mi
door mimitselios Sep 9, 2017 om 10:44
Geldzaken & recht

Huur opzeggen als huurder bij hospita

Hoi,

Ik had een vraagje. Sinds een maand huur ik nu een kamer bij een hospita, oftewel ik huur een kamer in het appartement van iemand anders terwijl zij er zelf ook woont en de hoofdhuurder is. Ik sta niet ingeschreven. Het contract was opgesteld voor 6 maanden. (In het contract staat: "De verhuurder verhuurt tijdelijk met ingang van ... tot en met ... de kamer.")

Nu bevalt het me helemaal niet en ik heb verschrikkelijke heimwee en wil het liefst gewoon terug naar huis. In het contract staat dat er een maand opzegtermijn is, maar kan ik nu ook opzeggen voor de 6 maanden over is?

Ik lees overal dat er een proefperiode is van 9 maanden (als het gaat om hospita huur) waarbij de VERHUURDER zonder daarbij een reden te geven de huur mag opzeggen, alleen niets over of dit ook geldt voor de huurder?

Normaal gesproken bij "normale huur" mag je niet voor de bepaalde tijd zomaar opzeggen tenzij er echt iets aan de hand is, maar zijn hier uitzonderingen op bij hospita huur?

Alvast bedankt voor de hulp!

5947 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2017 om 10:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als er in het contract een opzegtermijn vermeld staat van 1 maand, betekent dat toch simpel dat u met 1 maand kunt opzeggen?

En ook bij "normale" huur kan een huurder met een opzegtermijn de huur opzeggen.

Contracten voor een bepaalde tijd zonder opzegmogelijkheid zijn meer van toepassing in de vrije sector of zo.

Waarom staat u daar niet ingeschreven als u daar echt woont?

mi
door mimitselios Sep 9, 2017 om 12:35
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn verhuurder / hospita zei dat inschrijven niet mogelijk was. Nu is dit zelf voor mij ook allemaal nieuw dus ik zou eerlijk gezegd ook niet weten waarom niet precies.

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2017 om 13:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw hospita zal wellicht veronderstellen dat haar huurtoeslag of andere toeslag in het gevaar komt, als u zich inschrijft. Dat is overigens onjuist.

Maar als zij daar alleen woont en u zich inschrijft, moet zij wel meer gemeentelijke lasten en waterschapslasten betalen.

Maar het kan ook zijn dat haar huisbaas verhuur van een kamer verbiedt.

uwjurist
door uwjurist - Sep 9, 2017 om 11:11
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Een tijdelijke huurovereenkomst kunt u tegenwoordig (aangegaan per 1 juli 2016 of later) tussentijds opzeggen. Zoals u het citeert, is dat het geval. Voor zelfstandige woningen geldt dat het moet gaan om een contract voor maximaal vijf jaar, voor kamers geldt een periode van maximal twee jaar.

LET OP: Iets anders is het als er in een overeenkomst iets staat als: De huurovereenkomst wordt aangegeven voor minimaal een jaar. Dan is niet op te zeggen tegen een datum binnen die termijn.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

mi
door mimitselios Sep 9, 2017 om 12:27
Antwoorden / 1 Vragen

In het contract staat niet "minimaal", alleen een gegeven periode. Dus dan kan ik ervanuit gaan dat het deel na let op niet op mij van toepassing is?

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2017 om 13:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt gewoon opzeggen.

uwjurist
door uwjurist Sep 9, 2017 om 14:19
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller, ja, dat klopt.

ge
door george321 - Sep 9, 2017 om 11:41
390 Antwoorden / 1 Vragen

De vraagsteller schrijft: Het contract was opgesteld voor 6 maanden, met data genoemd. Als ik het verhaal van @uwjurist lees, het deel na Let op, begrijp ik dat in dit geval er minimaal voor 6 maanden betaalt zal moeten worden. Of is het woord "tijdelijk" een bottlenek? U staat er overigens niet ingeschreven, dus woont u er zwart/illegaal. Dus staat u elders ingeschreven, neem ik aan. Heeft u wel zorgtoeslag? De hoofdhuurder heeft u dus onderverhuurd.

mi
door mimitselios Sep 9, 2017 om 12:33
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, volgensmij woon ik er inderdaad zwart. Zij kwam zelfs een paar dagen geleden naar mij toe en zei dat ik moest zeggen dat wij kennissen waren en dat ik tijdelijk even bij haar woon als iemand uit het gebouw ernaar zou vragen. Oftewel ik mag er eigenlijk niet zitten?

