ma
door margot freericks Apr 21, 2016 om 21:22
Geldzaken & recht

Huurverhoging door belastingdienst

Mag de belastingdienst anno april 2016 inkomensgegevens van huurders delen met woningcorporatie?

11665 23 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 21, 2016 om 21:35
11529 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Margot Freericks ,

Ja dit mag , de eerste Kamer heeft de Wet gegevensverstrekking Belastingdienst aangenomen .
Maar als u een geliberaliseerd huurcontract heeft ( vrije sector ) mag uw verhuurder geen inkomensindicatie bij de belastingdienst opvragen .
Voor meer informatie klik hier op de rode regel .

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/belastingdienst_levert_weer_inkomensindicaties_aan_verhuurders

sy
door sylvia_71 - Apr 21, 2016 om 21:37
288 Antwoorden / 0 Vragen

Gaat zeker over de brief over de inkomensafhankelijke huurverhoging? Heb ik gisteren ontvangen.

De belastingdienst geeft niet je inkomen door aan de woningstichting maar een inkomensindicatie over het jaar 2014. Ze hebben geen exacte inkomenscijfers verstrekt alleen een indicatie van de inkomenscategorie van het huishoudinkomen. Dit staat ook in de brief.

Dus ja, dit mag de belastingdienst doen.

tijger1
door tijger1 - Apr 21, 2016 om 22:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat het mag is anders uitgebreid in het nieuws geweest. Op tv en in de krant, dus u moet er van gehoord hebben.

ja
door jackyh - Apr 21, 2016 om 22:20
953 Antwoorden / 4 Vragen
ha
door halex - Apr 21, 2016 om 23:05
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, uw inkomensgegevens worden niet gedeeld. Er wordt alleen een indicatie gegeven of u onder, tussen of boven een bepaalde bandbreedte zit. Zie ook http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/belastingdienst_levert_weer_inkomensindicaties_aan_verhuurders.

pi
door pieterwolters - Apr 22, 2016 om 08:07
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De huurverhoging komt niet door de Belastingdienst. De huurverhoging komt door de verhuurder die de wettelijke mogelijkheden toepast.

mslingen
door mslingen - Apr 22, 2016 om 12:26
33 Antwoorden / 0 Vragen

De belastingdienst moet zich houden aan de bepalingen van de Wet bescherming persoonsgegevens en de Wet gegevensverstrekking Belastingdienst. In die wetten zijn de bepalingen over het verwerken (dus ook het delen) van informatie vast gelegd. Het is helemaal afhankelijk met welk doel de belastingdient de informatie deelt of één en ander wel of niet is toegestaan.

ri
door rietje50 - Apr 22, 2016 om 12:29
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, ze doen het gewoon. Ik kreeg deze week een brief van de BD en daarin vermeldde ze dat ze een 'indicatie' van mijn huishouden hebben doorgegeven aan de verhuurder van het jaar 2014. Hoezo indicatie? gewoon het jaarinkomen dus. Ik vind het een schande.

ha
door halex Apr 22, 2016 om 23:36
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Lees even goed mijn reactie en de daarin opgenomen link. U moet geen leugens verspreiden op een forum.

Pr
door Proctorian - Apr 22, 2016 om 12:37
12 Antwoorden / 9 Vragen

Er is door de diverse partijen in de 2e en 1e kamer op democratische wijze gestemd over dit onderwerp.
Men heeft er voor gekozen om dit wel toe te staan. Maar alleen voor huurders met een woning van de sociale woningbouw.

sa
door sariah - Apr 22, 2016 om 12:43
34 Antwoorden / 3 Vragen

Eerlijk gezegd, volgens mij is die wet officiëel nog niet van kracht.
Ik krijg maandelijks een woonbond magazine, waarin de woonbond omtrent dit hele gebeuren naar de rechter stapt,
juist omdat de Belastingdienst gegevens verschaft en het naar het schijnt dus inbreuk is op de privacy van de huurder.
Dus of de Belastingdienst deze gegevens mag verschaffen is eigenlijk een ja/nee verhaal nog.
Enerzijds mag het als je naar de ene wet kijkt anderzijds mag het niet i.v.m. de privacy wet.
Dus volgens mij gaat dit nog wel een vervolg krijgen.

