po
door poshiejr Jun 15, 2016 om 08:27
Geldzaken & recht

Geldige aanzegging?

Mijn werkgever (algemene directeur) had mij in februari 2016 mondeling toegezegd dat mijn contract verlengd zou worden, dit zou voor onbepaalde tijd worden. In april 2016 werd mij door de nieuwe financiele directeur mondeling medegedeeld dag mijn contract toch niet verlengd werd.

Hierop heb ik de algemene directeur een mail gestuurd met de vraag hoe dit nou zit. In zijn reactie geeft ie aan dat het spijtig is dat mijn contract niet wordt verlengd. En dat ik allemaal verkeerd had begrepen.

Nu zou ik een schriftelijke aanzegging moeten ontvangen van mijn werkgever ivm beëindiging contract. Maar die verwijst naar mijn verstuurde mail en de reply van de algemene directeur. Is dit voldoende van uit hun kant?

7816 10 Rapporteer

jo
door jorisw - Jun 15, 2016 om 08:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt het over een nieuwe financieel directeur. Is die misschien binnengehaald om orde op zaken te stellen omdat het bedrijf niet goed draait? (en dat de algemeen directeur iets te optimistisch was in februari).

zoekster1
door zoekster1 Jun 15, 2016 om 11:18
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Was dit de vraag? Of ga je bij iedere vraag andere bedenken. Misschien dan zelf een topic starten.

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2016 om 08:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat is dus niet voldoende. De aanzegging moet schriftelijk gebeuren. Dus als dat te laat gebeurd is, hebt u recht op een schadevergoeding.

marita5
door marita5 - Jun 15, 2016 om 09:23
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Poshiejr ,

Aanzegverplichting

Sinds 1 januari 2015 moet een werkgever bij tijdelijke contracten van 6 maanden of langer uiterlijk een maand voor het einde van het contract Schriftelijk aan de werknemer laten weten of het contract wat hem betreft wordt voortgezet of niet.

Lees voor verdere informatie hier , klik op de rode regel.

http://www.hetarbeidsrechtkantoor.nl/aanzeggen-moet-echt-schriftelijk/

zoekster1
door zoekster1 - Jun 15, 2016 om 11:27
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas voor u wordt met 'schriftelijk' ook mail bedoeld.

In de Memorie van Toelichting is bepaald dat onder schriftelijke aanzegging ook een aanzegging per e-mail wordt verstaan. Het is voor werkgevers dus ook mogelijk om de werknemer per e-mail te laten weten of contract wel of niet wordt verlengd. Omdat de werkgever echter degene is die moet bewijzen dat tijdig is aangezegd, is het raadzaam de aanzegging per aangetekende post te versturen of indien er per e-mail wordt aangezegd, de werknemer de ontvangst van de aanzegging te laten bevestigen.

klik HIER

Het is echter wel zo, dat de bewijslast voor die mail bij de werkgever ligt. Dus als u op de mail niet bewijsbaar heeft gereageerd, wordt het een lastige zaak voor de werkgever. Ook hangt het er vanaf of de mail tijdig is verstuurd.

uwjurist
door uwjurist - Jun 15, 2016 om 11:27
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Onder schriftelijk wordt bij aanzeggen wel degelijk ook verstaan per email en per what's app. Zie bijvoorbeeld https://www.hrpraktijk.nl/topics/wet-werk-en-zekerheid/nieuws/aanzeggen-whatsapp-geldig. De bewijslast voor ontvangst van de brief, app of mail ligt wel bij de verzender, de werkgever dus.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

mo
door mof - Jun 15, 2016 om 11:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Vervelend. Mondelinge toezeggingen zijn in principe geldig, alleen zit je met de bewijslast. Als de algemeen directeur zegt dat jij het verkeerd begrepen
hebt dan is het woord tegen woord.
Heb zelf zoiets meegemaakt, was weliswaar in Duitsland, afspraken gemaakt en handen geschud (!! dus blijkbaar waren beiden het eens) dat mijn contract
met een half jaar zou worden verlengd. Niet dus, twee dagen voor einde huidige contract werd me doodleuk verteld dat het niet doorging. Financieel directeur
in het bijzijn van twee getuigen wel laten zeggen dat het mismanagement was, maar ja, dan moet je wel nog naar de rechter. En op zo'n manier werk je toch
ook niet prettig bij een bedrijf.

zoekster1
door zoekster1 Jun 15, 2016 om 12:07
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, in dit geval is de mondelinge toezegging NIET geldig. Het gaat puur om de mail. Lees je eigenlijk de bijdragen van anderen wel, of vind je gewoon dat jij het weet en voor de rest zal het allemaal wel...?

audb
door audb - Jun 15, 2016 om 14:19
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je een getuige dat de directeur het heeft gezegt dan heb je nog wel een kans maar als er niemand bij is geweest dan is het een Ja en Nee strijd die je in de meest gevallen gaat verliezen.

En een email is meer dan voldoende en dan gaat het er niet om of je die hebt gelezen of niet (kijk dan ook in je spam of ongewenste mail map)

Wel mag je van je baas verwachten dat hij de ontslag motiveert, alleen een mail van je contract wordt niet verlengt is onvoldoende.

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2016 om 16:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus eigenlijk hebt u met uw eigen mail gezorgd dat u geen recht hebt op een vergoeding wegens het niet aanzeggen. :-((

Ik ga er hierbij can uit dat u gemaild hebt en teruggemaild bent minstens één maand voor het einde van de arbeidsovereenkomst.

po
door poshiejr Jun 16, 2016 om 00:00
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb niet meer gereageerd op de reply van de algemeen directeur. Ik heb het gelaten voor wat het was. Mijn voormalige werkgever zou nu dan nog alleen hard moet kunnen maken, dat ik de reply tijdig heb ontvangen en heb gelezen.

tijger1
door tijger1 - Jun 16, 2016 om 00:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wilt u dan nu gaan beweren dat u geen reply hebt ontvangen?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 16, 2016 om 01:13
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Hallo poshiejr,

Hierbij kun je zien hoe belangrijk het kan zijn een mondelinge toezegging schriftelijk te bevestigen. Dat geldt ook voor een telefoongesprek. Na zo'n mondelinge toezegging is het ALTIJD zaak, om misverstanden te voorkomen, zo'n toezegging schriftelijk te bevestigen. Dat mag in je eigen taal, waarin je vastlegt hoe de toezegging op JOU over is gekomen. Wat JIJ er uit begrepen hebt. Je mag dat dossiervorming noemen.

Wanneer je de toezegging niet goed begrepen hebt, zal de tegenpartij daarop MOETEN reageren om het recht te zetten. Doet deze dat niet binnen een redelijke termijn, mag je aannemen dat jou visie correct is.

Mocht het onverhoopt dan tóch tot een rechtszaak komen, zal een rechter in jouw voordeel uitspreken. Ook als de tegenpartij achteraf zegt dat ie niet meer precies weet wat er toen besproken is sta jij met je bevestiging van het gesprek sterker.

Heb dat zelf in twee rechtszaken meegemaakt en heeft me vele duizenden voor vergoedingen opgeleverd.

Hardware ERror MAN.