da
door daphne-1987 Apr 20, 2012 om 13:19
Geldzaken & recht

Huurtoeslag: hoe bewijs je dat je NIET samenwoont?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje mbt huurtoeslag en samenwonen. Ik woon nu in een studentenhuis en ga verhuizen naar een klein zelfstandig appartementje. Ik heb ervoor gekozen om te verhuizen omdat ik 25 ben en nog maar een jaartje studie te gaan heb. Ik ben het studentenhuis en leven 'ontgroeit' en heb echt behoefte aan mijn eigen plekje. Maar ik verdien met mijn bijbaantje niet genoeg om het appartementje helemaal te kunnen betalen. Daarom heb ik mijn lening bij de IB iets verhoogd en huurtoeslag aangevraagd. Dat komt misschien gek over.. Maar het is een persoonlijke keuze die ik - na veel wikken en wegen - heb gemaakt. Ik hoop snel meer te kunnen gaan werken en mijn lening te kunnen verlagen. Mijn inkomen zit ver onder de grens voor de huurtoeslag, dus dat komt niet in gevaar. (Stufi en een lening bij de IB telt niet mee).

Mijn vraag heeft met het volgende te maken: Ik heb een relatie, mijn vriend woont nog thuis o.a. i.v.m. een hulpbehoevende ouder. We willen nog even wachten met samenwonen want zolang zijn we nog niet samen en hij wilt zijn ouders nog niet helemaal 'alleen laten'. Op dit moment is mijn vriend zo'n 3 tot 4 keer/avonden per week bij mij (2 avonden en het weekend).
Als ik straks op mezelf woon en meer ruimte heb zal dat ook minstens zo vaak zijn. We zijn geen toeslagpartners, hebben geen gezamelijke huishouding of andere gezamelijke financiën. Maar ergens ben ik bang dat áls de belastingdienst zou gaan controleren en ze zien dat hij vaak bij mij is, ze denken dat we samenwonen. Hoe kan ik bewijzen dat we niet samenwonen?

Het appartementje staat vol met mijn spullen en alleen ik sta er ingeschreven, ook het huurct staat op mijn naam. Mijn vriend heeft gewoon zijn eigen kamer in zijn ouderlijk huis en veel spullen daar én hij staat daar ingeschreven. Maar hij gooit ook regelmatig spullen bij mij in de was en heeft wel wat spullen bij mij liggen, aangezien we vrijwel elk weekend samen zijn (iig de zaterdag).

Dus ik vraag me af hoe ik moet bewijzen dat er alleen woon..
Heeft iemand hier verstand van? Of ervaring mee?

En hoe groot is de kans dat de belastingdienst komt controleren?
Misschien ben ik wel bang om (vrijwel) niks..
Een collega zei dat je jezelf eerst 'in the picture moet werken', dus bijv. iets 'verdachts' doen. Maar toen dacht ik, een student met een minimaal inkomentje, een appartementje en maximale huurtoeslag is misschien wel verdacht? Of maak ik me druk om niks?

Alvast super bedankt voor jullie reacties!

Groetjes, Daphne

42663 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt je niks gevraagd, dus waarom zou je iets moeten bewijzen?

Het appartementje staat vol met mijn spullen en alleen ik sta er ingeschreven, ook het huurct staat op mijn naam. Mijn vriend heeft gewoon zijn eigen kamer in zijn ouderlijk huis en veel spullen daar én hij staat daar ingeschreven.
We zijn geen toeslagpartners, hebben geen gezamelijke huishouding of andere gezamelijke financiën

Dit is van belang. Bij het aanvragen van huurtoeslag vul je jouw huur in, jouw inkomsten enz. Jij betaalt de huur.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo daphne-1987, zie dat je deze vraag ook bij Tros-Radar hebt neergelegd en denk dat de antwoorden wel kloppen, dus zou me inderdaad niet te veel zorgen maken als alle gegevens alleen van jou, je inschrijving in de Gemeente en je eventuele huursubsidie alleen op jou naam staan. Volgens mij mag je toch je vriendje wel te logeren hebben? Dat "je in the picture werken" advies zou ik maar niet opvolgen. Ik heb ooit wel eens gehoord dat, als er al een controle zou zijn, die mensen naar b.v. de hoeveelheid tandenborstels kijken (hoe komen ze er op?) Veel succes in je nieuwe onderkomen.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zit 'm alvast te knijpen om niks. Laat je niet gek maken. 't Zal zo'n vaart niet nemen.

Zwemmer

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is pas sprake van "samenwonen" als je samen met je vriend méér dan drie nachten aaneengesloten op één adres vertoeft. Dit is een sociale dienst norm.

Zolang jij en je vriend ieder een eigen inschrijving in de GBA hebben, en je eerlijk opgeeft wat en hoe financieeël, heb je niets te vrezen, zelfs niet als je vriend (incidenteel) vakantie viert bij jou thuis langer als drie nachten. Komt dit laatste meer geregeld voor als incidenteel is er (volgens de soc. dienst norm) sprake van samenwonen met alle gevolgen van dien.

Geen paniek maken en eerlijk blijven.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op vrijdag 20 apr 2012, 14:42: Er is pas sprake van "samenwonen" als je samen met je vriend méér dan drie nachten aaneengesloten op één adres vertoeft. Dit is een sociale dienst norm.

