rl
door rlangezaalsr May 18, 2010 om 10:17
Geldzaken & recht

Handtekening

Wij beiden zijn 75 jaar, door diverse aandoeningen (kanaalstenose) is het onmogelijk een handtekening te plaatsen op een document. Alleen al het idee dat het in een keer goed moet maakt het onmogelijk. Volgens internet hebben een groot aantal personen daar moeite mee.
Er zijn wel een paar oplossingen.
Wij hebben jaren geleden onze handtekeningen via scanner en fotoshop opgeslagen. Emailen gaat prima met invoegen handtekening. We gebruiken voor ziektekosten declaraties DigiD. Maar nu een nieuw Paspoort of machtigen wordt een probleem. Weet u een oplossing?
De belastingdienst weet het wel DigiD.

3005 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 11:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

: Artikel 29. Onbekwaamheid tot het plaatsen van een handtekening

Indien de persoon aan wie het aangevraagde reisdocument moet worden verstrekt door leeftijd of een handicap niet in staat is zijn handtekening te plaatsen, wordt daarvan in de aanvraag melding gemaakt.

Bron

Uw gemeente (loket) zou u verder moeten kunnen helpen.

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou voor de zekerheid je handtekening op een usb stick kunnen zetten en die meenemen naar gemeentehuis voor paspoort, wellicht kunnen ze hem daar dan ook wel inscannen op je papieren.

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 11:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op dinsdag 18 mei 2010, 11:09: Je zou voor de zekerheid je handtekening op een usb stick kunnen zetten en die meenemen naar gemeentehuis voor paspoort, wellicht kunnen ze hem daar dan ook wel inscannen op je papieren.
Toch raad ik dat erg af.
Je moet dan je usb-stick afgeven, en weet ondertussen niet waar uw handtekening allemaal achterblijft!

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

tvdeem schreef op dinsdag 18 mei 2010, 11:14: Je moet dan je usb-stick afgeven, en weet ondertussen niet waar uw handtekening allemaal achterblijft!

Op het gemeentehuis zit je er zowat met je neus op die 4 minuten dat ze bij een computer bezig zullen zijn met je paspoort dus dat zal wel loslopen, daar in elk geval wel.

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Digitale handtekening is waarschijnlijk wettelijk niet erkend.

Zou ook mooi zijn....
Ga ik met jouw digitale handtekening naar de bank en sluit daar een hypotheek af voor je.....

DigiD is inderdaad een mooi systeem. Denk dat Gemeenteloket hier uitkomst moet bieden. Succes daar.

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het aanvragen kan waarschijnlijk wel bij uw gemeente met digiD. Kijk op de site van uw gemeente of dat het geval is.
Algemene info rond paspoort aanvragen:
klik op Hier

Rijksoverheid.nl

Vraag en antwoord
Welke gegevens neemt de gemeente op in mijn paspoort en identiteitskaart?

In uw paspoort of identiteitskaart staan de volgende persoonsgegevens: uw achternaam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, geslacht en lengte. Staat u ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA), dan is ook uw burgerservicenummer (BSN) opgenomen.

* Pasfoto, vingerafdrukken en handtekening in paspoort of identiteitskaart
* Nationaliteit en status in reisdocument
* Naam partner in reisdocument

Pasfoto, vingerafdrukken en handtekening in paspoort of identiteitskaart

Naast uw persoonsgegevens bevat uw paspoort of identiteitskaart uw pasfoto, twee vingerafdrukken en uw handtekening. Uw vingerafdrukken zitten alleen in de chip in uw reisdocument. Uw pasfoto is zowel in de chip aangebracht als op het reisdocument. Uw handtekening is alleen op het reisdocument zichtbaar.

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op dinsdag 18 mei 2010, 11:34:
tvdeem schreef op dinsdag 18 mei 2010, 11:14: Je moet dan je usb-stick afgeven, en weet ondertussen niet waar uw handtekening allemaal achterblijft!

Op het gemeentehuis zit je er zowat met je neus op die 4 minuten dat ze bij een computer bezig zullen zijn met je paspoort dus dat zal wel loslopen, daar in elk geval wel.
Dat is lang niet bij elke gemeentehuis zo, en daarbij is een copie te maken zonder dat u het ziet.
Het is verder maar een tip, (geld ook voor het kwijtraken/verliezen van het stickje) wat de ts er verder mee doet moet diegene natuurlijk zelf weten.

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

rode duim, het was natuurlijk ook een verschrikkelijke, gemene tip, ik weet het.

