Bj
door Bjorn00 Jun 17, 2020 om 00:39
Geldzaken & recht

Hypotheek Doorhalen

Heel wat jaren geleden hebben mijn ouders hun woning aan mij geschonken onder voorbehoud van vruchtgebruik. Het huis was op het moment van schenking bezwaard met een kleine hypotheek van 25000 Euro. In de schenkingsovereenkomst stond dat ikzelf verantwoordelijk zou zijn voor de verdere aflossing van deze hypotheek. Binnen het jaar heb ik deze hypotheek afgelost en al zo'n 15 jaar lang is het saldo van de hypotheek nul. Deze hypotheek is echter nog niet doorgehaald. De bijzondere situatie doet zich nu voor dat de hypotheek op de naam van mijn ouders staat (dat is nooit veranderd), het saldo nul is, maar dat ik zonder medewerking van mijn ouders deze hypotheek niet kan doorhalen. Klopt dit? Een van mijn ouders wil helaas niet meewerken en de ander is niet in staat om iets te regelen. Heeft deze hypotheek (met saldo nul en op naam van mijn ouders) nog invloed op mijn eigen kansen om een hypotheek af te sluiten voor een eerste 'echte' woning? Alvast dank voor jullie hulp!

Bjorn

7863 10 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jun 17, 2020 om 07:38
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet beter dan dat een volledig afgeloste hypotheek gewoon vervalt. De bank kan immers geen enkele aanspraak op betaling of het pand waarop de hypotheek rustte doen.
De hypotheek staat in ieder geval niet op uw naam dus kan ook geen negatieve gevolgen voor u hebben.
Wat was de looptijd van de afgeloste hypotheek? Je zou verwachten dat die inmiddels ook is verstreken.
Wellicht ging het, gezien het bedrag, om een doorlopend krediet?

koekeloer
door koekeloer Jun 17, 2020 om 10:06
562 Antwoorden / 19 Vragen

onzin. Bij kadaster blijft de hypotheek ingeschreven, ook al is het saldo nul. Bij verkoop van de woning krijg je dan problemen, omdat deze meestal zonder hypotheek moet worden opgeleverd.

mr
door mrmoto Jun 17, 2020 om 12:27
167 Antwoorden / 4 Vragen

goed antwoord Koekeloer !

rj
door rjw Jun 17, 2020 om 19:40
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Nee hoor, en er zijn ook genoeg redenen te bedenken waarom je het niet door zou willen halen. Zolang het nog geregistreerd staat bij het kadaster, is het bijvoorbeeld makkelijker om een nieuwe hypothecaire lening te krijgen, zonder dat het opnieuw moet worden ingeschreven.

ma
door malhy2 Jun 18, 2020 om 00:49
309 Antwoorden / 13 Vragen

Zie volgende text van vereniging eigen huis :

Hypotheek doorhalen bij het Kadaster

Als je de volledige hypotheek aflost bij de geldverstrekker, kun je je hypotheek laten uitschrijven (royeren/doorhalen) uit het Kadaster. Dat ben je niet verplicht, tenzij je jouw hypotheek oversluit naar een andere geldverstrekker. In dat geval moet de bestaande hypotheek direct worden doorgehaald.

Als je je hypotheek volledig hebt afgelost bij je geldverstrekker, verdwijnt de lening uit de administratie bij de betreffende geldverstrekker. De geldverstrekker vraagt dan van je dat je de hypotheek ook laat uitschrijven (royeren/doorhalen) uit het Kadaster. Formeel hoeft dat op dat moment niet.

In sommige gevallen kan het zelfs verstandig zijn om de hypotheek nog niet te royeren. Bijvoorbeeld als je verwacht later weer een hypotheek op te nemen bij dezelfde geldverstrekker. Dan kun je de oude hypotheekinschrijving bij het Kadaster in de meeste gevallen nog gebruiken en betaal je niet opnieuw notariskosten.

Verkoop

Uiterlijk bij verkoop van je woning moet de hypotheek wel geroyeerd worden. Dat moet via een notaris. De notaris controleert of de hypotheek is afgelost (recherche) en geeft het Kadaster de opdracht om de hypotheek uit het register te schrappen.

Kosten hypotheek doorhalen

De kosten voor het royeren van de hypotheek zijn afhankelijk van het tarief van de betreffende notaris. Je betaalt aan de notaris een honorarium, de kosten voor het Kadaster, recherchekosten en btw. Hoeveel een notaris hiervoor in rekening brengt, varieert van circa € 90 tot € 500. Kijk vooraf op een vergelijkingssite van notaristarieven (bijvoorbeeld DeGoedkoopsteNotaris.nl) en vraag enkele offertes op bij verschillende notarissen. Overigens kun je de notariskosten fiscaal aftrekken als je een hypotheek had met renteaftrek.

