ni
door nicotien Jan 8, 2023 om 14:13
Geldzaken & recht

Geen herroeping mogelijk relax stoel

Mijn 80 jarige moeder maakte een nadrukkelijk vrijblijvende afspraak met de firma meubelzorg voor demonstratie van een relax stoel. Eenmaal gearriveerd gaf verkoper aan alléén "op maat" modellen te kunnen laten zien.
Een comfortabel model werd gevonden, maar mijn moeder gaf aan bedenktijd te willen, waarop verkoper aangaf dat korting actie dan zou vervallen. Aldus heeft ze getekend voor aanschaf van de stoel voor E1780 en aanbetaald. Binnen 2 weken heeft ze gemaild de aankoop te willen herroepen. De firma meubelzorg gaf aan dat dit niet mogelijk was, omdat het een "op maat " product betreft. Hierover is verkoper absoluut niet duidelijk geweest. Wat kunnen we doen?

8678 17 Rapporteer

sira
door sira - Jan 8, 2023 om 14:21
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Uw moeder heeft de verkopende partij thuis uitgenodigd, dan geldt niet de 14 dagen bedenktijd, dat geldt alleen voor aankopen op afstand (op internet).

Enerzijds zegt u in het topic "gaf verkoper aan alléén "op maat" modellen te kunnen laten zien", en anderzijds zegt u "omdat het een "op maat " product betreft. Hierover is verkoper absoluut niet duidelijk geweest".

Ga nog een keer in gesprek met Meubelzorg, Nee hebt u, ja kunt u krijgen. Anders vrees ik dat uw moeder de stoel toch moet afnemen. Zijn er door uw moeder geen extra's gevraagd?

Aanvulling: uw moeder heeft zelfs getekend en aanbetaald. D.w.z. dat ze akkoord is gegaan met de stoel.

marita5
door marita5 - Jan 8, 2023 om 14:21
11525 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nicotien ,

Het staat in hun voorwaarden :

ARTIKEL 4: HERROEPINGSRECHT

1. De wet biedt consumenten de mogelijkheid om een overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende veertien dagen na

ontvangst van een product door de consument, indien de overeenkomst tot stand is gekomen buiten de verkoopruimte (herroepingsrecht). Indien

tussen Meubelzorg en een Wederpartij een koopovereenkomst tot stand komt bij een bezoek aan huis met de demonstratiebus van Meubelzorg,

dan geldt dit herroepingsrecht voor de Wederpartij niet. De demonstratiebus van Meubelzorg geldt namelijk als een mobiele verkoopruimte als

bedoeld in artikel 6:230g lid 1 onder g sub 2 BW, die bovendien op verzoek van de Wederpartij aan huis komt met als doel het sluiten van een

koopovereenkomst, waarop de bepalingen van artikel 6:230m BW e.v. niet van toepassing zijn.

2. Het herroepingsrecht is uitgesloten voor maatwerkproducten (artikel 6:230p onder f sub 1 BW). Voor producten die door Meubelzorg tot stand

zijn gebracht overeenkomstig specificaties die door de Wederpartij zijn opgegeven en die duidelijk persoonlijk van aard zijn, geldt derhalve geen

herroepingsrecht.

3. In die gevallen dat het herroepingsrecht wel van toepassing is, heeft de Wederpartij de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen

te ontbinden gedurende veertien dagen, waarbij deze bedenktijd in gaat op de dag na ontvangst van het product door de Wederpartij of een door

de Wedepartij vooraf aangewezen en aan Meubelzorg kenbaar gemaakte vertegenwoordiger.

4. Tijdens de bedenktijd zal de Wederpartij zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. De Wederpartij zal het product slechts in die mate

uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht

gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en indien redelijkwerijs mogelijk in de originele staat en verpakking aan Meubel

zorg retourneren conform de door Meubelzorg verstrekte instructies.

5. Indien de Wederpartij gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.

6. Indien de Wederpartij reeds een bedrag betaald heeft, zal Meubelzorg dit zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na terugzending of

herroeping terugbetalen.

7. De Wederpartij kan gebruik maken van het modelformulier herroeping of zelf een brief sturen naar Meubelzorg B.V., W.M. Dudokweg 32, 1703 DB

Heerhugowaard of mailen naar info@meubelzorg.nl

Lees ook deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd

cuno2866
door cuno2866 Aug 22, 2023 om 16:38
1 Antwoorden / Vragen

Ze maken niets op maat maar kunnen het in een aantal maten bestellen zijn wij inmiddels helaas achter gekomen. Gaat het mis zoals bij ons dan heb je een jurist (die ze ook negeren) en een lange adem nodig (die hebben we) want ze negeren het consumenten recht en hebben misleidende reclames waar ze maatwerk beloven. Wat een charlatans!! Ik wil iedereen waarschuwen voor deze 'winkel'.

tenormin
door tenormin - Jan 8, 2023 om 14:23
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Eenmaal gearriveerd gaf de verkoper aan alléén "op maat" modellen te kunnen laten zien.

