sa
door sarrina Nov 11, 2010 om 17:11
Geldzaken & recht

Griep prik

hoe kan het zijn dat ik voor een griep prik bij mijn apotheek 22.49 euro moet betalen daar er bij de huisarts gezegd wordt 17 euro in de libelle het zelfde bedrag staat en op de website
van de overheid ook 17 euro staat graag een antwoord a.u.b

hoogachtend
s.m.faber

5228 32 Rapporteer

elenay
door elenay - Nov 11, 2010 om 21:20
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Ik zou gewoon navraag doen bij uw apotheek en de vraag precies zo stellen als u hier heeft gedaan. Ik ben benieuwd wat ze u gaan vertellen.

sa
door sarrina - Nov 12, 2010 om 05:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

had ik al gelijk gedaan en het antwoord was dat die 5.49 meer voor de apotheker is daar hij het vaccin in de koelkast moet bewaren en voor personele kosten die het mij moeten overhandigen.

fa
door fa - Nov 12, 2010 om 09:58
107 Antwoorden / 53 Vragen

Waar licht het vaccin bij de huisarts dan???
[edit redactie]

fa
door fa - Nov 12, 2010 om 10:00
107 Antwoorden / 53 Vragen

Foutje Aporthekers

ja
door jank - Nov 12, 2010 om 12:51
168 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=fa schreef op vrijdag 12 nov 2010, 10:00]Foutje Aporthekers
Twee foutjes:
Waar ligt en apothekers.

Blijft natuurlijk wel de vraag, vanwaar 5 euro extra?
Gewoon even navragen bij de apotheker, die weet daar wel een plausibel antwoord op.

in
door inge3 - Nov 12, 2010 om 13:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hetzelfde betaald. Toen ik bij de huisarts kwam heb ik het aan de assistente gevraagd die mij zou vaccineren. Zij zei dat het te maken had met de fabrikant waar het word ingekocht ???
Maar toen wachtte er nog een verassing, of ik ook nog even 25 Euro wilde betalen voor het recept en het vaccineren. Dat is me nog niet eerder gebeurd. Ja dat was nieuw. Ik vind het nogal wat en vraag me af of dit normaal is ?

rs
door rst77 - Nov 12, 2010 om 13:08
18 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben verbaasd dat u moest betalen, mijn griepprik kostte helemaal niets!

enrique
door enrique - Nov 12, 2010 om 13:13
68 Antwoorden / 17 Vragen

Ook ik ben zeer verbaasd. Ik heb bij mijn weten nog nooit betaald voor de griepprik. Zou dat komen omdat ik en hartpatiënt en cronisch ziek ben? misschien ligt hier wel het antwoord. Wij hartpatiënten worden gewoon automatisch opgeroepen voor de prik en er volgt nooit een rekening.

ve
door versc864 - Nov 12, 2010 om 13:14
5 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=fa schreef op vrijdag 12 nov 2010, 09:58]Waar licht het vaccin bij de huisarts dan???
We weten toch dat aportheken allemaal graaiers zijn.

Wat een onzin! Apothekers werken keihard (60-70 uur per week is geen uitzondering). Bovendien krijgen ze van 'bovenaf' lees: verzekeraars regels opgelegt die ervoor zorgen dat de patiënt het allergoedkoopste geneesmiddel krijgt met dezelfde werkzame stof (dit heet 'preferentiebeleid). Daar valt bitter weinig aan te verdienen voor de apotheker hoor... Apothekers hebben een lange en zware studie pharmacie achter de rug. Ze mogen wat mij betreft dan ook beloont worden voor het goede werk dat ze doen!

marann
door marann - Nov 12, 2010 om 13:23
38 Antwoorden / 15 Vragen

Als je een chronische ziekte hebt of hartpatient word je uitgenodigd door je huisarts om een griepprik te komen halen en deze is gratis. Wat betreft het harde werken van de apothekers wel 60 uur per week ook ik heb dit gedaan en werd er niet zo vorstelijk voor betaald als apothekers. Er zijn meer mensen die lang gestudeerd hebben en verantwoordelijk werk doen en die krijgen ook dit vorstelijke salaris niet.
Wat te denken van de mensen die in de ziekenhuizen werken?
Bent u misschien zelf apotheker?