rs
door rsteensma - Apr 22, 2016 om 12:55
9 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, het vervelende is dat de belastingdienst dat wel mag doen. Bij hen liggen een je prive gegevens zo wie zo op straat. Jammer van dit is dat je als huurder altijd de dupe wordt. Ik begrijp ook niet waarom je inkomstenbelastingformulieren moet invullen, ze weten toch alles al, maar willen weten of je dat ook weet en eventueel iets achter houd. Ik werk zelf als uitzendkracht en ongeveer 8 maanden per jaar werk ik. Alle inkomsten zijn bekent bij de Belastingdienst en ik verbaas me elk jaar weer dat ik terug moet betalen. Het verschil is dat bruto verdienen heel fijn is, maar dat er netto te weinig van overblijft. Om de huursverhoging aan te passen aan inkomen, zouden ze een maatregel moeten maken om de mensen die huur te laten betalen die ze per maand kunnen aanpassen. Ik betaal elke maand huur en krijg huurtoeslag. De maanden die ik niet werk betaal ik volle pond huur en ontvang de toeslag die niet in verhouding staat tot mijn inkomen. Het is vreemd dat elke telecomprovider (T-mobile, Vodafone, KPN enzovoorts) wel elke maand kan zien wat je verbruikt en de rekening er na aangepast wordt. Tot mijn spijt is dit bij de belastingdienst niet mogelijk, je krijgt huurtoeslag en als je inkomen daalt of stijgt heb je het jaar erop de rekening. Terugbetalen........

po
door poncho009 - Apr 22, 2016 om 13:09
5 Antwoorden / 1 Vragen
audb
door audb - Apr 22, 2016 om 16:08
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Mits de wet afgekondigt is in de staatscourant is het ook een wet en gaat dan ook meteen in.

En ja het heeft er dus al ingestaan https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20152016-59-10.html?zoekcriteria=%3fzkt%3dEenvoudig%26pst%3d%26vrt%3dwoningcorporatie%26zkd%3dInDeGeheleText%26dpr%3dAfgelopenDag%26spd%3d20160421%26epd%3d20160422%26sdt%3dDatumBrief%26ap%3d%26pnr%3d7%26rpp%3d10%26_page%3d9%26sorttype%3d1%26sortorder%3d4&resultIndex=83&sorttype=1&sortorder=4

Vreemd is wel dat als je iemand in huis hebt wonen die ook mee gerekend gaat worden maar wel over een voledig jaar en als die persoon of personen op hun zelf gaan wonen en dan moet je denken aan bv eigen kinderen of gewoon iemand die je in huis hebt genomen dan moet je wel de rest van het haar gewoon een hogere huur betalen zo als ik er uit begreep.

tijger1
door tijger1 Apr 22, 2016 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het inkomen in 2014 van de personen die op 1 juli 2016 op uw adres staan ingeschreven telt mee voor de huurverhoging. Dus vóór 1-7-16 laten verhuizen.