Tip

Heb je je hypotheek al eerder afgelost? Regel dan bij verkoop van je woning het royement voordat de eigendomsoverdracht plaatsvindt. Je hebt op dat moment nog de mogelijkheid om een eigen notaris te kiezen. Wacht je tot het moment van levering aan de nieuwe eigenaar, dan zal de notaris die de koper heeft gekozen voor de doorhaling zorgen.

ma
door malty - Jun 17, 2020 om 08:24
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het kadaster weet niet dat de hypotheek is afgelost, een verzoek tot doorhalen hypotheek moet door een notaris gebeuren.
U zult zonder dat de hypotheek is doorgehaald het huis niet kunnen verkopen.
Heeft u al met een notaris overlegd, misschien moet u het doorhalen van de hypotheek via de rechter afdwingen.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2020 om 09:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die afgeloste hypotheek staat niet op uw naam, dus die heeft verder geen nadelige invloed voor u.

Doorhalen van die hypotheek is ook alleen maar nodig bij verkoop van die woning.

Ik neem aan dat de eigendom van die woning wel op uw naam zal staan?

rj
door rjw Jun 17, 2020 om 19:42
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Je gebruikt het woord hypotheek 1 keer verkeerd ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 17, 2020 om 09:48
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Opvallend, het huis is aan u geschonken en zo als ik het begrijp wil één van uw ouders nu niet meewerken aan eeventuele verkoop en mogelijk om emotionele redenen?  Maar dat even terzijde. Wie doet er moeilijk over het doorhalen? Het kadaster? Dan is dit mogelijk van belang https://www.kadaster.nl/over-ons/het-kadaster/contact/klachten-en-bezwarenvoor u en als het een hypotheekner is dan kunt u zich ook wenden tot de Ombudsman van www.kifid.nl

B
enader echter dan toch eerst uw notaris of een notaris.  Op zich lijkt het dat er nauwelijks een probleem kan zijn aangezien er geen hypothecaire schuld op de woning rust en het m.i. dan toch een pennestreek zou moeten zijn zonder bureaucratisch gedoe.

koekeloer
door koekeloer - Jun 17, 2020 om 10:07
562 Antwoorden / 19 Vragen

Wel raar dat je ouders je eerst de woning wat jij  noemt schenken, maar nu niet willen meewerken. Wat is er in de jaren veranderd?

Ed
door EdHak1957 - Jun 17, 2020 om 10:46
3 Antwoorden / Vragen

Als het huis op JOUW naam staat is er niets aan de hand. Het kan gewoon hypothecair belast worden en de notaris die die hypotheek zal vastleggen zal onderzoek doen naar eventuele bestaande hypotheken, zal dan naar de financier gaan met de vraag hoe hoog het nog uitstaande saldo is (nihil) en zal voor doorhaling zorg dragen.
Maakt niets uit op welke naam de hypotheek staat, uitsluitend van belang WIE de juridische eigenaar is van de grond/woning.
Heeft geen enkele invloed op jouw kansen op een hypotheek.

1paul
door 1paul - Jun 17, 2020 om 10:50
3188 Antwoorden / 0 Vragen

wat ik me afvraag even, staat de woning ook op jouw naam? zo niet, dan is er niets geschonken nog!!!!

is dat wel het geval dan kan er geen hypotheek op naam van een ander op dit huis zitten, is dit nog wel het geval dan naar de notaris om dit te regelen, loop ook nog even bij de bank binnen en vertel ze dat huis op jouw naam staat en dat iemand anders toch geen hypotheek op jouw huis kan hebben, word ie zo doorgehaald!!!!

ti
door tilpend Jun 17, 2020 om 11:22
139 Antwoorden / 0 Vragen

De bank zal helemaal niets doen als TS daar naar binnen loopt behalve doorverwijzen naar een notaris. De hypothecaire lening zal vermoedelijk allang vervallen zijn maar voor het doorhalen/royeren van de hypothecaire inschrijving is een verzoek van een notaris nodig. De notaris zal, om te controleren dat de hypothecaire lening volledige is afgelost, contact opnemen met de bank en verzoeken om een "royement om niet". De bank geeft hier vervolgens akkoord voor en de notaris zal dan regelen dat de hypothecaire inschrijving bij het kadaster wordt geroyeerd.

tijger1
door tijger1 Jun 17, 2020 om 11:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat kan uiteraard alleen diegenen verzoeken op wiens naam de hypotheek staat.