En dan schrijft u, n.m.m. tegenstrijdig: "op maat" product waarover de verkoper absoluut niet duidelijk is geweest. Dus kennelijk wel duidelijk. Op maat kan n.l. ook simpelweg zijn dat de poten moeten worden ingekort vanwege de lengte van Uw moeder (of langer), whatever. Zoals u het nu schrijft is de verkoper dus wel duidelijk geweest.

ni
door nicotien - Jan 8, 2023 om 14:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

De voorwaarden staan super super klein in het grijs achterop de bon, en zijn niet vooraf doorgenomen. Dus inderdaad op papier keurig, maar niet duidelijk voor een consument die u vertrouwde.

rj
door rjw Jan 8, 2023 om 16:16
3273 Antwoorden / 5 Vragen

Als consument kan je natuurlijk ook gewoon om de voorwaarden vragen als zaken niet duidelijk zijn. Zeker als je ergens voor tekent in deze prijsklasse. Het is geen pakje boter.

ka
door kaartendraak Jan 9, 2023 om 12:34
182 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, dat nemen verkopers nooit door, want ze willen, helaas, verkopen.

cuno2866
door cuno2866 Aug 22, 2023 om 16:39
1 Antwoorden / Vragen

Ze maken niets op maat maar kunnen het in een aantal maten bestellen zijn wij inmiddels helaas achter gekomen. Gaat het mis zoals bij ons dan heb je een jurist (die ze ook negeren) en een lange adem nodig (die hebben we) want ze negeren het consumenten recht en hebben misleidende reclames waar ze maatwerk beloven. Wat een charlatans!! Ik wil iedereen waarschuwen voor deze 'winkel'.

gerbera
door gerbera - Jan 8, 2023 om 14:33
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik op de site kijk lees ik dat elke stoel op maat wordt gemaakt hetgeen mij ook logisch lijkt. De vertegenwoordiger gaf ook aan dat alleen op maat gemaakte stoelen kan laten zien en het lijkt mij dat bij proefzitten van uw moeder er gesproken is over aanpassingen van de stoel. Waarschijnlijk was uw moeder overdonderd over de mededeling dat dan de korting zou komen te vervallen en uw moeder zich daardoor gedwongen voelde te tekenen en aanbetaling te doen. Op de laatste gegevens zou u meubelzorg kunnen aanspreken op oneerlijke verkoop maar ben dan bang dat het een welles nietes zaak wordt tussen wat is gezegd door de vertegenwoordiger.

cuno2866
door cuno2866 Aug 22, 2023 om 16:39
1 Antwoorden / Vragen

Ze maken niets op maat maar kunnen het in een aantal maten bestellen zijn wij inmiddels helaas achter gekomen. Gaat het mis zoals bij ons dan heb je een jurist (die ze ook negeren) en een lange adem nodig (die hebben we) want ze negeren het consumenten recht en hebben misleidende reclames waar ze maatwerk beloven. Wat een charlatans!! Ik wil iedereen waarschuwen voor deze 'winkel'.

atlas1302
door atlas1302 - Jan 8, 2023 om 14:37
341 Antwoorden / 13 Vragen

Een afspraak is altijd vrijblivend, als er getekend wordt gaat de meter lopen. Er is aanbetaald maar het volledige bedrag nog niet betaald, wat is daar de reden van?

Ze heeft een op maat product gekocht, maar deze was al klaar en niet speciaal naar wensen gemaakt van 80 jarige moeder. Het zijn dus al stoelen die aangepast zijn en wachten op een nieuw baasje.

Ik denk dat het allemaal wel duidelijk is, ik neem aan dat moeder ergens anders beter heeft kunnen scorren, en nu de overeenkomst wilt openbreken. Of dat ze het rest bedrag niet kan ophoesten om wat voor redenen dan ook.  Nu probeert ze onder de getekende overeenkomst uit te komen, zonder motief. Althans dat is hier niet uit op te maken.

Wat kunt u doen? ik heb geen advies.

rj
door rjw Jan 8, 2023 om 16:21
3273 Antwoorden / 5 Vragen

Er staat niet in het bericht van TS dat het product al klaar was. Er staat dat de verkoper alleen op maat gemaakte producten kon laten zien (wat logisch is als stoelen alleen op maat worden gemaakt). Het is niet duidelijk uit de vraag of de moeder van TS een stoel die voor iemand anders op maat was gemaakt heeft gekocht if dat er daadwerkelijk een stoel voor de moeder is/wordt gemaakt.

