Ti
door Timothy1987 Dec 11, 2020 om 15:23
Geldzaken & recht

Honorariumsupplementen ziekenhuis

Onze zoon is dit jaar geboren. Vanwege zijn hartafwijking (Tetralogie van fallot) moest onze zoon geopeerd worden. In overleg met het MUMC+ hebben wij ervoor gekozen om onze zoon te laten opereren door UZ Leuven (België).

MUMC+ heeft derhalve ervoor gezorgd dat alles bij UZ Leuven bekend was. Wij kregen vervolgens een brief met daarin de datum van de operatie. Hierin konden wij ook aangeven om gebruik te maken van een éénspersoon kamer. Op het formulier staat dat daar wel eventuele kosten aan verbonden kunnen zijn. Ook wel honorariumsupplementen genoemd. Wij hebben telefonisch contact gezocht met onze zorgverzekeraar (VGZ) en die gaven aan dat wij in principe gebruik mogen maken van een éénspersoons kamer.

De operatie heeft inmiddels plaatsgevonden en je raad het al, wij krijgen van UZ Leuven een factuur waarop wij bijna € 9000 willen betalen. We schrokken ons een hoedje aangezien we dachten dat dit allemaal vergoed werd uit de basisverzekering. Contact gezocht met VGZ en blijkt dat zij dit niet betalen. Ze hebben nergens vastgelegd dat het geen wij voor gebeld hebben ook daadwerkelijk door hen is toegezegd. Ze geven alleen maar aan dat ze heel veel telefoontjes hebben ontvangen m.b.t. buitenlandszorg maar dat het niet specifiek vermeld is in hun systeem.

We hebben dus contact opgenomen met UZ Leuven waarom dit bedrag niet is gedeclareerd bij VGZ. Nu blijkt dat wij hiervoor getekend hebben op de dag van opname. We hebben dus gekeken naar de documenten die we getekend hebben en inderdaad we hebben aangegeven akkoord te gaan met de kosten van honorariumsupplementen. Het document dat wij hebben getekend is echter nooit met ons besproken waarvoor we precies
moesten tekenen. De dame die het ons heeft laten tekenen heeft alleen aangegeven dat we hier moeten tekenen omdat we gekozen hebben voor een éénspersoons kamer.

Vanwege onze emotie m.b.t. operatie van onze zoon hebben wij ons niet verdiept in het document. Je gaat ervanuit dat alles geregeld is en dat dit slechts is bedoeld om alles administratief te verwerken.

Nu hebben we dus een probleem aangezien we bijna 9.000 euro mogen betalen. Mag dit zomaar en wat kunnen we doen. Jammer genoeg hebben wij geen rechtsbijstand verzekering. Als ik van te voren had geweten dat deze kosten op ons verhaald werden, had ik natuurlijk nooit het document getekend. Daarbij was op de kinderafdeling enkel en alleen éénpersoons kamers beschikbaar. We hebben geen enkele twee persoonskamer gezien. Dit geeft dus het gevoel dat het document waarvoor we hebben getekend nooit aan ons voorgelegd had mogen worden.

4853 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 11, 2020 om 15:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou dan maar contact opnemen met het ziekenhuis waarom zij éénpersoonskamers declareren, terwijl er geen andere zijn.

Maar een handtekening zetten zonder te lezen, is altijd onverstandig.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 11, 2020 om 15:36
16882 Antwoorden / 202 Vragen

Correctie: ik wijzig mijn oorspronkelijke  opmerking dat u mogelijk moet betalen omdat ik nu even verder heb gezocht. De vraag is nu waarvoor u dan heeft getekend en of er niet meer is dat niet door VGZ blijkt te worden vergoed.
Het probleem hierbij is dat u klaarblijkelijk geen enkele bevestiging heeft van de toezegging zijdens VGZ.

