pa
door parfumgirl Mar 22, 2013 om 13:08
Geldzaken & recht

Geldzaken

Mijn vader is overleden in 2002 en als mijn moeder komt te overlijden hoe gaat dat dan verder?
Ze hadden een testament op de langstlevende.
Ik ben enigskind moet ik nu bepaalde dingen regelen zodat ik niet voor onverwachte kosten/belastingen kom te staan.Kan ik het huis van mijn moeder beter op mijn naam laten zetten?En een bedrijfspand?
met vrgr.anoniempje.

825 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2013 om 13:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat ook uw moeder een testament heeft. Gaat het slecht met uw moeder dat u nu deze vraag stelt?

Als uw moeder komt te overlijden, kunt u zich het beste wenden tot een notaris voor het opmaken van een verklaring van erfrecht. Heeft uw moeder in haar testament een executeur benoemd? Kunt u met uw moeder over deze zaken spreken? Dat zou heel verstandig zijn. Zijn er schulden? Het is belangrijk dat u dat weet.

Het huis van uw moeder kan niet zo maar op uw naam worden overgeschreven, dan komt het schenkingsrecht om de hoek kijken. Dat geldt ook voor het bedrijfspand. Wordt daar nog een bedrijf van uw moeder in uitgeoefend?

Ik neem aan dat er na het overlijden van uw vader een aangifte van successie is gedaan en dat eventueel over uw kindsdeel door uw moeder voor u erfbelasting is betaald. Het zou nuttig zijn als deze papieren aanwezig zijn.

Als het mogelijk is, bespreek deze zaken eens uitgebreid met uw moeder, dan weet u beter wat u eventueel moet doen.

marcel75
door marcel75 - Mar 22, 2013 om 13:26
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Er zijn legio langstlevende constructies. Het is dus lastig om op afstand te kunnen bepalen wat er exact in het testament van vader bepaald was.

Als uw moeder kom te overlijden en u bent erfgenaam dan wordt u eigenaar van de woning, het bedrijfspand en verder alles wat uw moeder nalaat.

Het is uiteraard mogelijk om alvast eigenaar te worden van de woning en/of het bedrijfspand. Voor beiden geldt dan wel dat u de koopsom zult moeten betalen en 2% respectievelijk 6% overdrachtsbelasting. Uw moeder kan eventueel een deel van de koopsom kwijtschelden en de rest kunt u schuldig blijven.

Uw moeder moet echter wel 6% van de WOZ-waarde aan huur jaarlijks aan u betalen om fiscaal voordeel te hebben en te houden bij het overlijden van moeder. Nadeel voor u is wel dat de woning en het bedrijfspand belast zijn in box 3.

Laat u uw moeder gratis wonen, dan zal als uw moeder komt te overlijden, er alsnog erfbelasting over de waarde van de woning worden berekent.

Voor welke kosten en/of belastingen verwacht te komen te staan?

Als moeder een redelijk vermogen heeft, kan ze ook jaarlijks een schenking op papier doen. Dan schenkt ze jaarlijks een bedrag, maar houdt het zelf op de rekening. Moeder moet dan wel jaarlijks rente betalen en er zal jaarlijks een notariële akte opgesteld moeten worden. Op het moment dat moeder overlijdt, heb u echter een vordering ter hoogte van de gedane schenkingen en daarover bent u geen erfbelasting verschuldigd.

marcel75
door marcel75 - Mar 22, 2013 om 13:37
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En dat heeft TS na het overlijden van moeder een verklaring van erfrecht? Wat schiet zij daar uit fiscaal oogpunt bekeken mee op? Een verklaring van erfrecht is alleen maar een legitimatiebewijs van een erfgenaam waarmee hij kan aantonen bevoegd te zijn de nalatenschap af te handelen. Meer moet er niet van de verklaring van erfrecht gemaakt worden.

Slimmer is het, mits de samenstelling van het vermogen dat toelaat, om met de warme hand te schenken. En daarbij kan het ook verstandiger zijn om te schenken en 10% schenkbelasting te betalen om zo de top welke belast wordt tegen 20% erfbelasting af te toppen.

marcel75
door marcel75 - Mar 22, 2013 om 13:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nog even een aanvulling (edit-knop zou toch wel handig zijn). Dat het verstandig is dat moeder een testament laat opstellen staat als een paal boven water als zij dat niet na het overlijden van vader heeft laten doen. Ook als zij daarvoor een testament op had laten stellen, verdient het de aanbeveling om een nieuw testament op te laten stellen. Haar situatie is immers gewijzigd en testamenten behoeven ook een periodieke, zeg 5-jaarlijkse, controle. Vader is in 2002 overleden, testament van moeder kan dus wel eens meer dan 12 jaar oud zijn.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2013 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marcel75

Ts schrijft: Zij hadden een testament op de langstlevende. Dus moeder heeft zo goed als zeker een testament.

