Bu
door BuddySpurlock May 17, 2022 om 18:12
Geldzaken & recht

Huisbaas en huurder willen beiden verlengen, maar niet voor onbepaalde tijd

Hallo,

Momenteel hebben mijn partner en ik een 2-jarig huurcontract, wat over 7 maanden afloopt. Aangezien wij in de huidige markt niet kunnen kopen, zouden wij dit graag met max 2 jaar verlengen. Nog voordat wij dit aan onze huisbaas hadden voorgelegd, benaderde hij ons zelf al om aan te geven dat als wij interesse hadden, hij ons graag een jaar of 2 langer zou houden als huurders.

Perfect dus, zou je denken; beide partijen willen hetzelfde. Maar helaas: als ons huidige contract verlengt wordt dan moet het volgens de wet automatisch overgaan in een contract voor onbepaalde tijd (waar wij absoluut geen interesse in hebben!), en dat wil onze huisbaas hoe dan ook niet. Hij wil zelf in de toekomst misschien nog wat met het pand doen, en wil niet het risico nemen dat wij straks toch langer zouden willen blijven en hij dan niet van ons af kan. Dus nu heeft hij alsnog laten weten dat wij tot zijn spijt er over 7 maanden uit zullen moeten.

Ontzettend krom dus; wij worden nu in een zeer moeilijke situatie gebracht, door een wet die was bedoeld om ons te beschermen. Weet iemand of hier geen weg omheen te vinden is, aangezien beide partijen welwillend zijn? Is er geen manier waarop wij bijv een bindende verklaring kunnen afleggen dat we niet van ons recht om voor onbepaalde tijd te blijven gebruik zullen maken, en na max 2 jaar onze huur zullen opzeggen?

5210 10 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 17, 2022 om 18:26
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

Uw verhuurder mag u 1 keer een tijdelijk huurcontract geven dat maximaal 2 jaar mag duren. Dit contract stopt op de einddatum die in uw huurcontract staat. Uw verhuurder moet u hier op de juiste manier aan herinneren. Daarna moet u de woning verlaten. Wil de verhuurder uw huurcontract eerder stoppen? Dan mag u dit weigeren.

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huurcontract-opzeggen-door-verhuurder/

Bu
door BuddySpurlock May 18, 2022 om 09:00
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de link, maar de huisbaas probeert het huurcontract niet eerder te beëindigen. Het contract eindigt nu gewoon op de einddatum in het huurcontract. De vraag is of dit toch nog voor een bepaalde tijd verlengd kan worden, zonder dat het overgaat in een contract voor onbepaalde tijd.

getty
door getty - May 17, 2022 om 18:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wordt lastig denk ik

Topantwoord

Mabelle
door Mabelle - May 17, 2022 om 18:32
483 Antwoorden / 1 Vragen

Dus duidelijk een voorbeeld van 'ieder voordeel heeft een nadeel'.

Kijk eens of de Woonbond (niet gratis) een oplossing voor beide partijen heeft, https://www.woonbond.nl/

Bu
door BuddySpurlock May 18, 2022 om 09:01
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt, met de woonbond was ik nog niet bekend! Ik zal daar eens informatie zoeken/informeren.

mahadma
door mahadma - May 17, 2022 om 18:49
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Probeer een nieuwe termijn van 1 of 2 jaar vast te bespreken. Dat is voor beide partijen een prettige optie.

Bu
door BuddySpurlock May 18, 2022 om 08:57
Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat willen we, maar de vraag is dus: is er een manier om dit te doen? Als er na een contract van 2 jaar verlengd wordt, dan gaat dit volgens de wet automatisch over in een contract voor onbepaalde tijd. Een nieuwe termijn van 1 of 2 jaar is dus niet mogelijk. Waar ik probeer achter te komen is dus of dit op de een of andere manier te omzeilen is.

sjjoppy
door sjjoppy - May 18, 2022 om 09:20
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Uw verhuurder mag u kennelijk maar 1x een tijdelijk huurcontract toekennen voor 2 jaar.
Het is een kwestie van wederzijds vertrouwen als de huur later voor onbepaalde tijd verlengd wordt dat de verhuurder ervan op aan kan dat u niet langer dan 2 jaar blijft en dat is blijkbaar moeilijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 18, 2022 om 09:22
16887 Antwoorden / 202 Vragen