ma
door mattjeu - Apr 22, 2016 om 16:33
21 Antwoorden / 0 Vragen

Het is weer half geregeld. Als je inkomen in 2015 is gedaald waardoor je in een lagere categorie uit komt mag je het peiljaar laten verleggen naar 2015. Je kunt dan wettelijk bezwaar indienen tegen de aangekondigde extra inkomensafhankelijke huurverhoging. Je moet daarbij een verklaring inkomen van 2015 van de belastingdienst bijvoegen en raad eens; dat moet voor de ingangsdatum van de aangekondigde huurverhoging. Juist. En wanneer kun je die verklaring krijgen? Die komt ergens in 2016 binnen als de belastingdienst haar zooi op orde heeft. (wettelijk voor 1 juli maar dat is zeldzaam) Waardoor je dus op geen enkele manier de aangekondigde huurverhoging kunt tegen houden. Lekkere schijtwet. En daarbij komt ook nog eens dat op die inkomensverklaring natuurlijk je exacte inkomen staat. Weg privacy. Om de extra inkomensafhankelijke huurverhoging dus tegen te kunnen houden moet je alsnog je precieze inkomensgegevens aan de verhuurder verstrekken.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2016 om 16:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lijkt me nogal logisch als u een verklaring wilt hebben, zodat de huur minder verhoogd wordt.

marita5
door marita5 - Apr 22, 2016 om 17:05
11529 Antwoorden / 15 Vragen

@Mattjeu ,

Hier nog meer informatie over huurverhoging en bezwaar maken , klik op de rode regel .

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/maximale-huurverhoging

ja
door jaukema - Apr 22, 2016 om 17:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dacht altijd dat mijn inkomsten niet gedeeld mogen worden, waarom wel met een woningcorporatie? Dan kunnen mijn (geheime) gegevens wel met iedereen gedeeld worden. Als het zo is, kan de belastingdienst de 'digid' wel opheffen dan kan iedereen bij mijn gegevens.
Volgens de belasingdienst gaat de huurverhoging over de inkomsten van 2014. Inmiddels heb ik geen werk, dus het inkomen is aanzienelijk gedaald. Kan ik bezwaar indienen?
Met vriendelijke groet,
Jacqueline Aukema,
Rotterdam

marita5
door marita5 Apr 22, 2016 om 17:55
11529 Antwoorden / 15 Vragen

@jaukema , klik op de link ( rode regel ) van mij om 17.05 daar staat precies beschreven wat u moet doen met het indienen van een bezwaar .

ha
door halex Apr 22, 2016 om 23:40
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Hoezo is uw inkomen een geheim gegeven? En waarom dacht u dat dat niet gedeeld mocht worden? Zoek even op 'basisregistratie inkomen' en er wordt u een hoop duidelijk.

tijger1
door tijger1 Apr 23, 2016 om 11:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou zijn uw inkomsten  gedeeld :-)) en zet u ook nog uw volledige naam op een openbaar forum.

Niet echt verstandig als u aan uw privacy gehecht bent.

ro
door ronny530 - Apr 23, 2016 om 12:01
2791 Antwoorden / 41 Vragen

Woningcorporaties zijn er ook niet gelukkig mee want zij zijn door de overheid verplicht de huurverhoging naar inkomen toe te passen, die huurverhoging moeten de wooncorporaties ook weer aan de overheid terugbetalen dus worden ze er geen kwartje wijzer van. De wooncorporatie krijgt geen gegevens omtrent uw inkomen maar krijgt info over de categorie die voor u van toepassing is. Dit alles gebeurt in het kader van scheefwonen om mensen met een te hoog inkomen de vrije sector in te jagen zodat er voor de groep met een laag inkomen betaalbare woningen vrij komen. Opzich een goed plan maar de groep met een tusseninkomen raken tussen de wal en het schip.

Cookies
door Cookies - Apr 23, 2016 om 12:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Flauwekul natuurlijk, want iedereen die een sociale woning wil, moet al een inkomensverklaring + zijn/haar laatste salarisstroken inleveren. Dus iedere wbv weet toch al het inkomen. Alleen wat je in de loop der jaren meer gaat verdienen, wist de wbv dan niet.

En als jij huurverlaging wilt, zul je ook met je 'billen bloot' moeten, maar dan vind je inbreuk op je privacy ineens geen probleem meer? Concluderend: leidt het tot een huurverhoging vind ik mijn privacy belangrijk; leidt het tot een huurverlaging interesseert die privacy me geen bal.

