li
door lisanne mvm Jul 28, 2012 om 19:35
Geldzaken & recht

Het gevecht tussen de prijssticker en de kassa...

Op 28-7-2012 ging ik naar de intertoys om een nds spel te kopen dat ik al heel lang wilde hebben. na een tijdje had ik het gevonden, met een prijssticker van 19,95 er op.
eenmaal bij de kassa, kostte het spel opeens 39,99 dus ik zei: 'maar op de sticker staat 20,-'. het bleek een sticker van een ander spel met dezelfde naam te zijn, maar dan een ander deel uit de serie. ik kon het wel meekrijgen voor 34,- maar dat vond ik te veel. wat zijn mijn rechten in deze situatie en moeten de medewerkers van dit filiaal mij het spel meegeven voor 19,95?

2454 30 Rapporteer

ab
door abcde - Jul 28, 2012 om 20:19
146 Antwoorden / 11 Vragen

Als een winkelier iets niet aan u wil verkopen voor een bedrag dat onder zijn inkoopsprijs ligt, dan is dat zijn goed recht.

Als het product bij de kassa goedkoper was geweest dan op het stikkertje, wat had u dan gedaan?

stacey
door stacey - Jul 28, 2012 om 20:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Logisch ook dat ze dat niet doen, dan kan iedereen de prijsstickers zelf veranderen en zeggen ja het staat er dus moet ik het daarvoor krijgen............
Staat in de meeste winkels oa om die reden ook aangegeven, `kassa prijs is de juiste prijs`

li
door lisanne mvm - Jul 28, 2012 om 20:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

op de sticker stond ook de naam van dat spel. dus het was niet zomaar een prijssticker van een ander spel ofzo...

dc
door dcz - Jul 28, 2012 om 20:43
439 Antwoorden / 1 Vragen

Klip en klaar, de tekst op de sticker meldt iets anders...
wellicht voor het geld dat u niet heeft uitgegeven aan een spelletje even naar Hans Anders?

tenormin
door tenormin - Jul 28, 2012 om 21:41
16872 Antwoorden / 108 Vragen

Maar het is toch ook zo dat artikelen tegenwoordig (bijna) allemaal gescand worden. De sticker is er kennelijk per abuis "opgeschoten" met de prijstang en door dezelfde naam maar een ander spel, kan dat zomaar gebeuren. Dat Intertoys het niet kon verkopen voor het verkeerd geprijsde artikel is hun goed recht; uw goed recht was het door u gewenste spel niet te kopen. Jammer dus voor beide partijen.

zoekster
door zoekster - Jul 28, 2012 om 22:14
10966 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=dcz schreef op zaterdag 28 jul 2012, 20:43]Klip en klaar, de tekst op de sticker meldt iets anders...
wellicht voor het geld dat u niet heeft uitgegeven aan een spelletje even naar Hans Anders?

@dcz, Waar heb jij het over? Op de sticker stond een spel vermeld met dezelfde naam. Misshien moet je zelf even bij Hans Anders langs.

@lisanne mvm, Het verschil tussen de werkelijke prijs en de stickerprijs is te groot om er rechten aan te kunnen ontlenen. Als er bijv 33 euro op had gestaan dan had u nog eem kans gehad.
consuwijzer zegt er het volgende over klik hier

stacey
door stacey - Jul 28, 2012 om 22:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Allemaal leuk wat consuwijzer er over zegt maar als verkoper het weigert te verkopen al zou het maar een euro schelen zie het dan maar eens voor elkaar te krijgen............
het is zijn winkel en het zijn zijn goederen.
Koop komt tot stand door accoord van 2 partijen en in zulke gevallen gaat er 1 dus niet accoord, wat kun je doen, weinig, naar de rechter ?
En nu zal het foutje ook al wel hersteld zijn dus ben je uitgepraat,die prijs staa nergens zwart op wit in dit geval.
Recht hebben en recht krijgen zijn nog altijd 2 heel verschillende dingen,
dus staat de (juiste) prijs je niet aan dan gewoon niet kopen.

zoekster
door zoekster - Jul 28, 2012 om 22:47
10966 Antwoorden / 34 Vragen

@stacey, dat is zo. Recht hebben en recht krijgen is altijd een hele klus.. Dat staat ook bij consuwijzer, de verkoper gaat vaak niet akkoord en dan kun je nog een brief schrijven. Blurp!
Sommige bedrijven doen het wel, als het gaat om niet al te grote prijsverschillen, andere niet. Je moet een beetje geluk hebben. De winkel wilde ts wel enigszins tegemoet komen.

