he
door henryperdaems May 28, 2015 om 21:24
Geldzaken & recht

Hoe kan ik mijn opgebouwde lijfrente ontvangen?

Dit jaar ga ik met pensioen.Ik heb een lijfrente uitstelverzekering bij Aegon en heb gevraagd als aanvulling van mijn pensioen het geld uit te keren.
Dat gaat zomaar niet.Nu moet ik eerst een nieuw product aanschaffen.Dan moet je digitaal een test doen , als je die test goed maakt ga je verder en kan je het product voor 150 euro aanvragen. Dan kan mijn opgespaarde lijfrente pas uitgekeerd worden.
Slaag je niet voor die test over "lijfrente sparen"dan moet je verplicht een medewerker van aegon in de hand nemen die jou verder helpt met het tot stand brengen van de uitkering. Dat kost me dan 210 euro. Ik ben gezakt voor de digitale test en ben verplicht een medewerker van Aegon in te schakelen.
mag dat zomaar en is er een andere manier om mijn opgespaarde lijfrentebedrag uitgekeerd te hebben?

5502 15 Rapporteer

zw
door zwaardvis - May 28, 2015 om 21:57
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Je bent overigens niet verplicht om de lijfrente ook bij Aegon te laten uitkeren. Je kunt naar andere maatschappijen. Vergelijk bv hier (klik)
Centraal Beheer Achmea, staat daar ws niet bij, maar die is meestal nog gunstiger en kost 89 euro als je het zelf kunt regelen. Vul die verplichte test daar desnoods samen met een bekende in, die meer in de financiele wereld thuis is. Zo moeilijk is het eigenlijk ook weer niet.

tijger1
door tijger1 - May 28, 2015 om 22:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoals gezegd CB is beter. Laat iemand met een andere naam met u erbij die test invullen, dan weet u wat er gevraagd wordt en kunt u daarna de test zelf maken.

ge
door gerboe - May 29, 2015 om 09:59
806 Antwoorden / 0 Vragen

Of laat bijvoorbeeld moneywise.nl het voor u doen.

tijger1
door tijger1 - May 29, 2015 om 10:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gerboe schreef op vrijdag 29 mei 2015, 09:59]Of laat bijvoorbeeld moneywise.nl het voor u doen.

En dat kost dan € 165,00. Als je het zelf doet bij CB € 89,00.

1paul
door 1paul - May 29, 2015 om 11:16
3147 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij kun je het ook via banksparen uit laten keren, zoek daar ook even op was eens iets over bij radar geloof ik...

op die manier weet je zeker dat je het hele bedrag uitgekeerd krijgt en maak jezelf uit hoeveel je uitgekeerd krijgt en wanneer...

ja
door janobc - May 29, 2015 om 11:21
20 Antwoorden / 5 Vragen

Ik weet dat meerdere maatschappijen de test gewoon online hebben staan. Dan vul je jouw gegevens in en ook dat je een offerte wilt aanvragen, en kom je vanzelf uit bij die test. Zo kun je vooraf oefenen. Daarna kun je eventueel bij hen telefonisch een meer gedetailleerde offerte vragen, en krijg je diezelfde test voor je kiezen. Maar... omdat je al geoefend hebt, weet je alle antwoorden!

Zie bijvoorbeeld: https://www.asr.nl/dildirect/
En ook: http://www.homefinance.nl/lijfrente/advies/lijfrente_test.asp

maanaap
door maanaap - May 29, 2015 om 13:26
45 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Mijn lijfrente uitkering, laat ik door mijn bank maandelijks uitkeren.

Heb toendertijd een afspraak gemaakt met een adviseur van de bank om het te regelen heeft mij niets gekost, is toen van ASR overgeboekt naar leefrente van ABNAMRO.

De verzekeringsmaatschappijen berekenen namelijk forse administratiekosten, de bank berekend hier niets voor(in mijn geval, hoe dit op dit moment geregeld is bij nieuwe polissen weet ik) dit heb ik geregeld naar aanleiding van de uitzending van Radar.

Vriendelijke groet en succws.

tijger1
door tijger1 - May 29, 2015 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@maanaap

Dat was dus " toentertijd". En toen werden de kosten verdisconteerd in de uitkering.

Nu rekenen verzekeringsmaatschappijen en banken apart administratiekosten.

Maar als de Ts het over laat boeken naar een andere maatschappij of bank, betaalt hij uiteraard alleen bij de nieuwe kosten.

Laat hij het bij die verzekeraar, dan moet hij daar kosten betalen, want hij gaat een nieuw product aan.

ge
door gerboe - May 29, 2015 om 15:23
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 29 mei 2015, 10:28][quote=gerboe schreef op vrijdag 29 mei 2015, 09:59]Of laat bijvoorbeeld moneywise.nl het voor u doen.

En dat kost dan € 165,00. Als je het zelf doet bij CB € 89,00.

Klopt maar dat vermijdt henryperdaems het gedoe rond het testen.

tijger1
door tijger1 - May 29, 2015 om 15:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gerboe schreef op vrijdag 29 mei 2015, 15:23][quote=tijger1 schreef op vrijdag 29 mei 2015, 10:28][quote=gerboe schreef op vrijdag 29 mei 2015, 09:59]Of laat bijvoorbeeld moneywise.nl het voor u doen.

En dat kost dan € 165,00. Als je het zelf doet bij CB € 89,00.

Klopt maar dat vermijdt henryperdaems het gedoe rond het testen.

Maar als hij die test even oefent, kan hij kosten besparen.

ho
door hopetobehelping - May 29, 2015 om 21:04
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste henryperdaems,

heb helaas geen antwoord op uw vraag.
Wat ik me afvraag is of er eigenlijk regels zijn voor zo'n test.
En dan specifiek regels waarin zou staan dat u de test niet opnieuw zou mogen doen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat mocht ik niet slagen voor de test het voor mij aanleiding zou zijn om me wat meer in de materie te verdiepen. Met als gevolg dat ik over bijvoorbeeld een paar weken wel zou slagen voor dezelfde test.
Het zou me wel logisch lijken. Ik verdiep me in de materie, beschik als gevolg daarvan over de benodigde kennis en slaag dan voor de test zodat ik het zelf online kan regelen.

Mag u de test opnieuw doen of zitten daar restricties aan ?

tijger1
door tijger1 - May 29, 2015 om 22:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier kunt u oefenen met de toets van de AMRO.

Klik hier.

Het is sowieso verstandig een banklijfrente uitkering te nemen en GEEN verzekering,

tijger1
door tijger1 - May 29, 2015 om 22:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe hoog is het bedrag wat aangewend moet worden voor de uitkeringen en wanneer gaat u AOW krijgen?

he
door henryperdaems - May 31, 2015 om 19:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor het meedenken en de adviezen die ik mocht ontvangen.
Ik heb er veel voordeel van gehad.

tijger1
door tijger1 - May 31, 2015 om 19:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan. Succes met de test.