DOOR JAUKEMA - 22 APR 2016 OM 17:35
1 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Dacht altijd dat mijn inkomsten niet gedeeld mogen worden, waarom wel met een woningcorporatie? Dan kunnen mijn (geheime) gegevens wel met iedereen gedeeld worden. Als het zo is, kan de belastingdienst de 'digid' wel opheffen dan kan iedereen bij mijn gegevens.
Volgens de belasingdienst gaat de huurverhoging over de inkomsten van 2014. Inmiddels heb ik geen werk, dus het inkomen is aanzienelijk gedaald. Kan ik bezwaar indienen?

simon55
door simon55 - Apr 23, 2016 om 13:06
1556 Antwoorden / 5 Vragen

De belastingdienst geeft je inkomen niet door aan de verhuurder er wordt gekeken naar t gemiddelde wat erbij u in de straat cq buurt verdiend wordt en daar wordt de huur naar berekend

ha
door halex Apr 23, 2016 om 14:31
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Aha, op die manier. En dan betaalt de buurt natuurlijk één gezamenlijke huurprijs voor alle woningen in de straat, waarbij de bewoners weer naar rato een bijdrage storten op de buurtrekening. Inderdaad niet. U kletst uit uw nek.

simon55
door simon55 Apr 23, 2016 om 14:39
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@halex

Ik klets niet uit m n nek moet u eens beter papieren leren lezen die iedereen heeft ontvangen en waarin t duidelijk staat vermeld

marita5
door marita5 Apr 23, 2016 om 19:36
11529 Antwoorden / 15 Vragen

@simon55 , dit klopt niet , in de brief ( heb ik ook ontvangen ) staat duidelijk wij hebben de verhuurder een inkomensindicatie over het jaar 2014 gegeven. hiervoor hebben wij de inkomens in 2014 van alle huidige bewoners van dit adres bij elkaar opgeteld , dus niet straat / of buurt .
Als dit zo zou zijn kon ik straatstenen eten ;-)

redfloor
door redfloor Apr 25, 2016 om 13:30
166 Antwoorden / 21 Vragen

Da's natuurlijk onzin. Ze geven aan of het inkomen boven of onder de € 34.678 per jaar is of meer dan € 43.001. Op basis daarvan mogen ze extra huursverhoging rekenen. Ik snap de maatregel (al houdt het in dat wij ook meer moeten gaan betalen).

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2016 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De huur wordt natuurlijk helemaal niet naar het gemiddelde inkomen van de buurt berekend. En de WBV is ook NIET verplicht de bij een grens horende huurverhoging toe te passen.

ft
door ftm - Apr 24, 2016 om 01:00
102 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het terecht dat de belastingdienst gegevens levert.

Tenslotte gaat het over met subsidies gebouwde sociale woningen die ook voor een lagere bedrag dan de kostprijs/marktprijs worden verhuurd aan mensen met een laag inkomen.
Die woningen zijn niet bedoeld voor mensen met een hoger inkomen, dus is het voor de hand liggend dat je bij een stijgend inkomen òf de gesubsidiëerde woning verlaat, dan wel de normale kostprijs/marktprijs voor die woning gaat betalen.
Zoals iedereen met een hoger inkomen die, zonder eerst in een sociale woning te hebben gewoond, gewoon een huis op de vrije markt huurt of koopt.

Doe je dat niet dan zit je mensen met een laag inkomen dwars.

st
door star777 - Apr 25, 2016 om 11:32
11 Antwoorden / 4 Vragen

Indicatie van de belastingdienst: Zijn inkomen bevindt zich ergens tussen € 9.999.999,99 en €10.000.000,01. Leuker kunnen wij het niet maken...

redfloor
door redfloor Apr 25, 2016 om 13:29
166 Antwoorden / 21 Vragen

Da's natuurlijk onzin. Ze geven aan of het inkomen boven of onder de € 34.678 per jaar is of meer dan € 43.001. Op basis daarvan mogen ze extra huursverhoging rekenen. Ik snap de maatregel (al houdt het in dat wij ook meer moeten gaan betalen).