Er worden overigens rechszaken om gevoerd, eens had Otto per ongeluk een lcd tv voor 99 euro ipv voor 999,- euro op de site staan. Rechtzaak door consumenten is overigens verloren. klik hier Niet gewonnen door groep consumenten, ondanks dat Otto de koopovereenkomst al had bevestigd.

tenormin
door tenormin - Jul 28, 2012 om 23:00
16872 Antwoorden / 108 Vragen

ja zoekster, maar die Otto LCD TV was een duidelijk foute prijs. En ik denk zomaar dat 20 euries verschil op een ander spel met dezelfde naam voor verwarring kan zorgen, zowel bij verkooppersoneel als koopster. En ik ga er van uit dat de TS, die het spel al zo lang wilde hebben ook wel zal hebben geweten (van te voren) wat ze ongeveer kwijt zou zijn. Ze kon €5,00 korting krijgen = toch ook geld.

stacey
door stacey - Jul 28, 2012 om 23:01
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 28 jul 2012, 22:47]Er worden overigens rechszaken om gevoerd, eens had Otto per ongeluk een lcd tv voor 99 euro ipv voor 999,- euro op de site staan. Rechtzaak door consumenten is overigens verloren. klik hier Niet gewonnen door groep consumenten, ondanks dat Otto de koopovereenkomst al had bevestigd.

Dat was een hele groep die gezamelijk ging, en daar was zwart op wit `bewijs` wat betreft de prijs, maar zoiets ga je vast niet in je eentje doen voor dat geld ;-)
Tegen de tijd dat je bij de rechter bent hebben ze alle plakkertjes al wel gecorrigeerd ....
Die (koop/verkoop) `rechten` regels zijn in dit geval wat je noemt `blij maken met dode muis` feitelijk.
Als je wat wil mot je ze ter plekke zien te overtuigen anders houd het wel op.
Beetje winkelier verkoopt het wellicht voor te lage prijs om (goede) klant tevreden te houden maar in tijden van Recessie staan ze ook niet te springen verwacht ik.

li
door lisanne mvm - Jul 28, 2012 om 23:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb net de consuwijzer gelezen en die zegt het volgende: ' Had u geen reden om te twijfelen aan de prijs op de prijssticker, en wilt u het product kopen? Dan moet de verkoper het product voor deze prijs aan u verkopen. U hebt dan namelijk een rechtsgeldige koopovereenkomst gesloten.'
dus ik zie niet in wat bij die winkel het probleem is. nou ja, ze willen natuurlijk zoveel mogelijk winst maken maar toch... misschien moet ik het filiaal eens een brief schijven over deze kwestie. heeft iemand nog wat goede argumenten om in deze brief te zetten?

stacey
door stacey - Jul 28, 2012 om 23:21
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=lisanne mvm schreef op zaterdag 28 jul 2012, 23:09]ik heb net de consuwijzer gelezen .. misschien moet ik het filiaal eens een brief schijven over deze kwestie. heeft iemand nog wat goede argumenten om in deze brief te zetten?

Heb je bovenstaande postings hierover niet gelezen ?

Wat wil je voor goed argument aanvoeren dan ?
Ik ben het er niet mee eens dat je verkeerde prijs op verkeerde artikel had geplakt ?
Ik kan niet meer dan 19,95 uitgeven aan een spel ?

Dat had je in de winkel wellicht al gezegd, wat zeiden ze `sorry foutje, kan de beste gebeuren..`
Als je iets had gewild dan had je het in winkel moeten doen.
Het stond niet fout in een folder voor wat ik begrijp dus aanvoeren dat je er speciaal voor kwam omrijden gaat ook niet op.
Ik zou er geen tijd meer aan verspillen, verwacht dat je het nakijken hebt zonder beetje redelijk argument,

he
door henk51 - Jul 28, 2012 om 23:41
90 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef:

@dcz, Waar heb jij het over? Op de sticker stond een spel vermeld met dezelfde naam. Misshien moet je zelf even bij Hans Anders langs.

Ga zelf ook even langs is als je tijd hebt.

TS schreef:

'maar op de sticker staat 20,-'. het bleek een sticker van een ander spel met dezelfde naam te zijn, maar dan een ander deel uit de serie.

En:

op de sticker stond ook de naam van dat spel. dus het was niet zomaar een prijssticker Dat was het wel van een nievan een ander spel ofzo...

Wel dezelfde naam maar een ander deel zoals je zelf al vermelde.
Je kan wel consuwijzer lezen maar het gaat hier om 2 verschillende delen van een spel,dus niet om hetzelfde spel.Ik heb ook een spel Need for Speed daar zijn ook verschillende delen van met verschillende prijzen.

gr Henk

zoekster
door zoekster - Jul 28, 2012 om 23:48
10966 Antwoorden / 34 Vragen

@tenormin, je begrijpt me verkeerd, ik voerde die zaak niet aan om TS aan te zetten tot een rechtzaak, juist niet eigenlijk. Soms is het zo overduidelijk dat het niet voor die prijs kan, dan krijg je het zelfs niet voor elkaar zelfs als de koop al is gesloten.

