yerodin
door yerodin Mar 7, 2020 om 10:54
Geldzaken & recht

Huis gekocht, maar bouwjaar + woonoppervlakte klopt niet

Eind oktober heb ik een huis gekocht, welke volgens de brochure gebouwd is in 1965 en een woonoppervlakte heeft van 89m2.
In het koopcontract staat wel de oppervlakte van het perceel (welke juist is), maar niet de woonoppervlakte en dat het huis
omstreeks 1965 gebouwd is. Nu ontving ik van de gemeente een WOZ inlichtingsformulier, waar allerlei informatie omtrent
het huis op staat. Zo is het huis gebouwd in 1962 en is de woonoppervlakte 70m2.
Kan ik de makelaar en de verkoper nog op aan spreken?

8991 18 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 7, 2020 om 11:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Welke makelaar wil je aanspreken? De koop- of verkoopmakelaar?

Aanspreken kan natuurlijk altijd.

yerodin
door yerodin Mar 7, 2020 om 11:24
8 Antwoorden / 9 Vragen

De verkoopmakelaar.

diumenge
door diumenge Mar 7, 2020 om 11:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zou eerder denken dat de aankoopmakelaar z'n werk niet goed heeft gedaan.

yerodin
door yerodin Mar 7, 2020 om 11:43
8 Antwoorden / 9 Vragen

Ik had geen aankoopmakelaar, alleen een adviseur voor de lening die ik moest aangaan.

diumenge
door diumenge Mar 7, 2020 om 11:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus dan heb je zelf van te voren geen goed onderzoek gedaan. Uiteraard kan je de verkoopmakelaar er nu dan op aanspreken, maar ik vraag mij of je daar veel mee gaat bereiken. Succes er mee.

yerodin
door yerodin Mar 7, 2020 om 15:00
8 Antwoorden / 9 Vragen

Gezien de woningmarkt en het feit dat ik al een half jaar "dakloos" was en op verschillende adressen heb gewoond, was ik allang blij dat ik dit huis kon kopen. Ik heb de makelaar van de verkoper gevraagd voor afmetingen omdat er geen plattegrond in de brochure stond, zoals tegenwoordig wel gebruikelijk is. Hij liet weten dat hij ze niet had en de verkoper nogal laks was wat betreft de zaken. Ik had het huis al mondeling gekocht toen ik de kamer kon opmeten voor laminaat.

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2020 om 15:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men kan een huis niet mondeling kopen. Maar u hebt dus al gemeten voordat u het kocht, dan kon u toch de afmetingen weten?

yerodin
door yerodin Mar 7, 2020 om 17:18
8 Antwoorden / 9 Vragen

Nee, want die heb ik nooit gekregen, zoals ik al zei, heb ik alleen de kamer opgemeten voor laminaat.

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2020 om 18:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die kamer opmeten hebt u toch gedaan met een centimetermaat? En als u dan de totale oppervlakte wilde weten, had u dat toch dinpel even kunnen meten?

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2020 om 11:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor de aankoop niet een beetje nagemeten? En het bouwjaar had u ook kunnen nagaan, maar is toch niet van belang.

yerodin
door yerodin Mar 7, 2020 om 11:18
8 Antwoorden / 9 Vragen

Nee, er is ook nog zoiets van vertrouwen, van wat er in de brochure staat en de verkoper was er bijna nooit, zat in het buitenland volgens de makelaar.

me
door mein33 - Mar 7, 2020 om 11:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Eind oktober heb ik een huis gekocht met een woonoppervlakte heeft van 89m2.
WOZ inlichtingsformulier,
van de gemeente en is de woonoppervlakte 70m2.

Meten is weten en wat is het echte woonoppervlak ?

volgens de brochure gebouwd is in 1965
volgens de gemeente is het huis gebouwd in 1962

De bouwvergunningaanvraag kan in 1962 zijn aangevraagd en de oplevering  zal dan in 1965 hebben plaatsgevonden.

