Ar
door ArendNacht Feb 20, 2017 om 13:12
Geldzaken & recht

Huisgenoot beweert dat verhuurder ons beiden eruit kan zetten door mijn logé,

Hallo,

Ik bewoon samen met mijn huisgenoot een etage. We hebben aparte kamers en een gedeelde keuken en badkamer. Op papier is hij hoofdhuurder (voor de gemeente?), maar we hebben allebei (!) een eigen huurcontract bij de verhuurder. Los van elkaar dus. We betalen beiden onze huur direct aan de verhuurder en staan allebei ingeschreven.

Ik heb geregeld mijn vriendin op bezoek. Soms is ze er een week niet (en ben ik bij haar), soms slaapt ze hier vier nachten achtereen. Mijn huisgenoot beweert dat als de verhuurder erachter komt dat mijn vriendin vaak bij mij slaapt, hij de hoofdhuurder (mijn huisgenoot dus) verantwoordelijk stelt, en ons beiden eruit kan zetten. Ik verwerp dit door het volgende te stellen:

- Het is legaal om een logé te hebben (zelfs voor langere tijd),
- mijn vriendin heeft een eigen huurcontract en staat ingeschreven op haar eigen adres en niet bij ons. Zij woont dus niet bij ons en daar is bewijs voor,
- stel dat de verhuurder hier bezwaar tegen heeft, dan zal hij zich enkel tot mij richten, aangezien ik de 'overlast' veroorzaak en een eigen contract heb.

Toch ben ik bang dat mijn huisgenoot gelijk heeft en inderdaad verantwoordelijk is voor mijn logés. Hij geeft verder aan dat hij geen last van ons heeft, maar puur bang is eruit gezet te worden. Mijn vriendin heeft wel de sleutel van de woning, maar mijn beste vriend heeft die ook (voor het geval ik die van mezelf verlies).

Weet iemand hoe dit zit?

8095 9 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Feb 20, 2017 om 13:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Van je vriendin?;-))

Kan iemand mij verlossen?

temmetje
door temmetje Feb 20, 2017 om 13:22
24 Antwoorden / 3 Vragen

Grappig, daar heeft vraagsteller ècht iets aan.

Cookies
door Cookies Feb 20, 2017 om 13:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Aan jouw opmerking wel dan? Die van mij is tenminste nog grappig.;-)

akkerdistel
door akkerdistel Feb 20, 2017 om 13:28
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind hem wel grappig *smile*.

Cookies
door Cookies Feb 20, 2017 om 13:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@akkerdistel: jij zit te azen op die vriendin natuurlijk.;-))

akkerdistel
door akkerdistel Feb 20, 2017 om 13:37
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Rofl, klopt helemaal. Je hebt toch geen screenshot hè? :-)

Cookies
door Cookies Feb 20, 2017 om 13:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Grijns.

fa
door familyman - Feb 20, 2017 om 13:23
888 Antwoorden / 1 Vragen

Kan iemand mij verlossen?

Geen idee of er op deze site ook verloskundigen zijn.

Logeren heet max 4 weken (in de praktijk), maar de gsd gaat uit van 3 nachten is logeren, 4 is samenwonen.

Cookies
door Cookies - Feb 20, 2017 om 13:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zolang je vriendin maar NIET ingeschreven staat op jouw adres en zij niet 24/7 maanden achtereen bij jou verblijft, is er niets aan de hand. Als ik iemand langer dan enkele maanden 24/7 bij mij wil laten logeren, moet ik officieel toestemming vragen aan de verhuurder. Dat staat ook vermeld in de huurvoorwaarden.

tenormin
door tenormin - Feb 20, 2017 om 13:30
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nee hoor, de verhuurder zet jullie er niet uit. Logeren mag en zoals je schrijft; ze heeft eigen onderkomen en adres. De huisgenoot hoeft zich geen zorgen te maken. En ze is maar 4 dagen achtereen bij je. Zou anders zijn als ze ingeschreven is bij je maar daar is in dit geval geen sprake van.

getty
door getty - Feb 20, 2017 om 13:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat staat er in uw huurcontract over het hebben van loges?
En in principe is dit geen reden om het huurcontract van een andere huurder te verbreken. Maar misschien staat hierover een artikel in zijn contract?  Vraag hem eens of hierover wat in zijn contract staat.

Ar
door ArendNacht Feb 20, 2017 om 15:24
Antwoorden / 1 Vragen

Er staat niets over logés in het huurcontract, dus ik neem aan dat ik dan ook niet aan bepaalde regels gebonden ben?

getty
door getty Feb 20, 2017 om 16:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

inderdaad !

marita5
door marita5 - Feb 20, 2017 om 13:56
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo ArendNacht ,

Huisgenoot beweert dat verhuurder ons beiden eruit kan zetten door mijn logé

Nee. U bent huurder van de woning en het is aan u om te bepalen wie met uw toestemming in uw huis mag wonen. U bent bevoegd om zolang u wilt iemand onder uw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang u samenwoont betreft uw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken .

Dit heeft dan ook nog betrekking op  , als u zou samenwonen , wat hier niet het geval is .

Bron : woonbond.nl

Cookies
door Cookies Feb 20, 2017 om 14:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Samenwonen is niet hetzelfde als een langdurige logé. Omdat verhuurders willen voorkomen dat er illegaal onderverhuurd wordt (en dat komt vaak voor), wordt in huurvoorwaarden vaak paal en perk gesteld aan de tijdsduur van logeren.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Feb 20, 2017 om 14:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

"Fijn" voor die huisgenoot om voortdurend de badkamer en keuken met nog iemand erbij te moeten delen, ipv met 2 man zoals de bedoeling was.
Ik vind het vrij asociaal van u. Dat uw huisgenoot zegt "er geen last van te hebben" is misschien om de lieve vrede te bewaren. De melding over mogelijk de kamer uitgezet kunnen worden zou best een hint kunnen zijn om eens een keer van dat vele logeren verlost te zijn.
Er is naar mijn mening ook geen sprake van de huur van een woning, maar van kamerhuur.

Ar
door ArendNacht Feb 20, 2017 om 15:24
Antwoorden / 1 Vragen

Ik wilde bewust niet uitwijden over de band met mijn huisgenoot. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt over logés en bezoekers, laat ik het daarop houden.

audb
door audb - Feb 20, 2017 om 15:41
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Even voor de duidelijkheid, als iemand meer dan 3 dagen in een woning verblijft dan kan de gemeente dit aanmerken als permanente verblijf dus oppassen.

Maar vraag de verhuurder anders of hij er problemen mee heeft dat je vriendin komt logeren dan weet je ook meteen of je huisgenoot gelijk heeft of niet.

Maar zelf denk ik dat je pas porblemen zou krijgen als de ruimte die jij huurt niet groot genoeg is voor twee personen.

En ik vraag me af of je huis genoot niet jaloers is op jou omdat je een vriendin hebt of hij moet homo zijn en een oogje op jou heb laten vallen :-)

tenormin
door tenormin - Feb 20, 2017 om 18:29
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Onzin @audb met je meer dan 3 dagen. Staat 4 weken voor en dan nog... Wat je verder suggereert vind ik buiten de wellevendheid vallen.

tijger1
door tijger1 Feb 20, 2017 om 18:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die vier weken is nog zo maar een aanname hier op het forum.

tenormin
door tenormin Feb 20, 2017 om 19:28
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1. Ja, weet ik, blijven we in de 'veilige zone'. Laatst toch ook wat over te doen geweest. Wij zouden allebei geen toestemming gaan vragen aan de Gemeente, hoewel dit topic een iets andere strekking heeft.