Hi
door Hieke Aug 25, 2017 om 12:09
Geldzaken & recht

Huurtoeslag

Een oudere zieke vriend (61 jaar, COPD, vergeetachtig) kreeg tot zijn schrik een aanslag van de belasting, hij moet binnen 10 dagen ruim 1100 euro betalen omdat hij jaren geleden teveel huurtoeslag zou hebben gehad. Hij zit echter al sinds 2015 in de bijstand, heeft steeds zorg en huurtoeslag gekregen. Waarom hebben ze het daar niet op in gehouden met kleine bedragjes? Hij is een chaotisch man, kan zijn administratie niet op orde houden en maakt het weinige geld dat hij krijgt op aan eten en ziektekosten en kan eigenlijk nauwelijks rondkomen van de bijstand. Hij kan dat geld echt niet zomaar ophoesten. Dat kan de belastingdienst toch ook wel weten, moet hij een bank gaan beroven ofzo? Aan de ene kant geven ze, aan de andere kant vragen ze terug Kunnen ze dat zomaar eisen?
Hieke

12126 25 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2017 om 12:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als er - naar nu blijkbaar blijkt - ten onrechte of teveel huurtoeslag is uitgekeerd, dan zal dat terug betaald moeten worden.
Hij is een chaotisch man, kan zijn administratie niet op orde houden
Er zal echter wel eerdere post over geweest zijn.
Zou eens contact opnemen met de Belastingdienst.

Hi
door Hieke Aug 25, 2017 om 13:18
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al zijn brieven gesorteerd en bekene en alleen een jaar na het teveel betalen staat dat hij een tekort heeft en dat het verrekend zal worden in de komenden jaren maar dat hebben ze dus niet gedaan...

tenormin
door tenormin - Aug 25, 2017 om 12:31
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@hielke, misschien kan jij, voor je oudere zieke vriend, contact opnemen met de Belastingtelefoon: de zaak uitleggen. Ze zullen hem vast de gelegenheid bieden om in termijnen de €1.100,00 terug te betalen. Niet leuk, maar dat zal toch, helaas, moeten. En nee, de Belastingdienst kan dat niet weten: je weet wel: miljoenen mensen, dus dat zou onbetaalbaar worden om iedereen op de hoogte te houden van het financieële plaatje. Veel succes met je hulp voor de oudere vriend.

Hi
door Hieke Aug 25, 2017 om 13:17
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo tenormin,
Omdat ik op de laatste dag in de avond van de termijn erachter kwam, was natuurlijk niemand meer te bereiken en heb ik het maar voorgeschoten om deurwaarders en boetes te voorkomen.
Ik heb na het weekeinde zelf gebeld met de belastingdienst. De ambtenaren daar vonden het ook wel begrijpelijk dat hij dit niet in een keer zomaar ophoest maar ik kreeg verder ontwijkende antwoorden. Waarschijnlijk had hij wel een betaalregeling kunnen krijgen als hij eerder aan de bel had getrokken maar ja nu heb ik het al betaald, ik denk dat ik wel naar mijn geld kan fluiten....
De belastingdienst betaalt hem toch zelf die huur en zorgtoeslag al die jaren?

tenormin
door tenormin Aug 25, 2017 om 13:28
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Jawel @hieke, de Belastingdienst betaalt het "zelf", naar aanleiding van door "jouw" ingevulde formulieren en opgave. Ik bedoel uiteraard je vriend. En als het of onterecht of teveel is dan moet het terugbetaald worden. Maar lees eens in de link van @shoppie, daar staan enige wederwaardigheden bij, hoewel: je hebt het al betaald. Ik moet zeggen: ongelofelijk aardig van je, wetende dat je er waarschijnlijk niets van terug ziet. Hoop dat je vriend dit ook enorm op prijs stelt.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 25, 2017 om 12:36
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

Wanneer krijgt u kwijtschelding?

Wij verlenen kwijtschelding als u onvoldoende vermogen en/of betalingscapaciteit hebt om de belastingaanslag geheel of gedeeltelijk te betalen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/acties_van_de_aangever/kwijtschelding_van_belasting

Hi
door Hieke Aug 25, 2017 om 13:09
Antwoorden / 1 Vragen

Zou dat ook wel gelden voor terugbetaling van teveel toeslag? Het lijkt mij dat het gaat over de belastingaangifte?

Cookies
door Cookies Aug 25, 2017 om 13:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, dit geldt niet voor teveel ontvangen toeslagen. Het antwoord van sjoppie heeft uitsluitend te maken met te betalen inkomstenbelasting.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 25, 2017 om 13:19
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Ik lees dat er terugbetaald moet worden omdat hij in het verleden teveel huurtoeslag ontvangen heeft.

