je
door jesuisparis Feb 19, 2016 om 14:11
Geldzaken & recht

Geen informatie gekregen van mijn stiefvader na het overlijden van mijn moeder

mijn moeder is in 2010 overleden, zij was hertrouwd en had samen met mijn stiefvader een nieuw huis gekocht, tot op het moment van haar overlijden had ik een heel goed contact met mijn stiefvader en ook zijn band met mijn kinderen was heel close, hij zei altijd dat het zijn kleinkinderen waren! de dag na de crematie heeft hij tussen neus en lippen door gezegd dat ik me geen zorgen hoefde te maken dat alles geregeld was en dat hij ( en mijn moeder) hadden geregeld dat hij ( of zij, na gelang wie het eerste zou overlijden) van het vermogen ( geld en huis) gebruik zou mogen maken tot aan zijn overlijden. Dit alles vond ik toendertijd ook heel normaal ( want onze band was goed) maar hij heeft mij nooit iets op papier laten zien.... Ik weet dus totaal niet of er een testament was gemaakt, wat hun gezamelijke vermogen was op het moment van haar overlijden enz. Zij waren in gemeenschap van goederen getrouwd, dat is alles wat ik weet.  Hij had uit een eerder huwelijk 2 kinderen.
Helaas heeft hij in de weken, maanden na het overlijden het contact tussen ons totaal laten verwateren, zelfs geen telefoontje met de verjaardagen van zijn " kleinkinderen", helemaal niets meer!!!!
ik heb via via gehoren dat hij een nieuwe vriendin heeft ( wat ik hem ook best gun hoor) en dat hij het huis wil verkopen om met zijn nieuwe vriendin in haar woonplaats samen een ander huis te gaan kopen.....
Wat zijn mijn rechten en wat kan ik doen om mijn kindsdeel te beschermen? Ik ben bang dat ik straks niets meer terug zie van de erfenis van mijn moeder...!!! Zoals ik al eerder zei, weet ik totaal niet over welk bedrag het in principe gaat ( geld + waarde van het huis) want hij heeft mij die informatie toendertijd niet gegeven, en 1 dag na de crematie stond mijn hoofd daar eerlijkgezegd ook niet naar...  Ohh ja ik woon in frankrijk dus het is ook niet zo gemakelijk om on uitgenodigd bij hem langs te gaan.... HELP wie kan mij vertellen wat ik moet doen? Bij voorbaat dank.

5506 9 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 19, 2016 om 14:19
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Hij was/is natuurlijk wel degene die erfde van uw moeder en totdat hij overlijd is er, volgens mij dan, niets te verdelen en kan hij met de eventuele nalatenschap van uw moeder doen wat hij wil.

aurora1
door aurora1 - Feb 19, 2016 om 14:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u sinds de crematie zelf ook nooit meer contact met uw stiefvader onderhouden, zelf initiatief genomen?

tijger1
door tijger1 - Feb 19, 2016 om 14:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een uittreksel van overlijden hebt, kunt u bij het Centraal testamentenregister opvragen of uw moeder een testament had. Niet wat er in staat. U kunt dat volgens mij via internet doen.

Stel dat er een testament is, dan kunt u bij elke notaris in Nederland een verklaring van erfrecht op laten maken. Daar zijn kosten aan verbonden. Die kunnen van notaris tot notaris flink schelen, dus eerst vragen.

Dan weet u de inhoud en kunt u eventueel verder handelen. Als er bijvoorbeeld een langstlevende testament was, kan het zijn dat uw stievader alles erfde, maar hij houdt dan wel een schuld aan u. Vooropgesteld dat er enig vermogen was. En die schuld moet worden vastgesteld door middel van de aangifte erfbelasting. Maar uw moeder kan natuurlijk nog andere regelingen in haar testament hebben getroffen.

Was er geen testament, dat hoort u dan ook van het CTR, dan erfde hij ook alles, ook met een schuld aan u.

U kunt natuurlijk ook om te beginnen aan uw stiefvader vragen hoe de erfenis is afgewikkeld. Let op er zijn wel termijnen waarbinnen u uw erfdeel moet claimen, niet dat u recht hebt op uitbetaling, maar als hij dan komt te overlijden, moeten zijn erfgenamen de schuld aan u voldoen.