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

----Dat is lang niet bij elke gemeentehuis zo, en daarbij is een copie te maken zonder dat u het ziet.
Het is verder maar een tip, (geld ook voor het kwijtraken/verliezen van het stickje) wat de ts er verder mee doet moet diegene natuurlijk zelf weten.---

Verwacht overigens dat ze op gemeentehuis al wel ingescande handtekening van je zullen hebben en een vingerafdruk ( sinds september 2009) want alles wordt daar opgeslagen en tegenwoordig gaat vrijwel alles digtitaal.

En usb stick beveiligen (met ww) als je dit soort gevoelige gegevens erop zet mag duidelijk zijn ...... ;-)

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

U wordt allemaal vriendendelijk bedankt voor uw reacties.
Inmiddels aangemoedigd door deze reacties laat ik een stempel
maken met een automatsch stempelkussen.
De prijs daarvan plm. €30 valt erg mee.

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

rlangezaalsr schreef op dinsdag 18 mei 2010, 13:07: U wordt allemaal vriendendelijk bedankt voor uw reacties.
Inmiddels aangemoedigd door deze reacties laat ik een stempel
maken met een automatsch stempelkussen.
De prijs daarvan plm. €30 valt erg mee.

De handtekening op het paspoort blijft m.i. dan nog altijd een probleem. Ik verwacht niet dat de gemeente accepteert dat u die stempelt!

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

jscholtes schreef op dinsdag 18 mei 2010, 13:10:
De handtekening op het paspoort blijft m.i. dan nog altijd een probleem. Ik verwacht niet dat de gemeente accepteert dat u die stempelt!

Zoals Frans75 al aangaf, gemeente zal daar wel iets voor geregeld hebben........
ze zullen hier wel vaker mee te maken hebben en daar je dit moet aangeven bij aanvraag zullen ze wel voorbereid zijn/iets geregeld hebben als je komt............

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

rlangezaalsr

Advies: ga van tevoren even naar die afdeling van de gemeente en stel daar de vraag hoe zij omgaan met jouw probleem.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt een handtekeningstempel te gebruiken. Dit kan in veel gevallen een oplossing bieden, maar een handstekeningtempel is echter niet een handtekening in strikte zin en kan daarom in sommige situaties niet geaccepteerd worden. De kans op misbruik is uiteraard veel groter dan bij een echte handtekening. In de wetgeving is er niets geregeld over de rechtsgeldigheid van een handstekeningtempel.

Een andere mogelijkheid is om iemand te machtigen om voor je een handtekening te zetten, die tekent dan met p/o voor de handtekening. In het paspoort wordt dan vermeld: "niet in staat tot ondertekenen/ unable to sign/incapable de signer".

Bij een notaris kan je mogelijk een verklaring als bijv. zoiets als onderstaand laten opstellen:

VERKLARING/MACHTIGING en BEVESTIGING HANDTEKENINGEN

De ondergetekenden,
1. .....................................................................
2. .....................................................................
wonende te ............................................................ verklaren hierbij ......................
......................................... 2010 te .............................................
De ondergetekende,
Notaris verklaart dat de hier bovenstaande handtekeningen hem bekend als te zijn van ............................................................. en .............................................................voornoemd.
.......................................... 2010 te ..........................................................

Hierin kan je opnemen dat ......... gemachtigd is voor je te tekenen.

Marcel kan hier vast wel nadere info over geven.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 19, 2010 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=

Een andere mogelijkheid is om iemand te machtigen om voor je een handtekening te zetten, die tekent dan met p/o voor de handtekening. In het paspoort wordt dan vermeld: "niet in staat tot ondertekenen/ unable to sign/incapable de signer".

Bij een notaris kan je mogelijk een verklaring als bijv. zoiets als onderstaand laten opstellen:

VERKLARING/MACHTIGING en BEVESTIGING HANDTEKENINGEN

De ondergetekenden,
1. .....................................................................
2. .....................................................................
wonende te ............................................................ verklaren hierbij ......................
......................................... 2010 te .............................................
De ondergetekende,
Notaris verklaart dat de hier bovenstaande handtekeningen hem bekend als te zijn van ............................................................. en .............................................................voornoemd.
.......................................... 2010 te ..........................................................

Hierin kan je opnemen dat ......... gemachtigd is voor je te tekenen.

Marcel kan hier vast wel nadere info over geven.

Vladja

Volgens de notarislijn bestaat er geen vaste regeling op dit gebied. De persoon die antwoord gaf zei dat het met de instantie (bank, winkel, gemeente ed.) zelf geregeld dient te worden. Ik wil gewoon zelf iets kunnen tekenen en dat kan dus gewoon niet door een handicap. Maar ook ik zoek gewoon verder naar een oplossing.