de eelco
door de eelco Sep 13, 2013 om 09:05
Geldzaken & recht

Hoe lang mag je werken zonder contract?.

een goede vriend van me ((32 jaar))heeft eindelijk weer werk als dakdekker maar telkens als hij de werkgever vraagd om het contract zegd hij ,de boekhouder is er mee bezig.
het betreft een 0 uren contract maar de werkgever wil maar niet over de brug komen met het contract dus nu is het alleen maar een mondelingen afspraak geweest.
nu begrijp ik me goede vriend dat hij niet te hard van de toren wil blazen om de contract te eisen maar is een werkgever niet verplicht om VOOR je de werkzaamheden gaat doen voor hem hij het contract al moet aanbieden?.
er is eenmalig 1000 euro op zijn bankrekening gestort terwijl hij nu zo,n 2 maanden werkt voor hem.

50195 13 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 13, 2013 om 09:51
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo de eelco,

Het mag wel, alleen een mondelinge arbeidsovereenkomst, maar verstandig is het niet. En normaal is het ook niet.
klik HIER voor informatie van de rijksoverheid.

Het is me niet helemaal duidelijk of er afspraken zijn gemaakt over de betaling van het loon. Maar als er bijv. een maandloon is afgesproken, mag de werkgever daar maximaal een maand te laat mee zijn. Dus over de hele maand september gewerkt, mag hij dat maximaal eind oktober uitbetalen. Als je vriend nu twee maanden werkt en hij heeft eenmalig 1000 euro gekregen, dan zal hij aan het eind van deze maand waarschijnlijk weer 1000 euro (als dat zijn maandloon ongeveer is) gestort krijgen.
Dus het hoeft niet fout te zitten, maar toch is het beter om waakzaam te zijn.

Op dit forum klik HIER zitten goede arbeidsrechtsjuristen die je vriend verder kunnen helpen mochten er toch problemen komen met de dakdekker.

zoekster
door zoekster - Sep 13, 2013 om 10:21
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Ik ben nog even verder aan het rondneuzen en ik zie dat bij een nul-uren contract de afspraak op schrift MOET staan. Dus hier mag het niet mondeling worden geregeld.

Er moet nl in het contract staan dat er alleen wordt betaald over de gewerkte uren.
Dus flink bij die dakdekker zeuren. Het is ook goed als je vriend zelf de uren bijhoudt die hij heeft gewerkt, zodat er niet achteraf wat wordt 'vergeten'.

de eelco
door de eelco - Sep 13, 2013 om 11:29
607 Antwoorden / 92 Vragen

zoekster.....mijn vriendelijke dank voor de snelle reactie.
hij houd de uren goed bij en als ik u goed begrijp moet hij ivm 0 uren contract bij de werkgever erop aandringen om haast te maken van het contract.
ik zal het doorgeven .

jo
door johnmarie - Sep 13, 2013 om 12:12
25 Antwoorden / 4 Vragen

Met alle respect, vraag ik mij af en toe af, 32 j. en nog zo dom. Als deze vriend naar het uvw stapt en daar de situatie uiteen gaat leggen, dan kan hij meteen navraag doen of deze firma überhaupt de sociale verplichtingen nakomt. Voor het zelfde geld is hij voor geen meter verzekerd en als die vriend van het dak af dondert krijgt hij niets betaald en als hij dan blijvende invalide wordt zie ik de donkere bui al hangen.
Ik heb vroeger in het zelfde schuitje gezeten, ook toevallig bij een dakdekker, na enkele weken had hij geen werk ik stapte naar het toenmalige GAK en wat blijkt deze man betaalde geen sociale lasten van alles niets dus ook geen WW.
Gewoon even bij het UVW navraag doen of het een serieus bedrijf is.
Sterkte

ka
door kaakje - Sep 13, 2013 om 12:46
109 Antwoorden / 0 Vragen

Een werkgever is niet verplicht om je voor aanvang van je werkzaamheden een fysiek contract te geven. Maar beloofd is beloofd. En bij nulurencontracten heb ik altijd een gezonde dosis achterdocht. Wat dat betreft ben ik het volledig met Johnmarie eens. Direct naar het UWV. Ik heb het vermoeden dat dit geen zuivere koffie is. Ook bij een nulurencontrac wordt je maandelijks/wekelijks uitbetaald voor het aantal uren dat je gewerkt heb. Dus €1000,00 voor 2 maanden werk? Vreemd verhaal.

