Fi
door Fionaaaa Aug 14, 2022 om 17:39
Geldzaken & recht

Huurcontract: Hoofdbewoner overleden

Hi iedereen,

Ik heb wat hulp nodig. Vorige maand is mijn moeder helaas overleden, dit was plotseling dus we hebben ons er niet op voorbereid.

Mijn moeder was de hoofdhuurder van ons huis, haar naam stond als enige op het contract.

Ik heb contact gehad met de wooncorporatie en die geeft aan dat ik maximaal 6 maanden te tijd heb om te verhuizen. Echter las ik op Rijksoverheid dat wooncorporaties dit niet zomaar mogen doen, ze zouden dan of een tijdelijk huurcontract moeten aanbieden of helpen een nieuwe woning zoeken.

Dit heb ik doorgegeven aan de wooncorporatie maar die vertelde mij dat wat er op de website van Rijksoverheid staat niet verplicht is en dat ze uiteindelijk zelf de keuze mogen maken mbt hoe en wat.

ik vroeg me dus af of iemand hier misschien wat meer informatie over heeft. Is het een verplichting voor wooncorporaties om te helpen wanneer de ouders zijn overleden of niet?

Zo wel? Wat zouden mijn volgende stappen moeten zijn? Juridisch advies opvragen etc

Alvast bedankt!

5467 16 Rapporteer

Topantwoord

getty
door getty - Aug 14, 2022 om 17:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hoe oud bent u?

Fi
door Fionaaaa Aug 14, 2022 om 18:07
Antwoorden / 2 Vragen

getty
door getty Aug 14, 2022 om 20:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan wordt het lastig

Neem  contact op met het juridische loket voor meer informatie

En schakel eventueel het maatschappelijk werk / jongerenwerk in uw gemeente in om je ook bij te staan

en gecondoleerd natuurlijk!!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 14, 2022 om 17:46
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas denk iik dat u in deze pech heeft en inderdaad de verhuurder zelf kan bepalen wat zij wel en niet kan doen maar hoe dan ook heeft een corporatie wel veelal te maken met ook toewijzings regels en afspraken die met de (uw) Gemeente zijn gemaakt zoals toewijzen aan urgente gevallen en plaatsing op een lijst van woningzoekenden. Ik vrees (voor u) dat u niet als woningzoekende stond ingeschreven.

U kunt zich voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl maar ik ga er vanuit dat het antwoord dan niet anders zal zijn.

Aanvullede correctiue: zie deze info maar dat dan met de aantekening dat dit nog slechts een ontwerp is en geen regeling maar u kunt de corporatie hier wel op attenderen:
Aanpak knellende regels: Meerderjarige inwonende kinderen houden dak boven hoofd na overlijden ouders | Nieuwsbericht | Rijksoverheid.nl  Die refgeling zou dan voor twee jaren ngelden.

Fi
door Fionaaaa Aug 14, 2022 om 18:08
Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor het antwoord

Ja
door JannyBoe - Aug 14, 2022 om 18:19
519 Antwoorden / Vragen

Hallo Fiona, ik zou me bij laten staan voor (juridisch) advies. @HEREMIETKREEFT verwijst al naar het Juridisch Loket. Ga daar eens heen.
Inderdaad, het gaat om een gedragscode die de Rijksoverheid heeft gepubliceerd. Het is geen wet. Ik neem aan dat u dit artikel bedoelt? Daar staat omschreven hoe het met die code staat.
Nogmaals, laat je bijstaan. Dan hoef je dit traject niet in je eentje in je nog jonge leven aan te gaan. Succes en sterkte.

panter22
door panter22 - Aug 14, 2022 om 18:19
6599 Antwoorden / Vragen

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je moeder.
Kun je alles met behulp van familileden regelen of heb je hulp nodig?
Lees hier de regeling waar de verhuurder het over heeft
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/meerderjarige-wees-huurhuis-ouders
J
e bent nog maar 22 en ik denk dat het huis te groot of te duur voor jou is. Vandaar die 6 maanden.
Heb je je al ingeschreven als woningzoekende?
Lees ook de laatste stand van zaken.
https://open.overheid.nl/repository/ronl-b99ef0e7-3865-4650-9f76-98021ebbcb10/1/pdf/kamerbrief-over-stand-van-zaken-maatregelen-ter-ondersteuning-jongvolwassen-wezen-in-huurwoningen.pdf

richard83
door richard83 - Aug 14, 2022 om 18:23
386 Antwoorden / 28 Vragen

Zit ook in zoon situatie! ook al leven ze nog! Ben wel 38 jaar.