di
door discojohn - Nov 12, 2010 om 13:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=fa schreef op vrijdag 12 nov 2010, 09:58]Waar licht het vaccin bij de huisarts dan???
We weten toch dat aportheken allemaal graaiers zijn.
Nee 3x fout: ligt, apothekers, en het zijn de zorgverzekeraars die de graaiers zijn ( kijk maar naar de komende Kassa).
Jammer dat vooroordelen altijd zo beklijven.

di
door discojohn - Nov 12, 2010 om 13:48
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marann schreef op vrijdag 12 nov 2010, 13:23]Als je een chronische ziekte hebt of hartpatient word je uitgenodigd door je huisarts om een griepprik te komen halen en deze is gratis. Wat betreft het harde werken van de apothekers wel 60 uur per week ook ik heb dit gedaan en werd er niet zo vorstelijk voor betaald als apothekers. Er zijn meer mensen die lang gestudeerd hebben en verantwoordelijk werk doen en die krijgen ook dit vorstelijke salaris niet.
Wat te denken van de mensen die in de ziekenhuizen werken?
Bent u misschien zelf apotheker?

En jij weet hoeveel een apotheker verdient? Je kan beter in het bedrijfsleven zitten. Een huisarts verdient overigens vaak meer, dus om dat nou een vorstelijk salaris te noemen? ( Hoeveel krijgt Beatrix trouwens? Dat is pas echt vorstelijk.)

du
door dubbelzout - Nov 12, 2010 om 15:01
100 Antwoorden / 0 Vragen

Griepprik wordt door heel veel mensen gehaald terwijl ze hem niet nodig hebben. En daarom kost dat geld.

Simpel toch?

En jeremiades dat anderen een hoger inkomen hebben dan u zelf hebben niets te maken met de kosten van de zorg.

De kosten van de zorg reizen de pan uit, en een substantieel deel daarvan wordt veroorzaakt door mensen die voor letterlijk elk wissewasje naar een dokter of apotheek rennen......

Au, de vaatwasser is kapot, en nu moest ik met de hand afwassen in water van 40 graden... nu doet mijn handje au... hup.... morgen meteen naar de huisarts voor een zalfje...... [ ja ik weet dat ik het overdrijf, maar het is wel de essentie ]

inekel1953
door inekel1953 - Nov 12, 2010 om 15:56
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Sarrina,

Indien iemand tot de risico groep behoort, wordt de griepprik gratis gegeven door de huisarts of de arts in het ziekenhuis waar u onder behandeling bent.

Indien u werkzaam bent in de gezondheidszorg en veel met zieken mensen in aanraking komt, denk aan de mensen die in de thuiszorg werken, wordt de griepprik aanbevolen door veel werkgevers. De werkgevers betalen dan de kosten voor de griepprik.

Deze gaan dan allemaal rechtstreeks van een fabrikant naar een arts.
Indien het via de apotheek gaat, wordt het commercieël en zijn de extra kosten die u moet betalen..winst voor de apotheek.

De mensen die tot een risico groep behoren zijn vaak de mensen die een lage weerstand hebben, veelal door een ziekte. Waardoor deze mensen extra kwetsbaar en vat baar zijn voor allerlei soorten griep-, en ziekte- verschijnselen.
Daarbij is er nog een groep mensen die nog veel kwetsbaarder zijn en krijgen die prik ieder jaar 2x, dei meestal worden geven in de maanden oktober/november en indien ook een tweede nodig is januari/ februari.

M.vr.gr.,
Ineke L

inekel1953
door inekel1953 - Nov 12, 2010 om 16:03
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Enrique,

U behoort inderdaad tot de risico groep, waardoor er voor u geen kosten zijn verbonden aan het krijgen van de griepprik.