sitan
door sitan - Sep 13, 2013 om 13:36
28 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk hier voor de juiste info;

sitan
door sitan - Sep 13, 2013 om 13:39
28 Antwoorden / 4 Vragen

...Ik geloof dat er iet mis ging.....dan maar zo proberen....dus kopiëren en plakken

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/personeel_en_loon/loonadministratie/gegevens_werknemer_administreren/eerstedagsmelding_doen/voor_wie_eerstedagsmelding_doen

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 13, 2013 om 14:35
7264 Antwoorden / 3 Vragen

De link van Sitan

Klik

zoekster
door zoekster - Sep 13, 2013 om 15:29
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Nog wat informatie

Nulurencontract

Een nulurencontract heeft de volgende kenmerken:

-U gaat aan het werk als u wordt opgeroepen.
-U heeft een contract voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd, maar er is geen afspraak over het aantal uren dat u werkt.
-De werkgever betaalt u alleen loon over de uren die u werkt. Deze afspraak moet op papier staan.
-Bovenstaande afspraak geldt alleen voor de eerste 6 maanden van de arbeidsrelatie. Na die 6 maanden moet de werkgever loon doorbetalen, ook als er geen of minder werk is (tenzij daarover andere afspraken gemaakt zijn in uw cao). De hoogte van de doorbetaling wordt bepaald door het gemiddeld aantal gewerkte uren in de laatste 3 maanden.

bron

Als je hierop klikt ook nog veel informatie.

Nul-urencontract: wat mag wel en wat mag niet?

curious
door curious - Sep 13, 2013 om 16:00
45 Antwoorden / 7 Vragen

een goede vriend van me ((32 jaar))heeft eindelijk weer werk als dakdekker maar telkens als hij de werkgever vraagd om het contract zegd hij ,de boekhouder is er mee bezig.
============================

Zal ik uw goede vriend even lid maken van het FNV ?
Zelf kan hij dit ook hoor via
http://www.fnv.nl/over_de_fnv/wat_doet_de_fnv/

Curious

ma
door marianne67 - Sep 13, 2013 om 16:02
2 Antwoorden / 0 Vragen

even reactie op johnmari
iemand van 32 is niet dom om dit te laten gebeuren.
in deze tijd ben je erg voorzichtig en wil jeniet zeuren.
er wordt voor jou anders zo een pool of roemeen aangenomen want deze vragen ook om niets.
dus deze vriend is gewoon voorzichtig

de eelco
door de eelco - Sep 13, 2013 om 16:42
607 Antwoorden / 92 Vragen

iedereen bedankt voor de reacties..
mijn goede vriend is harstikke blij dat hij in ieder geval weer wat werk heeft en inderdaat voor hem zo een pool of een ander die voor weinig werkt daarom is die knul zo voorzichtig anders staat hij zo weer op straat.
ik zal hem als hij weer langs komt alle reacties laten lezen en dan moet hij zelf maar de conclusie gaan trekken wat hij wil met deze werkgever.
word vervolgd..

labren
door labren - Sep 16, 2013 om 07:29
862 Antwoorden / 0 Vragen

hahahahaha ik werk al bijna 50 jaar in de bouw , maar als je na 2 maanden nog geen loon ontvangen hebt zou ik maar snel stoppen bij die baas want anders werk je echt voor niks bij hem , vooral bij dakdekkers bedrijven , die nemen het niet zo nauw met betalingen , zijn ook over het algemeen koppelbazen , waarom laat je je zelf niet per week betalen dat kan ook in de bouw vooral als je zwart werkt