do
door donald1 Jan 22, 2010 om 23:42
Geldzaken & recht

Geldigheid samenlevingscontract

Oktober 2006 standaard samenlevingscontract bij notaris laten opstellen zonder allerlei regeltjes en toevoegingen. Huis gekocht in juli 2008 waarbij zowel de koopakte als de hypothecaire akte op ons beider naam staat, dus elk voor 50% eigenaar. Relatie beëindigd in februari 2009 en per aangetekende brief werd het samenlevingscontract in mei 2009 door mijn ex-vriendin beëindigd.
Beide zijn we op een ander adres gaan wonen en het huis stond toen dus leeg.
Huis in november 2009 met verlies verkocht.
Over 1 week passeert verkoopakte bij de notaris en ex wil slechts 1/3 in plaats van 1/2 van de restschuld van de hypotheek, makelaarskosten ed. betalen want zo zegt zij, ze heeft minder inkomen dan mij en beroept zich op het samenlevingscontract dat ze zelf beëindigd heeft.
Mijn vraag is nu dan ook: is het samenlevingscontract nog wel geldig?
Gaarne advies hierover.
Bij voorbaat dank!

7653 10 Rapporteer

mastag
door mastag - Jan 22, 2010 om 23:51
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Donald 1,
Het is even wachten tot expert marcel75 langskomt hij kan het je precies uitleggen. Ik als leek vermoed dat zij gewoon echt voor 50% van de schuld op zal moeten draaien, dat zij het contract ontbind is misschien slim, maar geen reden tot verlaging van de schuld lijkt mij. Is die ontbinding ook via de notaris gegaan?

Groet
Mastag

do
door donald1 - Jan 23, 2010 om 00:22
28 Antwoorden / 18 Vragen

Ontbinding hoeft niet via notaris, kan eenzijdig opgezegd worden.

marcel75
door marcel75 - Jan 23, 2010 om 11:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Mastag,
En daar ben ik al!

Het samenlevingscontract is sowieso geëindigd toen jullie elk op een ander adres gingen wonen. In het samenlevingscontract zal meteen in het begin een bepaling hebben gestaan waarin (in gewoon Nederlands) staat dat jullie naar evenredigheid van je inkomen met meebetalen aan de huishoudpot. Als de 1 dus het dubbele verdient dan de ander, betaalt die dus ook meer aan de normale uitgaven.

Dat is dus "slechts" een regeling voor de huishoudelijke kosten die gemaakt worden voor de tijd dat je samenwoont.

Nu is het huis verkocht en moet de lening worden afgelost. Aflossen van de lening en de betalen van de makelaar zijn geen huishoudelijke kosten. Omdat jullie hiervoor hoofdelijk aansprakelijk zijn maakt het de bank en de makelaar niet uit wie wat betaald. Ze kunnen jullie per persoon aanspreken om het geheel te betalen. "Als jij dan teveel betaald hebt, moet je dat maar met je ex verder regelen" is van hun kant de redenering (ook vanuit de wet overigens).

Tja en dan kom je dus op de verdeelsleutel die moet gebruiken. Erg lastig. Veel voorkomend is inderdaad dat ieder dan de helft betaald omdat je ook ieder voor de helft eigenaar is van het huis. Was het huis namelijk meer waard geweest, dan had je ex waarschijnlijk wel de 1/2 van de overwaarde willen hebben.

In bijzondere omstandigheden kun je hier van afwijken, maar dan moet je wel oppassen dat de Belastingdienst dat niet ziet als een schenking. Aangezien jullie nu vreemden van elkaar zijn voor de schenkbelasting, begint het tarief meteen bij 30%. Die schenking is dan het bedrag dat jij teveel betaald en niet terugkrijg van de je ex. Omdat jij dan aan je ex schenkt, zal zij daarover 30% schenkbelasting moeten betalen.

Meest vervelende in dit geval is natuurlijk dat als het volledige bedrag niet op tijd bij de notaris is, de overdracht niet door kan gaan. Ik zou dan ook, mits financieel haalbaar, er eerst voor kiezen om er voor te zorgen dat het geld bij de notaris komt en dan verder met je ex uitzoeken/uitvechten wie welk deel moest betalen. En daarbij kun je het argument/vraag dus gebruiken dat als er wel overwaarde geweest was, of ze dan wel de 1/2 van de overwaarde had willen hebben of "slechts" 1/3 zoals ze nu redeneert nu er onderwaarde is.

do
door donald1 - Jan 23, 2010 om 12:17
28 Antwoorden / 18 Vragen

Dank voor Uw reactie!

Stel dus dat ik nu 2/3 betaal en zij 1/3, in plaats van ieder de helft.

Hoe kan ik dan het te weinig door haar betaalde bedrag terugvorderen na het passeren van de akte?
Met een aangetekende brief zal ik waarschijnlijk niks bereiken!
Is het inschakelen van een deurwaarder een optie?

do
door donald1 - Jan 23, 2010 om 12:22
28 Antwoorden / 18 Vragen

Nog even een vraag aan Marcel75:

Toen we het huis kochten hadden we al het samenlevingscontract.
Maakt dat nog verschil? Kan zij zich dan nu nog beroepen op dat samenlevingscontract ondanks dat ze het zelf beëindigd heeft?

marcel75
door marcel75 - Jan 23, 2010 om 16:23
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat je het samenlevingscontract al had voordat je het huis had, maakt niets uit. Daarvoor woonde je blijkbaar ook al samen en anders staat er in het samenlevingscontract wel een zin dat het contract gaat gelden op het moment dat je samenwoont.

Het geld krijg je terug door eerst een brief te sturen die je zowel per gewone post als per aangetekende brief verstuurd. Zet daarin een termijn van zeg 14 dagen waarbinnen je het geld wilt hebben. Gebeurt er dan niets, dan kun je er een advocaat of rechtsbijstandverzekering op zetten. Eventueel kun je zelf ook een rechtszaak er van maken. Heel vervelend, maar een andere mogelijkheid heb je op dat punt niet.

De deurwaarder kun je pas inschakelen nadat je een vonnis hebt. tot die tijd zou je het kunnen proberen via een incassobureau, maar die hebben niet veel rechtsmiddelen anders dan brieven sturen. Als die maatregelen willen nemen, zullen ze ook eerst langs de rechter moeten. En een incassobureau rekent ook nog eens kosten.

do
door donald1 - Jan 23, 2010 om 18:13
28 Antwoorden / 18 Vragen

@Marcel75 Bedankt voor de adviezen.

Ik weet nu wat me te doen staat.

marcel75
door marcel75 - Jan 23, 2010 om 19:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Donald.
Graag gedaan en laat even de afloop van een en ander weten. Ben erg benieuwd!

do
door donald1 - Jan 24, 2010 om 10:11
28 Antwoorden / 18 Vragen

Ok, zal ik doen!

do
door donald1 - Feb 5, 2010 om 10:48
28 Antwoorden / 18 Vragen

@marcel75

Aangetekende brief heeft prima geholpen!
Mijn ex heeft de helft van de restschuld betaald!
Het passeren van de akte bij de notaris is dan ook gelukkig probleemloos verlopen.
Nogmaals hartelijk dank voor Uw doeltreffende adviezen.