Nu is dit zelf ook de eerste keer voor mij dat ik iets huur (ik ben een student), dus alles is nieuw.

Ik sta nog "thuis" ingeschreven, bij mijn moeder dus. Ik ontvang zorgtoeslag.

uwjurist
door uwjurist Sep 9, 2017 om 14:20
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@George321, nee, u begrijpt het niet goed.Ik geef niet voor niets aan dat het anders ligt als .... etc. etc.

ne
door neodutchio - Sep 9, 2017 om 12:35
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Weet de woningeigenaar wel dat er onderverhuurd is? Als dit niet het geval is kunt u vertrekken, of beter gezegd, moet u vertrekken. Ook de hoofdhuurder kan dan het huurcontract verliezen.

Gezien uw reaktie hierboven zit u illegaal, dan heeft het contract dus ook geen waarde.

U staat op een ander adres ingeschreven als waar u verblijft, dat staat gelijk aan fraude. Mocht de belastingdienst en gemeente hierachter komen gaat het nog een lelijk staartje krijgen.
Als u ooit weer zelfstandig gaat wonen, doe eerst onderzoek hoe alles werkt.

mi
door mimitselios Sep 9, 2017 om 12:38
Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet of de woningeigenaar er iets van weet. Nu ik er een maand zit komen er wel meerdere dingen naar boven die ik niet vertrouw en ik wil eigenlijk het liefst zo snel mogelijk weg, alleen ik ben bang dat mijn verhuurder zegt dat dat niet mag en dat ik dus nog maanden hier moet blijven. Ik wil het natuurlijk allemaal zo netjes mogelijk afhandelen zonder problemen of ruzie.

ne
door neodutchio Sep 9, 2017 om 12:40
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U zegt zelf dat u er zwart woont en dat u moet liegen over de reden dat u daar woont. Dat hoeft men niet te doen als het legaal is.
Confronteer uw 'huisbaas' hiermee en geef aan dat u niet zit te wachten op problemen en z.s.m. zal vertrekken. Bij een illegaal contract heeft niemand bescherming, er kan dus geen zaak tegen u gestart worden tegen contractbreuk. Vergelijk het maar dat u een drugsdealer gaat aanklagen wegens het leveren van slechte drugs. Beide doen iets illegaals en kunnen dus geen bescherming krijgen in de overeenkomst.

mi
door mimitselios Sep 9, 2017 om 13:21
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle info!

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Sep 9, 2017 om 12:47
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Dan weet de "hospita" sowieso dat zij (en jij) dus fout zit, als ze al gaan instruëren wat je moet zeggen als er eventueel iemand iets vraagt. Zou maar zo snel mogelijk weer naar je moeders huis staan, daar ben je tenslotte ook ingeschreven. Lijkt me allemaal hartstikke zwart, dus dat contract zal dan net zo zwart zijn.

aurora1
door aurora1 Sep 9, 2017 om 17:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad, iedereen beduvelt iedereen met deze woning naar het lijkt.
Het is ook een slechte start als je daarmee - illegaal huren - begint als nieuweling.

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2017 om 13:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is eigenlijk ook simpel. Als u daar niet ingeschreven staat, "woont" u er niet.

Maar als u het netjes wilt afwikkelen, hebt u gewoon een maand opzegtermijn, zoals in het contract staat. Hebt u ook nog borg betaald?

mi
door mimitselios Sep 9, 2017 om 13:20
Antwoorden / 1 Vragen

Nee ik heb geen borg hoeven te betalen, dus het is ook niet alsof zij nog iets heeft om mij "tegen te houden". Maar als het contract zwart is, zou ze dus ook niet naar een hogere instantie of iets toe kunnen gaan om mij te forceren de andere maanden ook nog te betalen, als het toch blijkt dat ik niet zo tussentijds mag opzeggen? (Natuurlijk wil ik het niet zover laten komen!)