Ik zie inmiddels deze en de vraag is dan op het bedrag klopt https://www.uzleuven.be/nl/raadpleging-en-opname/opname/betalen/overzicht-kosten-opname omdat het mij wel erg veel lijkt voor het gebruik van een éénpersoonskamer.  Ik voeg dit in: ik zie in het overzicht € 33,04 voor de eerste dag en € 5,77 voor de dagen erna. Er klopt dus m.i. iets niet en het lijkt er meer op dat er veel meer dan het benutten van een éénpersoonskamer in rekening is gebracht. Dan betekent ca. € 9.000 wel heel veel meer dagen dan dat uw zoon nu oud is.
Hoe dan ook lijkt het mij toch zeer zinvol om uw vraag voor teleggen aan de geschillencommissie ziektekosten http://www.skgz.nl via info@skgz.nl .

Hierbij ook het adres om bij het betrokken ziekenhuis zelf navraag te doen resp. een klacht in te dienen. https://www.uzleuven.be/nl/ombudsdienst/klachten-suggesties/klacht-melden

Gelet op het bedrag kunt u ook nog nader advies vragen bij https://www.juridischloket.nl/contact/  Handel snel om latere incasso/deurwaarderskosten te vermijden.

En dan ook nog: U geeft aan dat vanuit het MUMC alles geregeld zou zijn maar heeft u dan wel ook toestemming van VGZ verkregen om de operatie in Leuven te laten uitvoeren? Kan daar het probleem liggen?

Gaat alles goed met uw zoon, is de operatie geslaagd?

Ti
door Timothy1987 Dec 11, 2020 om 15:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel. Ben nieuw op deze website dus wist niet dat ik kon reageren op het bericht. De operatie zelf is goed verlopen.

VGZ was akkoord dat de operatie in Leuven ging plaatsvinden. Het heeft vooral te maken met het feit dat wij getekend hebben voor een eenspersoons kamer waarbij ereloonsupplementen onder vallen. De supplementen bedragen maximaal 150 procent ten opzichte van het basisbedrag voor de verstrekkingen. Zie ook: https://www.uzleuven.be/nl/raadpleging-en-opname/opname/kamerkeuze/kamer-en-ereloonsupplementen

Zo staat op de factuur: ECC open hartopertatie tijdens eerste 2levensj € 5922,06 moeten betalen. VGZ heeft hiervoor ook nog eens € 3948,04 betaald. In totaal dus 9.870,10 waarvan onder de basisverzekering maar € 5.922,06 valt.

panter22
door panter22 Dec 11, 2020 om 16:40
6599 Antwoorden / Vragen

Dus die operatie zou in Nederland €6.000 kosten Nu nu in Belgie €18.000.
Waarvoor zijn die €4.000? Verblijfskosten voor de ouder?

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 11, 2020 om 16:51
16882 Antwoorden / 202 Vragen

idd. de 'honorarium'kosten blijven voor mij een raadsel. Ik ben benieuwd of men bij de info@skgz.nl iets voor u kan betekenen en toch ook bij VGZ.

Ik vind het opvallend omdat ikzelf enkele jaren geleden een aantal dagen in een ziekenhuis in België  moest verblijven en daar ook nog nabehandeld ben (weliswaar geen operatie) maar ik wel op een éénpersoonskamer lag en alles door mijn Nederlands e ziektekostenverzekeraar is betaald. (Ik woonde toen in België, inkomen op basis verdiensten in Nederland)

Ti
door Timothy1987 Dec 11, 2020 om 16:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Pantzer22 het zijn de kosten die een arts blijkbaar extra in rekening kan brengen. Ik betaal dus letterlijk de arts

Uw behandelende arts rekent een supplement aan op de basishonoraria. In principe is dit supplement maximaal 150 procent van het basishonorarium.

