JH
door JHO Dec 24, 2019 om 20:58
Geldzaken & recht

Geen recht op uitkering ANW hiaat pensioen PMT door niet afgegeven machtiging

Mijn echtgenoot is onlangs overleden. Hij was sinds 2017 met pensioen en kreeg zijn pensioen via Pensioenfonds Metaal en Techniek (PMT).
Het nabestaandenpensioen blijkt maar 30% te zijn van het pensioen wat mijn man kreeg.
Wij hebben vanaf 1996 ook een anw hiaatverzekering gehad bij PMT; de premie hiervoor werd altijd automatisch ingehouden van het loon.
Na het overlijden hebben wij contact gezocht met PMT. Zij geven zij aan dat ik geen aanspraak kan maken op uitbetaling van de anw hiaatverzekering omdat destijds (ingang pensioen 2017) een machtiging afgegeven had moeten worden voor doorbetaling/afschrijving van de premie.
Wij kunnen geen papieren vinden dat dit wel/niet is ontvangen danwel opgestuurd.
Heeft iemand hier verstand van dergelijke zaken en misschien tips voor ons wat we nog kunnen proberen?

10728 8 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Dec 24, 2019 om 21:47
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo JHoogveld,

Heb je nog pensioenoverzichten van 2017/18 ?

Ben je misschien lid van een vakbond?
Zo ja,vraag hen om hulp.
Zo nee,dan zul je toch juridische hulp moeten inschakelen tegen betaling.

JH
door JHO Dec 25, 2019 om 11:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Magnum007,

hartelijk dank voor uw reactie en tips!

tijger1
door tijger1 - Dec 24, 2019 om 23:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als iemand met pensioen gaat,  stopt uiteraard de inhouding voor het ANW hiaat pensioen, want die premie daarvoor wordt ingehouden door de werkgever.

Dus als u niet betaald hebt aan het pensioenfonds, hebt u uiteraard geen recht op die aanvulling.

Maar u schrijft dat het nabestaandenpensioen slechts 30 procent is van het oudedagspensioen, dat is heel ongebruikelijk. Normaal gesproken is dat 70 procent. Dus er moet een speciale reden zijn dat dat maar 30 procent is. Was uw man eerder gehuwd? Of heeft hij bij de ingang van zijn pensioen, zijn deel opgehoogd?

JH
door JHO Dec 25, 2019 om 11:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger1,

mijn man was niet eerder gehuwd en het lijkt er niet op dat het ouderdomspensioen is opgehoogd ten koste van het partnerpensioen; dit staat namelijk niet aangevinkt op de pensioenaanvraag.
De bedragen hebben echter wel op het pensioenvoorstel gestaan waarvoor is getekend toen hij met pensioen ging.
Ik heb nog gezocht op percentages partnerpensioen maar PMT geeft hier geen duidelijkheid over en wettelijk is er alleen een max vastgesteld van 70%.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 25, 2019 om 10:05
16887 Antwoorden / 202 Vragen

PMT heeft lokale vertegenwoordigers en het lijkt mij goed dat u daar mee in contact komt. Mogelijk kunt u ook hier nadere info krijgen: https://www.ombudsmanpensioenen.nl/nl  Ik neem aan dat u jaarlijks een overzicht krijgt van PMT m.b.t. uw pensioentegoed en dat u ook daaruit heeft geconcludeerd dat u geen ANW hiaat uitkering ontvangt hoewel u denkt daar wel recht op te hebben. Maar zie vooral ook deze info, betreffende de regeling maar de regeling  https://www.metalektropensioen.nl/anwhiaatpensioen# Hierin wordt PME genoemd maar de regeling voor /bij PMT is/was exect hetzelfde.

JH
door JHO Dec 25, 2019 om 11:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tips Heremietkreeft!

tijger1
door tijger1 - Dec 25, 2019 om 11:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar een goed bij het pensioenfonds informeren waar zij die 30 procent nabestaandenpensioen op baseren.

Als een deel van het nabestaandenpensioen gebruikt zou zijn om zijn oudedagspensioen op te hogen, zou daarvoor een voorstel gekomen moeten zijn, wat u beiden hebt moeten tekenen.

Dus daar achterheen trekken.

JH
door JHO Dec 25, 2019 om 11:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

We gaan het opvragen, hartelijk dank voor de tip!

JH
door JHO - Dec 25, 2019 om 11:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Voor allen prettige feestdagen gewenst, en hartelijk dank voor uw bijdrage!

Th.M.
door Th.M. - Dec 30, 2019 om 15:30
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat je als Weduwe maar 30% van het pensioen krijgt klopt, dat is allemaal veranderd en ANW is afgeschaft. Wel heb je bij sommige pensioen fondsen de keuze om het nabestaande pensioen op te hogen, maar dan krijgt de gepensioneerde zelf uiteraard minder pensioen. Als je als echtgenoot zelf nog geen pensioen leeftijd hebt, krijg je meer dan 30% maar dat gaat na je eigen pensioen dus naar beneden, naar 30%. Dat zijn de nieuwste regels nu eenmaal op dit moment.

tijger1
door tijger1 Dec 30, 2019 om 20:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een onzin. En waar staan die 'nieuwe' regels dan volgens u?

mo
door mof - Dec 30, 2019 om 18:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Beetje zuur als je 20 jaar premie hebt betaald en door wat voor reden de premiebetaling is gestopt in 2017.
ik zou bijna denken dat pmt dan over een document zou moeten beschikken waarop u expliciet heeft aangegeven de verzekering te willen veeindigen.
anders zou u een deel van het hiaat toch nog vergoed moeten krijgen.

tijger1
door tijger1 Dec 30, 2019 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het was een risico premie. En due verzekering stopt bij uit dienst gaan, want dan is er geen werkgever meer.