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2017 om 13:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of het contract nou "zwart" is of niet, doet helemaal niet ter zake. U kunt gewoon opzeggen, klaar.

mi
door mimitselios Sep 9, 2017 om 13:25
Antwoorden / 1 Vragen

Oke, bedankt voor de hulp!

tenormin
door tenormin - Sep 9, 2017 om 13:26
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@mimitselios, maak je maar geen zorgen dat ze naar een hogere instantie zal gaan, ze kijkt wel uit. N.m.m. kan je zelfs zo je boeltje bij elkaar rapen en vertrekken, uiteraard wel met de nog te ontvangen huur die ze van je krijgt. Neem aan dat je September al betaald hebt? Normaal wordt huur vooraf betaald. (Hier tenminste). Succes hoor.

mi
door mimitselios Sep 9, 2017 om 13:32
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, voor september heb ik al betaald! Alleen als ik nu ga opzeggen moet ik ook voor oktober nog betalen neem ik aan?

tenormin
door tenormin Sep 9, 2017 om 13:58
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat wel. Als je het netjes wilt afwikkelen.

uwjurist
door uwjurist Sep 9, 2017 om 14:22
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dat er mischien geen toestemming is voor onderhuur en je er niet staat ingeschreven is allemaal niet van belang voor het feit dat er tot en met oktober betaald moet worden (indien je deze maand per aangetekende brief opzegt).

tenormin
door tenormin Sep 9, 2017 om 14:43
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Als ik door een "hospita" al gezegd word wat te zeggen als andere mensen haar vragen wat ze daar doet zou het mij worst zijn. Gewoon Oktober betalen en voor die tijd, met medeneming wat van haar is, weer terug naar moeder. Ze heeft immers, daarbij komend, heimwee. Laat de hospita maar ondertekenen dat er betaald is.

Ge
door Genee - Sep 9, 2017 om 15:07
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou er nog voor de hele maand oktober huur betaald moeten worden als er b.v. de 15de september opgezegd wordt?
Er staat in het huurcontract dat er een maand opzegtermijn is, dus de 15 september opzeggen betekent 15 oktober eruit en tot 15 oktober betalen.
Dat de huur maandelijks betaald wordt is toch niet relevant, de huur had ook wekelijks betaald kunnen worden of voor een half jaar of jaar.
Wanneer je de eerste van de maand opzegt zou je een opzegtermijn van 2 maanden hebben, zeg je de laatste van de maand op dan één maand, kan toch niet de bedoeling zijn.
Had er anders niet in het huurcontract moeten staan dat de opzegtermijn per eerste van de volgende maand begint te lopen?

Cookies
door Cookies - Sep 9, 2017 om 15:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Toonder heeft helemaal gelijk: als jij morgen 10/9 opzegt, kan je per 10/10 opzeggen en hoef je dus maar 10 dagen van de maand oktober te betalen.

panter22
door panter22 - Sep 9, 2017 om 15:56
6599 Antwoorden / Vragen

Een huurcontract kan ook eindigen met wederzijds goedvinden van huurder en verhuurder.
Als je heimwee hebt, bespreek het met je hospita.
Je hebt de huur van september betaald en wilt zo snel mogelijk weg. Misschien kun je een afspraak maken dat je bv. het komende weekend terug gaat naar je moeder. Dan heeft zij in september nog 14 dagen de tijd om een nieuwe huurder te vinden.
Wil ze dit allemaal niet en houdt ze jou aan de opzegtermijn van 1 maand, kun je wat druk uitoefenen door te zeggen dat je je direct gaat inschrijven bij de gemeente. Misschien wil ze dan wel.
Afspraak even op papier zetten, datum, handtekeningen er op.