. De verhuurder kan en mag dat weigeren zoals @Sjoppy al aangaf.  Zie o.a. dit https://www.woonbond.nl/woning-zoeken-recht/tijdelijk-huren en u kunt een verhuurder niet dwingen u een andere aanbieding te doen.

sjjoppy
door sjjoppy May 18, 2022 om 09:32
7225 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft,
volgens mij is het de verhuurder die bang is dat de huurder er niet na de volgende 2 jaar uit wil terwijl deze dan de verhuurde woning nodig heeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 18, 2022 om 09:42
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@Terechte opmering. Zie mijn aanpassing.

Topantwoord

in
door inno1 - May 18, 2022 om 09:59
123 Antwoorden / Vragen

Ik heb het volgende gevonden: Deze link gaat over een rechtszaak betreffende een tweede tijdelijke huurperiode. Als het nieuwe contract zodanig wordt opgesteld dat de huurder nadrukkelijk afziet van huurbescherming en de verhuurder eveneens, dan keurt de rechter in idt geval een tweede twee jaarlijkse termijn goed. https://reijnders-advocaten.nl/nieuws/stapeling-van-tijdelijke-huurovereenkomsten-mogelijk

Bu
door BuddySpurlock May 18, 2022 om 12:47
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is heel interessant, bedankt!

panter22
door panter22 May 18, 2022 om 14:15
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk even goed naar de uitspraak die genoemd is in dit artikel. De huurder zag af van zijn wettelijke rechten. Er kon een nieuwe huurovereenkomst worden gesloten voor 2 jaar, maar in dit geval kon de huurovereenkomst niet tussentijds worden opgezegd en moest er, na het verlaten vn de huurwoning,  nog 10 maanden te weten 12.600 euro worden betaald. Laat je dus goed voorlichten wat dat betekent voor jouw huurcontract.

ik
door ikedwin1960 Jun 1, 2022 om 17:17
4 Antwoorden / Vragen

Helaas komt deze problematiek vaker voor. Er zijn in de politiek dan ook voorstellen om de maximale bepaalde tijd huurovereenkomst te verlengen naar 3 jaar, of zelfs 5 jaar. Maar vooralsnog is het aangaan van een 2e opvolgende bepaalde tijd huurovereenkomst ( die dan onbepaald wordt ) niet aantrekkelijk voor verhuurders gezien de dan geldende doorlopende huurbescherming voor huurders. Maar omdat er dan niet verlengd wordt zijn ook huurders de dupe. Het laten opvolgen van de 1e huurovereenkomst door een zogeheten vaststellingsovereenkomst waarin partijen verklaren dat zij een van de wet afwijkende regeling treffen is denkbaar, maar niet geheel zonder risico. Naar mijn weten is een dergelijke contsructie nog niet getoetst door de rechter.

panter22
door panter22 Jun 1, 2022 om 17:40
6599 Antwoorden / Vragen

@ikedwin1960, er is wel een rechtzaak over geweest.
Door al die constructies wordt de huurbescherming van huurders steeds meer aangetast. Nu is het al klagen dat de huurder over 2 jaar er weer uit moet. Daar is de huurder niet de dupe van. De huurder is er de dupe dat de verhuurder de mogelijkheid wordt gegeven om de huurder er met 2 jaar uit te gooien en aan de volgende huurder een veel hogere huur te vragen. En de huurder moet zelf maar weer ergens anders onderdak vinden en verhuiskosten betalen.De verhuurder had de huurders kunnen vertrouwen en hen een contract voor onbepaalde tijd kunnen geven.

sjjoppy
door sjjoppy - May 18, 2022 om 10:50
7225 Antwoorden / 3 Vragen
Gw
door Gwe - May 18, 2022 om 12:35
1 Antwoorden / Vragen

Misschien het nieuwe huurcontract op naam van je partner zetten dan kan je weer 2 jaar verder.

Bu
door BuddySpurlock May 18, 2022 om 12:46
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is een heel goed idee waar wij helaas al bij het opstellen van het oorspronkelijke contract aan hadden moeten denken: dat staat op naam van ons allebei.

in
door inno1 - May 18, 2022 om 13:14
123 Antwoorden / Vragen

Graag gedaan. Ik hoop dat het lukt.