zw
door zwemster1960 Jul 28, 2019 om 12:31
Geldzaken & recht

Huurovereenkomst en beneficair aanvaarden

Stel mijn ouder overlijdt en ik aanvaard beneficair en zeg de huur daarna op. Er is heel wat verbouwd in het huis en er zijn geen schriftelijke toestemmingen terug te vinden. De woningcorporatie vindt dat ik alles in de oude staat moet terugbrengen (badkamer, keuken, gang en toilet) de plavuizen moeten worden verwijderd en het laminaat, de muur in de kamer is gegranold en schrootjes zijn aangebracht in de woonhal.
Ik kan door medische oorzaken dit niet doen en heb niemand die het voor mij doet. Ik moet dan een bedrijf inschakelen om de boel in de oude staat te herstellen of de woningcorporatie dit laten doen.

Ik zal dan eerst door een verhuisbedrijf het huis moeten laten leeghalen en de inboedel zal moeten worden opgeslagen totdat bekend is wat de schuldeisers vragen in deze (woningcorporatie of ander bedrijf). Vervolgens komen er nieuwe schuldeisers bij nl. het verhuisbedrijf en de opslagruimte.
De erfenis is bij lange na niet eens genoeg om de woning weer te herstellen.
Mag ik toch nieuwe schulden maken om de inboedel op te slaan, want de kringloopwinkel laten komen mag niet want je mag voor de schuldeisers geen verkoopbaar spul weghalen of wegdoen omdat dit geld kan opbrengen om mee te verrekenen.

Echter het verhuizen van de inboedel en het opslaan is duurder dan wat het gaat opbrengen. Het spul is ook nog overgedateerd.

3005 14 Rapporteer

Topantwoord

Th
door Thijs124 - Jul 28, 2019 om 12:35
289 Antwoorden / Vragen

Je hoeft dan helemaal niets te doen. Niet de woning opzeggen, niet leegmaken, helemaal niets. Dan is het jouw probleem niet meer.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2019 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er dan ook helemaal geen gelden zijn en de bezittingen zijn niets waard, wat let u dan om de nalatenschap te verwerpen?

Ik ga er hierbij van uit dat u de enige erfgenaam bent en dat u ook geen minderjarige kinderen hebt, anders moet u de rechter verzoeken om ook namens hen te mogen verwerpen. Hebt u meerderjarige kinderen dan kunt u gezamenlijk in één keer verwerpen.

Dan regelt u alleen de uitvaart en die kosten moeten als eerste betaald worden van de bankrekening, of door u. En dan is de woning met inhoud de zorg van de huisbaas.

zw
door zwemster1960 - Jul 28, 2019 om 12:41
8 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is niet waar want bij beneficair aanvaarden moet je een boedelbeschrijving bij de rechtbank indienen en heb je wel degelijk verplichtingen. Je hoeft alleen niets te doen als je niet aanvaardt.

zw
door zwemster1960 - Jul 28, 2019 om 12:43
8 Antwoorden / 3 Vragen

nee ik ben niet de enige erfgenaam maar je moet van tevoren opgeven wel of niet beneficair aanvaarden of verwerpen voordat je iets gaat doen.
Omdat je niet van tevoren weet wat de woningcorportatie gaat zeggen is dit dus een gok. Er zijn wel wat gelden maar bij het terugbrengen in oude staat gaat het wel vele duizenden euro s kosten.

Als ik een bedrijf inhuur voor het leegmaken van de woning en dit laat opslaan dan neem ik aan dat deze kosten voor mij zijn en niet uit de nalatenschap moeten worden betaald want ik ben de opdrachtgever. Maar zonder dit te doen kan het huis niet worden leeggemaakt en pas bij het opzeggen van de huur komt er iemand kijken en hoor je hoe of wat maar voor die tijd moet je al verwerpen of beneficair aanvaarden want anders handel je al en heb je zuiver aanvaardt.

Gr
door Grunn1 - Jul 28, 2019 om 12:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Maar wat nou als 1 van je ouders of beide moeten verhuizen ivm de gezondheid en naar een zorginstelling moeten? Je gaat er nu vanuit dat men er blijft wonen tot de dood dan moet de huurwoning ook in oude staat worden teruggebracht en dat weten de huurders als ze gaan verbouwen in een huurwoning.

zw
door zwemster1960 Jul 28, 2019 om 13:20
8 Antwoorden / 3 Vragen

als de enige achter gebleven ouder naar een verpleeghuis moet dan zullen de kosten voor het leeghalen van de woning ook door deze ouder betaald moeten worden. Als er dan geen geld genoeg is wordt de ouder volgens mij failliet verklaard. Mijn vader die inmiddels is overleden heeft hier altijd heel nonchalant op gereageerd als ik het hierover had en zei mij een zorg.

tijger1
door tijger1 Jul 28, 2019 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die wordt niet failliet verklaard. Hoe komt u op het idee. Maar kan jarenlang die schuld afbetalen. Maar goed, gelukkig leeft uw moeder mijns inziens nog.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2019 om 13:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U maakt er wel een raadplaatje van. Eerst zegt u dat het zoveel kost om de woning in oude staat te brengen, en nu zegt u dat u niet weet wat de huisbaas gaat zeggen.

