mo
door moppie1971 May 6, 2006 om 20:04
Geldzaken & recht

Hoe zit het met rechten als het huisdieren betreft?

Gaarne zouden we iets willen weten wat voor een recht je hebt als je een huisdier uit het asiel koopt die na 3 maanden ziek blijkt te zijn? Ons werd verteld dat ze maar 2 weken een gezondheidsgarantie geven en verder gaan ze niet. Nu blijkt wel dat het huisdier waarschijnlijk ons huisdier dat we al hadden dood ziek heeft gemaakt zodat we hem moesten laten inslapen. Dat bezorgd ons veel verdriet en we zijn compleet radeloos wat we nu kunnen verwachten van het asiel. Tot nu toe trekken ze hun handen er vanaf en laten ze ons letterlijk en figuurlijk barsten!

Graag reactie en advies.

Groetjes,

Marianne en Pascal

3173 13 Rapporteer

stacey
door stacey - May 6, 2006 om 21:41
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb er ergens iets over kunnen vinden maar voor zover ik weet kun je het asiel niet aansprakelijk stellen, het is geen commercielle instelling maar een opvang voor weggelopen/op straat geschopte  en afgestane dieren, de verkoop geschied alleen om deze dieren (weer) een goed tehuis te kunnen geven (daar ze anders een spuitje zouden krijgen misschien) en de betaalde vergoeding voor de koop dekt lang niet alle gemaakte kosten.

De dieren worden bij binnenkomst wel gecontroleerd door een dierenarts, maar dit betreft geen super uitgebreid gezondheidsonderzoek, indien de ziekte van jullie dier wel was ontdekt hadden jullie het niet te koop aangeboden gekregen, dus dit is mijns inziens een geval van pech helaas en natuurlijk heel erg pijnlijk, maar het asiel treft hier geen blaam.

Het betreft hier geen fokkers, die vaak wel verantwoording nemen in dergelijke gevallen, ( goede fokkers althans wel).

Heel veel sterkte

qw
door qwertyuiopas - May 8, 2006 om 15:53
3 Antwoorden / 0 Vragen

een jaar of 2 geleden haalde ik een poesje uit het asiel,
bij thuiskomst bleek zij heel slecht telopen,
ze zakte door beide achterpootjes heen,
ik had toen gebeld ,
en moest met het poesje terug komen,
bij controle  door de dierenarts namen zij het poesje terug,
maar mijn centjes was ik kwijt,
heb toen ook via kassa deze vraag gesteld,
en ineens werd ik gebeld door iemand van het asiel,
het hele verhaal omgedraait en gaat maar door,
het geld 75 euro, die moet ik nog steeds terug krijgen,
dus dierenasiels,
ja het is zielig maar mijn zien ze niet meer,
je hebt totaal geen poot om op testaan laat staan dat ze iets vergoeden,
ben ook bang dat je dit kunt vergeten...
Groetjes Sonja

ho
door honest52 - May 8, 2006 om 21:11
3 Antwoorden / 0 Vragen

Rare vraag,vind ik...gaat het hier tenslotte niet om ietsdat leeft,dus ook ziek kan worden en aan het einde van z,n leven ook nog is kan sterven !?
Wel is gehoort van garantie op een baby krijgen,die na de geboorte niet ziek zou kunnen worden !!??

Ik denk dat het desbetreffende asiel er ook zo over denkt,hoe gek dit ook mag klinken.

Hoogachtend,een op en top dierenvriend.

qw
door qwertyuiopas - May 8, 2006 om 21:27
3 Antwoorden / 0 Vragen

honest52.
dierenvrienden dat zijn wij wel hoor, gezien het aantal dieren wat wij hebben , en grootdeels uit het asiel,
maar ik vind wel dat als je een diertje haalt om het juist een goed leven tegeven , en het blijkt ziek tezijn dat hun ook een deelschuld op zich kunnen nemen ,
en daar short het nog weleens aan,
want al mag je grig geld betalen voor een diertje , heb ik dat er met alle liefde voorover,

wat ons gelukkig nog nooit is overkomen dat 1 van onze andere beestjes ziek werd door een diertje uit het asiel,
mag je toch iets van hun terug verwa8ten  als het wel zo blijkt tezijn,
maar hun treft dan geen blaam,
en dat vind ik naar ons mensen die hun in huis nemen en hun verzorgen naar best vermogen..wel zo netjes staan als ze een toegemoed komen zouden doen...
maar dan heb je in mij geval een kreupel beestje,.....( was niet tegenezen )......bleek later,
en dan pikken ze ook nog maar eens je geld in , en dus ook geen ander poesje of zo......
het is geen ruilmiddel dat ben ik heel erg met je eens meen ik echt
maar we zijn toch allemaal voor gewoon goed voor die beestjes...
wij hebben momenteel 2 poesen al 3 jaar uit een asiel , en een hond van bijna 9 maanden uit het asiel, zou ze voor al het geld in de wereld niet kwijt willen hoor...........

