w.
door w.engel53 Dec 6, 2016 om 13:19
Geldzaken & recht

Hoe lang mag je een rekening van een overlevende aanhouden als gemachtigde

Mijn moeder is overleden in oktober jl mijn zus is gemachtigde van de postgiro rekening.
Hoelang mag je die aanhouden.
De rekening staat nog voor eventuele terug gaven .

36610 14 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 6, 2016 om 13:29
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De machtiging van uw zus is bij het overlijden van uw moeder vervallen.
Na het overlijden mag ze slechts bankzaken dien als ze executeur is en een verklaring van erfrecht heeft.

tenormin
door tenormin - Dec 6, 2016 om 13:30
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw moeder. Zolang er nog lopende zaken moeten worden betaald/terugbetaald kan er aangehouden worden. Maar vraag anders gewoon even aan de ING hoe het precies zit.

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2016 om 14:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die blokkeren dan meteen de rekening.:-))

tenormin
door tenormin Dec 6, 2016 om 14:59
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, stom achteraf. Maar kan het niet meer bewerken, dus foute opmerking. Zwijgen is dan even beter, tot...

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2016 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principe vervalt die machtiging meteen na het overlijden, maar zolang aan de bank niet is doorgegeven dat uw moeder overleden is, kan die rekening gewoon aangehouden en gebruikt worden. Mag eigenlijk niet, maar geen haan die er naar kraait.

Maar om de rekening "straks" definitief op te kunnen heffen, hebt u eigenlijk wel een verklaring van erfrecht nodig, maar als er maar een gering bedrag op staat, doet de bank daar niet moeilijk over.

ja
door jackyh - Dec 6, 2016 om 16:23
953 Antwoorden / 4 Vragen

Om geen problemen te krijgen zou ik dit navragen bij een Notaris. Stiekem doorgaan is geen oplossing.

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2016 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

Wat moet er nou nagevraagd worden bij een notaris. Die zaak is toch simpel en de antwoorden zijn ook duidelijk. Stiekem doorgaan is bij een laag saldo juist wel een oplossing.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2016 om 17:00
16860 Antwoorden / 202 Vragen

De volmacht is formeel vervallen. Dat er als je niet meldt 'geen haan naar kraait'is niet geheel juist. Dat is afhankelijk van de andere erfgenamen.

(DIEWILIK@ : formeel: er is sprake van een verklaring van erfrecht als er geen testament is met aangewezen executeur, is er wel een executeur aangesteld dan is er sprake van een verklaring van executele)

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 6, 2016 om 19:33
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Verklaring van erfrecht en executele. Is 1 document.
Ik was executeur bij het overlijden van mijn broer in 2014.
Ik kon en mocht niets zonder een verklaring van erfrecht en executele. Dus op naar de notaris en daarna kon ik pas aan zijn rekening. De bank in kwestie eiste deze dure verklaring.

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2016 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

De Ts vraagt dat over haar zus. Dus waarschijnlijk zijn er niet meer erfgenamen.

Als er een testament is, kan er een verklaring van erfrecht worden opgemaakt. Een verklaring van executele hoeft helemaal niet nodig te zijn, als de erven samen tekenen of zo. Een verklaring van executele is alleen maar voor het gemak. Maar die wordt niet opgemaakt zonder verklaring van erfrecht.

marita5
door marita5 - Dec 6, 2016 om 17:16
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo W.Engel .

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van uw moeder .
Zie de reactie van @tijger1 , op het moment dat de bank op de hoogte is van het overlijden van uw moeder , word de rekening geblokkeerd ook de machtiging van uw zus vervalt .
Mijn ervaring met de SNS Bank is , bij het overlijden van mijn vader heb ik de bank niks laten weten , pas 2 maanden later , de rekeningen die automatisch werden afgeschreven heb ik laten doorlopen .
Op het moment dat ik zeker wist dat alles betaald was , heb ik aan de bank ( nabestaandendesk ) doorgegeven dat mijn vader was overleden , rekening werd meteen geblokkeerd .
Bij de notaris geweest en kopie akte van erfrecht opgestuurd , met rekeningen die inmiddels waren binnen gekomen , zoals dela , terugbetaling AOW > huurtoeslag> zorgtoeslag , rekening notaris e.d erbij gedaan deze werden door de nabestaandendesk betaald via de rekening van mijn vader .
Ik had de bankrekening ( banknummer )van mijn vader aangehouden d.w.z. de rekening werd gezet op Erven Van deze is 1 jaar geldig .
U  kunt ook zelf een rekening openen en van daaruit alles betalen , maar dit is een rompslomp , u moet dan aan iedereen een bankwijziging doorgeven .

marita5
door marita5 - Dec 6, 2016 om 17:22
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@Gerritaltena ,

Wat @Tijger1 beschrijft ,  geen haan die er naar kraait is wel juist , zie mijn reactie , ik heb het overlijden van mijn vader ook pas later gemeld .