En als u niet de enige erfgenaam bent, hoe staan dan de andere eventuele erven tegenover deze kwestie?

En als spullen uit de nalatenschap tijdelijk opgeslagen moeten worden, komen de kosten daarvan ten laste van de nalatenschap. Dus dan maar met de andere erven samen opdracht geven.

Maar als het werkelijk niets waard is, geeft een opkoper er ook niets voor en moet u wellicht nog betalen om het af te laten voeren.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2019 om 13:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt drie maanden de tijd om beneficiair te aanvaarden.

https://www.erfrechtshulp.nl/aanvaarden-van-de-erfenis/

panter22
door panter22 - Jul 28, 2019 om 15:13
6599 Antwoorden / Vragen

Is er nu wel of niet iemand van de woningstichting geweest voor een voorinspectie. Is er niemand geweest, vraag dan om een snellere inspectie omdat er veel verbouwd is.
Plavuizen, laminaat moeten altijd verwijderd worden, of door een volgende huurder worden overgenomen.
Hetzelfde geldt voor de muur en de schrootjes.
Maar een badkamer, keuken, gang en toilet, dat kan toch helemaal niet?
Een keer in de ca. 25 jaar wordt er door de woningstichting groot onderhoud gepleegd, dan krijg je een nieuw badkamer, keuken en toliet. Is dit niet het geval?
Lees deze info voor het herstellen in oude staat:
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huuropzegging/

K
omt nu alles op jou neer en de andere erfgenaam dan? Kan die ook niets doen? Heb je met de woningstichting doorgesproken dat er geen geld is om aanpassingen aan de huurwoning te doen en dat je denkt om de erfenis te verwerpen? Misschien wordt er dan wat soepel met de aanpassingen omgegaan.

zw
door zwemster1960 Jul 28, 2019 om 17:01
8 Antwoorden / 3 Vragen

Er is nog niemand geweest maar in hun voorwaarden staat dat woning in oude staat moet worden opgeleverd.
Het probleem is dat het eerst Diemen Vooruit was, toen is het overgenomen door Patrimonium en daarna Rochedale.
Mijn vader heeft gezegd, die inmiddels is overleden, dat er mondeling toestemming van Diemen Vooruit was om badkamer, toilet en keuken naar eigen smaak te mogen veranderen en heeft mijn vader de hele badkamer opnieuw laten plaatsen, nieuwe keuken en toilet laten betegelen.

Er is nog nooit iets na 25 jaar veranderd en dit jaar woont mijn moeder er nu 50 jaar.
Ik woon zelf ook in een flat die al 30 jaar staat en ook hier is toilet of badkamer nog nooit vervangen door corporatie en gaat ook niet gebeuren want ze zouden niet weten waarom.

Het vervelende is dat ik, als het zover is, voor het opzeggen van de huur en de voorinspectie moet beslissen of ik verwerp anders heb ik alleen al door de wooncor. te bellen zuiver aanvaard volgens de notaris. Voor mijn zus geldt hetzelfde. Beiden zijn we chronisch ziek en hebben zelf een mantelzorger. Wij zijn niet in staat om ook maar iets aan de woning t.z.t. te doen wegens medische oorzaken. Mantelzorgers die vrijwilligers zijn gaan in ieder geval niet helpen want hebben die verplichting niet.

panter22
door panter22 Jul 28, 2019 om 17:30
6599 Antwoorden / Vragen

Rochedale kan de aangebrachte veranderingen aan de huurwoning accepteren. Kijk in deze folder:
https://www.rochdale.nl/fileadmin/user_upload/PDF_bestanden/Brochures/Veranderingen_in_uw_woning.pdf
Je zou namens je moeder, de situatie schriftelijk kunnen uitleggen en Rochedale kunnen vragen om de veranderingen in de woning te bekijken en nu al schriftelijk toestemming verlenen.

ma
door malty - Jul 28, 2019 om 15:47
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als u niet weet wat de WBV straks gaat zeggen zou u nu contact met hun op kunnen nemen en vragen of er ooit toestemming is gegeven voor die grote verbouwingen.
Misschien dat ze willen komen kijken en schriftelijk aangeven wat terug in de oude staat moet en wat kan blijven.
Alternatief wat u kunt noemen is dat familie erfenis verwerft en de WBV de kosten krijgt voor herstel woning en opruimen inboedel.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 28, 2019 om 16:24
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als u zeker weet dat er uitsluitend schulden zijn is het zaak om de nalatenschap te verwerpen en behoeft u niets te doen. Maar denk er dan wel aan dat ook uw erfgenamen (kinderen) de nalatenschap verwerpen opdat niet zij worden geconfronteerd met schuldeisers.