Citaat: hij moet binnen 10 dagen ruim 1100 euro betalen omdat hij jaren geleden teveel huurtoeslag zou hebben gehad.

Hi
door Hieke Aug 25, 2017 om 13:19
Antwoorden / 1 Vragen

jammer...

Cookies
door Cookies Aug 25, 2017 om 13:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sjoppie, terug betalen van toeslag is heel wat anders dan te betalen belasting.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 25, 2017 om 13:25
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Carola, een oudere zieke vriend kreeg een belastingaanslag in verband met teveel ontvangen huurtoeslag.

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2017 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag een betalingsregeling. Geef ook aan waar het inkomen uit bestaat, hij moet in ieder geval de beslagvrije voet overhouden.

Vraag hulp bij de sociale dienst om zijn financiële zaken te beheren.

Hi
door Hieke Aug 25, 2017 om 13:24
Antwoorden / 1 Vragen

Omdat ik op de laatste dag in de avond van de termijn erachter kwam, was natuurlijk niemand meer te bereiken en heb ik het maar voorgeschoten om deurwaarders en boetes te voorkomen.
Ik heb na het weekeinde zelf gebeld met de belastingdienst. De ambtenaren daar vonden het ook wel begrijpelijk dat hij dit niet in een keer zomaar ophoest maar ik kreeg verder ontwijkende antwoorden. Waarschijnlijk had hij wel een betaalregeling kunnen krijgen als hij eerder aan de bel had getrokken maar ja nu heb ik het al betaald, ik denk dat ik wel naar mijn geld kan fluiten....
Wat is een belastinvrije voet als je in de bijstand zit? en geld dat ook voor teveel gekregen huurtoeslag?

tijger1
door tijger1 Aug 25, 2017 om 18:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een beslagvrije voet is een bedrag wat men zeker mag houden voor de vaste kosten en levensonderhoud. De rest, en dat is bij een bijstandsuitkering zeer gering, kan voor de deurwaarder worden ingevorderd.

diumenge
door diumenge - Aug 25, 2017 om 13:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

U hebt wat vreemde verwachtingen van de belastingdienst, dat ze over alle inkomens gegevens beschikken wil nog niet zeggen dat ze dan maar automatisch afbetalingsregelingn o.i.d. kunnen en mogen treffen. Ze sturen hem een aanslag en er kan dan contact worden opgenomen voor een afbetalingsregeling, precies zoals dat gaat voor alle ander belastingplichtigen.

Hi
door Hieke Aug 25, 2017 om 13:28
Antwoorden / 1 Vragen

Mmm lijkt me toch vrij eenvoudig dat je iemand geen geld meer geeft als deze nog een schuld bij je heeft. Dat moet in deze digatale tijd toch niet zo'n probleem zijn. Als je iemand die zeer krap in de bijstand zit geld geeft, is het niet gek dat het opgemaakt wordt vooral als je niet weet dat je het eigenlijk te leen hebt

diumenge
door diumenge Aug 25, 2017 om 13:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kunnen en mogen is niet hetzelfde. Er kan véél meer dan er mag.

tijger1
door tijger1 Aug 25, 2017 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hielke. Maar die definitieve berekening van het terug te betalen bedrag moet nog niet zo lang geleden zijn vastgesteld. Dus over welk jaar gaat dit?

Hi
door Hieke Aug 25, 2017 om 18:13
Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet het niet zeker, heb zijn papieren niet hier maar ik dacht 2014 of 2015

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 25, 2017 om 13:28
7194 Antwoorden / 3 Vragen
tenormin
door tenormin Aug 25, 2017 om 13:32
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Denk je dan dat ze een nu betaalde achterstand weer terug zullen betalen @shoppie? Zou voor @Hieke natuurlijk fijn zijn maar dat geloof ik niet zo een, twee, drie.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 25, 2017 om 13:33
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien het proberen waard voor TS @tenormin.

tijger1
door tijger1 Aug 25, 2017 om 13:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, natuurlijk wordt dat niet terugbetaald..

sjjoppy
door sjjoppy Aug 25, 2017 om 13:40
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Het ging mij om kwijtschelding , wist niet dat het al betaald was, zag ik later.

Cookies
door Cookies Aug 25, 2017 om 13:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En ook als het nog niet betaald was, is het zinloos kwijtschelding aan te vragen. Dat bestaat nl gelukkig! niet voor teveel ontvangen toeslagen. Zou helemaal mooi worden: iemand krijgt teveel en oh, u kunt het niet betalen, storten we het meteen weer terug, hoor.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 25, 2017 om 14:08
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Het is betaald dus het geld was er, terugbetaling gaat dan niet.

