Geen herroeping mogelijk relax stoel
Mijn 80 jarige moeder maakte een nadrukkelijk vrijblijvende afspraak met de firma meubelzorg voor demonstratie van een relax stoel. Eenmaal gearriveerd gaf verkoper aan alléén "op maat" modellen te kunnen laten zien.
Een comfortabel model werd gevonden, maar mijn moeder gaf aan bedenktijd te willen, waarop verkoper aangaf dat korting actie dan zou vervallen. Aldus heeft ze getekend voor aanschaf van de stoel voor E1780 en aanbetaald. Binnen 2 weken heeft ze gemaild de aankoop te willen herroepen. De firma meubelzorg gaf aan dat dit niet mogelijk was, omdat het een "op maat " product betreft. Hierover is verkoper absoluut niet duidelijk geweest. Wat kunnen we doen?
Uw moeder heeft de verkopende partij thuis uitgenodigd, dan geldt niet de 14 dagen bedenktijd, dat geldt alleen voor aankopen op afstand (op internet).
Enerzijds zegt u in het topic "gaf verkoper aan alléén "op maat" modellen te kunnen laten zien", en anderzijds zegt u "omdat het een "op maat " product betreft. Hierover is verkoper absoluut niet duidelijk geweest".
Ga nog een keer in gesprek met Meubelzorg, Nee hebt u, ja kunt u krijgen. Anders vrees ik dat uw moeder de stoel toch moet afnemen. Zijn er door uw moeder geen extra's gevraagd?
Aanvulling: uw moeder heeft zelfs getekend en aanbetaald. D.w.z. dat ze akkoord is gegaan met de stoel.
Hallo Nicotien ,
Het staat in hun voorwaarden :
ARTIKEL 4: HERROEPINGSRECHT
1. De wet biedt consumenten de mogelijkheid om een overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende veertien dagen na
ontvangst van een product door de consument, indien de overeenkomst tot stand is gekomen buiten de verkoopruimte (herroepingsrecht). Indien
tussen Meubelzorg en een Wederpartij een koopovereenkomst tot stand komt bij een bezoek aan huis met de demonstratiebus van Meubelzorg,
dan geldt dit herroepingsrecht voor de Wederpartij niet. De demonstratiebus van Meubelzorg geldt namelijk als een mobiele verkoopruimte als
bedoeld in artikel 6:230g lid 1 onder g sub 2 BW, die bovendien op verzoek van de Wederpartij aan huis komt met als doel het sluiten van een
koopovereenkomst, waarop de bepalingen van artikel 6:230m BW e.v. niet van toepassing zijn.
2. Het herroepingsrecht is uitgesloten voor maatwerkproducten (artikel 6:230p onder f sub 1 BW). Voor producten die door Meubelzorg tot stand
zijn gebracht overeenkomstig specificaties die door de Wederpartij zijn opgegeven en die duidelijk persoonlijk van aard zijn, geldt derhalve geen
herroepingsrecht.
3. In die gevallen dat het herroepingsrecht wel van toepassing is, heeft de Wederpartij de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen
te ontbinden gedurende veertien dagen, waarbij deze bedenktijd in gaat op de dag na ontvangst van het product door de Wederpartij of een door
de Wedepartij vooraf aangewezen en aan Meubelzorg kenbaar gemaakte vertegenwoordiger.
4. Tijdens de bedenktijd zal de Wederpartij zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. De Wederpartij zal het product slechts in die mate
uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht
gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en indien redelijkwerijs mogelijk in de originele staat en verpakking aan Meubel
zorg retourneren conform de door Meubelzorg verstrekte instructies.
5. Indien de Wederpartij gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
6. Indien de Wederpartij reeds een bedrag betaald heeft, zal Meubelzorg dit zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na terugzending of
herroeping terugbetalen.
