ro
door romaden Feb 12, 2010 om 14:54
Geldzaken & recht

Geen uitkering

goede middag, mijn vraag is de volgende: mijn aanvraag om een bijstands- uitkering is geweigerd omdat ik op een adres sta ingeschreven met nog drie andere mensen en ik geen sleutel kon tonen om aansluitend van de intake naar de woning te gaan, had ik geen gelegenheid moeten krijgen aan een sleutel te komen en later naar de woning te gaan met de controleurs. Ze waren al 2 x eerder onaangekondigd naar de woning geweest maar toe was er niemand thuis, wegens vakantie, kan dit zo maar? Ik moet toch ook leven.

912 10 Rapporteer

getty
door getty - Feb 12, 2010 om 15:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja de gemeente heeft meerdere malen niet kunnen vaststellen of u woonachtig bent op het adres. Er is dus twijfel die u niet heeft kunnen wegnemen. Aangezien de woonsituatie een belangrijk deel in de beoordeling is voor het recht op uitkering, mag dit. U kunt, als u de afwijzingsbeschikking krijgt, hiertegen bezwaar aantekenen, eventueel met behulp van een advocaat. Ook raad ik u aan om direct weer een nieuwe aanvraag in te dienen en dan nu er wel voor te zorgen dat u uw woonsituatie kunt bewijzen.

elenay
door elenay - Feb 12, 2010 om 15:37
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Als ik dit zo lees denk ik gelijk van, als u geen sleutel heeft, hoe komt u dan binnen in uw eigen huis? Iedereen heeft toch een sleutel op zak. U schrijft dat u op vakantie was, maar uw aanvraag liep toch? En als u de woning al had voor de vakantie, dan heeft u toch ook al en sleutel.

Normaliter als u niet thuis bent, dan krijgt u een schrijven om bij ze te komen en zelfs toen had u geen sleutel. Dus zelfs ik zet hier vraagtekens bij, laat staan zij.
Misschien dat u dit kunt uitleggen.

Dan kunt u nog een advocaat op onvermogen nemen.
Dat is dus aan u.

Vr,gr, Elena

kiran
door kiran - Feb 12, 2010 om 15:37
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@romaden

Ten 1e: je hebt geen sleutel van je woonadres? Je bent dus afhankelijk van de andere bewoners .... zorgen dat je er een sleutel bij laat maken.
Ten 2e: "Ik moet toch ook leven".

Ja, maar als je geen geld hebt en men komt 2x aan de deur en je bent met vakantie? Wat denk je dat er gedacht wordt?

"Onaangekondigd naar de woning geweest".
Ja, dat kan en mag. De ene keer maken ze een afspraak en een andere keer staan ze zo op de stoep.
Reden: fraudebestrijding. Je kunt hierbij denken aan: het niet opgeven van inkomsten, een 'schijnverlating', verzwegen samenwoning of het opgeven van een vals adres.

Al met al heeft men je willen bezoeken in je thuissituatie, geen sleutel of je was niet thuis. Dat kan dan een reden zijn om een Bijstandsaanvraag af te wijzen.
Je zal nogmaals de aanvraag moeten indienen, en zorgen dat als er een controle staat te gebeuren, thuis te zijn!

ro
door romaden - Feb 12, 2010 om 15:51
3 Antwoorden / 2 Vragen

bedankt voor de reactie:
ik was niet op vakantie, mijn maar tante en die woont ook in de woning, ik sta wel ingeschreven maar mag er alleen in als mijn tante thuis is, ze is nogal netjes op haar spullen, vandaar krijg ik geen sleutel. Tijdens haar vakantie heb ik bij een vriendin geslapen.

erik008
door erik008 - Feb 12, 2010 om 16:02
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Als je de hele week niet overnacht op je eigen adres ben je met vakantie.
Een vakantie moet je aanvragen.

vladja
door vladja - Feb 12, 2010 om 16:23
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je moet beginnen met het hele verhaal uit te leggen bij je aanvraag. Dat je er alleen mag "wonen" als tante thuis is etc. Met een nieuwe aanvraag kom je er niet. Die wordt aan de hand van de voorgaande aanvraag gewoon afgewezen.

Vladja

getty
door getty - Feb 12, 2010 om 17:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 12 feb 2010, 16:23]Je moet beginnen met het hele verhaal uit te leggen bij je aanvraag. Dat je er alleen mag "wonen" als tante thuis is etc. Met een nieuwe aanvraag kom je er niet. Die wordt aan de hand van de voorgaande aanvraag gewoon afgewezen.

Vladja

Dat lijkt me niet. Als hij op dat moment wel beschikking heeft tot een sleutel en zijn kamer kan het mogelijk akkoord zijn, zeker als ze verhaal mbt tantes wensen niet kennen. Als je bij de aanvraag dit verhaal vertelt, wijzen ze het mogelijk gelijk weer. Woonadres waar je geen beschikking / vrije toegang over hebt, is geen woonadres = dus afwijzing.
Lijkt me dus geen goede optie.

ge
door gerland - Feb 13, 2010 om 21:58
127 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=getty schreef op vrijdag 12 feb 2010, 17:55][quote=vladja schreef op vrijdag 12 feb 2010, 16:23]Je moet beginnen met het hele verhaal uit te leggen bij je aanvraag. Dat je er alleen mag "wonen" als tante thuis is etc. Met een nieuwe aanvraag kom je er niet. Die wordt aan de hand van de voorgaande aanvraag gewoon afgewezen.

Vladja

Dat lijkt me niet. Als hij op dat moment wel beschikking heeft tot een sleutel en zijn kamer kan het mogelijk akkoord zijn, zeker als ze verhaal mbt tantes wensen niet kennen. Als je bij de aanvraag dit verhaal vertelt, wijzen ze het mogelijk gelijk weer. Woonadres waar je geen beschikking / vrije toegang over hebt, is geen woonadres = dus afwijzing.
Lijkt me dus geen goede optie.

@getty: als frauderen de bedoeling is, is dat inderdaad geen goede optie

vladja
door vladja - Feb 13, 2010 om 22:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Getty,

Als hij op dat moment wel beschikking heeft tot een sleutel en zijn kamer kan het mogelijk akkoord zijn, zeker als ze verhaal mbt tantes wensen niet kennen.

Vraagsteller zegt dat ze geen sleutel krijgt, omdat ze daar niet mag verblijven als tante er niet is. Als je goed leest, zie je dat jouw oplossing niet opgaat.

Bepaalde omstandigheden stilhouden is ontzettend dom. Er komt altijd wat naar buiten. Dan ben je dus goed in de aap gelogeerd met je uitkering. Open kaart spelen is de beste oplossing.

Vladja

druifje01
door druifje01 - Feb 13, 2010 om 23:19
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Deze woonconstructie komt niet erg overtuigend over net als het wonen op het vermeende adres. Men zou bij verstrekte informatie niet zo'n ingewikkeldheid verwachten. Je moet wel lef hebben of ten einde raad zijn om hiermee aan te komen.