@llisane vsm, wat consuwijzer zegt is dat, als de prijs veel lager is dan redelijk dat u dan geen recht heeft om te twijfelen aan de prijs. Dat is hier het geval, ook al was u zelf niet op de hoogte van de veel hogere prijs. Over een paar euro kun je gaan steggelen, niet over 20 euro bij een prijs van 40 euro. Blijf redelijk!
U kunt gerust uw brief gaan schrijven, maar u zult bot vangen. U staat niet in uw recht.

@henk51, ik heb geen idee wat je nu allemaal zit te beweren.

stacey
door stacey - Jul 28, 2012 om 23:53
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=henk51 schreef op zaterdag 28 jul 2012, 23:41]zoekster schreef:

@dcz, Waar heb jij het over? Op de sticker stond een spel vermeld met dezelfde naam. Misshien moet je zelf even bij Hans Anders langs.

Ga zelf ook even langs is als je tijd hebt.

En Yes, we hebben een winnaar !

Voor Henk, de keuze Of zelf een Bril Of een cursus Begrijpend lezen........;-)

li
door lisanne mvm - Jul 28, 2012 om 23:57
3 Antwoorden / 1 Vragen

20,- is een redelijke prijs! er zijn zoveel nds spellen voor 20,- dus...

stacey
door stacey - Jul 29, 2012 om 00:07
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=lisanne mvm schreef op zaterdag 28 jul 2012, 23:57]20,- is een redelijke prijs! er zijn zoveel nds spellen voor 20,- dus...

Ja kan zo zijn, vind winkelier niet als het inkoop al 20 was wellicht.

Maar waarom moet een winkelier bloeden voor een fout geprijsd artikel volgens jou ?
Je bent niet benadeeld want je had het nog niet gekocht en je kan nog kiezen of je het geld er wel of niet voor over hebt.

Als je 39,95 betaald had en thuis ontdekt had dat spel maar 19,95 gekost had was je op hoge poten terug gegaan om verschil terug te krijgen verwacht ik..........
winkelier had fout dan achteraf wel hersteld en je verschil terugbetaald, maar nu hersteld hij de fout vooraf en geef je keus wel of geen koop en dan vind je het ineens niet oké ?

En als je achteraf had ontdekt dat het 39,95 koste en je had per abuis maar 19,95 betaald was je vast ook terug gegaan om die 20,00 bij te leggen ?

zoekster
door zoekster - Jul 29, 2012 om 00:08
10966 Antwoorden / 34 Vragen

@lissanne mvm, Wat wil je nu van ons horen? We zijn het niet met je eens. Maar je bent vrij om te doen wat je zelf wilt. Als jij die brief wilt schrijven, houdt niemand je tegen.

tenormin
door tenormin - Jul 29, 2012 om 00:22
16872 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=lisanne mvm schreef op zaterdag 28 jul 2012, 23:57]20,- is een redelijke prijs! er zijn zoveel nds spellen voor 20,- dus...

Nou, dat argument slaat natuurlijk nergens op. Zo heb ik nog een heleboel spullen die ik redelijk noem, alleen, die "redelijkheid" vind ik ook niet echt bij b.v. de slager, om maar een zijpad te bewandelen. Een detaillist heeft zijn prijzen en dan is het take it or leave it, in de meeste gevallen en ja, soms is het verkeerd geprijsd en zoals al geschreven is 20 euro een behoorlijk verschil voor een spel. Als er dus zoveel nds spellen zijn voor 20 piek kiest u gewoon een ander spel.

li
door lia11063 - Jul 30, 2012 om 20:16
10 Antwoorden / 1 Vragen

http://www.trosradar.nl/consumententips_detail/bericht/wat-is-de-prijs/

Hier vindt u het antwoord zoals dat nu in de wet staat.
Ik hoop dat u hier wat aan heeft. Met vriendelijke groet CIK

dc
door dcz - Jul 30, 2012 om 21:07
439 Antwoorden / 1 Vragen

@lia;
Dat weten we inmiddels al een tijdje...
En de door jou aangehaalde tekst verwijst naar consuwijzer en niet naar een wetstekst.
Kun je ook uitleggen wa te doen als de winkelier toch weigert?
Ga je dan voor 2 euro naar de rechter?
Denkutnie...

li
door lia11063 - Jul 30, 2012 om 22:07
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga op mijn recht staan en anders ga ik het gewoon niet kopen, zo kunnen ze op alles wel een andere prijs zetten als wat het zou moeten zijn.

dc
door dcz - Jul 30, 2012 om 23:45
439 Antwoorden / 1 Vragen

Bravo! Dat wordt dus niet kopen...

stacey
door stacey - Jul 30, 2012 om 23:54
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=dcz schreef op maandag 30 jul 2012, 23:45]Bravo! Dat wordt dus niet kopen...