Hi
door Hieke Aug 25, 2017 om 14:19
Antwoorden / 1 Vragen

Ik schrok van de deurwaarder en het bedrag dat er nog eens bovenop zou komen, er was niet veel keus en heb het dus maar betaald.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 25, 2017 om 14:47
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Dat was ook het beste wat u kon doen, verderop las ik dat het al een tijdje speelt, dan wordt er op een gegeven moment gewaarschuwd voor een deurwaarder.

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2017 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En over welk jaar gaat dat dan? En de belastingdienst die bericht dat hij een "tekort" heeft? Wat bedoelt u daarmee? Kan mij die omschrijving niet voorstellen.

Hi
door Hieke Aug 25, 2017 om 14:24
Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet het niet helemaal zeker meer, heb de papieren niet hier maar het was iets van 2014 of 2015. Onredelijk lang geleden. Hij zat in de ww en heeft daarna een paar jaar gewerkt en toen weer in de ww en de bijstand beland. In die periode heeft hij een tijdje onterecht of teveel huurtoeslag gekregen. Met te kort bedoel ik dat ze het niet volledig konden inhouden, ze zouden dat in de komende termijnen inhouden maar vlgs mij hebben ze dat dus niet gedaan en nu dus de navordering. Dat kan ik toch wel vertrouwen? zal toch wel kloppen? Of moet ik ze echt controleren? Hij heeft wel al zijn bankafschriften nog

tijger1
door tijger1 Aug 25, 2017 om 14:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die definitieve kan pas kort geleden zijn opgelegd. Dus dat is niet onredelijk lang geleden. Maar u gaat betalen en hebt betaald, dus nu is het afgedaan,

Hi
door Hieke Aug 25, 2017 om 14:50
Antwoorden / 1 Vragen

Zou ik ze moeten controleren? of denkt u dat ik het wel kan vertrouwen?

panter22
door panter22 Aug 25, 2017 om 19:05
6599 Antwoorden / Vragen

Als het bedrag niet zou kloppen, dan had je vriend binnen 6 weken bezwaar moeten maken.
Die termijn is verstreken, dan staat het bedrag vast en moet betaald worden.
Hij had vervolgens kunnen vragen om een betalingsregeling. Niet gebeurd, dan komt een dwangbevel van de deurwaarder. Daar komen extra kosten bij.
Het is mooi dat je het bedrag hebt betaald. Maar nu moet je vriend het bedrag weer terugbetalen.
Je kunt op papier zetten dat hij je €1100 schuldig is voor het voorschieten van de huurtoeslag over 2014-2015.
Een betalingsregeling noteren, per maand..... euro, op de .... van de maand te betalen. (direct na ontvangst van de uitkering is het gemakkelijkst. Automatisch via internetbankieren, heb je bewijs.)
Datum, en handtekeningen er onder en goed bewaren.
Ook voor eventuele vragen van de sociale dienst.

ro
door ron503 - Aug 25, 2017 om 13:56
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Normaliter is de dienst toeslagen soepel met betalingsregelingen want er staan 24 termijnen voor die handmatig overgemaakt kunnen worden of in mindering op de toeslag worden gebracht. De eerste brief bevat het totaalbedrag en een vervaldatum en op de achterzijde de manieren wat betreft het betalen, maar dat is nu niet meer van toepassing omdat u het bedrag heeft voorgeschoten. Als het een eerste brief is dan kan uw vriend nog in bezwaar gaan maar dan moet hij wel aan kunnen tonen dat het jaar inkomen veel lager is dan de belastingdienst heeft opgegeven aan de dienst toeslagen want het kan maarzo zijn dat de belastingdienst het inkomen veel te hoog geschat heeft. Als uw vriend een DigiD inlogcode heeft dan kunt u met toestemming uiteraard de gegevens over de laatste jaren inzien en als dan blijkt dat er iets niet correct is de belastingdienst inkomen om een herziening vragen en dan wordt het reeds betaalde bedrag weer teruggestort.

pe
door persephone - Aug 25, 2017 om 13:59
4 Antwoorden / 1 Vragen

U zou eventueel nog kunnen kijken of het om bijzonder inkomen gaat wat niet mee telt voor de huurtoeslag.

Hier meer informatie

ge
door george321 - Aug 25, 2017 om 14:16
390 Antwoorden / 1 Vragen

Als er onterecht uitgekeerd is, moet je terugbetalen. Maar hoe kan de bel dienst weten hoe de "leefomstandigheden" van voor hen beleving "een sofi nummer" is?

