit. Het risico van maandelijkse teruggave is tóch dat het je huishoudpotje in verdwijnt en dat er dus (behale het eerder genoemde maandelijkse spaarbedrag) niets extra's wordt weggelegd. Door de jaarlijkse teruggave gebeurd dat wel.

Waar het mij om gaat (ik heb gisteren de aangifte al gedaan en verzonden) is dat mensen die minder oplettend zijn, of minder handig, minder slim, minder goed in begrijpend lezen en noem maar op. Niet in de gaten kunnen hebben dat ze zélf de teruggave moeten aanvragen, en dat ze niet, zoals vorig jaar, een aangiftebrief krijgen.

kr
door krieties - Feb 26, 2009 om 12:48
442 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt vermoedelijk geen aangifte gehad omdat de teruggaaf ("volgens de computer") verkregen kan worden via de maandelijkse betalingen.

Als je die maandelijkse betalingen niet wil, kun je aangife doen. De Bel.dst wil uiteraard ook zo weinig mogelijk aangiften ontvangen.

Met jouw opmerking over de vakbond ken ik het helemaal eens zijn. Meerdere malen heb ik geconstateerd dat deze mensen (vaak) te weinig kennis hebben om alles eruit te halen.

Met de laatste alenia van je laatste reactie ben ik het ook eens. Mensen zijn al snel blij als ze geen aangifte krijgen, die hoeven ze dan niet in te vullen. Maar ze vergeten dat ze soms veel terug kunnen krijgen. Vooral ouderen laten veel geld liggen.

johanpc
door johanpc - Feb 26, 2009 om 13:28
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Een slecht leesbare kopie via e-mail ontvangen??

Nog nooit gehoord dat de bel.dienst e-mail verstuurd en dan ook nog slechte kopieen gebruikt.

Klopt die mail wel en komt hij niet van een of andere grappenmaker?

Blijft dat je ALTIJD een t-biljet kan en mag insturen als je geen aangifte form. krijgt.

succes hans.

birdies
door birdies - Feb 26, 2009 om 13:53
6104 Antwoorden / 31 Vragen

...........Ja, als je geen zelfdiscipline hebt om te sparen, zelfs niet
automatisch, dan is sparen via een T-aangifte toch de beste optie, denk
ik.........

Wat een belachelijke, nergens op slaande, reaktie. Hoezo, behept met vooroordelen?

En alleenstaande moeders met kinderen onder de 18, zijn doorgaans geen 65 plussers!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 26, 2009 om 14:46
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ birdies:

Quote: "Wat een belachelijke, nergens op slaande, reaktie. Hoezo, behept met vooroordelen?"

Dat jij niet meer creatieve fantasie hebt kan ik niet helpen. Het slaat n.l. hier op:
Als ze maandelijks €333,33 spaart, al dan niet automatisch, heeft ze aan het eind van het jaar die €4000,- bij elkaar PLUS DE RENTE. Dan heeft ze €200,- meer dan bij teruggave op aanslag. Dat is toch goed voor de kinderen.

Het heeft niets te maken met vooroordelen, doch met logisch nadenken.
In z.g.n. teruggave spaarpotjes die je vantevoren vast kunt stellen, geloof ik niet. Dat is jezelf wat wijsmaken. Maar als ze dat per sé zo wil: ga je gang.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 26, 2009 om 15:05
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ eigenwijsje:

Dus goed beschouwd had je geen vraag doch een waarschuwing.

Dit is een vraag en antwoord rubriek en als je hier wat neer zet loop je de kans dat er een al dan niet bedoelde reactie komt.

Waarom de belastingdienst jou €4000,-- door de neus probeert te boren, kun je ze beter zelf vragen.

Uit mijn reactie kun je ontnemen dat ik niet denk dat de belastingdienst je dat geld door de neus probeert te boren. Als dat zo zou zijn, dan hadden ze geen T-aangifte mogelijkheid geschapen.

Ik begrijp dat je bezorgd bent om mensen die niet zo slim zijn dan jij.
Maar heb je wel eens bedacht dat er ook mensen zijn die belastingvermindering vragen zodat ze helemaal geen T-aangifte hoeven te doen? Die zijn dan slimmer dan jij.

Misschien had je toch je waarschuwing beter op een forum kunnen plaatsen.

H.

poltol
door poltol - Feb 26, 2009 om 15:16
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Mevrouw,

U doet uw naam alle eer aan. Doe dus gewoon elk jaar uw aangifte en zie wat er van terecht komt. Probeer vooral slimmer te zijn dan de Belastingdienst. Maak ook geen gebruik van uw vakbond, en maak vooral geen gebruik van de maandelijkse teruggave. En vraag u vooral af, als uw teruggave is gestort, waarom het bijna door uw neus geboord was. Makkelijker kunt u het, uw zelf, tenslotte niet maken.

Succes, poltol

birdies
door birdies - Feb 26, 2009 om 15:35
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@ errorman: het is de toon die de muziek maakt.

......Ja, als je geen zelfdiscipline hebt om te sparen, zelfs niet automatisch.......

Als je het niet zo bedoeld, formuleer je reaktie dan anders. Nu stond er een ongefundeerde conclusie.

birdies
door birdies - Feb 26, 2009 om 15:37
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.....Dat jij niet meer creatieve fantasie.........

Mijn vorige reaktie telt ook voor deze opmerking.

helma66
door helma66 - Feb 28, 2009 om 05:03
8 Antwoorden / 9 Vragen

Beste eigenwijsje,

Misschien een tip van mijn kant, ik snap best dat je het geld 1x per jaar zou willen ontvangen maar de belastingdienst heeft zo zijn eigen regels(lekker moeilijk dus). Wat ik zelf al meer als 5 jaar doe is vanwege minimum inkomen, ik heb een 2e rekening geopend voor alles extra inkomen, dus bijv: de bedragen van de belastingdienst zorg en huurtoeslag en kinderbijslag etc... Ik moet nu wel extra betalen voor rekening en pasje maar oke dat is weer wat anders en geeft niet..

Maar het grote voordeel is wel dat al deze bedragen gescheiden blijven van mijn andere rekening en ik niet in de war raakt met uitgaven etc..en net als jij in mijn geval 1 kind, schooluitgaven etc..blijven echt overzichtelijk...

Ik zou zeggen denk er is over na, misschien vindt je dit wel een goede tip.

groetjes Helma