Ti
door Timothy1987 Dec 11, 2020 om 17:00
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga maandag opnieuw bellen met VGZ. Mijn vrouw en ik slapen al weken onrustig. We zouden niet weten hoe wij dit bedrag kunnen betalen. Enige optie zou zijn beide auto's verkopen en dan hopen dat je net genoeg hebt! Ik ga dan ook contact opzoeken met SKGZ. Voor ons in ieder geval nooit meer een operatie in het buitenland. Dan maar naar verder weg reizen en het goed voor elkaar hebben. Ik kan helaas de factuur niet uploaden, anders had ik dat ook nog gedaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 11, 2020 om 18:30
16882 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog even ook dit omdat u daar mogeliujk ook nog iets aan heeft. Ik reageer nu als oud bestuurder (en lokaal voorzitter) van een ex. ziekenfonds (ANOZ), wetend dat VGZ ook uit dezelfde niet winstbeogende omgeving komt en m.i. ook nu nog geen commercieel/winstoogmerk heeft.

Uit uw melding meen ik te kunnen afleiden dat men bij VGZ de operatie in Leven heeft gesanctioneerd en dat zou dan naar mijn mening, nadrukkelijk mijn mening, dat dan in beginsel alles vergoed zou moeten/kunnen (dan even voorzichtig) worden. Ik sluit niet uit dat men bij VGZ niet heeft gedacht aan het zich voordoen van hetgeen u nu aangeeft waarbij ik dan ook nog veronderstel dat het ondertekenen van de door het Universiteits Ziekenhuis te Leuven een voorwaarde was om de operatie doorgang te doen vinden. Als dat inderdaad zo is denk ik dat u sterker staat. In ieder geval is dit denk ik iets om aan te geven bij VGZ.

panter22
door panter22 Dec 11, 2020 om 18:48
6599 Antwoorden / Vragen

Ik heb het formulier gevonden en inderdaad daar staat die 150% kosten op voor een eenpersoons kamer.
Er staat wel een uitzondering op, wanneer het medisch noodzakelijk is dat je kind op een eenpersoonskamer ligt.
Maar je schrijft dat op die afdeling alleen eenpersoonskamers waren, Dan had je geen keus tussen een of meerpersoonskamers. Kun je daar achter komen?
Moest je dat formulier bij een algemene balie tekenen of op de afdeling?
https://www.upckuleuven.be/sites/default/files/afbeeldingen/doc00190620170210075519.pdf
Er staan onderaan tel nummers. Ook van een ombudsman, Misschien kun je die bellen?
Kun je met het ziekenhuis een betalingsregeling treffen?
Of lenen bij een gemeentelijke kredietbank?

panter22
door panter22 Dec 11, 2020 om 18:55
6599 Antwoorden / Vragen

Nu lees ik dit:
Let op: Er mag u geen enkel supplement worden aangerekend als uw verblijf in een eenpersoonskamer medisch noodzakelijk is of als er geen ander type kamer beschikbaar is.
https://www.inami.fgov.be/nl/themas/kost-terugbetaling/door-ziekenfonds/verzorging-ziekenhuizen/Paginas/default.aspx#De_honoraria_voor_de_verstrekkingen

Ti
door Timothy1987 - Dec 11, 2020 om 15:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Gereageerd op reactie hierboven. Kan dit bericht niet meer verwijderen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 11, 2020 om 16:06
16882 Antwoorden / 202 Vragen

Fijn dat uw zoon gezond is. (1 x de waardering als topantwoord was al (meer dan) voldoende geweest. Laat weten hoe het verdere verloop is van de te nemen acties en uiteraard het resultaat.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 11, 2020 om 15:55
16882 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog even apart bij u terug omdat het mij lijkt dat u het beste kunt beginnen met navraag te doen wat er dan in rekening wordt gebracht door het UZ in Leuven en dan nog een keer de link: https://www.uzleuven.be/nl/ombudsdienst/klachten-suggesties/klacht-melden

I
k zie ook dat er meer kosten kunnen zijn die als ik ze optel ca. € 30,00 zijn en de vraag blijft: hoe komt men aan het bedrag ad ca. € 9.000,00.