7. De Wederpartij kan gebruik maken van het modelformulier herroeping of zelf een brief sturen naar Meubelzorg B.V., W.M. Dudokweg 32, 1703 DB
Heerhugowaard of mailen naar info@meubelzorg.nl
Lees ook deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd
Ze maken niets op maat maar kunnen het in een aantal maten bestellen zijn wij inmiddels helaas achter gekomen. Gaat het mis zoals bij ons dan heb je een jurist (die ze ook negeren) en een lange adem nodig (die hebben we) want ze negeren het consumenten recht en hebben misleidende reclames waar ze maatwerk beloven. Wat een charlatans!! Ik wil iedereen waarschuwen voor deze 'winkel'.
Eenmaal gearriveerd gaf de verkoper aan alléén "op maat" modellen te kunnen laten zien.
En dan schrijft u, n.m.m. tegenstrijdig: "op maat" product waarover de verkoper absoluut niet duidelijk is geweest. Dus kennelijk wel duidelijk. Op maat kan n.l. ook simpelweg zijn dat de poten moeten worden ingekort vanwege de lengte van Uw moeder (of langer), whatever. Zoals u het nu schrijft is de verkoper dus wel duidelijk geweest.
De voorwaarden staan super super klein in het grijs achterop de bon, en zijn niet vooraf doorgenomen. Dus inderdaad op papier keurig, maar niet duidelijk voor een consument die u vertrouwde.
Als consument kan je natuurlijk ook gewoon om de voorwaarden vragen als zaken niet duidelijk zijn. Zeker als je ergens voor tekent in deze prijsklasse. Het is geen pakje boter.
Nee, dat nemen verkopers nooit door, want ze willen, helaas, verkopen.
Ze maken niets op maat maar kunnen het in een aantal maten bestellen zijn wij inmiddels helaas achter gekomen. Gaat het mis zoals bij ons dan heb je een jurist (die ze ook negeren) en een lange adem nodig (die hebben we) want ze negeren het consumenten recht en hebben misleidende reclames waar ze maatwerk beloven. Wat een charlatans!! Ik wil iedereen waarschuwen voor deze 'winkel'.
Als ik op de site kijk lees ik dat elke stoel op maat wordt gemaakt hetgeen mij ook logisch lijkt. De vertegenwoordiger gaf ook aan dat alleen op maat gemaakte stoelen kan laten zien en het lijkt mij dat bij proefzitten van uw moeder er gesproken is over aanpassingen van de stoel. Waarschijnlijk was uw moeder overdonderd over de mededeling dat dan de korting zou komen te vervallen en uw moeder zich daardoor gedwongen voelde te tekenen en aanbetaling te doen. Op de laatste gegevens zou u meubelzorg kunnen aanspreken op oneerlijke verkoop maar ben dan bang dat het een welles nietes zaak wordt tussen wat is gezegd door de vertegenwoordiger.
Ze maken niets op maat maar kunnen het in een aantal maten bestellen zijn wij inmiddels helaas achter gekomen. Gaat het mis zoals bij ons dan heb je een jurist (die ze ook negeren) en een lange adem nodig (die hebben we) want ze negeren het consumenten recht en hebben misleidende reclames waar ze maatwerk beloven. Wat een charlatans!! Ik wil iedereen waarschuwen voor deze 'winkel'.
Een afspraak is altijd vrijblivend, als er getekend wordt gaat de meter lopen. Er is aanbetaald maar het volledige bedrag nog niet betaald, wat is daar de reden van?
Ze heeft een op maat product gekocht, maar deze was al klaar en niet speciaal naar wensen gemaakt van 80 jarige moeder. Het zijn dus al stoelen die aangepast zijn en wachten op een nieuw baasje.
Ik denk dat het allemaal wel duidelijk is, ik neem aan dat moeder ergens anders beter heeft kunnen scorren, en nu de overeenkomst wilt openbreken. Of dat ze het rest bedrag niet kan ophoesten om wat voor redenen dan ook. Nu probeert ze onder de getekende overeenkomst uit te komen, zonder motief. Althans dat is hier niet uit op te maken.