Haha je was me net voor.......

tdehond
door tdehond - Jul 31, 2012 om 07:44
4744 Antwoorden / 9 Vragen

M.i. geldt de prijs van het product wat op de sticker staat of wat eronder op labels aangegeven staat.

Tenzij de winkelier verschil van mening hierover kort sluit en een bordje bij de kassa heeft hangen dat de prijs geldt wat door de kassa wordt aangegeven.

jo
door jorisw - Jul 31, 2012 om 08:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=lisanne mvm schreef op zaterdag 28 jul 2012, 20:42]op de sticker stond ook de naam van dat spel. dus het was niet zomaar een prijssticker van een ander spel ofzo...

Was het exact dezelfde naam en productcode (meestal staat het nummer onder de streepjescode ook op prijsstickers en die labeltje op het schap) als het spel, of toevallig dezelfde naam maar een vorige versie van het spel?

dc
door dcz - Jul 31, 2012 om 12:51
439 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 31 jul 2012, 07:44]M.i. geldt de prijs van het product wat op de sticker staat of wat eronder op labels aangegeven staat.

Tenzij de winkelier verschil van mening hierover kort sluit en een bordje bij de kassa heeft hangen dat de prijs geldt wat door de kassa wordt aangegeven.

Volgens mij moet jij dringend je husiwerk overdoen...
Zoals je hoort te weten geldt de prijs op het "bordje" slechts als je er redelijkerwijs vanuit kan gaan dat de prijs in overeenstemming is met het aangebodene.

En een winkelier kan -tig bordjes ophangen, rechtsgeldig zijn ze allerminst.

Ergo; je kletst.

tenormin
door tenormin - Jul 31, 2012 om 13:00
16872 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 28 jul 2012, 23:48]@tenormin, je begrijpt me verkeerd, ik voerde die zaak niet aan om TS aan te zetten tot een rechtzaak, juist niet eigenlijk. Soms is het zo overduidelijk dat het niet voor die prijs kan, dan krijg je het zelfs niet voor elkaar zelfs als de koop al is gesloten.

@llisane vsm, wat consuwijzer zegt is dat, als de prijs veel lager is dan redelijk dat u dan geen recht heeft om te twijfelen aan de prijs. Dat is hier het geval, ook al was u zelf niet op de hoogte van de veel hogere prijs. Over een paar euro kun je gaan steggelen, niet over 20 euro bij een prijs van 40 euro. Blijf redelijk!
U kunt gerust uw brief gaan schrijven, maar u zult bot vangen. U staat niet in uw recht.

@henk51, ik heb geen idee wat je nu allemaal zit te beweren.

zoekster, ik begrijp niet die je mij quote, lees dit nu pas, ik schrijf nergens iets over rechtzaak, tenzij je doelt op de Otto TV (wat een ander verhaal is).

ti
door timfelix - Jul 31, 2012 om 14:04
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 28 jul 2012, 23:48]@tenormin, je begrijpt me verkeerd, ik voerde die zaak niet aan om TS aan te zetten tot een rechtzaak, juist niet eigenlijk. Soms is het zo overduidelijk dat het niet voor die prijs kan, dan krijg je het zelfs niet voor elkaar zelfs als de koop al is gesloten.

@llisane vsm, wat consuwijzer zegt is dat, als de prijs veel lager is dan redelijk dat u dan geen recht heeft om te twijfelen aan de prijs. Dat is hier het geval, ook al was u zelf niet op de hoogte van de veel hogere prijs. Over een paar euro kun je gaan steggelen, niet over 20 euro bij een prijs van 40 euro. Blijf redelijk!
U kunt gerust uw brief gaan schrijven, maar u zult bot vangen. U staat niet in uw recht.

@henk51, ik heb geen idee wat je nu allemaal zit te beweren.

Bij spellen is een prijsverlaging van 40 naar 20 of zelfs van 60 naar 10 euro niet ongewoon, daarom mag je gewoon verwachten dat je het product voor 20 euro meekrijgt.

Als de winkelier dat niet wil kan je er weinig tegen doen. Bij webshops kun je je nog vastklampen aan een bestellingsbevestiging, maar in een fysieke winkel gaat dat helaas niet. Gewoon een maandje of 2 wachten tot dit spel bij de dump ligt voor 5 euro.

zoekster
door zoekster - Jul 31, 2012 om 14:23
10966 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 28 jul 2012, 23:00]ja zoekster, maar die Otto LCD TV was een duidelijk foute prijs.
@tenormin, ik had het natuurlijk over die rechtzaak van Otto , daar refereerde je toch aan?