Hi
door Hieke Aug 25, 2017 om 14:37
Antwoorden / 1 Vragen

De beldiennst heeft me doorverbonden met uiteindelijk vriendelijk empatische mannen maar een antwoord waarom het zo gaat hadden ze ook niet

aurora1
door aurora1 Aug 25, 2017 om 15:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die mensen werken daar om de wetten uit te voeren, moeten ze dan gaan huilen als iemand zichzelf in de problemen heeft gebracht? Het is domweg iets zakelijks. Als je te veel ontvangen hebt van ook mijn belastinggeld moet je dat terug betalen, heel eenvoudig. Overigens is 61 jaar niet oud en je zaken niet bijhouden is veelal pure gemakzucht en luiheid.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 25, 2017 om 14:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik zie de link tussen COPD en de toeslag niet. En als hij vergeetachtig is moet hij hulp inschakelen en niet afwachten.

Hi
door Hieke Aug 25, 2017 om 14:36
Antwoorden / 1 Vragen

Ja natuurlijk maar dat vergeet hij dus.....
Dit soort mensen regelt het allemaal niet zo goed voor zichzelf

aurora1
door aurora1 Aug 25, 2017 om 15:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zie die link ook niet. Wat bedoelt u met "dit soort mensen"? Gemakzuchtigen die steeds anderen voor hun karretje weten te spannen?

ro
door ron503 Aug 25, 2017 om 16:50
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Wel triest om gelijk te oordelen want de brieven van de belastingdienst of de dienst toeslagen zijn niet in Jip en Janneke taal op te stellen en vaak zijn de bedragen die vermeldt zijn niet nader toegelicht. Het bedrag van de aanslag is wel uitdrukkelijk vermeldt maar hoe die tot stand is gekomen staat vaak niet in de brief maar is in te zien op de internetsite van de betreffende dienst. Wat dat betreft ben ik qua terugbetalen van toeslagen wel een vaste klant omdat ze mijn jaarinkomen elk jaar te laag inschatten. Grappig is dan weer wel dat als ik een wijziging doorgeef en zeg 1000 euro boven het jaarinkomen doorgeef de dienst toeslagen dat jaarinkomen weer naar beneden bijstelt en ik alsnog weer een paar tientjes terug moet betalen. Mij maakt het niet meer uit want zo krijg ik ook weer eens post omdat ik het niet met de toeslag wil laten verrekenen.

Hi
door Hieke Aug 25, 2017 om 18:09
Antwoorden / 1 Vragen

Aurorai: Je reageert wel erg hard, je kent hem niet, mijn vriend is totaal niet lui maar de laatste jaren vergeetachtig geworden en vaak verward en ja heeft daarbij COPD wat hem nog verder beperkt.
Ik hoop voor jou dat je altijd gezond mag blijven

tijger1
door tijger1 Aug 25, 2017 om 18:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530. Wat u schrijft, kan niet. Als u via de site uw inkomen wijzigt, ziet u dat de volgende dag al staan en wordt daar binnen een week of zes door de afdeling toeslagen rekening mee gehouden. En of u het nu laat verrekenen of niet. Post krijgt u toch.

panter22
door panter22 Aug 25, 2017 om 19:46
6599 Antwoorden / Vragen

Diewilik,
En hulp inschakelen is zo gemakkelijk gezegd. Wie moet hij dan voor hulp inschakelen?
Hieke biedt toch hulp op dit moment.
Als vriend het moeilijk vindt om rond te komen, dan zou hij eens moeten praten met iemand van een sociaal wijkteam.
Aurora1,
Als je je baan verliest en in de bijstand terecht komt en nog ziek bent ook en je was al niet zo sterk in de administratie, dan kun je het overzicht makkelijk kwijtraken. Dat heeft niets met gemakzucht en luiheid te maken.

aurora1
door aurora1 Aug 26, 2017 om 00:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja hoor, ik vind het allemaal prima. De post openen en sorteren kan iemand zelf doen die niet in het ziekenhuis ligt en dat kun je als voorwaarde stellen als je iemand gaat helpen. Dat de helper dat zit te doen vind ik veel te ver gaan en is niet nodig. Chaotisch zijn is geen excuus.  Ik doe dat helpen overigens al jaren en als men zelf geen zin heeft iets (simpels) te doen dan houd ik er ook vrij snel mee op.