Heeft VGZ u de operatiekosten/honorarium wel vergoed resp.vergoed aan het UZ Leuven?

Topantwoord

va
door vanlotjegetikt - Dec 11, 2020 om 16:58
809 Antwoorden / Vragen

1   persoonskamers zijn in een ZKH altijd een duur iets geweest, dat was al in de ZF tijd en de verzekeringspremie die men ervoor betaalde was niet mis.
U heeft voor luxe betaald(klinkt niet aardig) maar is wel zo.
VGZ  had u dat ook moeten melden, dan had u de keus gehad.
Overigens is de operatie geslaagd
Als u wat betreft VGZ niets terugkrijgt, kan u de Belastingdienst benaderen.
Wat betreft niet vastleggen. Elke scheet die u met uw verzekeraar bespreekt wordt binnen een systeem vastgelegd.
Meestal het zg  SAP.

Topantwoord

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 11, 2020 om 17:27
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vermoed dat  Leuven heel veel naar U toe stuurde en  ze alleen de kamer  hadden moeten  claimen.

De specificatie  is vaak lastig leesbare  medische   en  vraag in Leuven  wat er  gedeclareerd is.
U tekende voor 1 persoons kamer, niet voor zelf  operatie en onderzoek betalen, dat had VGZ moeten betalen.
Daar kan alsnog de factuur naar toe, en dan  krijg je van VGZ het niet vergoede deel van  1 persoons kamer.

En niet van verzekeraar wisselen als  dit soort problemen lopen,  dan gaat het echt fout.

rj
door rjw - Dec 11, 2020 om 19:54
3274 Antwoorden / 5 Vragen

[enigszins off-topic] Dit probleem geeft ook weer eens aan dat we altijd moeten uitkijken om (in dit geval) zorgstelsels tussen verschillende landen met elkaar te vergelijken. Op het eerste gezicht kan het in een ander land goedkoper of beter lijken, maar vaak worden dan de keerzijdes niet meegenomen in de overweging.

[ en weer on-topic] Wat staat er allemaal op de factuur? Zoals anderen al zeggen is het alleen honorariumsupplementen wel heel erg veel. Als er meer in zit dan de honorariumsupplementen is het weer te begrijpen dat VGZ niet betaald terwijl ze gezegd hebben dat honorariumsupplementen vergoedt worden. Misschien kan je de factuur hier eens plaatsen (wel even persoonsgegevens weghalen natuurlijk).

va
door vanlotjegetikt - Dec 11, 2020 om 20:47
809 Antwoorden / Vragen

Heb even de kosten van een Vlaams ZKH opgezocht.
https://www.zna.be/nl/naar-het-ziekenhuis/kosten-en-prijsindicaties/verblijfskosten.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 11, 2020 om 21:37
16882 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog even dit (waarvan ik zie dat @VANLOTJEGETIKT) al aangaf: indien u onverhoopt toch moet betalen is het als 'pleister op de wond' wel een aftrekpost die afhankelijk van de hoogte van alle aftrekbare zorgposten ook nog extra vermeerderd kan worden. En dat betekent dan dat een deel via de fiscus wordt vergoed.

En ik zie ook nog een reactie van @PANTHER22 van een Belgische site waarin voorwaarden worden gesteld m.b.t. niet te behoeven te betalen. (En die ik hier nog eens citeer: (@PANTHER22:
Nu lees ik dit:

Let op: Er mag u geen enkel supplement worden aangerekend als uw verblijf in een eenpersoonskamer medisch noodzakelijk is of als er geen ander type kamer beschikbaar is.
https://www.inami.fgov.be/nl/themas/kost-terugbetaling/door-ziekenfonds/verzorging-ziekenhuizen/Paginas/default.aspx#De_honoraria_voor_de_verstrekkingen