panter22
door panter22 Aug 14, 2022 om 18:38
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt je inschrijven bij de verhuurders voor een andere woning. Voor je aan de beurt bent kan het wel 5 tot 10 jaar duren. Dan ben je niet meer afhankelijk van een eventuele wettelijke regeling.

Ja
door JannyBoe Aug 15, 2022 om 08:26
519 Antwoorden / Vragen

Hallo Richard, probeer een medehuurderschap overeen te komen met de verhuurder. Het is geen recht maar het proberen zeker waard. Het is verstandig daar nu werk van te maken. Kijk eens op de website van de Woonbond. Succes.

panter22
door panter22 Aug 15, 2022 om 08:37
6599 Antwoorden / Vragen

Jouw situatie is een geheel andere. Het is niet de bedoeling dat kinderen bij hun ouders blijven wonen en de huurwoning overnemen.
Komen je ouders te overlijden, dan gelden op dit moment de wettelijke regels.
https://www.brandmr.nl/blog/kan-een-volwassen-kind-de-huurwoning-van-een-overleden-ouder-overnemen/

Ja
door JannyBoe Aug 15, 2022 om 09:05
519 Antwoorden / Vragen

Gewoon wél het medehuurderschap aanvragen. Als je het niet probeert dan weet je zeker dat het niet krijgt. Misschien lastig maar kansloos is het bij voorbaat niet. Nogmaals succes!

panter22
door panter22 Aug 15, 2022 om 10:03
6599 Antwoorden / Vragen

@Jannyboe, waarom ben je altijd zo aan het hakken om je eigen mening door te drijven.
Je wekt op deze manier verkeerde verwachtingen. Ts moet in ieder geval een bepaalde eisen voldoen.
En als hij alleen maar thuis woont en kostgeld betaalt, voldoet hij in ieder geval niet aan de voorwaarde van het voeren van een gezamenlijke huishouding.
Nog maar info van de Rijksoverheid. Misschien moet je die info ook eens lezen:
https://www.regelhulp.nl/mantelzorgers/mantelzorg-en-wonen/medehuurder-worden

marita5
door marita5 Aug 15, 2022 om 12:00
11517 Antwoorden / 15 Vragen
Mabelle
door Mabelle Aug 15, 2022 om 15:27
427 Antwoorden / 1 Vragen

@richard: mooi dat je al 38 jaar bent. Dan sta je dus al 20 jaar ingeschreven als woningzoekende. Heb je bij overlijden van je ouders, snel een ander huis. Als je jezelf niet al jaren geleden hebt laten inschrijven, is het je eigen nalatigheid.

Me
door Meindo Aug 15, 2022 om 16:48
64 Antwoorden / Vragen

Eigenlijk is het van de gekke. Je hebt je hele leven bij je moeder ingewoond. Zoals in dit geval moet je er uit en dan moet je een ander huis zien te krijgen van de verhuurder. Dat lukt meestal niet dus je moet verder op zoek terwijl je in een huurhuis woont. Ik vindt het maar raar dat kinderen bij overlijden van de ouders het huis uit moeten. Wat maakt het nu uit of de ouders betalen of de kinderen.

richard83
door richard83 Aug 15, 2022 om 18:24
386 Antwoorden / 28 Vragen

Bedankt alle maal. Meeste link heb ik is bekijken.

Dit komt van Wonen Limburg af

INWONENDE KINDEREN Uw inwonende kinderen kunnen meestal geen medehuurderschap aanvragen, maar er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld als uw kind ouder is dan 35 jaar en samen met u voor een lange periode een huishouden voert. Ook als uw kind langdurig voor u zorgt en daarom bij u inwoont, is medehuurderschap mogelijk.