Eigenlijk wil dat zeggen, indien u zonder griepprik, door een voor gezonde mensen een kou vat, het voor u veel ernstige gevolgen KAN hebben. Het hoeft niet zo te zijn maar het risico is te groot.
Hoe vaak hoor je niet dat bv oudere mensen in de winter overlijden, wegens en ernstige griep. Dit is omdat ook de weerstand van deze mensen laag is waardoor ze extra kwetsbaar zijn voor allerlei ziektes.

M.vr.gr.,
Ineke L

den dries
door den dries - Nov 12, 2010 om 17:21
62 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zit als 50+ en chronisch ziek in de risicogroep en krijg jaarlijks een brief wanneer de prikdag is en hier zitten géén kosten aan.
ikbendries.hyves.nl

sonjaatje
door sonjaatje - Nov 12, 2010 om 17:31
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Een goede vriend van mij krijgt al een paar jaar deze prik, hij heeft een hartprobleem, maar heeft hier nog nooit een cent voor moeten betalen.

ajlpd
door ajlpd - Nov 12, 2010 om 18:25
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees bedragen van 17 euro en 22 euro-nog-wat. Wij betalen hier (N.O.-Groningen) 35 euro voor een griepspuit als je niet op een oproeplijst staat, zoals cara-patienten, hart-patienten, ouderen enz.
Dat het ongelijk is weten we allemaal wel en ook wel dat er een aantal lieden flink beter van wordt. Bij ons is een rijbewijs ook flink duurder als ergens anders, terwijl het het zelfde kaartje is en dezelfde handelingen vergt.
Eerlijk is het allerminst. Toch neem ik jaarlijks de griepspuit, want ik heb lang geleden een keer ECHT griep gehad en dat wilde ik nooit meer. Een paar jaar geleden kreeg ik toch nog weer echte griep, ondanks de spuit, en ben 3 weken thuis geweest. Griep is een sluipmoordenaar en moet je niet te licht over denken. En dan bedoel ik niet een loopneus of een hardnekkige verkoudheid.
Ik ben blij dat de griepspuit er is, maar ben het eens dat ongekende prijsverschillen zouden moeten worden aangepakt. Kunnen ze misschien in Den Haag wel doen, want van regeren komt nog niet zo veel. Ab Klink heeft veel in de zorg verpest en regels ons door de strot gedrukt, maar misschien kunnen zo iets eenvoudigs wel weer recht zetten. Wie weet . . .

Aad Degenkamp,
Woldendorp (GN)

ha
door hanneke - Nov 12, 2010 om 23:20
321 Antwoorden / 1 Vragen

Een apotheek brengt voor ieder recept dat iemand inlevert, een vast bedrag in rekening. Dit zijn standaard vastgelegde bedragen.
Als de huisarts een doos vaccins rechtstreeks bij een leverancier koopt (omdat hij een x-aantal patienten voor de griepprik verwacht) heeft hij die kosten niet. Dit gebeurt bij griepprikken waarvoor men opgeroepen wordt omdat men in de risicogroepen zit.
Als u het vaccin dus zelf bij de apotheek bestelt en door de huisarts (of assistente) laat prikken, dan moet u inderdaad die receptkosten betalen.

ha
door hanneke - Nov 12, 2010 om 23:25
321 Antwoorden / 1 Vragen

P.S. En inderdaad, mensen die opgeroepen worden betalen niets voor de griepprik, mensen die hem zelf aanvragen moeten er wel voor betalen.

orgelmuts
door orgelmuts - Nov 12, 2010 om 23:35
632 Antwoorden / 58 Vragen

Tja.........samen met mijn man behoor ik ook tot de risicogroep, alleen wij halen nooit de griepprik.
We hebben ook nog nooit griep gehad tot nu toe.
Het is alleen jammer dat anderen die hem wel moeten betalen daardoor niet gecompenseerd kunnen worden.
Misschien dat ik volgend jaar 2 gevulde spuiten kan halen en ze voor een zacht prijsje van de hand kan doen ;-)

börgemeister
door börgemeister - Nov 13, 2010 om 00:39
506 Antwoorden / 25 Vragen

De 'gratis griepvaccinatie' wordt gegeven aan vastgestelde risicogroepen. Daarnaast kunnen werkgevers besluiten om hun medewerk(st)ers te vaccineren tegen de influenza.

