ro
door romaden Apr 25, 2012 om 15:55
Geldzaken & recht

Huwelijk of samenlevingscontract

goede middag,

wij hebben al een notarieel samenlevingscontract en zijn wederzijds elkaars begunstigde in een testament,

nu de vraag:
Heeft het sluiten van een huweljk nog voordelen voor ons?

groet Bep

989 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 25, 2012 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo romaden, als je naar www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/trouwen-samenlev gaat krijg je antwoorden op veel vragen. Veel succes samen.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2012 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

De belangrijkste verschillen zitten hem in de beëindiging van de verbintenis en in de relatie met kinderen:

Beëindiging van de verbintenis
Voor de ontbinding van een huwelijk moet u altijd naar de rechter. Een geregistreerd partnerschap kan ook buiten de rechter om eindigen als u en uw partner het met elkaar eens zijn en u geen minderjarige kinderen heeft. Als u wel minderjarige kinderen heeft, bent u verplicht het geregistreerd partnerschap door de rechter te laten ontbinden. Verder kent het geregistreerd partnerschap niet de scheiding van tafel en bed, het huwelijk wel.

Relatie met kinderen
Voor de relatie met kinderen zijn er belangrijke verschillen. Een kind dat wordt geboren in een huwelijk van een man en een vrouw heeft van rechtswege beide echtgenoten als ouder. Bij een huwelijk van 2 vrouwen of 2 mannen, maar ook bij een geregistreerd partnerschap (zowel van paren van gelijk als verschillend geslacht) is dit niet het geval. Familierechtelijke betrekkingen van het kind met de partner van de moeder of vader kunnen dan alleen ontstaan door erkenning of adoptie.

Meer informatie te vinden op de site van de rijksoverheid.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2012 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedenk daarnaast dat een huwelijk de gemeenschap van goederen met zich mee brengt tenzij je huwelijkse voorwaarden hebt laten opstellen. Door die gemeenschap van goederen kunnen ook schuldeisers van je echtgenoot bij jou aankloppen voor betaling.

Bij het beëindiging van de relatie tussen samenwoners terwijl er minderjarige kinderen zijn, moet je ook een ouderschapsplan opstellen.

Door een huwelijk aan te gaan, bouw je wel meer erfrechtelijke zekerheid in. Een testament is eenzijdig aan te passen. Je gaat er natuurlijk altijd van uit dat je de erfgenaam van je partner bent, maar je partner kan zijn testament hebben aangepast zonder je medeweten. Ben je gehuwd, dan kan je nog steeds onterfd worden, maar krijg je van de wetgever wel meer rechten.

Bedenk je vooral dat een huwelijk in het buitenland (h)erkent wordt, maar dat het in de praktijk vooral een emotionele keuze is.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2012 om 22:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voordeel is in ieder geval dat je je niet hoeft op te geven voor het partnerpensioen.

Hier vind je de verschillen tussen samenwonen en een huwelijk of geregistreerd partnerschap.

http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/familie-relatie/samenwonen/geregistreerd-partnerschap-verschil-huwelijk/Pages/default.aspx

ve
door verwijderd - Apr 26, 2012 om 09:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

sommige landen mag je niet op 1 hotel kamer slapen als je niet getrouwd bent als man en vrouw.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2012 om 09:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

dan heeft een verandering voor ons naar een huwelijk geen voordelen, er zijn geen kinderen en het huis staat op ons beider naam

bedankt voor de inbreng

Groet Bep