Heb wel wat papieren thuis liggen (daar komt dit stukje van).

panter22
door panter22 Aug 15, 2022 om 19:54
6599 Antwoorden / Vragen

Voldoe je hier aan? Of weet je niet of je hier aan voldoet? Bedoel je deze https://www.wonenlimburg.nl/Brochures_en_films/Regel_je_zaken/Samen_wonen_samen_huren.org . Er staat een aanvraagformulier online. Heb je die ingevuld?

richard83
door richard83 Aug 16, 2022 om 18:47
386 Antwoorden / 28 Vragen

@PANTER22

Die link heb ik al bekeken! heb hier ook thuis liggen!!! Moet toch x naar verhuurder stichting toe.

panter22
door panter22 Aug 16, 2022 om 19:12
6599 Antwoorden / Vragen

Ben je mantelzorger voor je ouders? Kopen jullie samen alle boodschappen en delen jullie de kosten door 3.
Het gaat om strenge eisen. Alleen de leeftijd is niet voldoende.
Je moet natuurlijk doen wat je wilt, maar als je wilt dat jouw aanvraag gaat lukken, moet je je eerst voorbereiden. Je zult ook wel met bewijzen moeten komen.
Bovendien moet het huis niet te duur of te goedkoop voor jou zijn. Maar ook niet te groot. Een huis met 3 slaapkamers wordt meestal alleen aan gezinnen met 1 of meer kinderen toegewezen.
Zo zullen er wel meer eisen zijn. Logisch wat als je medebewoner bent, dan kun je je ouders bewegen te gaan verhuizen zodat je een huis voor je alleen hebt. Jij zult dat dan wel niet doen, maar het kan wel.

richard83
door richard83 Sep 6, 2022 om 20:55
386 Antwoorden / 28 Vragen

Wat ik niet had verwacht!!!! Ruim week geleden, de papieren in geleverd.Deze week al reactie op gehad! Heb het gekregen!!! Dit zag ik niet aan komen!!!!!!!

Ja
door JannyBoe Sep 7, 2022 om 08:31
519 Antwoorden / Vragen

Hallo Richard83, van harte gefeliciteerd! Proberen, ervoor gaan, het kan lonen hè?

marita5
door marita5 - Aug 14, 2022 om 19:07
11517 Antwoorden / 15 Vragen
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 14, 2022 om 19:58
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Fiona,

U zit in een moelijke en gevaarlijke situatie....

Om welke woningbouwvereniging gaat het?

Hoeveel kamers heeft de woning?

Franske1958
door Franske1958 - Aug 14, 2022 om 20:17
428 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Fiona, nog gecondoleerd met het verlies. Heb wel een paar vraagjes als je die hier kunt beantwoorden dan kan iedereen die dat wil een antwoord geven dat waarschijnlijk iets passender voor je is. De eerste vraag is:  In de buurt van welke plaats of stad woon je?  En de tweede vraag die erg belangrijk is:  Werk je al of zit je nog op een school om ergens voor te leren?  Immers iemand die vast werk heeft die heeft waarschijnlijk meer mogelijkheden als iemand die nog op school zit.   Verder kan ik alleen nog maar zeggen wat hier al eerder is vermeld, zoek hulp. Zie hiervoor onder andere de link van HEREMIETKREEFT.   en  PANTER22.    En mocht je ergens niet uitkomen met de afwikkeling van alles omtrent te overlijden. Zoek hulp.  Zoek ook hulp voor hoe te handelen in verband met het feit dat je nu een erfgenaam bent.  Kijk hiervoor of je meest nabije notaris soms een gratis inloopspreekuur heeft (hier wel tenminste).  Die kan in het dat gesprek je gratis folders meegeven waar uitleg in staat waar je wel of niet recht op hebt.   En denk ook om jezelf en vergeet niet op tijd rust te nemen.   Veel sterkte gewenst.