Daarin zou dus een executeur benoemd kunnen zijn. En om problemen te voorkomen, zoals in dat andere topic met die executeur raad ik Ts aan zich na het overlijden van haar moeder tot een notaris te wenden voor een verklaring van erfrecht, en om zich voor te laten lichten over rechten en plichten. Moeder kan ook nog wel anderen dan haar kind benoemd hebben tot haar erfgenaam.

Waarom wel adviseren een testament op te maken en het nut van een verklaring van erfrecht wegwuiven?

Het aller belangrijkste is dat Ts de zaken, als dat nog mogelijk is, met haar moeder bespreekt. Het gaat in de vraag van Ts, volgens mij, niet over wat nu fiscaal handig zou zijn.

marcel75
door marcel75 - Mar 22, 2013 om 14:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik wuif niets weg, ik constateer alleen dat bij het opstellen van een verklaring van erfrecht de eventuele schade niet meer verholpen kan worden. En zolang moeder leeft kan ze zelf nog zaken regelen zoals een goed testament en schenkingen.

Als moeder ook een langstlevende testament had, ongeacht overigens de gekozen constructie, dan zal dat testament vrijwel geen werking meer hebben op het moment dat moeder komt te overlijden. Zij is immers de langstlevende.

Om er voor te zorgen dat het testament van moeder aansluit op het haar huidige situatie en om problemen te voorkomen, is het verstandig dat moeder een nieuw testament op laat stellen waarin zij bijvoorbeeld TS of iemand anders (het is immers het testament van moeder) tot executeur benoemt, duidelijk aangeeft wie haar erfgenamen zijn (eventueel kleinkinderen ook mee laten doen) en een goede uitsluitingsclausule op laat nemen.

Dat kan moeder, naast schenkingen, dus allemaal nog regelen zolang ze leeft. De verklaring van erfrecht komt pas om de hoek kijken als moeder overleden is.

Het is dus maar net hoe je het bekijkt en kunt bekijken.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2013 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marcel75

Daarom mijn eerste vraag. Gaat het slecht met moeder. En dan daarna mijn advies, bespreek die zaken uitgebreid met haar, als dat nog kan.

marcel75
door marcel75 - Mar 22, 2013 om 14:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Welk advies? Ik zie alleen maar vragen. En zaken bespreken met moeder is in mijn ogen niet het beste advies. Dat is namelijk dé voedingsbodem voor nalatenschappen waarbij de stelling betrokken wordt: "Moeder zou het zo gewild hebben" of "Het kan wel zo zijn, maar moeder heeft iets anders tegen mij gezegd." Gewoon goed laten regelen en vastleggen en tijdig beginnen met regelen.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2013 om 14:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Marcel75

Mijn laatste zin in mijn eerste reactie was:

Als het mogelijk is, bespreek deze zaken eens uitgebreid met uw moeder, dan weet u beter wat u eventueel moet doen.

Het zijn moeders zaken, dus bespreken met haar lijkt mij juist het beste advies.

marcel75
door marcel75 - Mar 22, 2013 om 15:01
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het zijn inderdaad moeders zaken. Laat moeder het dan ook regelen zoals ze zelf wil. En voorkom dat achteraf de discussie gaat ontstaan zoals ik aangaf.

Het beste advies in deze: "Ga naar de notaris, voordat de dood daar is".

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2013 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marcel75

Dit schrijft Ts:

Ik ben enigskind

marcel75
door marcel75 - Mar 22, 2013 om 15:12
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger,
en, dus, ergo?
Wat wil je daarmee zeggen? Dat de executeursbenoeming in het meer dan 11 jaar oude testament nog werkt zoals bedacht of überhaupt zelfs maar werkt? Dat de uitsluitingsclausule is geredigeerd aan de hand van de huidige rechtspraak? Dat het testament van moeder fiscaal zo mooi mogelijk uitpakt? Als er kleinkinderen zijn, dan kun je daar ook nog fiscaal vriendelijk geld naar toe schuiven.

De discussie waar ik op doel wordt niet alleen tussen erfgenamen gevoerd, maar bijvoorbeeld ook tussen erfgenamen en de Belastingdienst en/of andere familieleden.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2013 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan spreekt Ts eventueel over mijn moeder en niet over moeder.

Maar dat doet er verder allemaal niet toe. Ik denk dat Ts zo voorlopig wel verder kan met de reacties.

pa
door parfumgirl - Mar 22, 2013 om 18:09
6 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn lieve moeder gaat nog niet dood..maar in geval dat..
Maar bedankt voor alle reacties!!!

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2013 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@parfumgirl

Gelukkig. Dan hebt u alle tijd om zaken te bespreken en uw moeder heeft de tijd om zaken eventueel te regelen.