Overigens is het vrij normaal dat meubels in deze prijsklasse worden gemaakt op bestelling. Weliswaar vaak met vaste maten maar vrijwel altijd met meubelstof op bestelling.

atlas1302
door atlas1302 Jan 8, 2023 om 16:46
341 Antwoorden / 13 Vragen

Een comfortabel model werd gevonden,  dat is wat Topic starter schreef, en dat is wat T.S. gekocht heeft.  Met een aanbetaling weliswaar.!

tenormin
door tenormin Jan 8, 2023 om 18:00
16841 Antwoorden / 108 Vragen

@atlas1302,  +10

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 8, 2023 om 15:12
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Ook helaas, het lijkt mij dat hier niets aan te doen is en nu ik naast ook al andere dit https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/meubelzorg/klachten/ik-voel-mij-zo-enorm-misleid-en-opgelicht ben u niet de enige (zoeknaam klacht meubelzorg) en zie ook dit: https://nl.trustpilot.com/review/meubelzorg.nl

Daarbij is m.b.t. het leveren van bewijs indien u toch nadere aktie zou willen ondernemen de melding van belang die u noemt in de tweede zin.

Ik wil niet ontkennen dat hier mogelijk wel sprake is van misleiding omdat er zo ik het begrijp geen sprake is van het geleverd zijn van een stoel die speciaal op bestelling van uw moeder op maat is gemaakt. Vanuit die optiek zou u hier: https://meld.nl/melding/consumentenrecht-advocaat/misleiding/ een melding kunnen doen. Let op dat in het openbaar zoals hier op deze site een opmerking plaatrsen over oplichting zonder dat daarvcoor hard bewijs is op zich als een strafrechtelijk feit kan worden gezien. Dat hoewel ik mij uw gedachtengang wel goed kan voorstellen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 8, 2023 om 23:07
2084 Antwoorden / Vragen

Schrijnend vindt ik dit, dit bedrijfsmodel is keihard gericht op het misbruik maken van mensen die niet (meer) opgewassen zijn tegen een genadeloze verkopers en de enige oplossing die we hebben is mensen hun tekenbevoegdheid af te pakken en onder curatele te stellen. De vergrijzing wordt nog veel groter, waarom verzinnen we geen oplossingen om mensen beter te beschermen?

1paul
door 1paul - Jan 9, 2023 om 11:10
3163 Antwoorden / 0 Vragen

niets, moeder heeft zelf de verkoper uitgenodigd en dus valt deze koop niet onder colportage en daarmee staat deze koop gelijk als een koop in de winkel!

mo
door mof - Jan 9, 2023 om 11:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

"Eenmaal gearriveerd gaf de verkoper aan alleen op maat modellen te kunnen laten zien"  en "Hierover is verkoper absoluut niet duidelijk geweest" .... deze kronkel snap ik niet.
Het betreft verder geen koop op afstand maar koop bij een stenen winkel waarbij fysiek contact met de verkopende partij is geweest. Afhankelijk van welke bedenktijd is afgesproken zit uw moeder wel of niet aan de koop vast. De twee weken die u noemt heeft geen betekenis zonder dat daarbij de afgesproken bedenktijd wordt genoemd. Er geldt geen 14 dagen retourrecht.

mo
door mof - Jan 9, 2023 om 11:12
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En Henk De Zevende .... Bejaarde mensen zijn niet wilsonbekwaam en hoeven derhalve niet extra door de wet te worden beschermd.

snel0026
door snel0026 - Jan 9, 2023 om 12:32
61 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals Maritas aangaf staat in de voorwaarden:

2. Het herroepingsrecht is uitgesloten voor maatwerkproducten (artikel 6:230p onder f sub 1 BW). Voor producten die door Meubelzorg tot stand

zijn gebracht overeenkomstig specificaties die door de Wederpartij zijn opgegeven en die duidelijk persoonlijk van aard zijn, geldt derhalve geen

herroepingsrecht.

Volgens mij is deze stoel duidelijk niet tot stand gebracht overeenkomstig specificaties die door uw moeder zijn opgegeven en de stoel is eveneens duidelijk van persoonlijk van aard.