aurora1
door aurora1 - Aug 25, 2017 om 16:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Eén van de bandleden van de Rolling Stones heeft al jaren COPD en is onlangs aan longkanker geopereerd. Hij is 70 en treedt zonder onderbrekingen gewoon op zoals hij altijd doet en gedaan heeft. Het is totaal geen excuus maar een gemakkelijke smoes om je zaken niet bij te houden als je daar te gemakzuchtig voor bent. Men rekent erop dat een ander het wel voor je regelt en zo gaan gemakzuchtigen maar door op de luie weg.
Zachte heelmeesters.....

tenormin
door tenormin Aug 25, 2017 om 17:19
16836 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. @aurora1, er is niet één iemand met een ander vergelijkbaar. Meestal ben ik het wel met je eens maar dit is nu juist een vergelijking die niet opgaat. Net zoals de ene hartpatiënt niet de andere is.

Hi
door Hieke Aug 25, 2017 om 18:05
Antwoorden / 1 Vragen

dank je

aurora1
door aurora1 Aug 26, 2017 om 00:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Post open maken en sorteren kun je niet zlef doen wegens 61 jaar zijn, COPD hebben en chaotisch zijn?

panter22
door panter22 Aug 26, 2017 om 08:12
6599 Antwoorden / Vragen

Het is zoals het is. Het probleem wordt niet opgelost door hier de vriend verwijten te maken. Maar Hieke te helpen samen met haar vriend door tips te geven.

tdmduc
door tdmduc Aug 27, 2017 om 23:09
704 Antwoorden / 2 Vragen

Bandleden van de Rolling stones hebben geen bijstandsuitkering dacht ik  zo, of niet? #kromVergelijk

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2017 om 18:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U stelt hier nu wel een vraag, maar de juiste informatie hebt u niet beschikbaar. U weet niet over welk jaar het gaat. U vermeldt niet wanneer de definitieve beschikking is opgelegd.

U schrijft dat er al verrekeningen zijn geweest met lopende toeslagen, maar dat weet u niet zeker en ook de bedragen daarvan niet.

U schrijft dat die verrekeningen op een gegeven moment gestopt zijn ivm een "tekort". Dat is heel raar, want kreeg hij dan geen toeslagen meer na dat jaar waar die vordering van nu betrekking op heeft. En heeft hij dan nu geen huurtoeslag, want dan zouden ze meteen verrekend hebben.

Uw vriend moet dus in principe stapels post hebben gekregen van de afdeling toeslagen en langdurig.

Dan kan iemand wel "vergeetachtig" worden door het een of ander, maar dit is dus geen kwestie van één of twee keer een briefje vergeten.

marita5
door marita5 - Aug 26, 2017 om 08:38
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hieke ,

U kunt terecht voor hulp voor uw vriend , bij Soc Raadslieden in uw gemeente , toets op Google Soc Raadslieden en uw gemeente in , dan ziet u waar u terecht kunt .

cc
door ccdewit - Aug 28, 2017 om 13:35
4 Antwoorden / 0 Vragen

Links om of rechts om, uw vriend zal moeten betalen. Hij heeft het onterecht gekregen.
Als hij niet kan betalen kan hij een betalingsregeling aanvragen.
Houd er wel rekening mee dat de belastingsdienst een tamelijk rigide instantie is.
U betaald 6% rente over het openstaande bedrag en nog eens een bepaald bedrag over de informatie die u elke maand krijgt toegezonden, waarop men u verteld wat u nog moet betalen.
Ondanks de berichten van mij dat ik dat niet hoef te weten, blijft men het toesturen.
Men heeft geen enkele clementie met wanbetalers en dat is uw vriend in de ogen van de belasting.

tenormin
door tenormin Aug 28, 2017 om 13:50
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@ccdewit, u heeft er kennelijk overheen gelezen. @hieke heeft het al betaald voor haar zieke, oudere vriend.

tijger1
door tijger1 Aug 28, 2017 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ccdewit. U verstrekt ook nog verkeerde informatie, want de rente is 4 procent. En wat u met dat bepaalde bedrag bedoelt over die informatie, is mij niet duidelijk.

De belastingdienst heeft clementie genoeg. Men mag het in 24 termijnen terugbetalen.