Wat kunt u doen? ik heb geen advies.
Er staat niet in het bericht van TS dat het product al klaar was. Er staat dat de verkoper alleen op maat gemaakte producten kon laten zien (wat logisch is als stoelen alleen op maat worden gemaakt). Het is niet duidelijk uit de vraag of de moeder van TS een stoel die voor iemand anders op maat was gemaakt heeft gekocht if dat er daadwerkelijk een stoel voor de moeder is/wordt gemaakt.
Overigens is het vrij normaal dat meubels in deze prijsklasse worden gemaakt op bestelling. Weliswaar vaak met vaste maten maar vrijwel altijd met meubelstof op bestelling.
Een comfortabel model werd gevonden, dat is wat Topic starter schreef, en dat is wat T.S. gekocht heeft. Met een aanbetaling weliswaar.!
@atlas1302, +10
Ook helaas, het lijkt mij dat hier niets aan te doen is en nu ik naast ook al andere dit https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/meubelzorg/klachten/ik-voel-mij-zo-enorm-misleid-en-opgelicht ben u niet de enige (zoeknaam klacht meubelzorg) en zie ook dit: https://nl.trustpilot.com/review/meubelzorg.nl
Daarbij is m.b.t. het leveren van bewijs indien u toch nadere aktie zou willen ondernemen de melding van belang die u noemt in de tweede zin.
Ik wil niet ontkennen dat hier mogelijk wel sprake is van misleiding omdat er zo ik het begrijp geen sprake is van het geleverd zijn van een stoel die speciaal op bestelling van uw moeder op maat is gemaakt. Vanuit die optiek zou u hier: https://meld.nl/melding/consumentenrecht-advocaat/misleiding/ een melding kunnen doen. Let op dat in het openbaar zoals hier op deze site een opmerking plaatrsen over oplichting zonder dat daarvcoor hard bewijs is op zich als een strafrechtelijk feit kan worden gezien. Dat hoewel ik mij uw gedachtengang wel goed kan voorstellen.
Schrijnend vindt ik dit, dit bedrijfsmodel is keihard gericht op het misbruik maken van mensen die niet (meer) opgewassen zijn tegen een genadeloze verkopers en de enige oplossing die we hebben is mensen hun tekenbevoegdheid af te pakken en onder curatele te stellen. De vergrijzing wordt nog veel groter, waarom verzinnen we geen oplossingen om mensen beter te beschermen?
niets, moeder heeft zelf de verkoper uitgenodigd en dus valt deze koop niet onder colportage en daarmee staat deze koop gelijk als een koop in de winkel!
"Eenmaal gearriveerd gaf de verkoper aan alleen op maat modellen te kunnen laten zien" en "Hierover is verkoper absoluut niet duidelijk geweest" .... deze kronkel snap ik niet.
Het betreft verder geen koop op afstand maar koop bij een stenen winkel waarbij fysiek contact met de verkopende partij is geweest. Afhankelijk van welke bedenktijd is afgesproken zit uw moeder wel of niet aan de koop vast. De twee weken die u noemt heeft geen betekenis zonder dat daarbij de afgesproken bedenktijd wordt genoemd. Er geldt geen 14 dagen retourrecht.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Oude stroom meter verplicht vervangen ?
Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel
...
Lees meer
Glasvezel voor de prijs van een auto!!
Offerte aangevraagd voor aanleg van glasvezel in woning. Kost maar liefst €10.664,00 Is hier iets aan te doen? Lees meer
Krimpflatie
Hr.- mevr. Hoogvliet Wij doen altijd onze boodschappen Bij Hoogvliet in Houten wat mij al een tijd opviel dat de eieren kleiner werden krimpflatie, ik koop altijd de L qua grootte zitten ze tussen de M en de S geen verschil ik heb ze thuis nagewogen als ik in de winkel ga kijken in de dozen L zie ik qua grootte ook geen verschil. [edit-red.] Eieren zijn verkrijgbaar in vier gewichtsklassen ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer