mathijs_b
door mathijs_b Aug 18, 2015 om 15:48
Geldzaken & recht

Gemeente verantwoordelijk omwaaien boom?

Een kennis van me woont op een woonerf waar een paar iepen staan.
De afgelopen 2 jaar zijn er al 2 omgewaaid. In een geval kwam de boom met een klap net achter een rijdende auto terecht.
Nu is de derde boom omgewaaid en op een garage gevallen. Iemand van de gemeente Heerlen die was komen kijken zei dat de gemeente de schade zou betalen omdat de boom mogelijk door de bestrating te weinig water gekregen zou hebben. Maar niets is minder waar: De gemeente beroept zich erop dat de bomen ieder jaar gecontroleerd worden en dat het dus overmacht is. De bewoners moeten de schade maar op hun opstalverzekering verhalen, maar daar zit een flink eigen risico aan verbonden.
Mijn vraag is: Kan de gemeente zomaar weigeren de schade die door hun omgewaaide boom veroorzaakt is te betalen? En vraag twee, als straks een derde boom omvalt en er vallen doden of gewonden, kan de z.g. deskundige van de gemeente dan aangeklaagd worden wegens moord (er zal zeker een boom volgen) of doodslag?

7047 13 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 18, 2015 om 16:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo matthijs_b,

Kijk eens hier en download het pdf:
Rapport: Een boom van de gemeente valt om door een ..

Met vr.gr.

jo
door jorisw - Aug 18, 2015 om 18:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Stormen worden steeds heftiger, ook gezonde bomen gaan wel eens omver. Als je kunt aantonen dat de boom echt achterstalig onderhoud heeft kan je er wat mee. Maar als de boom gewoon gezond is, en de windvlaag was sterker dan wordt het een moeilijk geval. Al zou je de gemeente kunnen oproepen om alle bomen uit voorzorg weg te halen. Gegarandeerd veilig. En dan zijn we ook meteen van die herriemakende en poepende vogels af. En geen overlast meer van herstbladeren.

edrick3
door edrick3 - Aug 18, 2015 om 18:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jorisw,

...... En dan zijn we ook meteen van die herrie makende en poepende vogels af. En geen overlast meer van herfstbladeren.....
Maar wel 'last' van milieugroeperingen! ;-)

tijger1
door tijger1 - Aug 18, 2015 om 21:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En om op uw laatste vraag antwoord te geven. neen die deskundige kan niet aangeklaagd worden wegens moord of doodslag.

tenormin
door tenormin - Aug 18, 2015 om 23:39
16869 Antwoorden / 108 Vragen

Moord of doodslag de Gemeente aanklagen? Denk dat dit er niet inzit. Maar het kan natuurlijk geen kwaad die Gemeente wel op de hoogte stellen over de situatie van de bomen in de omgeving van Uw vriend. Dus zou er zeker een brief, email aan wagen en ook zeker, het antwoord te bewaren voor "als het nog eens plaatsvind".

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 18, 2015 om 23:48
641 Antwoorden / 77 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 18 aug 2015, 23:39]Moord of doodslag de Gemeente aanklagen? Denk dat dit er niet inzit. Maar het kan natuurlijk geen kwaad die Gemeente wel op de hoogte stellen over de situatie van de bomen in de omgeving van Uw vriend. Dus zou er zeker een brief, email aan wagen en ook zeker, het antwoord te bewaren voor "als het nog eens plaatsvind".
Dat ga ik doen. Het is wel duidelijk dat er binnenkort weer een boom omwaait. Er kan dan tenminste iemand aansprakelijk gesteld worden.

ge
door gerboe - Aug 19, 2015 om 09:39
806 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft nu is de derde boom omgewaaid, evenals als straks een derde boom omvalt. Als er al drie bomen zijn omgevallen moet uw kennis meteen actie ondernemen richting gemeente. Het gaat hier niet meer om een incident maar om structureel levensgevaar. Mobiliseren van het gehele woonerf is een manier om de druk richting gemeente op te voeren.
In het geval van schade zou ik gezien het bovenstaande zeker geen genoegen nemen met afschepen op de eigen opstalverzekering maar juridische stappen ondernemen.

In de stad Groningen is een aantal jaren geleden een man tijdens een storm getroffen door een vallende tak van een kastanjeboom. Hij is helaas overleden. De kastanjebomen in die omgeving bleken bij nadere inspectie voor een groot deel ziek te zijn. Ook de betreffende boom.
Dit soort tragische voorvallen moet je absoluut zien te voorkomen.

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 19, 2015 om 12:35
641 Antwoorden / 77 Vragen

[quote=gerboe schreef op woensdag 19 aug 2015, 09:39]U schrijft nu is de derde boom omgewaaid, evenals als straks een derde boom omvalt. Als er al drie bomen zijn omgevallen moet uw kennis meteen actie ondernemen richting gemeente. Het gaat hier niet meer om een incident maar om structureel levensgevaar. Mobiliseren van het gehele woonerf is een manier om de druk richting gemeente op te voeren.
In het geval van schade zou ik gezien het bovenstaande zeker geen genoegen nemen met afschepen op de eigen opstalverzekering maar juridische stappen ondernemen.

In de stad Groningen is een aantal jaren geleden een man tijdens een storm getroffen door een vallende tak van een kastanjeboom. Hij is helaas overleden. De kastanjebomen in die omgeving bleken bij nadere inspectie voor een groot deel ziek te zijn. Ook de betreffende boom.
Dit soort tragische voorvallen moet je absoluut zien te voorkomen.
U hebt gelijk. Het waren 2 bomen in een rijtje van 7 (op 35 m) en 1 boom om de hoek die omgewaaid zijn.
De kennis gaat de rechtsbijstandsverzekering inschakelen. Dan komt er (hopelijk) duidelijkheid.

audb
door audb - Aug 19, 2015 om 14:19
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De vraag is of de boom goed onderhouden is en of er uiterlijke kenmerken van schade zichtbaar waren voor dat de boom omviel en zo ja of de gemeente daar van op de hoogte was.
Is dat wel het geval dan kan de gemeente wel aansprakelijk worden gesteld zo niet is het een niet te voorkomen schade geweest en hoeft de gemeente niet te betalen.
Wel had de gemeente controle door een boom deskundige moeten laten uitvoeren daar er al eerder sprake was geweest van omvallende bomen.
Hebben ze dat verzuimd dan kan het wel eens zijn dat de gemeente in gebreke gesteld kan worden en zal er wel degelijk een mogelijkheid zijn om de gemeente aansprakelijk te stellen voor de opgelopen schade.

Ps. laat die kennis van u heel snel een andere verzekering afsluiten die wel alles dekt.

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2015 om 14:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@audb

In principe hanteert elke verzekeraar een eigen risico bij stormschade.

mo
door mof - Aug 19, 2015 om 14:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

moord of doodslag? NAtuurlijk niet.

Van moord is pas sprake als iemand een handeling verricht met de bedoeling iemand van het leven te beroven.

Van doodslag is pas sparake als iemand een handeling verricht niet met de bedoeling iemand van het leven te beroven maar wel een welbewust risico neemt dat iemand komt te overlijden door zijn/haar handeling, en dat dat ook gebeurd (anders is er sprake van poging tot)

Dood door schuld zou nog kunnen, maar dan moet wel verwijtbaar handelen kunnen worden aangetoond. Er moet schuld worden kunnen vastgesteld. Dan zou eerst de gemeente aangesproken worden want daarvoor werkt deze meneer. Als deze meneer zich aan de gangbare protocollen en voorschriften houdt, dan zal zelfs dood door schuld niet lukken.

In het strafrecht draait het om schuld, schuld moet bewezen worden.
De boom die valt zal normaalgesproken binnen het civiel recht worden behandeld, daar draait het niet om schuld maar om aansprakelijkheid. In concreto gaat het vaak slechts om geld: wie moet de schade betalen.

Je kunt al aansprakelijk zijn zonder dat je schuld draagt: bijv. je kinderen van < 12 jaar steken het bos in de fik. Dan ben je als ouder niet schuldig maar wel aansprakelijk. Of je kat steekt over en iemand rijdt zich te pletter. Wel aansprakelijk, niet schuldig.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 19, 2015 om 19:40
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Er is slecht 1 reden dat je De Gemeente aansprakeljk kunt stellen :
als het een zieke boom betreft waaraan je aan de buitenkant kunt zien dat de boom ziek is.
Dan is De Gemeente nalatig geweest.
Alle andere gevallen : force majeure.

ps
door psanders - Aug 23, 2015 om 17:06
21 Antwoorden / 3 Vragen

Bomen horen onderhouden en dus gesnoeid te worden. De hoeveelheid takken met bladeren moeten wel door de stam en wortels gedragen kunnen worden, ook als er regen op komt. De eigenaar/beheerder zijn dan wel degelijk verantwoordelijk als dit aantoonbaar niet gebeurd (is).
Veel foto's maken bij schade door zo'n boom dus.
De laatste tijd wordt er ook veel glasvezel aangelegd in hoog tempo, waarbij de wortelen i.v.m. de snelheid radicaal afgezaagd worden. Bomen die op een hoek staan verliezen dan de helft van hun belangrijke steun in de grond, en dan ook nog eens aan 2 aangrenzende zijden. Dit kan zelfs een argument zijn om de bomen te rooien, zoals hier er 2 overkomen zijn, die bij storm vervaarlijk stonden te wiegen. De gemeente is dan wel niet aansprakelijk, maar als het gemeld is en ze weten ervan,dan zijn ze in ieder geval erover aanspreekbaar. Hier hielp dat in ieder geval, want niemand wil slachtoffers op zijn geweten hebben.