De overigen kunnen tegen betaling een griepprik nemen en zich ook laten vaccineren tegen de influenza

frans xxx
door frans xxx - Nov 13, 2010 om 00:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb deze discussie met interesse gevolgd en her en der een plus of min "duimpje" uitgedeeld.
De vercommercialisering van de zorg leidt tot absurde inkomens voor bepaalde groepen in de zorg over de rug van Jan Modaal en een ieder die daar onder zit, waarbij de laatste groep er het meest onder lijdt!
Er komt een tijd, voor zover die er al niet is, dat hierdoor mensen premies voor zorgverzekeringen niet meer kunnen betalen.
Ook in Nederland zal het zover komen dat, procentueel, net zoveel onverzekerde kan tellen als in dat "Heilige land" waar een krantenjongen miljardair kan worden, als je maar werkt, bevlogen en ambitieus bent. Daar zit hem nou net de natte schimmel.
Pakweg 70 % hoort daar niet bij, ook al dromen zij er van of probeert een status in stand te houden er mee bezig te zijn, maar zullen het nooit bereiken.
Hoe dat zo?
Dromen hè en daar doet dat kleine percentage die dat wel bereikt hun voordeel aan!
Dat merk je ook in het bovenstaande.
Ja maar die, lees we, werken 70 tot 80 uur per week!
We hebben een jarenlange studie achter de rug!
Bla Bla!
Is dat een legalisatie om mensen, zoals in de US gebeurd, met een taxi uit het ziekenhuis te verwijderen en te droppen bij een daklozen centrum, waar wel één of andere malloot zijn dure opleiding koppelt aan een gemiddeld inkomen en de rest van de vele uren die zij maken, Pro Deo, aan hulpbehoevenden, schenken. Gadverdamme!
Wat is dat smerig en vies!
Dit gebeurt daar niet omdat ze de salarissen van verpleegkundigen niet kunnen betalen hoor, maar om de super salarissen en bonussen van die gedroomde krantenjongen te garanderen.

Maar ook in deze discussie moet me iets van het hart.

Je zou maar dyslectisch zijn of het Nederlands net niet zo machtig zijn als de gemiddelde, je wordt afgemaakt! Buiten gesloten, hoe durf je hier te reageren.
Kleine geesten proberen te regeren op basis van wat zij anderen verwijten. Ethisch, nee! Eerder walgelijk!
Eerdaags, mag allen een Neerlandicus zijn (on)genoegen plaatsen, dan wel reageren.
Hierop zou ik willen zeggen: pleur op!
Waar heb je het over, wat is je klacht?
Je houdt het zelf in stand, je sluit mensen uit!

Lieve mensen, laten we iets doordachter op elkaar reageren.

Groetjes, Frans

hagaman
door hagaman - Nov 13, 2010 om 02:40
107 Antwoorden / 5 Vragen

je wordt vol gepompt met allerlei rotzooi en daar moet je nog voor betalen :) hahahahah. Ik zou zeggen mensen kappen met dierlijke gedrag. Stop met luisteren naar all die leugens en angstaanjagende verhalen over massale sterfte als er geen prik is. Dan zal je ten eerste levend bewijs zien dat je nog leeft ook zonder die prik. ten tweede gaan die fabrikanten smeken om die prikje gratis te halen. Dus ik zou gewoon zonder prik leven :) (ik zou?) dat doe ik all. nooit prik gehad, en ook niet van plan om een te halen/krijgen.
We worden bestuurd door de media, de ministers willen deals sluiten met farma's dus bevel naar RTL NOS en andere, om angst te zaien. Direct wordt dan verteld dat iedereen doodgaat zonder die prik, dat er epidemie komt. Nou iedereen gelijk rennen naar de huisarts en sommige naar apotheek :) farma's maken miljarden, en leven in dikke villa's rijden dikken bently's. Ministers gaan hoger in positie met dikker gevulde zakken. Is dat nog niet duidelijk?
en wij dan maar als dieren samen trekken en elkaars gedrag na apen, zonder even zelf logisch na te denken.
heb je grip? of ben je bang ervan? no problem,
ga naar de turkse minimarket haal van die fruit / groente eet gezond en geloof me nou er zal geen enkel griep in je beurt komen, en als er eentje komt dan blijven je even paar dagjes thuis, maakt je licham die griep dood en dan ben je weer tiptop dit is je echte prik en medicijn.