Er is ook een site: "Vraag de notaris" , daar kunt u ook inlichtingen krijgen over de gang van zaken.

je
door jebboone - Feb 19, 2016 om 15:38
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste gecondoleerd met uw moeder.
het spijt me heel erg om te moeten zeggen dat u waarschijnlijk gepiepeld wordt!
Er kan een testament zijn of niet (doet even niet ter zake) i.v.m. de langst levende,
maar ook i.v.m. huwelijk in gemeenschap van goederen moet de bankrekening en alle
andere zaken op datum van overlijden van uw moeder geblokkeerd worden en bedragen
notarieel vastgelegd worden, zeker i.v.m. eigen huis. Z.sp.m rechtshulp zoeken, zeker i.v.m. eigen huis!
Het kan zijn dat meneer op dit moment niets hoeft uit te keren, maar het bedrag waar u
recht op heeft moet het gedeelte zijn, van wat er op de sterfdag van uw moeder genoteerd stond  Dit is wettelijk!!  Hier mag uw stiefvader niet aankomen! De normaalste situatie zou kunnen zijn, als
hij bij machte is, het snel met u af te handelen, zodat hij geen schuld aan u meer heeft.
Denk niet, na u verhaal te hebben gelezen, hij dit zou willen, dan had u al wat gehoord! ACTIE SNEL GEWENST !!
Netelige situatie, omdat hij ook al weer en nieuwe relatie heeft. De kans wordt groter dan, dat hij uw
geld gewoon op maakt, spreek uit ervaring!!! en van een kale kip, kan je niet plukken!!

je
door jesuisparis - Feb 19, 2016 om 19:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Tenormin,aurora1,tijger1,jebboone, wat fijn dat ik al zo snel jullie reacties heb mogen ontvangen, dit had ik nooit verwacht !!!!

tijger1
door tijger1 - Feb 19, 2016 om 20:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat de laatste reageerder schrijft is niet juist. Als uw stiefvader erfde, heeft hij een schuld aan u, naar hij mag wel degelijk alles opmaken. Pas als hij komt te overlijden moet uit zijn nalatenschap door zijn erfgenamen de schuld aan u betaald worden. Is er helemaal niets meer, dan houdt het gewoon op, als tenminste zijn erfgenamen hun erfenis beneficiair hebben aanvaard. Hebben zij gewoon aanvaard, dan moeten zij, helaas voor hen, betalen,

marita567
door marita567 - Feb 19, 2016 om 20:46
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@jesuisparis ,

Zoals tijger1 vermeld kunt u bij het Centraal Testamenten Register vragen of uw moeder een testament had.
U moet met uw aanvraag een kopie van het uittreksel uit het overlijdensregister meesturen. Een verzoek om een inlichting is gratis.
Hier kunt u het formulier downloaden ,

http://www.notaris.nl/centraal-testamentenregister

besseldekker
door besseldekker - Feb 19, 2016 om 20:58
123 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad schijnt het dat de langstlevende alles mag "opmaken", maar hij mag niet alles verkwisten, en dat is een verschil. Zie deze links:http://informatie.spaarrente.nl/erfrecht-langstlevende-echtgenoot en http://www.plusonline.nl/special-artikelen/erven-en-schenken-rechten-en-plichten-van-de-langstlevende. Het lijkt mij inderdaad zaak om (spoedig) juridisch advies in te winnen, en persoonlijk zou ik dat bij een notaris doen. Als kind kunt u bij mijn weten nog steeds niet onterfd worden!

marcel75
door marcel75 - Feb 21, 2016 om 13:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dubbeldekker,
Onterving is altijd al mogelijk geweest. Voor 2003 waren de gevolgen echter anders dan sinds 1-1-2003. Sinds 2003 kun je als onterfd kind wel een beroep doen op je legitieme portie, maar die is ook niet meer dan een geldvordering waarvan bepaald kan zijn dat die ook pas opeisbaar is bij het overlijden van de langstlevende. Je bent dan eigenlijk een achtergesteld schuldeiser als onterfd kind. Onterving is dus heel goed mogelijk.

Onterving moet echter niet verwart worden met bijvoorbeeld de wettelijke verdeling waarbij de langstlevende eigenaar wordt van alle goederen en een kind een geldvordering (tegoedbon) krijgt.