Vr
door Vraag het voor een ander Feb 8, 2024 om 18:05
Geldzaken & recht

Hoe geldt het prijsplafond als de tarieven eronder gezakt zijn?

Mijn moeder krijgt een jaarrekening van Essent (dec22-dec 23) en die is duurder dan verwacht en ik heb me er voor haar in verdiept en kom er niet uit. Ik kan nergens vinden of dat zodra tarieven onder het prijsplafond zijn gezakt of die dan evengoed meegewogen mogen worden voor de correctiefactor van het prijsplafond.

Ik leef met de overtuiging dat als de tarieven onder het prijsplafond zijn, dat ik niets meer met de berekening tot het prijsplafond te maken heb vanaf dat moment... (het verbruik per tariefperiode is onder toegekend verbruik voor elke periode gebleven; zowel bij de hoge als lage tarieven)

Ik als onkundige reken het eerste half jaar alles uit tot prijsplafond en kom dan op een te corrigeren bedrag daarna reken ik tegen geldende tarieven.

Essent telt het hele jaar bij elkaar op en rekent alle tarieven en verbruiken naar iets wat zij gewogen gemiddelde noemen.  En hierbij nemen ze dus ook de lage tarieven in mee die onder het prijsplafond liggen.

fictief voorbeeld:

Januari tot juli is mijn gemiddelde verbruik 900 kWh en dat gaat tegen een tarief van 0.75 cent/kWh

In juli zakken de tarieven en is kost mijn gemiddelde gebruik van 900 kWh 0.30 cent/kWh

Ik reken dan 900 kWh tegen 0.40 cent en 900 kWh tegen 30 cent; 900 * 40 cent prijsplafond = 360 euro en 900 *30 cent = 270 euro bij elkaar 630 euro variabel tarief betalen aan Essent.

Essent doet 1800 kWh tegen een gewogen gemiddelde:

900*0.75=675+ 900*0.30 =270 is 945€/1800kWh is €0.525/kWh - €0.40(prijsplafond) =0.125 cent *1800kWh en zo krijg ik in totaal 225 euro prijsplafond korting van hun en moet ik exclusief vaste kosten etc 720 euro variabele leveringskosten betalen.

Zoals u ziet maakt dat best veel verschil, maar ik kan nergens vinden of wat Essent doet terecht is? Waar kan ik dat vinden? Want als blijkt dat ik dit had kunnen weten dat dit zo mag/moet kost een geschillenprocedure me alleen maar nog meer geld.

3382 8 Rapporteer
sira
door sira - Feb 8, 2024 om 18:10
2353 Antwoorden / 24 Vragen

Er is toch geen prijsplafond meer?

Aanvulling:

       Geldt het prijsplafond voor energie ook in 2024?

Het prijsplafond voor energie gold tot en met 31 december 2023. In 2024 geldt er geen maximale prijs meer voor gas, stroom en stadsverwarming. Wel kan het prijsplafond nog te zien zijn op de jaarnota die u krijgt van uw energieleverancier in 2024.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopkracht/vraag-en-antwoord/geldt-het-prijsplafond-voor-energie-ook-in-2024

as
door astridalex Feb 9, 2024 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Sira, even goed lezen. Het gaat over 2023.

sira
door sira Feb 9, 2024 om 12:59
2353 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, dat klopt, daar was ik zelf al achtergekomen.

Punt is dat sommige vraagstellers er zo'n enorm verhaal van maken i.p.v. to the point te blijven, dat je heel soms alleen de koptekst leest.

Gelukkig is niemand foutloos.

Vr
door Vraag het voor een ander - Feb 8, 2024 om 18:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat over de jaarrekening die in januari is ontvangen over 2023... waar alles wel onder het prijsplafond viel

sira
door sira Feb 8, 2024 om 18:19
2353 Antwoorden / 24 Vragen

Misschien reageren er mensen die daar goed in thuis zijn. Anders advies vragen bij de https://www.acm.nl/nl

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 8, 2024 om 18:32
16876 Antwoorden / 202 Vragen

De energiemaatschappijen dienen de rekening te baseren op de tarieven als afgesproken bij overeenkomst maar dienen in 2023 dan niet meer te berekeken dan dat het prijsplavond toestaat. Het prijplafond bedrag is dan het maximale dat in rekening gebracht. Zo op het ook lijkt het mij dat de korting die u van Essent (van hen) krijgt wel terecht. Meen ik te mogen begrijpen dat uw moeder hgeen vast tarief overeenkomst had? Alsdan, voor zover de kosten voor Essent uitstegen boven het plavond mocht er niet meer worden berekend dan het het bedrag van het prijsplavond.

U kunt toch altijd ook om een toelichting vragen bij de leverancier?

Vr
door Vraag het voor een ander Feb 8, 2024 om 20:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, ik heb het nagevraagd bij de leverancier en die kwam met dit antwoord. En dat ze opdelen per jaarrekening. Volgend jaar heeft moeder dan nog een paar dagen 'recht' op prijsplafondbescherming, maar de tarieven liggen eronder dus dan rekenen ze vast gewoon tegen het geldende tarief.