Ka
door Kassagebruiker - Mar 7, 2020 om 12:13
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik herinner mij iets van een rijdende rechter opmerking, de vierkante meters mogen een afwijking hebben die ook door het kadaster ook erkent wordt omdat men vroeger geen gps meting had. Ik weet niet meer welke uitzending.

ma
door malty - Mar 7, 2020 om 12:22
1112 Antwoorden / 1 Vragen
Thijs12
door Thijs12 - Mar 7, 2020 om 12:33
538 Antwoorden / Vragen

Laat maar mooi staan anders krijg je een hogere WOZ.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 7, 2020 om 17:46
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@TT dat is nog maar de vraag. WOZ waarde kan worden vastgesteld op basis van een onderzoek in de woning en als dat inderdaad gebeurt kan dat m.i. vervelende consequenties hebben als dan blijkt dat men eerder is uitgegaan van een foutieve opgave/melding. Dan zal Ts de nodige moeite moeten doen, m.i., dat hij misleid is.

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2020 om 18:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welja, misleid. De Ts meet de kamer voor het laminaat, nou meet de rest dan ook een beetje.

ro
door ron503 - Mar 7, 2020 om 14:24
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het bouwjaar van het huis maakt voor de aan/verkoop niets uit want het is geen auto die minder waard wordt als die ouder dan belooft is. De woonoppervlakte is kadestraal kloppend maar de bruikbare woonruimte is kleiner omdat binnenmuren en loze ruimtes tot de indeling van het huis behoren. De WOZ waarde wordt door soort gelijke woningen die een soortgelijke indeling hebben bepaald en niet per woning want dan zou er jaarlijks een inspecteur aan huis dienen te komen om de waarde vast te stellen en dat kost meer dan het oplevert. Eigenlijk heeft u voordeel want als de WOZ waarde lager geschat wordt betaald u ook minder aan belastingen terwijl de woning hopelijk in waarde blijft stijgen.

getty
door getty - Mar 7, 2020 om 14:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bent u lid van Vereniging eigen Huis? WIn daar eens advies in of wordt lid en vraag het daar alsnog.  Ik vind het jaartaal niet zo schokkend, maar als de oppervlakte daadwerkelijk zoveel afwijkt dan is dat wel kwalijk.  Je zou op de informatie van de verkopende makelaar moeten kunnen vertrouwen lijkt mij.

lo
door lovewinnie - Mar 7, 2020 om 15:08
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Wellicht was de oplevering in 1965?
Vierkante meters nog nagemeten?
Misschien oorspronkelijk 70m2 maar is er uitgebouwd? Zonder vergunning en dus niet bekend bij gemeente ?
Eerst meten en kijken welke informatie klopt

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 7, 2020 om 16:52
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Allereerst advies vragen bij Eigen Huis en als het inderdaad juist is wat u stelt en de koopakte is onjuist dan heeft u meer dan voldoende reden om schadevergoeding of dergelijke te vorderen bij de verkoper omdat u dan volstrekt foutief bent geïnformeerd. Dat ondanks het gegeven dat wordt geacht dat u zelf een onderzoeksplicht heeft maar hier is de afwijking wel erg groot. U dient wel heel zeker te weten of de woonoppervlakte inderdaad 70 ms is en u bijv. niet toch iets vergeet of anderzijds een vliering die niet bewoonbaar is is meegeteld (hetgeen dan m.i. ook misleidend zou zijn).

Als het zo is is het als gezegd juist zaak om de verkoper aan te spreken en ook de makelaar die dan foutieve info heeft gvertsrekt. Als het een Makelaar is die is aangesloten bij bij bijv. de NVM, zie daarvoor deze https://www.nvm.nl/service/contact/vraagofklacht/klachtenprocedure  en deze https://www.consumentenbond.nl/huis-verkopen/klacht-over-een-makelaar  Succes.

yerodin
door yerodin Mar 7, 2020 om 17:21
8 Antwoorden / 9 Vragen

Dank u wel voor uw reactie, hier kan ik wat mee????

