capibo
door capibo Mar 30, 2008 om 20:53
Geldzaken & recht

Hoe stel ik een vraag aan de bestuursrechter

Beste lezer(s)

Een aantal buurtbewoners en ik liggen in de knoop met een zeer nabij gelegen school. Deze school krijgt alle medewerking van de gemeente en al onze bezwaarschriften (zienswijzen) zijn tot op heden van de tafel geveegd.

Nu is het zo dat de gemeente toestemming heeft gegeven aan de school om op een groot stuk grasveld, dat in het nog steeds geldende bestemmingsplan wordt aangemerkt als een speel cq sportveld met daarbij een fietsenstalling, een fietsenstalling te maken.

Deze fietsenstalling staat er inmiddels en ook ons bezwaar hier tegen is van tafel geveegd. We willen nu naar de bestuursrechter om dit probleem voor te leggen.

Hoe stel ik zo'n brief op en wat moet erin. Please Help!!

702 4 Rapporteer

kroonmeester
door kroonmeester - Mar 31, 2008 om 01:08
457 Antwoorden / 45 Vragen

U kunt binnen 6 weken nadat er op bezwaar is beslist in beroep gaan middels een schriftelijk beroepschrift, per telefax en (aangetekende) brief aan de rechtbank voornoemd in de beslissing van het genomen orgaan.

In uw beroepschrift moet u onder andere vermelden, en kopie meesturen, van het besluit van het beslisorgaan op uw bezwaarschrift. Uw beroepschrift moet tevens de gronden van het beroep bevatten. Ondertekening van uw beroepschrift en dagtekekening, alsmede inde aan aanhef: BEROEPSCHRIFT.

Van de rechtbank ontvangt u een ontvangstbevestiging binnen 14 dagen na indiening. Daarnaast heft de rechtbank griffierecht, die u binnen een maand moet betalen. U krijgt het griffierecht terug als uw beroepschrift is gegrond verklaard, door verweerder (o.a. gemeente).

Daarnaast kunt u een aanvullend beroepschrift indienen, tevens akte van producties (gedingstukken), chronologisch met een inventarislijst. Vervolgens kunt u nog dupliek geven op het verweerschrift van verweerder en daarnaast nog in repliek te reageren.

Daarna wordt een zitting gepland, gehouden, binnen 6 weken na de zitting volgt de uitspraak: gegrond, ongegrond, niet-ontvankelijk of onbevoegd. Ook kan de bestuursrechter besluiten om het  onderzoek ter zitting te schorsen, te heropenen, en de zaak naar de meervoudige kamer doorverwijzen.

Na de uitspraak kunt u eventueel naar de Raad van State gaan voor hoger beroep.

stacey
door stacey - Mar 31, 2008 om 19:06
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Misschien vindt je hier de info die je zoekt :

Rechtspraak.nl - De bestuursrechter

 informeer anders eens bij het Juridisch loket , ze kunnen je daar in ieder geval een advies geven hoe je het het beste aan kunt pakken.

Succes,

capibo
door capibo - Mar 31, 2008 om 19:07
11 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi Stacey,

Bedankt, ik ben nu een heel stuk verder

Capibo

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 1, 2008 om 02:08
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Capibo,

De gemeente moet op een zienswijze of bezwaarschrift een voor beroep vatbare beslissing aan u zenden.

Uit uw vraag ontneem ik dat de gemeente alle zienswijze van de tafel heeft geveegd. Als ze daar geen behoorlijke motivatie bij hebben gegeven, waarbij ze alle aspecten in overweging nemen, is dat geen behoorlijk bestuur.

Daar kunt u mee naar de proviciale Ombudsman. Dat is wellicht goedkoper procesvoeren en met minder risico dan de rechtbank.
In onze gemeente hebben we daar goede ervaring mee. Daar wórdt toch onbehoorlijk bestuurd.....Net Dinkelland....
Succes.

Hardware ERror MAN.