Maar er is al betaald.

wi
door wilvarawil - Aug 28, 2017 om 14:02
7 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Hieke,
Helaas is de belastingdienst wat huurtoeslag e.d. betreft een gebed zonder end.Een goede kennis van mij moest ook jaren "teveel ontvangen" toeslagen terug betalen.Dus de jaren waarin dat moest worden terugbetaald waren des te zwaarder voor haar.Nu was haar inkomen maandelijks zó laag dat ze eigenlijk lang en breed voor die toeslagen in aanmerking zou komen!Maar.....noppes...niente...jarenlang op een houtje bijten!! Nu wilde ze van de belastingdienst geen enkele toeslag meer ontvangen omdat die instantie zéér en uitermate onverantwoordelijk met haar financiën omsprong!! En wat denk je? Ze kreeg het niet voor elkaar!! Ze moest die toeslagen blijven ontvangen om ze daarna weer te moeten terugbetalen.....hoe krankjorum de belastingdienst omgaat met nummers moge je nu wel duidelijk zijn.Het enige wat je kunt regelen is het te terugbetalen bedrag in termijnen te doen....maar je snapt nu wel dat je oude zieke vriend zéér magere jaren tegemoet gaat!! De belastingdienst en regelen.....dat woordje regelen komt niet voor in hun vocabulaire,laat staan dat ze ooit iets met "mensen"van doen hebben.Maar ik wil je toch adviseren....trek aan de bel,blijf schoppen en schrijven en mailen.Net zo lang tot je in het nieuws bent.Dat is de enige weg om die computerpoppetjes omver te werpen!                                                                                                                                                                                                      Ik wens je véél kracht en succes,
groet Wil.

tijger1
door tijger1 Aug 28, 2017 om 18:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien eerst eens even het topic lezen? Voor de rest is uw reactie kletskoek.

Cookies
door Cookies Aug 28, 2017 om 18:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

xx

aurora1
door aurora1 Aug 29, 2017 om 02:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een onzinverhaal vertelt u.

wi
door wilvarawil Sep 20, 2017 om 22:25
7 Antwoorden / 2 Vragen

Reactie op tijger ,carola 83 en aurora1.
Met verbijstering heb ik uw reacties gelezen.Ik ben getuige geweest van wat er zich heeft afgespeeld met die kennis.Waarom wil je de werkelijkheid omver werpen? Blijkbaar gaan jullie liever geblinddoekt verder........

tijger1
door tijger1 Sep 20, 2017 om 22:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wilvarawil. De werkelijkheid omverwerpen? U vertelt een compleet onzin verhaal.
Uiteraard moeten teveel ontvangen voorschotten toeslagen terugbetaald worden. En dat maakt het tijdens die afbetaling nog krapper.

De belastingdienst verplicht niemand om toeslagen aan te vragen, zelfs niet als de belastingplichtige door het lage inkomen daar recht op heeft. Maar  als iemand geen toeslagen wil hebben, maakt dat nog niet dat die oude schuld komt te vervallen.

bl
door blb - Aug 28, 2017 om 15:31
2 Antwoorden / Vragen

In feite is die man het zoveelste slachtoffer van een veel te ruime bevoorschotting door de Belastingdienst. Daar zit eigenlijk het probleem!
Als de Belastingdienst de bevoorschotting wat lager instelt, zou dat heel veel identieke problemen voorkomen.
Bovendien scheelt het ook een hoop werk, want die terugbetalingen vragen ook om extra heen en weer schuiven van geld en een hoop correspondentie.
Het lijkt wel op werkverschaffing. Een efficiency-consultant zou daar rijk kunnen worden en de staat (ons dus) een hoop geld kunnen besparen.

panter22
door panter22 Aug 28, 2017 om 18:07
6599 Antwoorden / Vragen

Toeslagen ontvangen is geen extraatje. De toeslag is nodig om de maandelijkse huur te kunnen betalen,
Je schat zelf je bruto inkomen voor het lopende jaar in. Niet de belastingdienst. Als je in het begin van het jaar een laag inkomen hebt, ontvang je een hoge toeslag.
Krijg je in de loop van het jaar een (betere) baan, dan betekent moet je toeslagen terugbetalen. Vooral bij huurtoeslag gaat het om soms wel een paar duizend euro.

tijger1
door tijger1 Aug 28, 2017 om 18:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan moet je die wijziging zelf doorgeven. Danwordt er binnen 6 weken rekening mee gehouden.

johanv1100
door johanv1100 - Aug 28, 2017 om 16:24
63 Antwoorden / Vragen

Je kunt het laten verrekenen met de huidige te ontvangen huurtoeslag van kwijtschelding is in die geval geen sprake,je kunt hooguit een
bezwaar indienen om de boel te rekken.

tijger1
door tijger1 Aug 28, 2017 om 18:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lezen. Er is al betaald.

johanv1100
door johanv1100 Aug 31, 2017 om 10:17
63 Antwoorden / Vragen

Inderdaad had ik te laat gelezen ,het is dus mosterd na de maaltijd , maar het is wel een mogelijkheid. Ben jij hier aangesteld om iedereen te corrigeren na een fout antwoord ? Lijkt me ook wel voor mij.Bij welke oude wijvenclub kan je je hiervoor aanmelden??

