gh
door ghijk Jul 22, 2021 om 12:36
Geldzaken & recht

Groot deel pensioen ex-partner is weg

ik heb recht op de helft pensioen over de huwelijkse periode 1975-1997, deel opgebouwd bij bouwfonds tot ca 1992-1993, daarna opgebouwd bij horeca
er heeft waardeoverdracht plaatsgevonden in 2000, waarde overdracht 1000 euro?
waar is de rest gebleven, is dit afgekocht en is dit mogelijk? kan ik nog iets doen om te krijgen waar ik recht op heb?
contact met ex-partner niet (meer) mogelijk en pensioenfondsen weigeren verdere info te verstrekken.
inmiddels maakt ex-partner 40 euro over elke maand
gezien dit over een periode van ruim 22 jaar gaat, is dit niet juist.

4519 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2021 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u denkt recht te hebben op meer, dan zult u een advocaat moeten inschakelen.

mahadma
door mahadma - Jul 22, 2021 om 13:51
11541 Antwoorden / 51 Vragen

pensioenfondsen weigeren verdere info te verstrekken.

En dat is maar goed ook, anders zou iedereen "zomaar" toegang hebben tot privé info.
U zal voor uw vraag toch naar een advocaat moeten gaan.

va
door vanlotjegetikt - Jul 22, 2021 om 14:05
809 Antwoorden / Vragen

Het  feit dat uw ex partner elke maand iets overmaakt zegt dat er wel degelijk iets is geregeld.
Verder was er sprake van een echtscheidingsconvenant(denk het wel gezien de 40 euro). ?
Klinkt alsof u erg lang de boel de boel hebt gelaten.
Pensioenfondsen zijn akelig precies in hun administratie.
Zet anders het hele verhaal op papier en vraag de info op die u wilt hebben met in achtneming van de AVG.
Gebruik de zoekfunctie van dit forum. Staat best wel wat info over echtscheidingen en pensioenfondsen

ma
door malty - Jul 22, 2021 om 14:56
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Dat uw ex maandelijks een bedrag overmaakt zegt dat er eigenlijk bij het pensioenfonds niets geregeld is.
Als u bij het pensioenfonds als partner van uw ex ingeschreven staat krijgt u het pensioen van het pensioenfonds en niet van uw ex.
Lees eens https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/verdelen-ouderdomspensioen-na-scheiding

panter22
door panter22 - Jul 22, 2021 om 15:33
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt contact opnemen met het juridisch loket.
Lees deze info:
https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/echtscheiding/ouderdomspensioen-scheiding/
R
eken je niet rijk:
Wacht u met het instellen van de vordering, dan bestaat de kans dat de rechter de reeds vervallen pensioentermijnen niet meer betrekt in de toewijzing van uw vordering. De rechter kan in bepaalde gevallen oordelen dat de reeds vervallen termijn terecht geheel zijn geconsumeerd door een nietsvermoedende pensioentrekker, die in veel gevallen ook geen rekening houdt met de verplichting om de helft van  zijn pensioenaanspraak maandelijks betaalbaar te stellen aan de ex-partner. Het is immers zoveel jaar geleden dat daarop vaak niet meer wordt gerekend.
https://www.advocaten.nl/pensioen-vergeten-bij-echtscheiding/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 22, 2021 om 16:09
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Hier vindt u ooik nadere info m.b.t hert doen van navraag:

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/pensioengeld-verdwenen/  ; https://www.maxvandaag.nl/blogs/hoe-vind-ik-mijn-vergeten-pensioen-terug/#:~:text=Had%20u%20al%20vanaf%202002%20een%20vergeten%20pensioen%2C,5%20jaar%20na%20overlijden%20melden%20bij%20het%20pensioenfonds.  en ook evt.deze https://blog.geld.nl/Pensioen/Vergeten_pensioenen.aspx

Indien u zelf zoekt met zoeknaam 'navraag verdwenen pensioen' (alsnu door mij benut) ziet u ook verwijzingen naar advocaatkantoren met info van hen.

aurora1
door aurora1 - Jul 23, 2021 om 02:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou maar heel snel actie nemen, i.c. dus een advocaat in de arm nemen, en als u een rechtsbijstandverzekering heeft kunt u beter daarmee contact opnemen. Of misschien juridische hulp van uw vakbond als ze ook bij dergelijke zaken helpen?

1paul
door 1paul - Jul 23, 2021 om 08:03
3147 Antwoorden / 0 Vragen

als u een scheidingsconvenant heeft opgesteld samen stuur uw vraag dan nogmaals op naar deze pensionfondsen en stuur dit convenant mee!

kijk hoe men daar op reageert en als men al reageert claim dan ook achterstallig pensioen, het lijkt erop dat uw ex dit convenant niet opgestuurd heeft naar pensionfonds(en).

lijd dit nergens toe dan inderdaad juridisch loket raadplegen of een advocaat.

normaal gesproken keert pensioenfonds rechtstreeks uit aan u en uw ex!

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2021 om 10:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar is bij de scheiding dat niet binnen twee jaar gemeld aan het pensioenfonds, als gevolg waarvan het pensioenfonds niets aan u uitkeert, maar dat via ex loopt.

Normaal gesproken verstrekt een pensioenfonds wel inlichtingen over de hoogte van het bedrag wat ex aan u moet overmaken zodra hij met pensioen gaat.

Dus die gegevens maar eens schriftelijk opvragen bij het pensioenfonds nu ex met pensioen is.