Bj
door Bjorn00 - Jun 17, 2020 om 11:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie reacties tot nu toe! Het huis staat inderdaad op mijn naam. Ik ben de bloot eigenaar en mijn ouders vruchtgebruikers en zo staat dat ook in het Kadaster. Ze mogen (en kunnen) er ook gewoon blijven wonen, hoor. De hypotheek (inmiddels saldo nul) staat op hun naam, maar omdat ik nu echter zelf bezig ga met de aankoop van een woning (en hypotheek) liep ik hier tegenaan. De adviseurs die ik heb gesproken durven zich niet echt hierover uit te spreken. Maar als je een woning zoekt, wil je wel weten hoeveel hypotheek je kunt krijgen. De relatie met een van mijn ouders is op dit moment niet optimaal en van notarissen en wil zij al helemaal niets weten. Maar dat terzijde. Het liefst zou ik de hypotheek gewoon doorhalen (weg ermee).

mr
door mrmoto Jun 17, 2020 om 12:34
167 Antwoorden / 4 Vragen

Bjorn dat de adviseurs er geen raad mee weten is een teken dat je dus niet bij deze mensen moet zijn .Zoek een adviseur op die wel van de hoed en de rand afweet en ga als je dan een eigen woning zou willen kopen met hem in zee ( die andere binken dus uit in onkunde ) maar dat is dus mijn mening .

ma
door malty Jun 17, 2020 om 12:56
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou bij aanvraag van een hypotheek wel vermelden dat u eigenaar van een huis bent met vruchtgebruik door uw ouders.
U heeft misschien wel lasten maar geen inkomsten uit dat huis. Maakt verder niet uit of de hypotheek wel of niet doorgehaald is, alleen nodig bij verkoop.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie Jun 17, 2020 om 13:23
104 Antwoorden / Vragen

Toen ik indertijd een hypotheek wilde afsluiten liep ik bij "mijn" bank binnen en werd daar verder geholpen.
Mijn bank kon mij precies vertellen wat wel en niet kon.
Dus ik zou zeggen ga naar uw bank en bespreek daar de mogelijkheden van een hyptheek op uw naam voor een nieuw huis.

Succes

ti
door tilpend Jun 17, 2020 om 13:55
139 Antwoorden / 0 Vragen

De enige die u een correct antwoord kan geven is een notaris.
Aangezien u in het kadaster als eigenaar staat vermeld en de hypothecaire lening is afgelost, ga ik er vanuit dat doorhalen van de inschrijving ook zonder medewerking van uw ouders mogelijk is maar nogmaals, de enige die daar een definitief antwoord op kan geven is een notaris.

1paul
door 1paul Jun 17, 2020 om 14:52
3188 Antwoorden / 0 Vragen

ben nog eens even aan het doorzoeken geweest de hypotheek hoef je nu nog niet te schrappen, hij staat tenslotte niet op jouw naam, handig is het wel om het nu vast te regelen dan kun je op je gemak een goedkope notaris regelen....

https://www.eigenhuis.nl/hypotheken/hypotheek-doorhalen-bij-het-kadaster#/

rj
door rjw Jun 17, 2020 om 19:46
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Maar wat is de reden dat je hypotheek wilt doorhalen? Laten staan heeft eigenlijk alleen maar voordelen en geen nadelen. Voordeel is dat, mocht het ooit nodig zijn, je een (goedkope) lening kunt krijgen op basis van het onderpand zonder dat een nieuwe inschrijving nodig is.

1paul
door 1paul Jun 18, 2020 om 07:42
3188 Antwoorden / 0 Vragen

nee kan niet, hypotheek staat niet op zijn naam....

mo
door mof - Jun 17, 2020 om 15:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De hypotheek staat opnaam van uw ouders niet op die van u. In principe zou dit uw kansen niet beinvloeden, als er problemen met de hypotheek zijn komt de verstrekker bij uw ouders aankloppen, die weer bij u moeten aankloppen. Als u een contract met uw ouders heeft waarin geschreven staat dat unde hypotheek moet aflossen dan zou ik wel een vorm van vrijwaring van uw ouder vragen, en bij tegenwerking eisen.

aurora1
door aurora1 - Jun 17, 2020 om 22:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vraag het aan de/een notaris en aan de bank waar u een hypotheek wilt afsluiten.