sq
door squaw Oct 8, 2004 om 14:07
Geldzaken & recht

Huis in de veiling wat nu???

2002 heb ik samen met nu mijn ex partner een huis gekocht.
2003 heb ik de relatie verbroken en stond het huis dus leeg en heeft een jaar te koop gestaan.
Op een gegeven moment kon ik mijn hypotheek (SNS Bank) niet meer betalen door diverse leningen/schulden door ex partner waarvoor ik helaas ooit heb getekend en daar nu ook aan vastzit en (ex partner betaald niks) kregen wij een achterstand omdat ik mijn baan kwijt raakte in die tijd.
Het probleem is het volgende:

Wij hebben een woonlastenverzekering afgesloten en moesten een premie betalen van 4400 euro in 1 keer. Dit betekend dat als je zonder werk komt te zitten dat je in ieder geval verzekerd bent om je hypotheek te kunnen blijven betalen.
Aantal malen naar geschreven en gebeld en nu blijkt dat je dat alleen uitgekeerd krijgt als je een vast contract heb. Dit heel vreemd is omdat wij beiden geen vast contract hadden en wel die verzekering moesten betalen maar nooit iets terug hebben gekregen (dit ook via de hypotheekverstrekker de SNS Bank) Als we dit geld hadden gekregen hadden wij dus wel de hypotheek kunnen blijven betalen en was er nu geen probleem geweest.

Wij hebben het huis toendertijd laten taxeren voor de waarde van 200.000 euro en executiewaarde van 180.000 euro.
Aan de hand hiervan is ook de hypotheek opgemaakt. Omdat het met 2 salarissen eigenlijk net genoeg was om de hypotheek te kunnen krijgen. Nu staat er op het taxatierapport dat er niet bekend is vanuit welke instelling de taxatie is gedaan. Terwijl de bank dit dus wel moest weten omdat wij anders de hypotheek niet kregen.

Nu gaan ze het huis veilen via de bank (de hypotheekverstrekker SNS).
Ze hebben het huis getaxeerd voor een waarde van 135.000 euro.
Dit ligt ver onder de 1e taxatie en dat betekend dus dat wij straks een schuld overhouden van 50.000 euro omdat ze er ook een boete op hebben gegooid van 5000 euro.

Mag dit zomaar???

We hebben heel veel betaald aan die bank en verschillende verzekeringen en toen ik weg was uit de woning heb ik maanden niks meer gehoord van die bank. Terwijl ik zelf 3 afspraken heb gehad, diverse telefoontjes en aangetekende brieven heb verstuurd.

Waarschijnlijk moet ik met deze grote schuld naar de schuldhulpverlening maar ik wil eerst zeker weten of dit zomaar kan en mag en of die verzekering wel klopt, zoveel geld en er nooit iets van terugzien beetje vreemd.....

Hoop dat ik hier wat antwoorden op kan krijgen en bedankt alvast.

Zijn er dingen onduidelijk voeg ik het er alsnog aan toe.

Sandra

4091 5 Rapporteer

gepriso
door gepriso - Oct 8, 2004 om 16:53
113 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben verbaast te lezen dat je zonder vast contract een hypotheek kan krijgen. Daarnaast is het vreemd dat de SNS een verzekering aanbied waar jullie nooit gebruik van kunnen maken.
Ik weet het niet zeker, maar ik neem aan dat de SNS over een klachtenregeling beschikt, dat kun je het best bij de SNS vragen. Dien een officiele klacht met betrekking tot deze verzekering.

Wat betreft de taxaties, vraag bij een makelaar of een andere persoon die er verstand van heeft hoe zo'n prijsverschil kan. Misschien zit het in de executieverkoop, maar het verschil lijkt mij te extreem. Meldt ook dit in de zelfde klacht.

De verkoop zal wel niet ongedaan gemaakt kunnen worden gezien de andere omstandigheden (onder andere gezien je andere vraag). Je kunt ook de klacht indienen bij de nationale ombudsman.

sq
door squaw - Oct 8, 2004 om 17:41
2 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor de tip.

Nu is het zo dat ik aan mijn eigen makelaar heb gevraagd hoe dat kan dat het verschil zo groot is. Die zei dat degene die de taxatie toendertijd heeft gedaan het huis veels te hoog heeft getaxeerd.
Nu krijgen ik daar straks dus inderdaad enorme problemen mee omdat de executiewaarde zo laag is dat er een enorm verlies is op het huis. Dit omdat de bank het nu zelf in de openbare verkoop zet.
En zelf een taxateur in handen heeft genomen.

Is het niet vreemd dat de bank er niet zoveel mogelijk uit probeer te krijgen en dat huis dus zo laag word getaxeerd? Ik weet dat je zowiezo vaak een verlies heb maar een verlies van nu al meer dan 50.000 euro wat waarschijnlijk straks misschien wel op kan lopen tot 80.000 euro lijkt mij erg veel.

Ik ga in ieder geval een klacht indienen over de verzekering want doordat hun dat nooit hebben betaald kon ik mijn hypotheek niet meer betalen terwijl ik juist dacht verzekerd te zijn voor dat soort dingen.

user123
door user123 - Oct 8, 2004 om 23:55
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Hopelijk heeft u een nationale hypotheekgarantie. In sommige gevallen passen zij de restschuld bij (eenvoudig gezegd).

Probeer een afspraak te maken met een advokaat (op hele korte termijn!) Hij kan de polisvoorwaarden en de afwijzing juridisch beoordelen. Stel dat uw claim ten onrechte is afgewezen is het vervelend om hier na de gedwongen verkoop achter te komen.

gepriso
door gepriso - Oct 9, 2004 om 14:28
113 Antwoorden / 1 Vragen

Het is voor de bank niet aantrekkelijk dat uw schuld groter wordt, immers hebben ze weinig kans dat ze het terug krijgen.

De taxatiefout vindt ik verbijsterend gezien het grote verschil. Overigens hadden jullie dat toch op moeten merken? Ik neem aan dat je voor je een woning koopt ook andere woningen hebt gezien met bepaalde prijzen. Dat is toch vrij makkelijk te vergelijken. Ik begrijp het in elk geval niet.

Sterkte

ro
door robbin_1 - Nov 3, 2004 om 21:26
16 Antwoorden / 15 Vragen

Samen met uw ex een huis gekocht, dus ook samen voor getekend? Betekend dit niet samen de lusten zoniet de lasten, zoniet de mogelijke restschuld ?Is destijds de taxatie ook door uw hypotheek verstrekker uitgevoerd en veel te hoog ingezet? Is de woning in deze korte periode zo verwaarloosd dat deze nu niet eens de executiewaarde haalt. Vreemd, ik krijg de indruk dat u door uw hypotheek verstrekker dubbel wordt gepakt.Gezien de prijsindexering is er in deze periode toch een stabiele, zoniet een lichte stijging van waarde in de huizenmarkt. Mijn advies, neem gerechtelijke stappen om bij een mogelijke restschuld uw expartner hierin ook te laten betalen.Naar mijn idee is deze ex mede eigenaar volgens de wet.