De stoel kwam zonder vooraf opgegeven maten bij uw moeder en kan dus nooit maatwerk zijn.

tenormin
door tenormin Jan 9, 2023 om 16:36
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Werd ook nog niet geleverd, maar om te kiezen. Deze zaken komen meestal langs huis, niet zonder uitnodiging natuurlijk. Thuis worden dan pas de metingen gedaan om die relaxstoel aan te passen. Na toestemming komt er dus wel degelijk maatwerk aan te pas.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 13, 2023 om 21:20
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u vandaag de uitzending vamn Meldpunt gezien waar dit onderwerp aan de orde kwam en indien dit niet mede naar aanleiding van ook een melding van u was, meld het dan daar, kijk de uitzending dan terug en https://www.maxmeldpunt.nl/meld-uw-klacht/ want daar is in de uitzending naar gevraagd. U bent niet de enige met dit probleem!

cuno2866
door cuno2866 - Aug 22, 2023 om 16:33
1 Antwoorden / Vragen

PAS OP VOOR DEZE OPLICHTERS!!!
Meubelzorg komt geen enkele afspraak na. Inmiddels zijn we een juridisch traject gestart en negeren ze onze advocaat ivm een verkeerd opgemeten bankje van € 9.000,-. Dit speelt nu al een jaar en ze nemen geen enkele verantwoordelijkheid, negeren het consumentenrecht en zijn een 'goede' bekende bij de Consumentenbond en Radar. We gaan dus naar de rechtbank met deze 'winkel'.

PS ZE MAKEN NIETS OP MAAT!! Die misleidende commercial is dus ook gelogen. Ik vertrouw deze club nog niet met mn lege pakje sigaretten...

Ozymandias
door Ozymandias Aug 22, 2023 om 16:57
170 Antwoorden / Vragen

1. Je reageert op een oud topic
2. Je spreekt je zelf heel erg tegen. Je kan niet zeggen dat ze niets op maat maken als je klacht is dat ze verkeerd gemeten hebben.

Dus ik neem je klacht met een hele grote korrel zout.

ne
door neodutchio Aug 22, 2023 om 17:18
5161 Antwoorden / 12 Vragen

Als het inderdaad allemaal zo simpel zou zijn, waarom moet het dan al een jaar duren? Een jurist zou al lang eerder naar de rechter gegaan zijn.

DenzelD
door DenzelD - Aug 25, 2023 om 12:17
4 Antwoorden / Vragen

Ik raad je aan om een Trustpilot review achter te laten. Hopelijk krijg je op deze manier reactie op je klacht.

Franske1958
door Franske1958 - Aug 25, 2023 om 12:34
432 Antwoorden / 2 Vragen

Als iemand een relaxstoel zoekt, kijk dan eerst eens even op marktplaats. Daar staan heel veel van deze stoelen op voor een super lage prijs of soms zelfs gratois. Meestal aangeboden wegens een overlijden.  Pas dan komen de nabestaanden erachter dat niemand van de nabestaanden dat super zware dure ding wil hebben, zelfs niet gratis. Zeker als U een kennis heeft met een aanhanger of busje is zo een relaxstoel vaak vrijwel gratis op te halen.

Am
door Amberdvb - Sep 7, 2023 om 10:13
8 Antwoorden / Vragen

Hallo,

Het is ten eerste verstandig om de algemene voorwaarden van de desbetreffende verkoper erbij te pakken, indien zij deze hebben. Het is namelijk zo dat het herroepingsrecht alleen van toepassing is op online aankopen en verkopen op afstand. Fysieke winkels mogen zelf bepalen wat hun regels zijn wat betreft het retourneren van artikelen. Wanneer het om maatwerk gaat zijn de regels sowieso anders. Normaal hebben klanten volgens de wet het recht om een product binnen 14 dagen te retourneren (online aankopen dus). Maar als het om op maat gemaakte producten gaat, kun je als webwinkelier ervoor kiezen om deze van het herroepingsrecht uit te sluiten.

Dat is omdat dergelijke producten meestal niet opnieuw kunnen worden verkocht aan een andere klant. Als een stoel bijvoorbeeld op maat wordt gemaakt, kan deze stoel niet meer aan iemand anders worden verkocht.

In de algemene voorwaarden van de winkel staat overigens ook duidelijk vermeld dat maatwerk artikelen niet worden geretourneerd:

"Het herroepingsrecht is uitgesloten voor maatwerkproducten (artikel 6:230p onder f sub 1 BW). Voor producten die door Meubelzorg tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties die door de Wederpartij zijn opgegeven en die duidelijk persoonlijk van aard zijn, geldt derhalve geen herroepingsrecht."

Daarnaast heeft de verkoper aangegeven aangegeven alleen op maat modellen te kunnen laten zien, het is dus wel duidelijk gemaakt dat het hier om een maatwerk product gaat. Het herroepingsrecht gaat hier niet op, het is een geen koop op afstand en het betreft maatwerk. De beste optie is om contact op te nemen met de winkel en kijken of jullie samen tot een oplossing kunnen komen, maar de winkel staat in zijn recht.

Zie ook nog: https://juristenblog.nl/kan-ik-mijn-aankoop-terugbrengen-in-de-winkel/

ne
door neodutchio Sep 7, 2023 om 11:37
5161 Antwoorden / 12 Vragen

Welkom op dit forum, maar waarom reageert u steeds op oude topics? De problemen zullen maanden geleden al opgelost zijn.