vu
door vuurdraak - May 8, 2006 om 22:35
11 Antwoorden / 6 Vragen

Ik werk als vrijwilliger op de dierenambulance en als je ziet hoe sommige katten en honden binnen worden gebracht dan schrik je echt.Bij binnen komst in het asiel worden ze vaak eerst apart gezet i.v.m besmetting zoals niesziekte.Wanneer de dierenarts komt worden ze gecontroleerd of ze gesteriliseerd of gecastereerd zijn,is dit niet het geval wordt dit alsnog gedaan.Ook krijgen ze een chip of tatoeage en worden ze ontwormt en ingeënt.Vaak worden ze ook gewassen en soms zelf helemaal kaal geschoren i.v.m klitten door slecht onderhoud en verwaarlozing.Wat ze niet kunnen doen is het bloedonderzoek omdat dit zeer kostbaar is.Ik vind dat als je een dier uit het asiel neemt je er nooit helemaal zeker van kan zijn of het iets mankeert,niet qua gezondheid of karakter.Het blijft een gok.Het is en blijf een dier en ik vind dat je er geen garantie op kunt geven,het is toch geen auto?met vriendelijke groeten,vuurdraakje

va
door vandia - May 9, 2006 om 01:34
4 Antwoorden / 1 Vragen

Als eerste, sterkte met het overlijden van uw dieren.

De vraag die u stelde ging over welke rechten, heb je als je een dier uit een asiel koopt.

Om hier een antwoord te kunnen geven, moet het eerst duidelijk worden of er in uw situatie wel sprake is van een koop.

Bij de dieren die ik tot nu toe uit een asiel gehaald heb, was er geen sprake van een koopovereenkomst maar een (bruik) leenovereenkomst.

De asiels doen dit om een mogelijkheid te hebben om de dieren die niet goed verzorgt worden, terug te kunnen halen.

Als het door u genoemde asiel werkt met een koopovereenkomst.

heeft de verkoper een garantieplicht van een half jaar.

Dit is gebaseerd op europees comsumentenrecht. In de media van ruim anderhalf jaar gelden werd als voorbeeld o.a. de doodgeknuffelde Cavia genoemd. De verkoper moet aantonen dat het goed (dier) de gebreken na de verkoop het opgedaan.

Met normale woorden als het asiel niet doormiddel van testuitslagen aan kan tonen dat het beestje dat ziekte niet had. Hij volgens de wet de ziekte gewoon had en dus heeft de verkoper een niet deugdelijk goed geleverd en het goed moet repareren (lijkt me een beetje moeilijk) of vervangen.

Indien U een bruikleen overeenkomst heeft afgesloten en daarvoor een kostenvergoeding heeft voldaan. Zal als het asiel zijn zaken juridisch goed geregeld heeft. Er geen sprake zijn van garantie.

Als het asiel zijn zaken heel goed geregeld heeft staat in die overeenkomst ook nog in dat alle rechten van beiden partijen vervallen indien het goed als geheel verloren kan worden beschouwd (dus dood is).

Als U het asiel aansprakelijk zou willen stellen voor de vervolgschade (het overlijden van uw geliefde oudere huisdier)

dan zult u aan moeten tonen dat de schade veroorzaakt is door de kat uit het asiel. ( Dit is gebaseerd op een van de basis beginselen uit de burgerlijke rechtspraak "wie eist bewijst")

Dit lijkt mij moeilijk zo niet onmogelijk.

Conclusie als het asiel zijn huiswerk niet heeft gedaan hebt u een kans dat u recht heeft om schadeloos gesteld te worden.

Anders vergeet het maar op de rechten manier en probeer tot een vergelijk te komen. U heeft de behoefte om meerdere katten te verzorgen. Het asiel zou er veel verstandiger er aan doen om U een aantal katten toe te wijzen die leuk met elkaar om gaan. En met u een leuke band opbouwen.

gnarfje
door gnarfje - May 9, 2006 om 07:26
31 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Marianne en Pascal.

Als eerste wil ik even zeggen dat ik met jullie meeleef.

Ook wij hadden een kitten uit een asiel gehaald, bleek een virus bij
haar te hebben, waardoor onze kat ziek werd en hem ook moesten laten
inslapen.

Maar dan komt mijn vraag, wat willen jullie van het asiel?

Dat ze het dier terug nemen en je geld terug geven? Of dat ze voor alle
kosten van de dierenarts enzo van je eigen kat en het nieuwe beestje
opdraaien? Of wil je begrip van ze?

