godsvlinder
door godsvlinder Apr 12, 2012 om 14:08
Geldzaken & recht

Huisvuil ophaal

Sinds januari 2012 hebben sommige gemeenten hun huisvuil ophaal regels veranderd.
In plaats van dat men 400 kilo mag aanbieden mag het nu maar 150 kilo.
Grofvuil werd gratis opgehaald na een gemaakte afspraak maar nu moet daar contant € 45.-- voor neegeteld worden anders komen ze niet meer.
Ik vind het belachelijk. Ook op die manier worden burgers de zak uitgeknepen en zomaar extra kosten aangejaagd.
De gemeentelijke belastingen voor riool en huisvuil ophaal wordt ook al verhoogd.
Mensen die alleen grijze containers gebruiken en geen groen afval hebben moeten toch voor beide diensten betalen en dus ook de volle pond. Ik dacht dat als men iets niet gebruikt men het ook niet hoeft te betalen, maar dat geldt niet voor gemeentelijke diensten blijkbaar.
De kosten gaan omhoog en je rechten verminderd.. Ik denk zo laat de kosten dan omhoog gaan en de rechten hetzelfde tenminste..maar dat is nooit het geval ook bij de zorgverzekeringen niet. Verzekering wordt duurder maar rechten worden minder.
Het is overal een trend. Ik vind het frappant en dom want nu begint al overal in de wijk het zwerfvuil alweer de kop op te steken, terwijl die dienst juist in het leven was geroepen om zwerfvuil te voorkomen, wijken en Nederland schoon te houden.
Maar het zwervuil komt terug hoeraaaaaaaa....wie weet straks ook nog zwervers en kinderen die ertussen naar eten en bestaan zoeken ..
Wat ik weet dat ook deze bezuiniging dus meer geld gaat kosten.

625 8 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Apr 12, 2012 om 14:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De vervuiler betaalt anders moet iedereen meer gaan betalen als je het zomaar kan brengen

godsvlinder
door godsvlinder - Apr 12, 2012 om 15:26
22 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben helemaal mee eens met het feit dat de vervuiler moet betalen.
Ten eerste denk ik dat al wel dubbel en dwars daarvoor wordt gezorgd via de daarvoor ingestelde jaarlijkse heffingen, lijkt mij.

Niettemin zullen veel '' vervuilers'' die niet eens € 45 per 2 weken hebben om van rond te komen, s'nachts wel weten wat met die grofvuil moeten doen en trekken zich verder weinig af van wat dan ook.
Dat zie ik nu al. Jammer.
Gemeentes overheden hebben ook een dienstplicht en een eigen verantwoordelijkheid om alles schoon en netjes te houden en niet alleen burgers...
Zwerfvuil wordt op den duur toch weggehaald en niemand laat een naam achter dat is m.i. wéér achter feiten gaan aanlopen want er zijn gewoonweg mensen die dat niet doen al dwing je ze nog zoveel met boetes of regels. Wie gepakt worden zijn degenen die er heel goed mee omgaan en juist helmaal niet tot nooit van die diensten gebruik maken en toch die heffingen moeten betalen en daarbij ook nog €45.-- als zij eens in het jaar grofvuil hebben.