Voor alle zekerheid: doe navraag bij een notaris.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2019 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom zou u de huur opzeggen? En als u zou doorgeven aan de huisbaas dat uw moeder is overleden, hebt u helemaal niet de erfenis zuiver aanvaard. Dat moet u verkeerd begrepen hebben van de notaris. U mag alleen geen spullen uit het huis meenemen.

ma
door malty Jul 28, 2019 om 19:57
1112 Antwoorden / 1 Vragen

In principe geen spullen meenemen maar het is een grijs gebied.
Je mag de eventuele schuldeisers door je handelen niet benadelen. Ik begrijp niet hoe je de eventuele schuldeisers kunt benadelen door de huur op te zeggen.
https://netwerknotarissen.nl/nieuwe-erfenisregels/onderwerpen

tijger1
door tijger1 Jul 28, 2019 om 20:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen
tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2019 om 20:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen
ma
door malty Jul 28, 2019 om 20:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat leest u dan onder Spullen uit het huis meenemen?
Het basisprincipe is dat je de eventuele schuldeisers niet benadeeld.
Het lijkt me dat bij niet opzeggen van de huur de eventuele schuldeisers wel benadeeld worden.
Denk niet dat je de schuldeisers benadeeld als je familiefoto’s uit het huis meeneemt.
U geeft 2 keer dezelfde link die ik ook al gaf.
Het is toch niet zo warm meer, :-D

tijger1
door tijger1 Jul 28, 2019 om 21:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Familiefoto’s heeft niets met “grijs” van doen. Die hebben geen waarde.

ma
door malty Jul 28, 2019 om 22:14
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U laat weten dat je geen spullen uit het huis mag meenemen.
Ik geef een link naar een publicatie waar heel iets anders beweerd wordt.
Het is wel een grijs gebied welke handelingen nu werkelijk leiden tot zuiver aanvaarden van een erfenis.
Daar zullen wel rechtszaken over gevoerd zijn.
Een berg vuile was b.v. mag je die wegdoen, bederfelijke waar, ook al heeft het waarde mag zeker weggegooid worden.

Maar wat u aan de Ts laat weten dat ze geen spullen uit het huis mag meenemen klopt dus niet.

panter22
door panter22 Jul 29, 2019 om 08:25
6599 Antwoorden / Vragen

De persoonlijke en misschien wel waardevolle spullen, zijn waarschijnlijk al uit huis gehaald. Blijft over oude spullen die door de kringloop opgehaald kunnen worden. De woning wordt bezemschoon opgeleverd.
Als de woningstichting niet moelijk doet , dan is het hiermee afgerond en valt er voor de zussen wat er erven.
Het probleem is dat ze dat pas weten als de huur opgezegd is omdat zij door de huur op te zeggen erfgenaam worden.
Dus zullen ze nu geld moeten uitgeven voor benificiair aanvaarden en zaken moeten regelen,. En mogelijk blijft er dan niets te erven over.
De oplevering van de woningstichting is in dit geval doorslaggevend.

tijger1
door tijger1 Jul 29, 2019 om 09:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze hieven de huur dus helemaal niet op te zeggen, dus daarmee wordt niets aanvaard.

panter22
door panter22 Jul 29, 2019 om 09:25
6599 Antwoorden / Vragen

Maar ze willen wel aanvaarden, want er is geld te erven. Als ze niets doen, dan zal de wst het huis leeghalen. En kosten proberen te verhalen. Kun je beter maar direct de erfenis verwerpen.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2019 om 09:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je aanvaard niet de erfenis door aan de huisbaas te melden dat iemand is overleden.

https://www.doehetzelfnotaris.nl/hoe-opzeggen-huurovereenkomst-na-overlijden-huurder/

Th
door Thijs124 - Jul 29, 2019 om 09:18
289 Antwoorden / Vragen

Er staat op de eerste regel stel dat.
Dus er is nog niets gebeurd.
Ik zou zeggen ga het gesprek aan met je ouder(s).
Daar ligt de oplossing.