Zolang jij en je vriend ieder een eigen inschrijving in de GBA hebben, en je eerlijk opgeeft wat en hoe financieeël, heb je niets te vrezen, zelfs niet als je vriend (incidenteel) vakantie viert bij jou thuis langer als drie nachten. Komt dit laatste meer geregeld voor als incidenteel is er (volgens de soc. dienst norm) sprake van samenwonen met alle gevolgen van dien.

Geen paniek maken en eerlijk blijven.

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik weet het, ik laat me snel op de kast jagen :$
Mijn huisbaas zou het ook niet goed vinden als hij een aantal weken bij mij slaapt denk ik :p Ik heb het ook van te voren met hem besproken omdat ik geen misverstanden wil.

Hahaha, wat betreft het aantal tandenborstels.. Ik heb er nu 5 naast mijn wasbakje staan!:p Allemaal onderhuurders ;) ;)

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

daphe, da's 2 te weinig: 7 moet je er hebben, voor iedere dag van de week één. ;-)

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is geen zwart/wit gebied.
Als je boodschappen voor je vriend doet kan dat al uitgelegd worden als samen 1 huishouding hebben. Vooral als je over en weer dingen voor elkaar betaald.
Zelfs getrouwde mensen kunnen op 2 adressen wonen en toch 1 huishouding hebben. Bij de ANW geld zelfs dat je samenwoont als je voor elkaar zorgt, financieel of anderszins.

Volgens het SVB (http://www.svb.nl/Images/9199NX.pdf) is voor elkaar zorgen,

Heeft een van u beiden geen eigen inkomsten? Of houdt ieder zijn inkomsten en uitgaven strikt gescheiden? Er hoeft niet per se een financiële bijdrage te zijn. Van een gezamenlijke huishouding is ook sprake als beiden gebruikmaken van elkaars spullen en als de een de ander helpt met huishoudelijk werk, boodschappen doen, koken, samen eten, klusjes doen in en rond het huis, en verzorging bij ziekte.

Hoe het er bij andere uitkeringen aan toe gaat weet ik niet, maar het zal niet veel verschillen denk ik.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op vrijdag 20 apr 2012, 14:42: Er is pas sprake van "samenwonen" als je samen met je vriend méér dan drie nachten aaneengesloten op één adres vertoeft. Dit is een sociale dienst norm.

Heeft ze een Sociale Dienst uitkering dan? Of zojn Sociale Dienst normen ineens wettelijk bepalend geworden?

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee Winterman, die heeft ze niet en ik heb alleen dit als voorbeeld gebruikt wat er als samenwonen gezien wordt. En nee, het zijn geen wetten geworden. Op een volgend "opbouwend commentaar" van je reageer ik niet meer.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

De GBA dus de Gemeentelijk Basis Administratie bepaalde hoeveel personen er ingeschreven zijn.
Hoeveel er werkelijk wonen is nauwelijks controle op.

En jou vriend, je moet even kijken of zijn moeder bijstand heeft of niet wegens haar inkomen.
Soms is het elders wonen goedkoper voor haar Uitkering dan jou Subsidie....

Dus kijk naar het totaal plaatje.
Verder heb je als alleen wonende meestal lager Huisvuil, Riool en andere belastingen dus ook daar voordeel als het voor zijn moeder niets zou uitmaken.

Jij tekende huurcontract dus als de relatie ooit zou stuk gaan zit je ook sterker.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die strenge regels die jij noemt in je OP, hebben meer te maken met een bijstandsuitkering. Voor de belastingdienst/huurtoeslag hoef je niks te bewijzen. Die checken hooguit de inschrijving in het GBA en in jouw geval staat daar maar 1 persoon ingeschreven op jouw adres.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben al een stuk meer gerust gesteld:)

Zijn moeder ontvangt geen bijstand uitkering. Wel een WAO/WIA o.i.d.

@tot15karakters: Ja precies, het is mijn appartementje:) En als het goed blijft gaan kunnen we altijd nog besluiten (over een hele tijd) ergens samen te gaan wonen.

Bedankt allemaal!

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u alleen ingeschreven staat, en niet uit bent om de regels te ontduiken bewijs u al genoeg.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag de gemeente even want soms blijven er oude huurders achter op Uw nieuwe adres.
Dat kan problemen geven zoals ik ook ooit als toen nog alleenstaande ontdekte.
Ik moest wegens deze persoon huisvuil en riool als gezin betalen en zo.
Pas na verwijderen door gemeente werd het gecorrigeerd.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op vrijdag 20 apr 2012, 17:47: Nee Winterman, die heeft ze niet en ik heb alleen dit als voorbeeld gebruikt wat er als samenwonen gezien wordt. En nee, het zijn geen wetten geworden. Op een volgend "opbouwend commentaar" van je reageer ik niet meer.

Dus is het gewoon een flut antwoord en antwoorde je weer om het antwoorden. Wat de Sociale Dienst onder samenwonen verstaat doet in dit geval totaal niet ter zake.
Kan je net zo goed antwoorden wat je Oma onder samenwonen verstaat.