jantje7
door jantje7 Jun 2, 2015 om 10:55
Geldzaken & recht

Huurtoeslag na verlaten eigen woning

Heb ik recht op huurtoeslag ondanks dat ik nog samen met mijn ex eigenaar ben van een woning met overwaarde? En zo ja, vanaf wanneer, na 2 jaar of vanaf het moment dat wij geen toeslagpartners zijn?

10840 5 Rapporteer

getty
door getty - Jun 2, 2015 om 18:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U kunt dit aanvragen vanaf het moment u geen toeslagpartner meer bent, dus als de scheiding bij de rechtbank is aangevraagd.

fi
door fisbel - Jun 2, 2015 om 21:19
851 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas is dit antwoord niet correct. Ook als de scheiding is aangevraagd, en men woont nog steeds samen blijft men fiscaal partner c.q. toeslagpartner. Pas als de echtscheiding is aangevraagd én mem is uitgeschreven is men toeslagpartner c.q. fiscaal partner af. Lees hier">hier

Laten we aannemen dat jantje7 uitgeschreven is en de echtscheiding is aangevraagd c.q. is uitgesproken. Er is recht op huurtoeslag als aan de algemene voorwaarden wordt voldaan bijv. huur niet hoger dan € 710,68 en een (verzamel) inkomen dat niet hoger is dan € 21.950

Daarnaast mag er niet teveel vermogen zijn. Meer dan € 21.330 - geen huurtoeslag. Het kan zijn dat de woning voor jantje7 nog in box1 zit (echtscheidingsregeling is maximaal gedurende 2 jaar van kracht). Gedurende deze periode kan er van huurtoeslag sprake zijn, als aan de algemene voorwaarden wordt voldaan. Na deze 2 jaar komt de eigen woning, mits niet verkocht, automatisch in box 3. Dat wil niet direct zeggen dat er geen recht (meer) is op huurtoeslag. Stel dat de overwaarde voor jantje7 € 50.000 is en de echtscheidingsregeling loopt in februari 2016 af.

Gedurende het gehele jaar 2016 is er dan nog recht op huurtoeslag, want de peildatum van 1 januari 2016 is al gepasseerd. In dit voorbeeld komt er een nieuw toetsmoment op 1 januari 2017. Als de overwaarde er nog steeds is, moet de huurtoeslag worden stopgezet. Het vermogen box 3 is immers te hoog. Als de overwaarde zou zijn uitgekeerd, tellen de saldi van bank- en spaarrekeningen. Lees ook hier

N.B: jantje7 meer gegevens moeten verstrekken om het recht op huurtoeslag te kunnen vaststellen.

fi
door fisbel - Jun 2, 2015 om 21:22
851 Antwoorden / 3 Vragen

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/scheiden_of_uit_elkaar_gaan/

De hierbovenstaande link is in mijn antwoord hierboven niet goed doorgekomen.

jantje7
door jantje7 - Jun 2, 2015 om 21:23
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@fisbel

Vooral de op een na laatste alinea maakt het voor mij geheel duidelijk. Bedankt voor dit antwoord. De nadere gegevens verstrekken kan ik achterwegen laten. Deze voorwaarden zijn mij bekend.

fi
door fisbel - Jun 2, 2015 om 21:25
851 Antwoorden / 3 Vragen

Ten overvloede:

Lees hier voor de weggevallen link.