la
door ladybug May 27, 2007 om 00:25
Geldzaken & recht

Geld terug?

Ik heb laatst een boek gekocht bij Broese in Utrecht. Dit was een cadeautje. Toen ik het boek binnen een week wilde terugbrengen kon dit alleen als ik of een ander boek of een tegoedbon zou krijgen.

Maar hebben wij niet het recht om aankopen binnen een week terug te brengen en vervolgens ons geld terug te krijgen?

Al vast bedankt, Marije

952 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 27, 2007 om 00:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Erg netjes van ze om een tegoedbon aan te bieden, dat hoeven ze niet te doen.
Gekocht is gekocht.
Bij de supermarkt breng je toch ook geen spullen terug, mits het niet bedorven is!

Accepteren is het beste en een boek koop je wel weer een keertje,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - May 27, 2007 om 00:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen Marije,

meestal vraag ik de verkoper even of het mogelijk is om het artikel te ruilen. Bij de ene winkel krijg je je geld terug, bij de ander een tegoedbon. Het is altijd beter dat je in de toekomst eerst even vraagt.

Zo kan een cd ook niet worden teruggebracht.

Wat ik wel weet dat je bij Bol.com wel je boek kunt retourneren. En zelfs weer verkopen, want ze verkopen nu ook tweedehandsboeken.

Dus ik zou de tegoedbon maar accepteren, hartelijke groet, Elena

ve
door verwijderd - May 27, 2007 om 10:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

-Wat ik wel weet dat je bij Bol.com wel je boek kunt retourneren-

Bol.com is een internet winkel-koop op afstand- dan kun je binnen 7 werkdagen je bestelling zondder opgaaf retourneren , mits natuurlijk ongelezen ed.

Dit geldt niet voor winkels, koop=koop, en ruilen/geld terug of tegoedbon is een gunst van leverancier, geen plicht.

ve
door verwijderd - May 27, 2007 om 10:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

--Koop = koop

Met andere woorden: als u iets koopt, zit u eraan vast. Bij sommige winkels kunt u uw aankoop nog ruilen of terugbrengen, maar lang niet alle winkels bieden deze service.

ConsuWijzer -  koop=koop

ve
door verwijderd - May 27, 2007 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Marije,

zoals aangegeven geldt meestal: koop = koop.... tenzij de (algemene) voorwaarden van betreffende winkel een andere mogelijkheid biedt, door bijv. het artikel binnen een x-aantal dagen terug te brengen met kassabon. Maar ook dan nog bepaalt de winkelier of u uw geld terug krijgt of een tegoedbon. Dit laatste staat dan ook altijd in die (algemene) voorwaarden. Dus de (algemene) voorwaarden zijn dan in dat geval een onderdeel geworden van de koopovereenkomst.

Koopt u iets via internet, is het Burgerlijk Wetboek (boek 7), ’Overeenkomsten op afstand’ van toepassing, wat (o.a.) inhoudt dat u zonder opgave van reden het artikel binnen 7 werkdagen mag retourneren.

Dan is er ook nog de Colportagewet die 8 dagen (na inschrijving bij de Kamer van Koophandel) voorschrijft. Binnen genoemde 8 dagen mag u dan de overeenkomst ontbinden. Colportagewet is meestal dat wat u 'aan de voordeur' afsluit.

Dus in uw geval zult u moeten kijken wat de regels zijn in betreffende winkel. Staat soms ook achterop de kassabon. Is er dus geen 'terugbrengrecht', moet u blij zijn met de tegoedbon. Dit had die winkelier dan niet hoeven te doen.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - May 27, 2007 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank jullie wel voor julllie antwoorden. Ik was echt in de veronderstelling dat je een aankoop binnen 8 dagen terug kon brengen en dan je geld terug krijgt. En het feit dat je altijd wel een boek kan gebruiken doet er niet toe. Op dat moment had ik geen boek nodig en zit ik wel met een tegoedbon opgezadeld. Niet meer naar Broese dus voor mij :)

P.s. Ik snap ook wel dat dit niet geldt voor levensmiddelen. Dat zou wel erg gek zijn. Maar helaas dus niet.

ve
door verwijderd - May 27, 2007 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Boeken / CD's / DVD's zijn een moeilijk verhaal mbt. ruilen. Boeken lees je even uit- CD's en DVD's copieer je en dan retour en je geld terug vragen. Lekker goedkoop. Vandaar altijd bij dit soort artikelen vragen of ze geruild kunnen worden bij verzegeling. Geld terug of tegoedbon ligt aan de winkelier.

Als een CD of DVD een fout zou hebben, word-tie voor dezelfde titel omgeruild. Slimmerikken willen dan dat-ie verzegeld wordt, oftewel ze willen het terug brengen, het ultime bewijs van copieren. (Ervaring in deze sector)

Groeten Harrie