pe
door peter052 Mar 29, 2011 om 18:05
Geldzaken & recht

ID-kaart

De gemeente Den Haag hoeft geen PASPOORT af te geven aan iemand die weigert zijn vingerafdruk te laten registreren. Hoe zit dat met een ID-kaart? Ik ga nooit naar het buitenland dus ik heb de ID-kaart niet nodig om over de grens te mogen. Als ik nu weiger om vingerafdrukken te geven, krijg ik dan ook geen ID-kaart? De wet schrijft wel voor dat een geldig ID-kaart op zak moet hebben. Voor mij hoef ik geen geldig ID-kaart te hebben.

738 2 Rapporteer

loreleigil
door loreleigil - Mar 29, 2011 om 18:16
678 Antwoorden / 3 Vragen

Als u geen vingerafdrukken (twee slechts, geen hele set van tien) krijgt u geen ID kaart.
Kijk hier maar even voor meer informatie.
De wet schrijft trouwens niet voor dat u een geldige ID kaart moet hebben, u moet een geldig legitimatiebewijs hebben.
Ook al staat er niets over verblijfsstatus en nationaliteit, een rijbewijs wordt meestal ook geaccepteerd, behalve bijvoorbeeld bij een bank, de belastingdienst, het aanvragen van een uitkering, bij het CWI en bij het in dienst treden bij een nieuwe werkgever. Dan is minimaal een ID kaart verplicht.

tdehond
door tdehond - Mar 29, 2011 om 18:23
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Op een identiteitskaart worden ook vingerafdrukken geplaatst.
klik hier