yu
door yuui Apr 18, 2006 om 00:16
Geldzaken & recht

Geld terug na betaling met iris cheque

Ik heb een produkt gekocht en betaald met een IRIS-cheque.


De winkel stelt dat ze geld terug geven wanneer het produkt binnen 8 dagen geretourneerd wordt.


Ze bieden mij echter niet een contant bedrag aan, maar een tegoedbon van hun winkel. Mag dat? Met de IRIS-cheque kon ik bij meerdere winkels een aankoop doen, met de tegoedbon van die winkel niet.


Met wat moet ik als klant genoegen nemen?


- Alleen met contant geld


- Alleen met een IRIS-cheque


- Met contant geld of een IRIS-cheque


- Met een tegoedbon van de winkel


- Iets anders?

345 3 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

hutch
door hutch - Apr 18, 2006 om 00:21
4521 Antwoorden / 29 Vragen
0

De regel is: koop = koop.


Als u iets koopt, zit u in principe aan die koop vast.


Als de winkel genegen is, om dat product binnen een x-aantal dagen terug te nemen (wat die winkel niet verplicht is....), zult u genoegen moeten nemen, met dat wat die winkel aanbiedt, in deze dus een tegoedbon.


Of u nu betaald heeft met een Iris-cheque of contant, maakt helemaal niets uit.


Gr. Hutch

mi
door mikro - Apr 18, 2006 om 06:10
68 Antwoorden / 5 Vragen
0

Als de winkel stelt dat ze geld teruggeven als je een product binnen 8 dagen retourneert, moet deze natuurlijk ook geld teruggeven. Als de winkel stelt dat retourneren mogelijk is, maar niet specifiek aangeeft wat je ervoor terugkrijgt, dan is dit ter invulling aan de winkel.


Let wel: Ruilen/retourneren is een gunst die een winkel u kan verlenen, maar geen plicht. Alleen indien een product niet werkt, oid, dan moet de winkel het terugnemen (of repareren).

ricardow
door ricardow - Apr 18, 2006 om 21:46
202 Antwoorden / 7 Vragen
0

Goedendag,


De antwoorden van mijn 'collega respondenten', zeggen genoeg; ruilen is een service van de winkelier en geen recht van de klant. Hoe een winkel deze service uitvoerd, is geheel aan de winkelier zelf.


Ik begrijp overigens wel waarom winkeliers terughoudend zijn met het teruggeven van geld, zeker als het een aankoop met een bepaalde cadeaubon betreft. In het verleden (en ik spreek uit ervaring) kwam het namelijk nog weleens voor dat klanten, producten betaalde met een cadeaubon (die soms nog net niet over de datum was) en vervolgens doodleuk (desnoods in een ander filiaal) het product kwamen terugbrengen en cashgeld terug ontvingen. De 'klant' was dan van deze cadeaubon af en had hem in feite omgewisseld voor contant geld. Dit tot ergenis van de winkelier natuurlijk. Daarom zijn bedrijven tegenwoordig terughoudend(er) met het teruggeven van geld bij retouneringen.


Dit verhaal heirboven is een schets van de algemene (veranderde) sitiuatie in winkels en betreft dus geen waardeoordeel over uw specifieke geval.


Groet Richard

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

su
susaneggen - Oct 1, 2024 om 12:02
Vakantie & reizen

AirBNB

Ik heb een boeking gemaakt via AIRBNB, die moet je vervolgens meteen betalen anders vervalt de boeking.
De knop van het betalen deed het niet. En daarom heb ik handmatig geld overgemaakt naar AIRBNB.
Ik heb een boekingsnummer en ik heb een rekeningnummer van hen.

Echter doordat de betaalknop niet is gebruikt is de boeking geannuleerd. Zij hebben mijn geld niet op de correcte m ... Lees meer

MartinnitraM
MartinnitraM - Oct 2, 2024 om 15:17
Huishouden & energie

Ben ik verplicht mee te doen aan steekproef Enexis gasmeter?

Een onduidelijke brief gekregen van Enexis om mee te doen aan een steekproef. Deze steekproef stelt vast of mijn gasmeter betrouwbaar meet. Ben ik verplicht daar aan mee te doen en een hele middag thuis te moeten wachten op een monteur van weer een ander bedrijf ? Dus een vrije dag te moeten opnemen hiervoor ? Lees meer

Ma
Marleen Robben - Sep 30, 2024 om 20:49
Winkels & webshops
Ski jas is ingescheurd,

Ski jas is ingescheurd,

Mijn kleindochter heeft een ski jas van het merk Burton, het stof is ingescheurd,( niet bij een naad, )
ze is terug geweest in de winkel, die hebben contact gehad met de leverancier,
maar die wil niets vergoeden, 
de winkel heeft nu mede gedeeld, dat zij het mag laten maken en zij dat dan terug aan haar betalen.
maar daar is niets aan te repareren, de stof is ingescheurd.  w ... Lees meer