jobbbbb
door jobbbbb Jun 1, 2022 om 18:17
Geldzaken & recht

Hoe wit moet je de muren van een huurhuis achterlaten volgends de wet?

Ik heb mijn muren wit geschilderd.
Deze zijn nu makkelijk overschilderbaar maar niet perfect wit.

Mag de verhuurder nu kosten rekenen om nog een extra laag wit te verfen?

Wat staat er in de wet.

18391 19 Rapporteer

getty
door getty - Jun 1, 2022 om 18:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar wat heeft verhuurder u gezegd dan? Of vult u dit vooraf in?

jobbbbb
door jobbbbb Jun 1, 2022 om 20:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

De makelaar gaat haar best doen om de kosten te besparen en in overleg met de volgende bewoner.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 1, 2022 om 18:34
7210 Antwoorden / 3 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 1, 2022 om 19:07
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zeer adequate verwijzing!

tenormin
door tenormin - Jun 1, 2022 om 18:52
16847 Antwoorden / 108 Vragen

U gaat verhuizen. En de muren worden niet zo wit als het zou moeten, ik neem aan door roken? Het ligt eraan hoe lang het geleden is dat u er kwam wonen; toentertijd was roken nog "gewoon". Als het niet in uw contract met een WBV of huurbaas staat opgenomen, nadrukkelijk - als het inderdaad om roken gaat - dan is - niet perfect wit - okay. Dus het ligt eraan wat er in uw contract/opnamestaat,  staat.

jobbbbb
door jobbbbb Jun 1, 2022 om 20:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom is het bij roken wel okay.
Ik rook niet.
De muur kan gewoon meer dekkend zijn , maar ik had onvoldoende tijd voor een tweede laag.
Het appartement is in 2021 gebouwd.
1210 excl pm , het contract is dus ook in 2021 opgesteld

tenormin
door tenormin Jun 1, 2022 om 22:08
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@jobbbbb. ik schrijf niet dat roken okay is. Ik schrijf, wat ik bij het beantwoorden niet eerder had gelezen, dat u kort in de vrije sector huurt, maar ik wist natuurlijk niet dat u er zo'n korte tijd heeft verbleven. Contracten van "vroeger" zijn totaal anders nu. Uw verhuurder kan het eisen van u dat het nogmaals moet, tja, dan nog maar een keer, anders doet hij het voor u, met de extra kosten voor u. Dat u geen tijd heeft/had, is een probleem dat niemand voor u kan oplossen.

ma
door malty - Jun 1, 2022 om 18:57
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat bedoelt u met makkelijk overschilderbaar?
Denkt u niet dat de muren eerst schoon gemaakt moeten worden voordat je weer gaat verven?
Hoe zou u het als huurder vinden om een woning te betrekken waar je op de muren precies kunt zien waar schilderijen gehangen en kasten hebben gestaan?

jobbbbb
door jobbbbb Jun 1, 2022 om 20:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik bedoel dat de laag niet dekkend is. Maar genoeg dekkend om elke kleur te schilderen. Het is gewoon niet perfect wit.

tenormin
door tenormin Jun 1, 2022 om 23:19
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@malty, hoe zou u het als huurder vinden om een woning te betrekken waar je op de muren precies kunt zien waar schilderijen enz. De nieuwe huurder maakt dat geen hol uit. Iedere nieuwe huurder gaat het naar zijn/haar smaak inkleuren met wat men wil. Zeker nu de markt zo krap is. En de TS heeft er tekort gewoond (in nieuwbouw appartement van 2021) om al zulke 'sporen' achter te kunnen laten.

ma
door malty Jun 2, 2022 om 08:25
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin Zoals je kunt zien was, toen ik mijn reactie gaf, nog niet bekend hoe lang TS daar gewoond heeft.
Ook na een jaar zul je de muren eerst moeten schoonmaken voordat er een nieuwe laag wordt opgebracht. Wat we nu weten is dat de verflaag niet dekkend is, dus ondergrond komt er door heen. TS vind zelf dat een tweede verflaag eigenlijk wel nodig was.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 1, 2022 om 19:05
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, een huuroning dient te worden opgeleverd in d staat van aanvang van de huur tenzij de wijzigingen met instemming zijn aangebracht.
Zelf overschilderen in de kleur die de verhuurder wenst is denk ik goedkoper en indien de verhuurder dat weigert te accepteren is het wel diens probleem.
U kreeg al een verwijzing maar toch ook deze:

 Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  Zie aanvullend ook deze Hoe laat je een huurhuis achter? - Radar - het consumentenprogramma van AVROTROS

jobbbbb
door jobbbbb Jun 1, 2022 om 20:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor de links!
Het contract is opgesteld in 2021.
U zegt dat het mijn probleem is. Maar het kan zijn dat de verhuurder indien dit niet zwart op wit staat mijn niet perfect dekkende witte muur moet accepteren.
Zij hebben mij geen kleur toegewezen bij de eerste inspectie.
Welke staat is de orginele staat ?
Mijn witte muur is prima in mijn ogen.
Volgens mij moet de muur in wit zijn. Niet perfect dekkend.

sw
door swat1500 - Jun 1, 2022 om 19:45
3795 Antwoorden / 0 Vragen

De Wet zegt in ieder geval niets over de kleur Wit.
Wel is bindend wat in de huurovereenkomst is opgenomen voor wat betreft het opleveren van een woning bijj het beëindigen van de huur.

jobbbbb
door jobbbbb - Jun 1, 2022 om 20:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Meer informatie
Ik rook niet.
Het is een contract van 2021.
Appartent is gebouwd in 2021.
Het is een appartement van 1210 euro in de maand.

Ik had geen tijd om een tweede laag witte verf aan te brengen De muren zijn dus wit maar zijn niet totaal dekkend. Daardoor zie je de verfstreken. Het is naar mijn mening wel wit.
Maar zijn wij als huurder verplicht om het dekkend aan te leveren. Spier wit. Perfect.

Met overschilderbaar bedoel ik dat je nu direct een kleur kan schilderen. De muur heeft dus nu een witte grond/basis.

getty
door getty Jun 1, 2022 om 20:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De muur is dus niet netjes/ af. Kan me er dan wel wat bij voorstellen Gewoon even een laagje latex van de action erover, en klaar.

rj
door rjw - Jun 1, 2022 om 20:29
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Moelijk om hier iets zinnigs over te zeggen. Wat de 1 acceptabel vindt is voor de ander oerlelijk. Ik was een paar jaar geleden nog bezig om de muren weer wit te maken toen de nieuwe huurders kwamen kijken. Die vonden het hartstikke mooi. Ben dan ook gelijk gestopt met schilderen (ze vonden het laminaat zonder plintjes ook prachtig).

Oftewel: overleg met de verhuurder en als het even kan met de nieuwe huurders.

me
door mein33 - Jun 1, 2022 om 20:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

In uw huurcontract zal zeer waarschijnlijk staan dat u de woning weer moet opleveren zoals u hem heeft geaccepteerd.
Denkelijk heeft u een nieuwbouw woning met onafgewerkte kale betonmuren en kale tussenmuren van gasbeton aanvaard.

Even kort door de bocht genomen, zou u de woning geheel ontruimd, alles heel en schoon moeten achterlaten/overdragen en niet meer dan dat.

ik
door ikedwin1960 - Jun 1, 2022 om 20:37
4 Antwoorden / Vragen

Beste,

In het algemeen geldt dat je de woning bij einde huurovereenkomst moet terugbrengen in de staat waarin je de woning ging huren, behoudens normale slijtage en gebruikssporen.  Als je een aantal jaren hebt gehuurd, kan verhuurder niet eisen dat de muren nog even wit zijn. Verder geldt dat een verhuurder sowieso geen kosten mag berekenen zonder de huurder eerst zelf in staat te stellen de gebreken ( dus niet veroorzaakt door normale slijtage en gebruikssporen ) zelf te herstellen, zie ook https://recht-raad.nl/mag-mijn-verhuurder-mijn-waarborgsom-inhouden#:~:text=Als%20je%20de%20huur%20hebt,de%20huurovereenkomst%20terugbetaald%20te%20worden of vraag hulp aan een huurrecht advocaat of jurist.

jobbbbb
door jobbbbb Jun 1, 2022 om 20:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor uw bericht

jobbbbb
door jobbbbb - Jun 1, 2022 om 20:38
2 Antwoorden / 1 Vragen
gerbera
door gerbera - Jun 1, 2022 om 20:47
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Wit heeft vele gradaties maar wit is wit, echter denk ik dat er wat anders speelt. U schrijft dat u geen tweede laag heeft aangebracht hetgeen naar mijn mening betekend dat er over een andere kleur is geschilderd. En dan is de vraag welke kleur heeft u overschilderd en is die kleur nog deels zichtbaar. In dat geval kan ik mij voorstellen dat de verhuurder hier problemen mee heeft.

fr
door fred_a - Jun 1, 2022 om 23:32
124 Antwoorden / 20 Vragen

Van belang is wat in de huurovereenkomst staat over hoe de woning achtergelaten moet worden. Vaak staat er ´in oorspronkelijke staat´, maar het probleem is dan: wat wordt daarmee dan precies bedoeld? En wat was die staat dan? En is dat wel redelijk?

