va
door valeyard Aug 12, 2018 om 15:43
Geldzaken & recht

Huisgenoot laat ongewenst "vrienden" in het huis

Hallo.

Mijn huisgenoot laat steeds "vrienden" van hem slapen in mijn flat. Hij is bekend bij de woonvereniging maar is geen medehuurder. Enkel mijn naam staat op het contract.

Deze "vrienden" komen steeds als er festivals oid in de stad zijn en gebruik mijn huis dus als uitvalsbasis voor drugsgebruik, late feestjes en rotzooi. Ik krijg hier normaal geen bericht over, of kort voordat er mensen het huis binnenkomen. Er wordt mij niet om toestemming gevraagd en er wordt gedreigd als ik het niet toe sta. Meestal gebeurt het als ik weg ben voor werk of boodshappen en als ik dan terugkom zitten er vreemden in mijn huis en nemen ze bijna alle kamers in beslag. Ik wordt gelimiteerd tot mijn slaapkamer en kan niet eens douchen zonder overleg. Bijna alles in huis is van mij, van de bank tot de meubels tot TV en game consoles. Alles wat mijn huisgenoot heeft staat op zijn slaapkamer. Ook doe ik bijna alle boodschappen. (hij weigert tevens te vertrekken, ik ben al maanden bezig hem het huis uit te zetten.)

Wat kan ik hier tegen doen. Ik wil deze mensen niet in mijn huis, ik heb al nee gezegd maar dat helpt niet. Kan ik deze mensen als hoofdhuurder gewoon de deur wijzen en als zij weigeren te vertrekken de politie bellen?

4582 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2018 om 15:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kunt u zeker, en u kunt ook uw huisgenoot er uit zetten.

Dat zal niet zonder slag of stoot gaan, gezien de huidige gang van zaken.

Ga naar het Juridisch Loket in uw gemeente en laat u helpen wat te doen. Denk aan uw veiligheid.

vd
door vdlieuw - Aug 12, 2018 om 16:43
212 Antwoorden / 6 Vragen

Even de hoofdzaken scheiden van de bijzaken. Hoofdzaak is dus dat u een "huisgenoot" heeft.
Dan volgt de vraag, wie is dat ? Is deze man/vrouw op uw verzoek in het huis komen wonen ? Wordt er huur betaald ? Is er een huurcontract of i.d. ? Bent u de hoofdhuurder ? Ander slot op de deur ?

Als ik u was zou ik eerst even alle antwoorden en de problemen op papier zetten, de huisgenoot schriftelijk de huur (?) opzeggen i.v.m. het zich niet houden aan de regels, achterstallige huur enz.
Komt daar niets uit evt de woningbouw vereniging benaderen en in die tussentijd zou ik toch ook eens mijn ligt opsteken bij een rechtswinkel.

va
door valeyard - Aug 12, 2018 om 16:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

wie is dat ?

Man, bekende van mij. Had een kamer nodig, betaalt 50% van de huur aan mij. Ik ben de hoofdhuurder. Ander slot zal sws moeten, hij heeft achter mijn rug om nieuwe sleutels laten maken (met als excuus dat hij ze kwijt was geraakt.)

Bedankt voor de antwoorden. Heb zelf ook al even met de politie gebeld (via het 0900 nummer) en daaruit komt dat zij mij niet kunnen helpen, ook niet als ik last heb van de mensen die langskomen.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 12, 2018 om 17:57
7190 Antwoorden / 3 Vragen

Contact met juridisch loket:
https://www.juridischloket.nl/

sw
door swat1500 - Aug 12, 2018 om 18:15
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Feitelijk is deze persoon dus een onderhuurder van een deel van uw woning. U heeft naar alle waarschijnlijkheid geen huurcontract opgesteld met deze persoon. In dat contract had u kunnen regelen wat wel en wat niet de bedoeling was in uw woning. Uw verhuurder zal ongetwijfeld in het contract met u hebben opgenomen dat onderverhuur niet toegestaan is. De kans bestaat daardoor dat al uw verhuurder achter deze situatie komt zowel de onderhuurder als u zal moeten vertrekken.
Als de onderhuurder de afspraken met u aannemelijk kan maken is er sprake van huur en kunt u hem er niet zomaar uitknikkeren. Nu er ook geen afspraken zijn gemaakt kunt ook zijn "gasten" er niet zomaar uitknikkeren en kan de politie u inderdaad niet helpen.
U heeft uzelf in een gecompliceerde situatie gebracht en zal om dit op te lossen echte juridische hulp nodig hebben.

panter22
door panter22 - Aug 12, 2018 om 18:18
6599 Antwoorden / Vragen

Het komt er op neer dat die kennis je bezig is uit je huis te werken. Het lijkt wel een koekoeksjong.
Maar nu, hoe krijg je hem er weer uit.
Zo te lezen is er sprake van hospitahuur. De situatie ia al maanden zo, schrijf je. Al meer dan 9 maanden?
Lees deze info eens door:
http://www.normalehuur.nl/dossier/huuropzegging-van-een-kamer-bij-de-verhuurder-in-huis/
Uit zichzelf gaat deze kennis niet weg. Om hem weg te krijgen heb je hulp nodig.
Net zoals de anderen al adviseren, neem contact op met het juridisch loket.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 13, 2018 om 11:37
16850 Antwoorden / 202 Vragen

En heeft ook nog buiten uw medewten/toestemming om  sleutels bij te laten maken? U bent dus geen baas in eigen huis?

Maar helaas kan dit m.i. niet worden gezien als kraken resp. onrechtmatig aanwezig zijn aangezien er een contract is.
 Is uw woonvereniging een Vereniging van Eigenaren of een Coöoperatie? Doet u ook boodschappen voor zo ongeveer iedereen? Dat lijkt dan wel op geven van toestemming.

Wat staat er dan in het contract omschreven? Als een en ander gebeurt in strijd met dat contract of onderdelen ervan is er sprake van niet nakomen van een overeenkomst resp. wanprestatie en zijn er juridische middelen voorhandelen om een gerechtelijk uitzetting te regelen.

Maar hoe dan ook kan het m.i. geen kwaad om in deze ook advies te vragen bij de politie in uw woonplaats want u kunt m.i. wel degelijk de politie inschakelen in deze kwestie.

wildrat
door wildrat - Aug 13, 2018 om 12:54
15 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, want als hoofdhuurder ben je ook aansprakelijk voor overlast van je bezoek.
Hoe dat bezoek binnenkomt en blijft is uw verantwoordelijkheid . bij klachten buren en omwonenden raakt u ook huurcontract kwijt.
Zou de hoofdverantwoordelijke (uw vriend) eruit zetten want dat is ook geen officiële medebewoner/huurder dus ook illegale bewoning wat u toelaat