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 7, 2020 om 17:41
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Nalezen en de daarin gegeven adviezen opvolgen.

me
door mein33 - Mar 7, 2020 om 17:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mis nog steeds de werkelijke meters die @yerodin zelf heeft gemeten !!

Vergeet bij het het meten vooral het toilet en de badkamer niet !

Echt "meten is weten" en als de echte meters erg veel afwijken van de meters die de verkoopmakelaar heeft opgegeven in de verkoop brochure, dan bestaat er een ienie minie kansje om de verkoopmakelaar daar op aan te spreken.

il
door iljaha - Mar 7, 2020 om 17:53
179 Antwoorden / 3 Vragen

De makelaar is kennelijk wat slordig geweest. Als de verkoper aan heeft gegeven dat het huis omstreeks 1965 is gebouwd, kan dat zijn overgenomen. Overigens is het ook mogelijk dat in de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) het jaar 1962 is opgenomen omdat dat het jaar is van vergunningverlening. Dat hoeft niet het jaar van oplevering te zijn. Maar die 3 jaar zijn niet zo belangrijk natuurlijk.
De woonoppervlakte bestaat niet. Het gaat om gebruiksoppervlakte. Als je volgens die regels meet, is bv enkel ruimte die hoger is dan 1,5 meter, gebruiksoppervlakte. Misschien heeft de makelaar de vloeroppervlakte gemeten. Of volgens de BAG geldt bv een gemetselde berging ook als gebruiksoppervlakte maar dat is wellicht voor de WOZ weer geen woonoppervlakte.

Ik zou zeggen: laat maar lekker zo. U heeft gekocht en geleverd gekregen wat u heeft gezien. Zonde om hier energie aan te besteden.

panter22
door panter22 - Mar 7, 2020 om 18:16
6599 Antwoorden / Vragen

Wat je eerst zou kunnen doen is zelf in het kadaster kijken.
Een uitgebreid woningrapport kost €18,75. Misschien kun je een goedkoper uittreksel krijgen op de site van het Kadaster, maar dan moet je even verder kijken. Bestel alleen bij het Kadaster zelf, niet bij Kadasterdata of een soortgelijke site, want dan betaal je meer voor dezelfde info:
https://www.kadaster.nl/producten/woning/woningrapport
Ook je huis zelf even opmeten. Dan weet je of het klopt.
Lees daarna de blog van Malty. Die gaat over een belangrijke uitspraak van het Hof, van 18-06-2019.
Klik onderaan op Bron en je vindt de uitspraak.Ook lezen.
Daarna contact opnemen met de makelaar. Je hoeft niet direct een klacht in te dienen, maar je kunt eerst overleggen.
Overleggen kost niets. Vragen om schadevergoeding. Hoeveel, kun je zelf proberen in te schatten, maar reken niet op duizenden euro's.
Gaat de makelaar moeilijk doen, overhandig dan de blog met de uitspraak. Wil hij je nog niet tegemoetkomen, dan kun je dreigen met een klacht of een rechtzaak. Maar het lljkt mij verstandig om dit zo lang mogelijk uit te stellen, want je weet nooit zeker of je wint en het kost onnoodig geld.

yerodin
door yerodin - Mar 8, 2020 om 09:43
8 Antwoorden / 9 Vragen

Hartelijk dank voor alle reacties!! Van een aantal daar kan ik iets mee.

aurora1
door aurora1 - Mar 8, 2020 om 12:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is al gezegd: vraag eens advies aan de Vereniging Eigen Huis.

Kijk ook hier:
https://pctipvandedag.nl/afstand-meten-apps

rj
door rjw - Mar 8, 2020 om 19:21
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Strikt genomen is het woonoppervlak niet zo relevant. Je hebt een de woning gezien, je vond de ruimtes blijkbaar goed genoeg en hebt een bepaald bedrag betaalt voor wat je het waard. Had je het niet gekocht als in de folder 70m2 stond? En even praktisch: de bruikbaarheid van de ruimte is belangrijker dan de het oppervlak. Bijv.: een ruimte van 4x5m is praktischer dan een ruimte van 2,2x10m terwijl die laatste groter is.