Bi
door Birnie Sep 21, 2022 om 13:05
Geldzaken & recht

Huur verhoogd ivm energiekosten

Ik zit in de wsnp wat betekend dat ik 95% van de bijstand overhoudt van mijn salaris (vrij te laten bedrag).
Ik huur een kamer inclusief g-w-l. Nu heeft mijn huisbaas de huur met 50 euro verhoogd i.v.m. de verhoogde energiekosten.
Mijn bewindvoerder heeft mij laten weten dat er geen reden is om het vrij te laten bedrag te verhogen omdat de huurprijs de kale huur betreft.
Mijn onkosten zijn dus met 50 euro verhoogd, maar mijn inkomsten niet.
Kan dat zo maar?

Met vriendelijke groet,
Birgit Nieuwenhuis

889 4 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Sep 21, 2022 om 13:11
862 Antwoorden / 3 Vragen

Ja dat kan zomaar. Geloof me maar dat je bewindvoerder echt de regels wel kent en uit mijn eigen ervaring weet ik dat huurverhoging(en) nooit van invloed zijn op het VTLB.

Dat je onkosten hoger geworden zijn is niet van invloed op je traject maar wel van invloed op hetgeen je schuldeiser(s) terug gaan krijgen op het einde van het traject door de slotuitdelingslijst.

EDIT:
Sta je ook onder financieel bewind of doe je je eigen bankzaken?

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 21, 2022 om 13:15
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Ja dat mag en daar hebben velen mee te maken nu de energiekosten gestegen zijn, wacht nog even de raad van uw bewindvoerder af als het voor u onmogelijk wordt.
Mocht er teveel afgerekend zijn b.v. bij minder verbruik krijgt u de teveel betaalde kosten terug.

Thecla58
door Thecla58 Sep 21, 2022 om 13:25
862 Antwoorden / 3 Vragen

@Sjoppy

De bewindvoerder heeft al gezegd dat deze huurverhoging geen reden is om het VTLB aan te passen. Ik denk zelfs dat het opnieuw berekenen van het VTLB geen ander bedrag oplevert dan hetgeen het nu is. Die 50 euro is voor de herberekening te gering.

mahadma
door mahadma - Sep 21, 2022 om 13:52
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ja, dit kan "zomaar".

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 21, 2022 om 14:09
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ja zij het dat het dan niet genoemd mag worden als huur maar als servicekosten. Zie ter info (o.a.) : https://www.woonbond.nl/vraagbaak/welke-servicekosten-moet-ik-betalen