mvg.

veel sterkte allemaal :)

hagaman
door hagaman - Nov 13, 2010 om 02:46
107 Antwoorden / 5 Vragen

O jah en even voor de anderen die over huisartsen en apothekers hebben, ten eerst ze verdienen allemaal bakken geld, anders zouden ze op sociale dienst zitten, er is wel verschil, Huisartsen verdienen in meeste gevallen meer omdat ze dan in meeste gevallen als eigen bedrijf werken, dus eigen baas, eigen afspraken met verzekering maatschappijen. Terwijl apothekers worden bedeelt in 2 delen, bazen en medewerkers, de medewerkers worden dan gewoon uit een uitzendbureau gehaald of gewoon fast in dienst voor en Standaard bedrag(ten minste in begin) voor de rest dus hier verdient allen de eigenaar. Dus kom je weer bij de overheid terecht, want deze moest nooit dit soort instellingen laten privatiseren en uit de hand geven, gezondheid / openbaar vervoer / onderwijs etc.. dit soort instellingen moeten altijd onder controle zijn van de overheid, omdat het nu anders is krijgen we zulke soort oplichterijen, mensen die op onze lichamen geesten en überhaupt levens wil verdienen en verdient ook.

den dries
door den dries - Nov 13, 2010 om 03:54
62 Antwoorden / 1 Vragen

@ AAD DEGENKAMP

Je schrijft dat je ondanks de griepprik toch de griep kreeg maar daar is de volgende verklaring voor;
Jaarlijks stellen laboratoria een cocktail samen van de drie griepstammen die men verwacht.
Wanneer er dan toch een andere stam dan de drie de kop opsteekt en je hebt een lage weerstand dan krijg je griep. In zo'n geval sterven dan veel ouderen en chronisch zieken.
Wees echter niet ongerust; men gokt de meeste keren goed, temeer laboratoria 7 dagen per week allerlei virussen volgen en in de gaten houden.

spouky
door spouky - Nov 13, 2010 om 13:09
22 Antwoorden / 0 Vragen

Ik behoor ook tot de risico groep ik ga nooit heen voor een griepspuit,
Wel neem ik vanaf oktober vitamine d-3 en vitamine C-1000 tot April,
Ben nog nooit grieperig geweest,
Groetjes

ha
door hanneke - Nov 13, 2010 om 13:21
321 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom krijgen reacties die iets uitleggen over hoe het werkt met de griepprik in vredesnaam een rode duim?

En aan iedereen die de griepprik onzin vindt: ja, ik ben in principe ook tegen onnodig vaccineren. Ik vind ook dat een gezond lijf in principe zelf een infectie moet kunnen bestrijden.
Maar er zijn mensen voor wie een eenvoudig griepje heel ernstige gevolgen kan hebben, omdat ze een zwakke gezondheid hebben. Dan kan een simpel griepje ervoor zorgen dat bijvoorbeeld organen uitvallen en ze komen te overlijden. Dat gun je die mensen toch ook niet, neem ik aan?