Wi
door Wikke3010 Dec 15, 2020 om 01:14
2 Antwoorden / Vragen

Voor België is dat gedoe met die supplementen jammer genoeg een normale situatie. Even een persoonlijk voorbeeldje: een oogoperatie (netvlies gescheurd) zou me in een twee- of meerpersoonskamer 1500 euro hebben gekost, terugbetaald door mijn ziekenfonds. Omdat ik een eenpersoonskamer had gevraagd, kwam daar een supplement bij van ook 1500 euro, terugbetaald door mijn hospitalisatieverzekering. Die kan je persoonlijk nemen, maar ze wordt ook dikwijls aangeboden door de werkgever. Niet goedkoop voor een formule met eenpersoonskamer. (Ik betaal 800 euro per jaar.) De operatie duurde een half uurtje, na een nacht in het hospitaal kon ik naar huis. Totale kost dus iets meer dan 3000 euro voor minder dan één dag hospitalisatie. Nog even opmerken dat een ' verblijf in een eenpersoonskamer medisch noodzakelijk is of als er geen ander type kamer beschikbaar is. ' niet door de klant wordt bepaald. Dit betekent bijvoorbeeld dat je bij een besmettelijke ziekte een kamer alleen krijgt. Het kan ook betekenen dat je aan het doodgaan bent, dan krijg je soms ook een kamer alleen. In sommige gevallen kunnen alle twee- of meerpersoonskamers bezet zijn, dan krijg je ook een eenpersoonskamer. Hier past ook een 'let op' : als je geen eenpersoonskamer wil omdat je geen supplementen wil betalen, mag je nooit tekenen voor een eenpersoonskamer! Vanuit Belgisch standpunt lijkt dit geval me heel gewoon.

Ti
door Timothy1987 - Dec 14, 2020 om 07:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor jullie hulp. Ben in ieder geval iets wijzer geworden. Juridisch Loket verwijst me ook naar de ombudsman van Leuven zelf. Nu hopen dat de ombudsman iets kan betekenen voor ons. Heb in ieder een mail ontvangen dat ze het nu gaan uitzoeken.

Mocht het zo zijn dat ik inderdaad de factuur moet betalen dan is het geruststellend dat ik een deel van de kosten terug kan krijgen via mijn aangifte.Het is tenslotte een flink bedrag.

va
door vanlotjegetikt Dec 14, 2020 om 08:45
809 Antwoorden / Vragen

Dank u voor de terugkoppeling en hoop dat er wat duidelijkheid komt over vergoeding van de nota.

Wi
door Wikke3010 - Dec 15, 2020 om 01:27
2 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft
Voor België is dat gedoe met die supplementen jammer genoeg een normale situatie.
Even een persoonlijk voorbeeldje: een oogoperatie (netvlies gescheurd) zou me in een twee- of meerpersoonskamer 1500 euro hebben gekost, terugbetaald door mijn ziekenfonds. Omdat ik een eenpersoonskamer had gevraagd, kwam daar een supplement bij van ook 1500 euro, terugbetaald door mijn hospitalisatieverzekering. Die kan je persoonlijk nemen, maar ze wordt ook dikwijls aangeboden door de werkgever. Niet goedkoop voor een formule met eenpersoonskamer. (Ik betaal 800 euro per jaar.) De operatie duurde een half uurtje, na een nacht in het hospitaal kon ik naar huis. Totale kost dus iets meer dan 3000 euro voor minder dan één dag hospitalisatie.
Nog even opmerken dat een '  verblijf in een eenpersoonskamer medisch noodzakelijk is of als er geen ander type kamer beschikbaar is. ' niet door de klant wordt bepaald. Dit betekent bijvoorbeeld dat je bij een besmettelijke ziekte een kamer alleen krijgt. Het kan ook betekenen dat je aan het doodgaan bent, dan krijg je soms ook een kamer alleen. In sommige gevallen kunnen alle twee- of meerpersoonskamers bezet zijn, dan krijg je ook een eenpersoonskamer. Hier past ook een 'let op' : als je geen eenpersoonskamer wil omdat je geen supplementen wil betalen, mag je nooit tekenen voor een eenpersoonskamer!
Vanuit Belgisch standpunt lijkt dit geval me heel gewoon.

