annaguz1
door annaguz1 Sep 22, 2013 om 22:27
Geldzaken & recht

Huurders service kosten

ik heb een aanleunwoning gehuurd van een verzorgingshuis hier in Kampen ,maar nu neemt een malkelaarskantoor de huur van deze woningen over dan hebben we en niet alleen een service abonnement die bij de huur is inbegreen maar ,alhoewel dit vrij willig is moet ik ook nog een servicecontract voor als kapoote kran,bel toiletpot los of andere dingen za kaotte slang of dingen die in de woning zijn ,bel wastafel,enz als dit gerepareerd moet worden moeten we daar servicekosten van 895 pm. betalen is dit niet wat voor de VERHUURDER is en niet voor de huurder?

525 8 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Sep 22, 2013 om 22:44
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat is no0rmaal voor de huurder het meeste is dan slijtage kosten. En voor die prijs kan u zelf de kleine reparaties niet laten doen. Als dit met 12 vermenigvuldigt dan is dat 100 euro per jaar. 1 x voorrijd kosten bent u al de helft kwijt, en dan nog reparatie en vervangen. Kleine reparatie's zijn voor rekening van de huurder en nu heeft u nergens geen om kijken hier naar.

tenormin
door tenormin - Sep 23, 2013 om 00:12
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Gaat het over een "enorm bedrag" aan extra service kosten? Want uiteraard zijn huurders zelf voor kleine reparaties verantwoordelijk; met servicecontract hoeft u alleen de, in dit geval, nu de makelaar te bellen die, als het goed is, de kapotte dingetjes komt repareren zonder dat u dan extra kosten krijgt. Maar u betaald nu dus dubbele servicekosten? Misschien kunt u het vragen aan het verzorgingshuis zelf wat en waarom er nu dubbel betaald moet worden en eventueel hun service contract met u kunnen opzeggen, zodat u met 1 contract blijft?

aurora1
door aurora1 - Sep 23, 2013 om 00:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is me niet helemaal duidelijk. U betaalt een bepaald bedrag aan huur per maand inclusief servicekosten. Waarvoor zijn die servicekosten? Voor verlichting openbaren ruimten, water e.d.?
Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om erbij, dus niet verplicht, een servicecontract aan te gaan voor de reparatie van bijv. een kraan, toiletpot of andere dingen in de woning als die stuk gaan en dat kost 895 E per maand bovenop de huur of is dat bedrag per jaar?
Wat staat in het oorspronkelijke huurcontract dat u destijds gekregen heeft over reparaties e.d. en welke u zelf moet (laten) verrichten?

tenormin
door tenormin - Sep 23, 2013 om 00:25
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, denk dat de TS €895,00 betaald voor huur en de gewoon geldende kosten voor verlichting, schoonmaken, huismeester o.i.d. Service contract sluit men meestal apart af voor een paar euro per maand. De "kale" huur zal beduidend lager liggen.

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2013 om 00:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wellicht € 8,95 per maand?

aurora1
door aurora1 - Sep 23, 2013 om 00:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger1, dat lijkt mij ook aannemelijker, en in het huurcontract zal staan wat de huurder voor eigen kosten moet laten repareren. Het service abonnement zal dan wel, zoals valerius-2 veronderstelt, voor kleine reparaties zijn zoals bijv. een kraanleertje vervangen e.d.

getty
door getty - Sep 23, 2013 om 18:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U doelt waarschijnlijk op een service pakket voor kleine reparaties. Dit kan niet verplicht worden, maar is vaak wel verstandig omdat u anders zelf dit soort kleine reparaties moet oplossen. Vraag eens goed na op het optioneel is of verplicht.

De service kosten via de huur zijn vaak voor schoonmaak, elektra algemene ruimte, huismeester etc. Dit zijn ook voor huurtoeslag subsidiabele bedragen. Het is dus heel wat anders dan het bovengenoemde servicepakket. Dit bieden trouwens veel woningbouwverenigingen aan aan hun huurders.

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2013 om 18:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@getty

De Ts geeft al aan dat het vrijwillig is.