Voor gewone gezonde mensen die niet met andere mensen werken die een zwakke gezondheid hebben, is een griepprik naar mijn mening inderdaad ook overbodig. Maar als ik weet dat een simpel griepje voor bepaalde mensen de dood kan betekenen, en dat dit voorkomen kan worden door die mensen te vaccineren, dan zou ik zeggen... waarom niet vaccineren?

marann
door marann - Nov 13, 2010 om 15:39
38 Antwoorden / 15 Vragen

discojohn, U hebt mijn vraag niet beantwoord. Ik vroeg u of u zelf apotheker bent. Wat betreft dat vorstelijke salaris ik weet waar ik over praat. Mijn apotheker bezit verscheidene grote huizen en heeft 2 apotheken. Dacht u misschien dat dit van een hongerloontje kon?
Ik denk, dat veel mensen wel willen ruilen die ook hard werken en vaak 60 uur per week of meer. Ik gun ieder het zijne, maar u moet bij mij er niet mee aankomende dat apothekers niet veel verdienen. Ik wens u een prettig weekend!

ha
door hanneke - Nov 13, 2010 om 15:51
321 Antwoorden / 1 Vragen

Marann, het feit dat uw apotheker toevallig meerdere huizen heeft en twee apotheken wil nog niet zeggen dat alle apothekers dat hebben natuurlijk. Misschien heeft hij een erfenis gehad? Misschien heeft hij die huizen ooit goedkoop gekocht (toen dat nog kon) en haalt hij hier nu leuke inkomsten uit?

En nee, ik ben geen apotheker. Ik werk niet eens in de zorg. Verre van dat. Ik kom alleen wél vaak bij de apotheek, helaas.

Kunnen we het nu weer over de verschillende prijzen voor griepprik hebben als je die bij de apotheek of bij de huisarts haalt? Wat dus eigenlijk de vraag was? (Hoewel dat inmiddels ook al beantwoord is.)

inekel1953
door inekel1953 - Nov 14, 2010 om 15:01
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Marann,

U heeft gelijk, de alotheker heeft idd een god salaris, of dat in verhoduuding staat met de diensten die er gewerkt moet worden, laat ik maar in het midden. Als ik bv aan feestdagen, zondagdiensten en nachtdiensten denk, is het ook, zoals u zegt dat het ook voor andere beroepen van toepassing is en niet dat salaris ontvangen maar misschien nog wel harder werken.

Het salaris van een Apothoker ligt tussen de €3200 en €4290. Dit is de salarisindicatie van een Apotheker die niet in een ziekenhuis werkt. Een ziekenhuisapotheker verdient ongeveer €4.500,- bruto per maand, wat kan oplopen tot €7.595,- bruto per maand.

Een zelfstandige Apotheker is afhankelijk van de omzet van de apotheek. Het gemiddelde salaris ligt tussen de €70.000,- en €80.000,- bruto per jaar.

Secundaire arbeidsvoorwaarden:

Een vergoeding voor de nascholingen en cursussen. In het Farmaceutisch Weekblad van 2007 staat vermeld dat 94% van de apothekers recht heeft op deze vergoedingen.

De arbeidersvoorwaarden van apothekers zijn verderafhankelijk van KNMP -richtlijnen.

M.vr.gr.,
Ineke L

inekel1953
door inekel1953 - Nov 14, 2010 om 15:04
323 Antwoorden / 2 Vragen

Herstel, de opgave die ik deed was over 2007... bij deze de gegevens voor 2010.

Salaris

Als je een aanstelling als apotheker in opleiding tot ziekenhuisapotheker hebt, start je met een bruto maandsalaris van ongeveer € 3.200,-. Dit kan oplopen tot zo'n € 4.290,-.

Een ziekenhuisapotheker start na zijn specialisatie met een bruto maandsalaris van ten minste € 4.500,-. Dit kan, afhankelijk van de uiteindelijke functie en ervaring, oplopen tot ongeveer € 7.595,-.

Een tweede apotheker start met een salaris van ongeveer € 2.415,- bruto per maand, een beherend gevestigd apotheker start met een bruto maandsalaris van ruim € 3.095,-. Deze salarissen kunnen oplopen tot € 3.930,- voor een tweede apotheker en tot € 5.035,- voor een gevestigd apotheker.

Ga je werken als zelfstandige, dan is je inkomen afhankelijk van de omzet en kosten van je apotheek. Een salaris tussen € 70.000,- en € 80.000,- per jaar is gemiddeld. Daar kun je ongeveer 4% van de omzet bovenop tellen.

Dit zijn salarisindicaties voor 2010.

M.vr.gr.,
Ineke L