In dit geval zou een jaarrekening in juli meer 'korting' hebben opgeleverd. Er zit ook een deel vast contract in het verbruik bij moeder, maar die wordt ook op dezefde manier opgeteld in het totaal verbruik en het tarief gemiddelde. Alleen op het juiste moment overstappen naar een andere leverancier zou op deze afrekening effect hebben. (of het geluk dat je jaarafrekening op het juiste moment op de mat valt)

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 8, 2024 om 21:24
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voorcde reactie: u kunt eventiueel toch ook nagaan of men u bij Consuwijzer een nader antwoord kan geven. 'Niet gevraagd, niet gekregen is dan het devies', altijd beter dan de geschillencommissie omdat dat u onnodig geld kan kosten.) https://www.consuwijzer.nl/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 8, 2024 om 19:12
2080 Antwoorden / Vragen

Ik heb even gekeken en gelijk al een andere leverancier gevonden die precies hetzelfde doet. Volgens mij betaalt de overheid de gederfde inkomsten, de korting, aan die energiemaatschappijen terug dus heeft iedereen er belang bij de korting zo klein mogelijk te houden. Je kunt best protesteren maar er staat nergens zwart op wit dat je gelijk hebt dus wordt het een interpretatie questie. Ik zou er verder geen moeite en vooral geen geld instoppen.

sw
door swat1500 - Feb 8, 2024 om 21:05
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Van belang voor de berekening is ook of uw moeder een slimme of oude of dom gehouden meter heeft.
Zonder een slimme meter is niet te bepalen wat tegen welk tarief is verbruikt. Het toepassen van een mddelingsregeling is dan begrijpelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 8, 2024 om 21:26
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een antwoord dat ikook goed kan volgen. Geen slimme meter, dan is bereken van het gemiddelde begrijpelijk.

Vr
door Vraag het voor een ander Feb 8, 2024 om 21:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ze heeft een slimme meter en we hebben het verbruik ook gevolgd in de Essent app, daarin hebben ze in de maandoverzichten niet met dat gewogen gemiddelde gerekend en daarom was ik verbaasd over hoeveel er bijbetaald moest worden.. In de app rekenen ze voor met de daadwerkelijke tarieven van de afgelezen meter. (En in de dure maanden alles tegen prijsplafond tarief, omdat verbruik keurig binnen de norm was)

Nog een vreemd punt is dat ze in hun brieven over de tariefverlaging van juli schreven:"Door het prijsplafond betaal je in 2023 een maximale prijs van €0,40 per kWh stroom en €1,45 per m3 gas (inclusief energiebelasting en btw) tot het verbruikersplafond. Je nieuwe tarieven zijn lager dan deze prijs. Vanaf juli betaal je onderstaande tarieven, wat je verbruik ook is."

Dat voelt raar dat ze wel in het gewogen gemiddelde meegnomen worden, want ja ze betaald niet meer dan het prijsplafond, maar ook niet echt de tarieven naar mijn idee.

sw
door swat1500 Feb 9, 2024 om 11:46
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit bij een andere leverancier, gebruik een slimme meter, heb afgelopen jaar 2 prijsveranderingen gehad en ben onder het prijsplafond gebleven.
Op de eindafrekening staat het verbruik per prijsdeel gespecificeerd zowel voor stroom als gas.
Mogelijk dat uw moeder een contract heeft waarin met een gewogen gemiddelde wordt gewerkt zo niet dan om uitleg vragen.
Komt u er niet uit dan kunt u bij de Geschillencommissie Energie terecht.

Vr
door Vraag het voor een ander Feb 9, 2024 om 13:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bij moeder zijn de verbruiken ook netjes uitgewerkt per tarief prijs (dal en normaal en gas). Maar ze rekenen naar een correctiefactor voor prijscompensatie (1 voor stroom (ondanks dubbele meter) en 1 voor gas) Het is dat het me opviel dat die factor relatief laag was omdat de verbruikers app per maand een ander beeld had gegeven voor de jaarrekening kwam.

Daarom heb ik uitleg gevraagd over die 'prijsplafond correctie zonder btw" zoals zij hem op de jaarrekening noemen. Op de jaarrekening van moeder lijkt het hierdoor alsof ze op de tarieven van het nieuwe contact die apart weer worden gegeven op de factuur ook prijscompensatie krijgt.

PS ik heb de vraag voorgelegd aan het ACM, ben benieuwd, binnen 6 werkdagen geven ze antwoord, volgens hun automatisch antwoord

1paul
door 1paul - Feb 9, 2024 om 11:44
3162 Antwoorden / 0 Vragen

zover als mijn kennis strekt mag leverancier enkel de werkelijke kosten doorberekenen, leg dit dan ook voor aan de ACM!!

Vr
door Vraag het voor een ander Feb 9, 2024 om 13:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik vandaag voorgelegd, wacht hun antwoord af, Bedankt voor de ACM tip!

1paul
door 1paul Feb 9, 2024 om 17:29
3162 Antwoorden / 0 Vragen

graag gedaan.

Vr
door Vraag het voor een ander - Feb 9, 2024 om 13:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Als aanvulling uit antwoorden op mijn bericht:

Moeder heeft slimme meters, dubbel voor elektra en 1 voor gas.

Verbruiken worden per tarief op de nota weergegeven en komen overeen met de meterstanden dat lijkt gewoon correct

Om een prijsplafond te corrigeren dan gaan ze naar een gewogen gemiddelde rekenen zoals in het voorbeeld is weergegeven.
Het nieuwe contract wordt apart vermeld op de nota, maar krijgt wel ook korting door de prijsplafond compensatie

Ik heb het voorgelegd aan de ACM en wacht hun reactie af (duurt ong 6 werkdagen) Bedankt voor deze tip!!!

sira
door sira Feb 9, 2024 om 21:08
2353 Antwoorden / 24 Vragen

Graag gedaan en succes!

marjooo
door marjooo - Feb 9, 2024 om 20:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

elke maand in 2023 had per maand een maximum verbruik voor gas en electra wat onder het prijsplafond viel. je kan dus niet gewoon het verbruik delen door aantal maanden.