Wi
door Wikke3010 - Dec 15, 2020 om 03:53
2 Antwoorden / Vragen

Nog een kleine aanvulling. Als je een eenpersoonskamer vraagt, wordt de kamer iets duurder, maar betaal je vooral supplementen aan de behandelende artsen.
In mijn geval was dat dus 1500 euro extra voor de prof die mijn oog heeft behandeld, wat ongeveer overeen kwam met het bedrag dat de ingreep in een tweepersoonskamer kost aan het ziekenfonds. Artsen zijn in een eenpersoonskamer vrij om hun supplementen te bepalen. Mijn supplement was dus ongeveer gelijk aan het bedrag dat de ziekteverzekering terugbetaalt. Een hospitalisatieverzekering vergoedt de supplementen met een maximum van twee of drie maal die wettelijke tegemoetkoming van de ziekteverzekering. Daaraan kan je al zien dat sommige artsen hoge supplementen (kunnen) vragen. Een goeie raad: als je een privékamer wil, ga dan naar een 'gewoon' (universitair, regionaal, ..) hospitaal. Daar zijn de supplementen nog een beetje beperkt. Maar er zijn hospitalen waar je aan de artsen supplementen betaalt die drie, vier maal hoger zijn dan de wettelijke tegemoetkoming van de ziekteverzekering. Vooral in het Brusselse...

rj
door rjw Dec 15, 2020 om 08:53
3274 Antwoorden / 5 Vragen

Dankjewel voor deze uiteenzetting. We zijn in Nederland vaak geneigd om te stellen dat het hier allemaal waardeloos is en in het buitenland alles beter is, dus deze nuancering is een welkome aanvulling. In het eerste bericht staat dat je 800 euro per betaalt voor de hospitalisatieverzekering. Wat zit er allemaal in zo'n verzekering? (en wat als je zo'n verzekering niet hebt?)

Wi
door Wikke3010 Dec 15, 2020 om 13:11
2 Antwoorden / Vragen

Iedereen in België heeft een verplichte basisgezondheidsverzekering (RIZIV) die tegemoetkomt in de medische kosten (via de ziekenfondsen).
Die terugbetalingen zijn over het algemeen niet slecht.
Voor personen die minder draagkrachtig zijn, is er ook een soort maximumfactuur per jaar.
Voor een ziekenhuisopname in een tweepersoonskamer volstaat dit meestal ook.

En dan zijn er de vrijwillige verzekeringen, bijvoorbeeld voor tandzorgen die niet medisch noodzakelijk zijn.

Daar heb je dan ook de hospitalisatieverzekering.

Als je een ingreep hebt in een hospitaal, betaalt het ziekenfonds niet alles terug. Er is een remgeld.
In een twee/meerpersoonskamer is die terugbetaling niet slecht.

Een hospitalisatieverzekering betaalt, onder bepaalde voorwaarden, de eigen kosten terug.
Het basisprincipe is: de verzekering betaalt het bedrag terug van het verschil tussen de betaalde prijs en de wettelijke tegemoetkoming van het RIZIV, met (meestal) een maximum van twee of drie keer de wettelijke tegemoetkoming die wordt terugbetaald (naargelang de verzekeraar en de gekozen formule).
De ingreep moet, heel kort door de bocht, medisch noodzakelijk zijn, dus bijvoorbeeld wel een borstverkleining om medische redenen, maar niet om louter estetische redenen.
(Dingen waarvoor het RIZIV geen tegemoetkoming geeft, worden dan ook niet vergoed door de verzekering. Er zijn wel een paar uitzonderingen natuurlijk.)
Zonder verzekering betaal je bij een opname een stuk zelf. Dat valt mee in een tweepersoonskamer.

