fl
door flw Oct 31, 2010 om 22:16
Geldzaken & recht

Geld lenen

Hallo allemaal,

Ik wil geld lenen om een garage met kelder te bouwen.
Geschatte kosten circa 40.000 a 50.000 Euro.

Ben 62 jaar, met een modaal inkomen.
Overwaarde woning is ruim voldoende

Bestaat er een optie om zeg 50.000 Euro te lenen en deze later bij de verkoop van het huis te verrekenen?

Zoja, is dit dan veel duurder dan bv een 2e hypotheek te nemen?

Frans

2597 9 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 08:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De enige mogelijkheid die je hebt is een 2e hypotheek afsluiten of een onderhandse lening aangaan. Als je namelijk een hypotheek afsluit, moet je sowieso als je hypotheek aflossen bij verkoop van de woning. De onderhandse lening hoeft niet, maar is per definitie wel veel duurder.

Dat je trouwens overwaarde in je woning hebt, zegt nog helemaal niets of je wel of geen hypotheek kunt krijgen. Daarvoor wordt gekeken naar je inkomen en in jouw geval ook naar je pensioen.

Informeer dus naar een 2e hypotheek. Moet je wel rente betalen, maar die is wel fiscaal aftrekbaar als de garage bij de woning te rekenen valt. Een lening zonder rente daarover te betalen of pas bij verkoop van de woning is niet mogelijk.

ba
door bas00049 - Nov 1, 2010 om 17:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ikzelf heb een Rabo opeethypotheek genomen en daar betaal je alleen rente over het opgenomen saldo ,nu 3% en dat bevalt prima

fl
door flw - Nov 1, 2010 om 20:26
13 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=bas00049 schreef op maandag 1 nov 2010, 17:06]Ikzelf heb een Rabo opeethypotheek genomen en daar betaal je alleen rente over het opgenomen saldo ,nu 3% en dat bevalt prima

Dat blijf je dan betalen totdat het geld of gedeeltes daarvan is teruggestort?

Is deze rente variabel of vast?

Frans

marcel75
door marcel75 - Nov 2, 2010 om 09:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

FLW,
Uiteraard betaal je die rente totdat alles is terugbetaald. Als je niet meer betaald, kan de Rabobank je huis verkopen op een veiling.

Of de rente vast is of variabel, is afhankelijk van de afspraken die je hebt maakt met de bank.

1paul
door 1paul - Nov 2, 2010 om 09:04
3306 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal is de rente voor een 2de hypotheek lager dan van een welke andere lening dan ook, alleen hiervoor zou ik al kijken naar een 2de hypotheek.

De rente die u betaalt is overigens ook aftrekbaar van uw inkomen mits u de voledige leensom besteet aan de verbouwing...

Het kan trouwens nog wel zo zijn dat u het beste uw bestaande hypotheek voledig af lost en dan een geheel nieuwe hypotheek afsluiten maar dit is afhankelijk van vele factoren die u het beste met een goede tussenpersoon kunt bespreken...

Houd er rekening mee trouwens dat u deze tegenwoordig zelf moet betalen waar dan weer tegenoverstaat dat u (vaak) geen afsluitprovisie meer betaald of in ieder geval daar op aan kunt dringen, u betaalt immers zelf de tussenpersoon...

marcel75
door marcel75 - Nov 2, 2010 om 09:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

1paul,
De huidige hypotheek aflossen is niet altijd handig. Dan heb je al snel te maken met boeterente.

De rente is niet altijd aftrekbaar in dit geval. Alleen als de garage en de woning als 1 geheel gezien kunnen worden, is de rente aftrekbaar en valt de garage in box 1. Staat de garage op enige afstand van het huis (denk daarbij aan garageblokken in oudere wijken) dan stelt de Belastingdienst zich al snel op het standpunt dat de garage in box 3 valt en de rente dus niet aftrekbaar is.

1paul
door 1paul - Nov 2, 2010 om 10:21
3306 Antwoorden / 0 Vragen

Garage met kelder lees ik dan ga ik er al gauw vanuit dat ie aan de woning vastzit wat moet je anders met die kelder???

Mijn advies was ook niet voor niks ga naar een goede tussenpersoon die kan de papieren inkijken en een goed advis geven, in ieder geval veel beter als hier op een forum waar je geen inzicht hebt op de totale financien...

marcel75
door marcel75 - Nov 2, 2010 om 10:23
5124 Antwoorden / 4 Vragen

1Paul,
Een garage met een kelder is niet altijd een voorraadkelder. Kan ook z'n onderhoudskelder zijn zodat je onder de auto kunt kijken en werken.

fl
door flw - Nov 2, 2010 om 14:16
13 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=1paul schreef op dinsdag 2 nov 2010, 10:21]Garage met kelder lees ik dan ga ik er al gauw vanuit dat ie aan de woning vastzit wat moet je anders met die kelder???

Mijn advies was ook niet voor niks ga naar een goede tussenpersoon die kan de papieren inkijken en een goed advies geven, in ieder geval veel beter als hier op een forum waar je geen inzicht hebt op de totale financien...

Kelder is puur bedoeld voor opslag van, aardappelen en fruit,deze dienen koel en donker te worden bewaard.

Ik zal best bij een goede tussenpersoon terecht komen.

Maar deze materie is mij totaal vreemd en wat informatie omtrent de mogelijkheden met hun voor- en nadelen kan natuurlijk nooit geen kwaad.
Vandaar mijn vraag op dit forum.

Frans