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2016 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb de rekening van mijn moeder 1,5 jaar aangehouden, ivm de afwikkeling van de erfenis. Helemaal geen probleem.

marita5
door marita5 Dec 6, 2016 om 20:47
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Zal wel verschillend zijn per bank , bij SNS was het aanhouden van de bankrekening van mijn vader op Erven Van 1 jaar geldig .

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2016 om 22:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb er geen erven van laten maken. Gewoon alles afgewikkeld en toen opgeheven.

marita5
door marita5 Dec 6, 2016 om 22:34
11519 Antwoorden / 15 Vragen

ik had geen keus , erven van / of een nieuwe rekening openen op mijn naam , maar dit was een rompslomp om overal het nieuwe banknummer door te geven , en dan was het ook nog omdat ik al klant ben van SNS , als je daar geen rekening hebt dan gaat het ook nog anders , hoe dit dan in zijn werk gaat weet ik niet zo ver heb ik niet gevraagd , vader had SNS bank zoals ik .

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2016 om 23:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Maakt verder niet uit, het gaat er om, dat je niet zo hard naar de bank hoeft te lopen, als iemand is overleden. En al helemaal niet als je gemachtigd bent voor die rekening. Dan kan je alles op je gemak afwikkelen.

marita5
door marita5 Dec 6, 2016 om 23:38
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Is juist .

ho
door honza23 - Dec 7, 2016 om 15:52
261 Antwoorden / 3 Vragen

Pas hetzelfde gehad met overlijden moeder: gewoon alle rekeningen betaald (incl. crematie, terugbetaling teveel betaalde toeslagen etc etc), alles geïncasserd wat nog terugbetaald werd, spaarrekening opgeheven incl. rente-overboeking van rest-rente; en het restant naar mijzelf overgemaakt (als erfgenaam; i.b.v. testament waar dat ook in staat); daarna (toen ik voor 99,99% zeker wist dat er geen rekeningen meer zouden komen) rekening opgeheven. Verklaring van erfrecht? Kost alleen maar geld, en waarom zou je de notaris verder spekken? Als je de bank gaat informeren gaan ze daar misschien om vragen, i.t.t. tot wat velen denken en tot wat banken vaak zeggen is een verklaring van erfrecht niet perse noodzakelijk.
Bedenk wel dat je, voordat je de rekening opheft, je even opzoekt/opschrijft/navraagt bij de bank wat de saldi waren bij begin van het jaar en op datum overlijden, dit i.v.m. aangifte inkomstenbelasting die je voor de overledenen moet doen.

th
door theflyingdoctor - Dec 7, 2016 om 17:26
18 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil u als eerst condoleren met uw verlies.

Daarna geef ik het advies om zo lang mogelijk te zwijgen bij de ING bank over wat er gebeurd is, en handel alles heel stil af.

Ik spreek uit een dikke vette ervaring.

MIjn vrouw overleed 5 jaar geleden en zij zat in een zorghuis en ik was haar bewindvoerder, dus onder toezicht van een rechter in Delft.

Maar dan komt het, mijn vrouw overleed en vanaf dat moment werd ik als een crimineel behandeld en beledigd en was ik weken bezig om alles voor elkander te krijgen ondanks een brief van de rechter, een bewijs van erfrecht, en een overlijdensacte.

Vanaf dat moment werd ik bij elk contact als een crimineel te woord gestaan iki ben drie maanden bezig geweest om alles recht te breien om mijn eigen huishouden weer gewoon op de rails te krijgen, ik hoop dit nooit meer mee te maken.

tijger1
door tijger1 Dec 8, 2016 om 16:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een ongeloofwaardig verhaal. Een bewindvoerder moet na een overlijden rekening en verantwoording afleggen bij de rechter. En nadat hij decharge heeft  gekregen van de rechter, kan hij de zaken verder afhandelen.

koekeloer
door koekeloer - Dec 7, 2016 om 18:44
562 Antwoorden / 18 Vragen

Postgiro bstaat al zo lang niet meer.

1paul
door 1paul - Dec 8, 2016 om 12:01
3155 Antwoorden / 0 Vragen

in principe is de machtiging vervallen ten tijde van het overlijden vna uw moeder, de uitvoerder vna het testament heeft daarna toegang tot de rekening en deze mag aangehouden worden zolang als de uitvoerder nodig heeft voor de uitoefening van de werkzaamheden...

a.
door a.mulders78 - Dec 8, 2016 om 15:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn moeder is in maart overleden en met haar had ik een en en rekening deze maand heb ik hem maar opgezegd want de gemeente Rotterdam dacht dat dit mijn rekening was i.v.m. kwijtschelding.

tijger1
door tijger1 Dec 8, 2016 om 16:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en? Het saldo is dus nog niet verdeeld?