Het gaat er vooral om dat de woning netjes achtergelaten wordt, zodat de verhuurder de zaak kan opknappen en vervolgens de volgende bewoner met muren etc. kan doen wat die wil doen. Het is niet de bedoeling dat je al werk gaat doen dat eigenlijk de taak van de verhuurder is, laat staan van de volgende bewoner. Het is natuurlijk erg handig voor de verhuurder dat alles er al perfect wit uitziet, maar dat is onredelijk. Eem laag primer over een zwaar berookt plafond, prima, maar als er nog wat verkleurd behang of verf op een muur zit, dan is het aan de verhuurder/bewoner om daarmee aan de slag te gaan.

Ik denk dat je al meer gedaan hebt met die ene laag dan redelijk is. Als er maar een beetje verkleuring is, en dat zal waarschijnlijk zo zijn als je er maar 1 jaar gewoond heb (zo begrijp ik uit de info), dan gaat 1 laag zelfs te ver. Zeker kosten rekenen voor nog een laag.

Het gaat erom dat de woning bezem schoon is, niet stofvrij. En bijv. dat alle oppervlakten normaal huishoud schoon zijn, niet bacterie-vrij etc.

1paul
door 1paul - Jun 2, 2022 om 07:29
3173 Antwoorden / 0 Vragen

als dit wit niet compleet dekkend is en er kale of andere plekken in zitten en er is een opnamestaat waarin staat dat de muren wit waren dan zult u deze in dezelfde staat op moeten leveren bij het verlaten van de woning, is er geen opnamestaat dan moet de verhuurder bewijzen dat de muren ook werkelijk wit waren toen u de woning betrok, kan deze dit niet dan kan verhuurder niets eisen!

panter22
door panter22 - Jun 2, 2022 om 08:25
6599 Antwoorden / Vragen

Toen je vorig jaar in het nieuwe appartement ging wonen, waren de muren niet wit?  De muren zaten vol verfstrepen en je moest alles zelf nog oververven zo slecht zagen de muren er uit?
Een nieuw huurappartement van een makelaar ziet er in de prijsklasse waarin je het gehuurd hebt meestal strak wit uit. Nieuwe keuken en een grijze laminaatvloer.
Was dat niet het geval, dan kijk je in je huurcontract. Als daarin staat dat je de muren wit geschilderd op moet leveren, dan heb je dat maar te doen.
Dat is de wet die tussen jullie geldt het huurcontract.
Je hebt vast wel een eindinspectie gehad waarin staat dat je de muren wit moest verven.
En wit is niet een grijze wand met wat slordig opgebrachte witte verf er op.
Dat je geen tijd had om alles goed te verven is geen probleem. De makelaar laat het wel op jouw kosten doen.

mo
door mof - Jun 3, 2022 om 12:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De muren hoeven niet wit te zijn. Wel moeten ze in 1 maal overschilderbaar zijn, dus licht van kleur en geen felle of donkere kleuren.
wat wel een punt is als ze niet egaal ogen maar bijvoorbeeld smoezelig. Dat moet u herstellen.

la
door lagerweij - Jun 3, 2022 om 12:28
32 Antwoorden / 1 Vragen

Bij oplevering huurhuis hoef je de normale sljijtage niet te vergoeden. Buiten dat kan de verhuurder alleen de huurder aansprakelijk stellen voor condities huis bij opleveing als er bij aanvang huur een duidelijk overzicht is gemaakt of gefotografeerd van de situatie.. Geen vastlegging dan kun je er vanuit gaan dat het huis conform overeenkomst is opgezegd.

Ph
door Phylas - Jun 3, 2022 om 13:00
1 Antwoorden / Vragen

Lijkt mij onnodig. Geen enkele nieuwe huurder die in de viezigheid van de oude huurder wilt zitten. Dus men kleurt of behangt het nieuw te huren huis altijd in de kleur van zijn/haar voorkeur.

mi
door miennaamishaaz - Jun 3, 2022 om 14:45
725 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe u het moet achterlaten hangt af van hoe het is opgeleverd.

Indien u het met behang heeft gekregen, moet u het met behang terugleveren.