Ik hoor het nog graag van je, kunnen wij wat beter antwoord geven.

Bij mij is het met het kitten gelukkig goed gekomen en die stoere jongen op de foto is haar zoon.

mo
door moppie1971 - May 9, 2006 om 07:29
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Gnarfje,

Wat wij willen is dat het asiel opkomt voor de gemaakte kosten maar zaker voor de nog te maken kosten van het beestje dat ik nu nog heb van hun. Het verdriet dat we daarvan hebben is niet goed te maken. Dus ik ben eigenlijk even genezen van katjes uit het asiel.

Laat nog wat van je horen.

Groetjes,

Marianne en Pascal

mo
door moppie1971 - May 9, 2006 om 07:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Honest52,

einde van z,n leven ??? Het katje dat we al hadden en dus moesten laten inslapen was pas 9 maanden. Is dat dan het einde van zijn leven????? Maar ja iedereen heeft zijn eigen manier van denken. En wij zijn absoluut dieren liefhebber want we weten wel dat we alles voor hem gedaan hebben en nog steeds doen voor dat katje uit het asiel......

stacey
door stacey - May 9, 2006 om 15:03
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik een kind adopteer (wat je feitelijk doet bij een dierenasiel) en het wordt ziek-wie draait er dan op voor de schade/gemaakte kosten ?!

Kan ik geld terug krijgen geld voor de onkosten of een nieuwe?!

Bij keuring was het dier/kind helemaal gezond.......

maar helaas kan ieder mens/ dier ook ineens ziek worden.

Dus gezondheidsgarantie is een momentopname

Weet jij of je volgende week niets mankeerd?

Volgens mij kun je tegenwoordig ook verzekering en begravenispolis voor dieren afsluiten, misschien is dat een goed idee bij `aanschaf`

Maar een asiel is een gesubsidieerde instelling die veelal werkt met vrijwilligers en afhankelijk is van giften, ik begrijp niet goed wat jij van hun verwacht.....

ma
door martinacox - May 9, 2006 om 16:17
3 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb 6 jaar geleden een kat uit het asiel gehaald en heb een brief mee gekreegen dat hij  altijd eigedom blijf van het asiel , en als er wat mee was mocht ik terug komen hij is ook op hun kosten gecastreed na een jaar ,dat asiel wat ij heb is geen goeie wand zo hooren ze niet te doen, maar gewoon door gaan tot ze het zat worden veel sterkten er mee.

al
door allemachtig - May 10, 2006 om 21:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf ook een kat uit het asiel. Deze bleek na een paar dagen doodziek te zijn. Dit viel natuurlijk wel binnen de garantie van 2 weken. Ik mocht hem ruilen voor een andere kat maar besloot de zieke kat te houden. Ik heb alle dokterskosten vergoed gekregen en de kat gratis. ondanks hun voorstel. Dus niets dan lof voor dit asiel. De kat is helemaal hersteld.

In jullie geval zou ik als asiel zijnde een nieuw katje schenken. Hun garantie houdt natuurlijk een keer op, hoe vervelend het ook is voor jullie.     Albertien uit Winterswijk

gnarfje
door gnarfje - May 11, 2006 om 18:21
31 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Marinanne en Pascal.

Allereerst excuses dat ik wat later reageer. Maar ik had het erg druk met mijn werk.

Ik begrijp dat je de kosten van de dierenarts ed. vergoedt wil hebben.
Ik denk dat als ze daar niet gelijk mee komen, dat je weinig kans hebt.

In ons geval hebben we later gehoord dat het bij veel diertjes gebeurt
was. Jonge eigen katten werden zo ziek dat ze eraan overleden, oudere
werden erg ziek, maar overleefden het gelukkig wel. Als ik je verhaal
zo lees, zou het wel eens om soortgelijk virus kunnen  gaan.

Wij hebben zelf niet geprobeerd om de onkosten vergoedt te krijgen.
Omdat het dierenasiel bij ons toch al kampt met financiele problemen
wisten wij het antwoord bij voorbaat al. Wel waren ze er erg betrokken
bij en vonden het ook heel vervelend. Maar daar koop jij weinig voor.

Of je wettelijk er iets aan kunt doen, moet ik helaas het antwoord
schuldig blijven, maar je zegt zelf al dat ze er niet over willen
praten. Hopelijk kijkt hier toch nog eens  een expert die het
wetboek goed kent. En kan die een ander antwoord geven.

Het enige wat ik je nog aan kan raden is, gebruik je energie voor het
kleine beestje. Want al komt  het door zijn/haar toedoen, hij/zij
kan er ook niets aan doen.

Waarschijnlijk is dit niet het antwoord waar je op gehoopt had, maar helaas, ik heb geen beter voor je.

Toch heel veel succes.

Groetjes Gnarfje