Er bestaan allerlei formules bij hospitalisatieverzekeringen.
Tweepersoons / eenpersoons / met of zonder franchise / met of zonder familieleden....
Je kan zelf zo een verzekering afsluiten. Ook dikwijls is dit een onderdeel van het voordelenpakket van de werkgever.
Ik denk dat de meeste wereldwijd geldig zijn.
Ikzelf ben gepensioneerd, heb een uitgebreide formule en dan is 800 euro per jaar een normaal bedrag (DKV, eenpersoonskamer, geen franchise, zorg vooraf 1 maand, zorg achteraf 3 maanden).

De basisverzekering vergoedt de overgebleven kosten in een tweepersoonskamer (met eventuele zelfgekozen beperkingen zoals een franchise).

Je kan ook kiezen voor de uitgebreide formule. Dan kan je bijvoorbeeld voor een kleine ingreep kiezen voor een tweepersoonskamer, zonder supplementen (interessant bij bijvoorbeeld een franchise).
Maar je kan dan ook kiezen voor een kamer voor jou alleen, bij dingen waarbij je graag je privacy hebt.
Als je kiest voor een eenpersoonskamer zijn de artsen vrij om supplementen te vragen. Die kunnen erg hoog oplopen
Dan heb je recht op terugbetalingen voor die supplementen.
Die verzekering kost wel stukken meer, maar je hebt weinig of geen eigen kosten (tot aan een bepaalde (ruime) limiet) in een eenpersoonskamer.

En nu een samenvatting in een paar lijnen.
De officiële tegemoetkomingen van het RIZIV zijn niet slecht voor de gewone gezondheidszorg.
Voor die dingen (bezoek aan dokter of specialist, opname in tweepersoonskamer, ...) is er dus een goeie voorziening.
De officiële gezondheidszorg kan aangevuld worden met een bijkomende verzekering, bijvoorbeeld een tandverzekering, een hospitalisatieverzekering.
Voor een tweepersoonskamer heeft een hospitalisatieverzekering een beperkt nut.
Voor een eenpersoonskamer is een hospitalisatieverzekering met de juiste formule wel heel erg nuttig.
Het zijn vooral de supplementen die de ARTSEN vragen, die de rekening doen oplopen.
Die supplementen hebben dus niet zozeer met het gebruik van een eenpersoonskamer te maken, maar wel met de vrijheid die de specialisten krijgen om in dat geval vreselijk hoge honoraria te vragen.
Een hospitalisatieverzekering voor een eenpersoonskamer voorkomt dat je zelf moet opdraaien voor de niet door het RIZIV  terugbetaalde supplementaire kosten.

1paul
door 1paul - Dec 15, 2020 om 08:28
3164 Antwoorden / 0 Vragen

u doet of u van niets wist en ik kan me voorstellen dat in de emotie van het moment dit alles niet binnenkwam maar als u zelf uw verhaal terugleest is alles duidelijk gemaakt van te voren en bent u erop gewezen dat u tekende voor de 1 persoonskamer wat weer in hield dat u hiervoor diende bij te betalen....

 u had van tevoren bij uw verzekeraar zwart op wit moeten vragen, word dit vergoed ja of nee....

gezien het bedrag ga ik er eerder vanuit dat u veel meer betaald heeft dan enkel opslag voor de kamer, vraag een specificatie op, vraag ook enige coulance met betrekking tot de betaling en leg uit dat u dit opneemt met de verzekeraar, mijns inziens moet deze in ieder geval de kosten betalen die zij afgesproken hebben met kontraktpartijen!!!!

stuur dus de rekening die u straks krijgt door naar uw verzekeraar....in ieder geval een kopie houden.