Pe
door Peterbv - Aug 15, 2022 om 11:10
8 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens op https://open.overheid.nl/repository/ronl-95fd882a-9423-44b5-acb6-669c23f9ea52/1/pdf/Gedragscode%20verhuurders%20ondersteuning%20jongvolwassen%20wezen.pdf
d
eze gedragscode is mede opgesteld door Aedes(de woningcorporaties)
er staat een 'maatwerkplan' in dat je samen met de corporatie kunt invullen.

succes

mo
door mof - Aug 15, 2022 om 14:58
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u meerderjarig bent dan geldt hetvolgende ook voor u:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/meerderjarige-wees-huurhuis-ouders

M.a.w.: de verhuurder komt niet zomaar weg met "het is niet onze verplichting ...". Gewoon voet bij stuk houden: als ze u eruit willen hebben dan zullen ze ergens naar de rechter moeten.
Ze kunnen u niet zondermeer eruit zetten. Als u de huur niet kunt betalen moeten ze zelfs de huur verlagen.

Bent u niet meerderjarig, dan mag u nog twee jaar blijven zitten, minstens.

mo
door mof - Aug 15, 2022 om 15:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En verder: een gedragscode is weliswaar geen wet, maar u kunt er zeker rechten aan ontlenen. Het is een schriftelijke afspraak en daar moet een corporatie zich aan houden.

ro
door ronny530 - Aug 15, 2022 om 16:39
2784 Antwoorden / 41 Vragen

U zou als eerste een afspraak met de woningbouw kunnen maken en in het gesprek uw situatie uitleggen een gemakkelijk gesprek zal het zo kort na het trieste overlijden van uw moeder niet worden weet ik uit ervaring maar ik mocht wel in de woning blijven. In persoon de situatie uitleggen kan er toe leiden dat u of in de woning mag blijven of als de woning niet passend voor u is de woningbouw kan helpen een passende woning voor u te vinden. Mocht de woningbouw vereniging bij het ingenomen standpunt blijven kunt u altijd nog het juridisch loket inschakelen.

Pe
door Peterbv - Aug 15, 2022 om 17:31
8 Antwoorden / 1 Vragen

https://aedes.nl/aandachtsgroepen/gedragscode-verhuurders-altijd-een-huurwoning-voor-jongvolwassenen-na-overlijden Wat de corporaties hier zelf over schrijven
- Woningcorporaties zorgen dat jongvolwassenen, die in een huurwoning achterblijven na het overlijden van hun ouders, altijd weer in een passende huurwoning terechtkomen.
- Corporaties willen er juist in deze emotionele situaties voor de jongvolwassenen zijn en een maatwerk-oplossing aanbieden. In verreweg de meeste gevallen lukt dat geruisloos. Uitgangspunt is dat corporaties passende woonruimte aanbieden.
Het gaat overigens niet alleen om wettelijke regels ....
Uitgangspunt van de code is dat de verhuurder een maatwerk-oplossing biedt, die aansluit bij de specifieke situatie van de jongvolwassen wees.
- 'We lossen het op'
Het is heel vervelend, zeker in siiuaties als deze, als jouw corporatie zich zo formeel opstelt, dat is zeker niet wat ze afgesproken hebben.
Volhouden dus, sterkte en succes

panter22
door panter22 - Aug 15, 2022 om 19:37
6599 Antwoorden / Vragen

Er zijn problemen met de gedragscode. Soms in strijd met de wet.
https://www.tomlow-advocaten.nl/nieuws/gedragscode-voor-verhuurders-ondersteuning-jongvolwassen-wezen-in-huurwoningen-in-strijd-met-de-wet/
D
it is het niet gepubiceerde vonnis dat genoemd wordt
https://www.tomlow-advocaten.nl/wp-content/uploads/2022/04/Vonnis-gedragscode.pdf
H
et is hier al eerder geschreven, je kunt samen met een familielid of iemand anders die je helpt proberen een oplossing te vinden samen met de woningstichting. Lukt het niet, vraag advies aan het juridisch loket en wacht daar niet mee. Die 6 maanden zijn zomaar om.

mahadma
door mahadma - Aug 15, 2022 om 20:22
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht kan een lokaal tv station je helpen met je verhaal aan heel de gemeente te tonen.