aurora1
door aurora1 Aug 31, 2017 om 11:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@johanv11 Nou nou.... bent u op uw teentjes getrapt dat u zo wonderlijk reageert?
Corrigeren als mensen op het verkeerde been gezet worden kan alleen maar toegejuicht worden. Of u daar dan wel geschikt voor bent als u al niet eens goed leest?

tijger1
door tijger1 Aug 31, 2017 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@johanv1100
Het gaat er hier niet over of bijvoorbeeld aardbeienjam lekkerder is dan kersenjam.

Het gaat over een (belangrijke) vraag van de Ts die ook nog gegevens verstrekt.

En als er dan een reactie geplaatst wordt waaruit blijkt dat de vraag niet gelezen is, moet die reactie gecorrigeerd worden.

Dus u kunt niet tot die club toetreden.

Cookies
door Cookies Aug 31, 2017 om 11:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@aurora en @tijger1: + 10. @johanv11: Juist goed dat @tijger1 van veel zaken veel kennis heeft, waardoor zij foute antwoorden kan corrigeren! Vragenstellers zijn nl. NIET geholpen met foute antwoorden. En voor de vragenstellers zitten we hier, niet voor ons eigen ego. En corrigeren zou helemaal niet nodig zijn, als mensen niet reageren op zaken waar zij de ballen verstand van hebben.

johanv1100
door johanv1100 Sep 1, 2017 om 16:21
63 Antwoorden / Vragen

Over de algemene kennis van Tijger1 wordt wat mij betreft niet echt getwijfeld.Mijn antwoord was correct alleen was me het ontgaan dat er al betaald was dus daar had TS weinig aan.Niemand is foutloos met zijn ( gegooglede ) antwoorden ,zelfs Tijger1 en Carola83 niet . Ik schat de intelligentie van TS dusdanig in dat ie de fout wel in de gaten heeft gehad. Ik vraag alleen nog af , wie Tijger1 de opdracht gegeven heeft om antwoorden te corrigeren en wie corrigeerd dan de foute antwoorden van de allesweters zoals bv Carola83 en Tijger1 . En beste Tijger1 , je bent vergeten om alle andere foute antwoorden te corrigeren .Steek je energie in het beantwoorden van vragen ,want daar ben m.i. goed in. Nog een fijn google search weekend allemaal.

mo
door mof - Aug 28, 2017 om 17:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, de belastingdienst kan net als elke andere schuldeiser geen rekening gaan houden met allerlei ziekteverschijnselen.
deze meneer s zelf verantwoordelijk voor zijn leven. Hij kan hulp inroepen van vrienden, familie, of professioneel wanneer nodig.

anonimus
door anonimus - Aug 28, 2017 om 17:49
73 Antwoorden / 44 Vragen

Ik moet even kwijt dat de belastingdienst nare trekjes heeft en ik verdenk ze ervan een ontmoedigingsbeleid uit te voeren door mensen teveel toeslag toe te kennen.
Op onverklaarbare wijze kregen wij opeens zomaar veel te veel huurtoeslag......en bij het uitzoeken naar de oorzaak daarvan kwamen we tot de ontdekking dat ons belastbaar inkomen op onverklaarbare wijze opeens drastisch verlaagd was. Wij vangen al meer dan 10 jaar  hetzelfde (AOW en klein pensioentje). Al die jaren geen verandering!
Zomaar opeens heeft de belastingdienst ons belastbaar inkomen aanzienlijk lager ingeschat. Gevolg: meer toeslag!
Geen idee hoe en waarom dit kon gebeuren.
Daardoor een paar maanden teveel toeslag ontvangen......dus met SPOED het belastbaar inkomen omhoog bijgesteld.
Vreemd gedrag van de belastingdienst echter gelukkig op tijd ontdekt en de verrekening gebeurd nu meteen met de nog te ontvangen toeslagen.
Hadden we dit niet ontdekt was het bedrag aan het eind van het jaar ook meer dan 1000 geweest wat we terug moeten betalen. Ik verdenk de belasting van een ontmoedigings beleid door teveel uit te keren wat weer retour betaald moet worden. Dit ontmoedigd mensen stevig om toeslag aan te vragen.

tijger1
door tijger1 Aug 28, 2017 om 18:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Grote onzin.

panter22
door panter22 Aug 28, 2017 om 18:08
6599 Antwoorden / Vragen

De belastingdienst rekent met bruto inkomen, geen belastbaar inkomen.

