de
door deoude Jun 2, 2005 om 09:14
Geldzaken & recht

Hypotheker/garantiestelling

Wij gaan een huis kopen en de notaris zorgt ervoor dat voor een bepaalde datum tien procent van de koopsom alvast betaald is. Dat is gebruikelijk. Maar voor deze kosten moeten we ook nog eens betalen. De hypotheker zat uit te rekenen dat het ons iets meer dan 300 euro zou kosten om de notaris die tien procent te laten betalen. Toen begon ik te sputteren want dat kon ik me niet herinneren van een eerder huis wat ik gekocht heb. En wat blijkt ....de hypotheker kon het opeens voor 180 euro doen, ja ach scheelt toch weer zo'n 150 euro, voor mij een hoop geld. Maar ik vraag me af of hier uperhaupt wel voor betaald moet worden. Weet iemand dit?

428 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 2, 2005 om 09:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hier nog nooit voor betaald. Sterker nog, de notaris trekt van
dit geld rente op z'n derdegelden rekening. Dus én de notaris betalen
én hij trekt er ook nog eens de rente van? Lijkt mij dubbel op. Ik zou
de hypotheker eens vragen of die 180 euro inderdaad naar de notaris
gaan. Temeer daar dit valt onder de normale afhandeling van
koop/verkooptransactie, waarvoor hij ook een rekening stuurt.

Vladja

ve
door verwijderd - Jun 2, 2005 om 09:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als koper mag je toch de notaris kiezen. Ik zou nog maar eens
rondvragen naar de verschillende tarieven bij notarissen. Tegenwoordig
kan daar een groot prijsverschil inzitten. De hypotheker is niet degene
die bepaalt welke notaris de overdracht regelt. Dat bent u zelf. Nu er
niet meer zo druk gehandeld wordt, worden de notarissen ook
commerciëler. Beter iets verdienen dan niets.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 15, 2005 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat bedoelt wordt in het koopcontract is de borgstelling van 10% welke u verschuldigd bent aan de verkopende partij als u de koop ontbindt. Deze 10% moet uzelf storten bij de notaris of een derde partij garant laten staan. Als u hetzelf doet heeft u dus renteverlies over deze 10% van de koopsom. Als een derde partij (in uw geval geregeld via de hypotheker) garant staat dan loopt deze garantstelling via de geldverstrekker of  een aparte verzekeraar. U betaald voor deze dienstverlening dan een x bedrag (in uw geval €180.-) Indien u dan de koop ontbindt dan betaald deze derde de 10% aan de verkopende partij en verhaalt deze dan vervolgens op u.

Ik hoop dat een en ander nu duidelijk is geworden.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2005 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

oud draadje

ve
door verwijderd - Oct 15, 2005 om 21:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry hoor. ik wilde alleen maar voor de volledigheid het juiste antwoord geven zodat andere die dit lezen (ik las het ook) hier ook wat aan hebben.