Consumenten is/lijkt nu wel een synoniem voor het woordje Vervuilers...
Ik moet mij schuldig voelen omdat een regering mij in onevenredigheid met mijn inkomen elk jaar de kosten opjaagt. mijn leven verpest en onmogelijk maakt, stukje bij beetjes.
Ik moet mijzelf als consument nu als een vervuiler gaan bestempelen en zien dus.
Ik (wij) moet steeds meer een lagere dunk van mezelf (wij) ontwikkelen..
mezelf overtuigen dat ik niet met geld kan omgaan en daardoor een waardeloze wanbetaler ben, dat ik trekken van labiliteit vertoon, van luiheid en van een profiteur. Al dat omdat de regering en companen lage inkomsten en prijsverhogingen achterna jagen als het hun goeddunkt.
Ik moet mij gaan voelen alsof ik geen recht heb om te bestaan en dankbaar moet zijn er te zijn en ik moet bij voorbaat op alles aangepakt worden omdat ik wel eens slecht mens zal kunnen zijn, die wil bedriegen en profiteren.
En degene die profiteren, het rijk en companen, met hun pseudo-logische regels..
worden de hand boven het hoofd gehouden en krijgen meer kracht om tot de bodem toe te gaan.
Nou ik voel mij niet schuldig, geen wanbetaler, geen profiteur, geen a-sociale burger en niks dan lof voor mijzelf die kan toveren met al deze ellende en overeind blijft en haar uiterste en al meer dan haar best doet om netjes aan al haar verplichtingen te voldoen en daarbij nog anderen probeert te helpen.
HULDE AAN MEZELF....SCHANDE AAN JOU REGERING!!!!!!!
Net zoals vele dingen die afgeschaft zijn weer ingeschaft worden verwacht ik dat dit ook eens zal gebeuren wanneer men merkt dat het meer werk kost en vervuiling terugbrengt.

Cookies
door Cookies - Apr 12, 2012 om 16:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Grofvuil werd gratis opgehaald na een gemaakte afspraak maar nu moet daar contant € 45.-- .....

Dus iedereen gaat nu wachten totdat een buur zo gek is om dat bedrag neer te tellen. Zal een grote stapel worden.;-)

godsvlinder
door godsvlinder - Mar 28, 2013 om 17:26
22 Antwoorden / 5 Vragen

Nah nu zijn wij een aantal maanden verder en de grofvuil is terug in de wijk! Afschuwelijk en soms raapte de Gemeente het toch nog op. maar nu blijft het gewoon weken of maandenlang liggen omdat de WsW 'rs die door de wijk liepen om het schoon te houden ook al weg zijn. Ontslagen ofzo..
Dit is onvoorstelbaar dom gewoon...en niet met verstand te vatten! Terug naar af!

xi
door xilefsim - Mar 29, 2013 om 10:26
111 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb genoeg aan de grijze bak, maar hier speelt ook het probleem van zwerafval. Bij het legen van de bakken waait er wel eens wat uit. De vuilophalers laten dat liggen en de gemeente houdt de wijk ook niet bij. In de betere wijken doet de gemeente wel haar best en die krijgen ook mooiere planten en perkjes. Een kweste van mentaliteit dus.

godsvlinder
door godsvlinder - Mar 30, 2013 om 03:12
22 Antwoorden / 5 Vragen

@xilefsim..

Ik heb ook genoeg aan één grijze bak, ik zet het 1x per maand buiten want pas dan zit het vol.Ik gebruik weinig wegwerpartikelen/heb geen groot gezin en ben soms zelfs bijna hele jaar alleen. Ook gebruik ik nooit de groene bak want mijn tuin is helemaal betegeld, muv klein stukje voor bollen en andere leuke planten verder heb ik bloembakken en rozen die groeien langs de muren. Toch moest ik volle pond betalen.Woest geworden door een hoge aanslag klom ik in de pen en sommeerde om de groene bak op te halen daar ik niet verplicht wil betalen ( iets in de strot geduwd krijgen) voor iets dat ik niet nodig heb en niet eens gebruik.
Het klein beetje groen dat ik jaarlijks heb kan ik wel zelf in mijn auto gaan weggooien maar zelfs dat is niet eens nodig daar die paar blaadjes wel in de grijze container mee kunnen.
De groene is niet opgehaald maar ik betaal sinds nieuwe aanslag wel méér dan €250 euro minder. en daar heb ik vrede mee.
Wat echter wéér bij ons in de wijk rondzwerft is niet vuil dat van de containers valt maar gewoon ordinaire grofvuil die de mensen gewoon op grasveldje of op looppaden stapelen/gooien, (hout/kasten/oude pc's, aanrechten,noem maar op, van alles en nog wat zijnde echte grofvuil,uiteraard zonder naam erbij en niemand weet wie het gedaan heeft.Ik vind dat verschrikkelijk storend en a-sociaal!
Ik vind dat mensen ook zelf verantwoordelijk moeten voelen/zijn voor een schone omgeving en samen daaraan moeten werken ipv te denken dat zij het maar op straat mogen gooien, andere buren met hun troep confronteren en de wijk verslonsen opdat de gemeente het opknapt. Verwerpelijke mentaliteit...maar de gemeente wist het want het was al eens zo. Jaren had de gemeente gewerktaan mentaliteitsverandering etc.,men zag geen vuil meer op op straat in de wijk, het was brandschoon, iedere dag werd schoongemaakt en gecontroleerd.
Maar sinds de schoonmakers weg zijn en de gemeente geld ging vragen om grofvuil op te halen...€45 voorrijkosten en daarbij minder kilo's op jaarlijkse pasje mbt vuil inleveren gaf, is het weer feest. grofvuil zwerft weer overal en de wijk is weer op zijn retour...schandalig en jammer...Ik vrees dat enigste wat het tij weer kan keren is grofvuil weer gratis ophalen. Nu halen zij het uiteindelijk tóch op, al blijft het langer dan vroeger liggen.Wij krijgen soms zelfs milieu ambtenaren aan de deur die komen vragen of we weten wie vuil op het grasveldje of anders had gestort.
Uiteraard weet niemand wie het gedaan heeft......ik vind het gewoon geen stijl en in feite moeten mensen in een wijk gezamelijk erop toezien en ervoor zorgen dat hun wijk schoon,mooi en gezellig blijft. In mijn wijk is het iig niet zo...
Ik ben benieuwd hoe het af zal lopen ...of de Gemeente weer terug komt op het besluit om geld te vragen voor het ophalen grofvuil..
Grtz...

xi
door xilefsim - Mar 30, 2013 om 10:31
111 Antwoorden / 1 Vragen

Het grofvuil halen ze hier gelukkig wel op. Maar het afvalstoffentrarief is behoorlijk hoog. Doordat de huisvuilcentrale geld in het buitenland heeft belegd en verloren zal het waarschijnlijk alleen maar verder omhoog gaan.
Hier gooien mensen regelmatig blikjes en peuken op straat, zelfs vlak voor je voordeur. Dat is erg respectloos.
De gemeente plant enkel onderhoudsarme lelijke struiken vanwege de bezuinigingen. Andere plekken krijgen wel een 5sterren behandeling. Dat noemen ze de rode loper van de stad. Alles voor de schone schijn en een mooie uitstraling van het centrum, daar zijn vele miljoenen aan uitgegeven. De gemeenteraad loopt de benen uit het lijf voor de middenstand maar de wijken worden verwaarloosd.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 30, 2013 om 18:02
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ben niet echt tegen....
Als je minder vuil afvoer betaal je niets extra dus goedkoper.
De vervuiler betaalde..

Maar, ik zie ook een risico op afval dumpen of in buurgemeente plaatsen waar het niet is.
In gemeentes waar de grijze bak gewogen word is veel afval toerisme.

En een hout kachel als huisvuil verbrander kwam ook voor.
Door Papier, Plastic en groep en zo apart te houden valt het meestal wel mee.
Alleen mensen die alles in de grijze gooien betalen extra.

Maar huisvuil, dat is nooit met adres label dus dumpen is makkelijk en ik verwacht problemen van mensen die wel er vanaf willen maar niets betalen.
Geld vragen voor mensen die meer als gemiddeld aanbieden kan maar ik vermoed dat slimme mensen die nooit iets aanboden en gaan verhuizen via hun buren het in delen gaan aanbieden.
Zo kom je ook op een lagere hoeveelheid.

Dus of het iets opleverde... als ik jarenlang niets inleverde en plotseling in 1x alles nieuw wil kopen?

Het is in theorie goed dat ze geld voor teveel afval vragen maar er zitten ook nadelen aan als ontduiken en dumpen en regels misbruiken tussen.
Aan plaatselijke politieke partijen vragen stellen is de manier om het beter te krijgen.
Vooral als er straks weer verkiezingen gemeente raad komen is tot 1 jaar hiervoor veel mogelijk.