aurora1
door aurora1 Aug 29, 2017 om 02:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U zult zelf wel een keer ergens iets verkeerd ingevuld hebben. Voor de rest raakt uw veronderstelling kant noch wal.

ci
door cilia56 - Aug 29, 2017 om 07:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vrees dat hij weinig andere opties heeft. Hij zal het moeten terugbetalen. Ik zou hem aanraden er zo spoedig mogelijk contact over op te nemen met een sociaal raadsman of -vrouw. Kwijtschelding is ook niet mogelijk, maar zo'n sociaal raadsman kan hem wel helpen. Als meneer werkelijk niet in staat is te betalen bestaat er een regeling die in de volksmond 'niet verder bemoeilijken' wordt genoemd. De schuld moet officieel dan nog wel betaald worden maar de belastingdienst zal geen invorderingsmaatregelen nemen. Meneer hoeft dan niet te betalen. Wel bestaat dan de mogelijkheid dat de eerste drie jaar de schuld verrekend zal gaan worden met eventuele belastingteruggaven. Een sociaal raadsman kan hierbij helpen. Laat meneer zo snel mogelijk contact opnemen met een instelling voor sociaal en maatschappelijk werk. Die houden vaak inloopspreekuren. Ik wens u veel succes.

marita5
door marita5 - Aug 29, 2017 om 08:11
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Reactie Ts ,

Hi
DOOR HIEKE 25 AUG. 2017 OM 13:17
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Omdat ik op de laatste dag in de avond van de termijn erachter kwam, was natuurlijk niemand meer te bereiken en heb ik het maar voorgeschoten om deurwaarders en boetes te voorkomen

Aanslag huurtoeslag is betaald

panter22
door panter22 Aug 29, 2017 om 08:31
6599 Antwoorden / Vragen

Precies, vriend moet die €1100 aan Hieke betalen.

marita5
door marita5 Aug 29, 2017 om 08:33
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , ik heb dit geplaatst omdat forumleden de reacties niet lezen .

tijger1
door tijger1 Aug 29, 2017 om 11:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5.

Is compleet zinloos. Men vindt het veel prettiger om achterlijke verdachtmakingen over de belastingdienst op het internet te spuien.

Cookies
door Cookies Aug 29, 2017 om 11:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dergelijke volslagen nonsens krijg ik dus ook regelmatig te horen op verjaardagen e.d. En als er dan ook nog eens 2-3 mensen die onzin beamen...... frustrerend en vermoeiend.

tijger1
door tijger1 Aug 29, 2017 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, men maakt er zelf een zooitje van en schopt dan in de rondte en probeert de schuld elders te leggen. Zeer ergerniswekkend.

marita5
door marita5 Aug 29, 2017 om 11:41
11519 Antwoorden / 15 Vragen

De ergenis bij mij is niet dat Ts een vraag stelt  ,waarvoor dit forum bedoeld is,  maar de reacties worden niet gelezen .
Hetzelfde bij het topic van de tip , vanmorgen weer moeten bumpen , anders kun je niks .
2x gemeld bij de redactie , maar er gebeurd niks , gisteren is er wel een slotje gegaan op het topic test , verder niks .

tijger1
door tijger1 Aug 29, 2017 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Mijn ergernis gaat over de zogenaamde "persoonlijke ervaringen" van die griepers, die de vriend van de Ts als een beklagenswaardig slachtoffer van de belastingdienst proberen neer te zetten.

aurora1
door aurora1 Aug 29, 2017 om 13:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger1: +20

jo
door johnny45 - Aug 29, 2017 om 13:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn advies is; vanwege de sociale bijstand genietende, om een aanvraag byzondere bijstand aan te vragen en daarmee de belastingdienst te betalen.
Wat gebeurd, is dat de sociale dienst de schuld bij de bel dnst. afkoopt met minder.
Ook is een aanvraag kwijtschelding bij de bel. dnst. vaak ook succesvol. Maar dan wel met een proeftijd van drie jaar.
Succes
John

tijger1
door tijger1 Aug 29, 2017 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees eerst de vraag en de reacties eens. De bijstand betaalt nooit de belasting.

Cookies
door Cookies Aug 29, 2017 om 16:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zucht.....weer zo'n onzinverhaal.

ge
door george321 Aug 31, 2017 om 11:46
390 Antwoorden / 1 Vragen

Leuk advies, maar 't snijdt geen hout.

wi
door wil45 - Aug 29, 2017 om 16:30
19 Antwoorden / 2 Vragen

wat je teveel heb ontvangen moet je terug betaten met een redelijke termijn